جاباما
۸۵۵۴۷۴
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

طوفان شن و ریزگرد‌ها، کرمانی‌ها را خانه‌نشین کرد

تندبادی با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت شهرهای شمالی و شرقی کرمان را در نوردید و موجب بروز مشکلات متعدد برای مردم و کندی تردد در راه های برون شهری شد.

خبرگزاری مهر: عصر امروز با ورود سامانه‌ای پر فشار به شمال استان کرمان بر شدت ناپایدارهایی که از روز گذشته در استان کرمان آغاز شده بود افزوده شد و شهرهای شمالی استان کرمان از جمله زرند، رفسنجان و کرمان شاهد تند بادی با سرعتی معادل ۸۰ کیلومتر در ساعت بودند که مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

در کنار تند باد در استان کرمان ناپایداری‌ها در برخی از مناطق استان موجب بروز بارش‌های ناگهانی و بروز سیلاب‌هایی محلی شده است. شکسته شدن درختان، قطع برق و اختلال در رفت و آمد و بروز گرد و غبار شدید از دیگر مشکلات مردم در شهر کرمان بوده است و این تند باد همچنان ادامه دارد. طبق اعلام مردم محلی شرق کرمان نیز شاهد طوفان شن شدید و بروز ریزگردها است.

وضعیت در شرق کرمان بحرانی است

بیشترین میزان بارش‌ها در بخش گلباف و بخش راین صورت گرفته است اما در شرق استان کرمان وضعیت بحرانی گزارش شده است، بادهای شدید در شهرستان‌هایی نرماشیر، فهرج و ریگان موجب بروز طوفان شن و ریزگردها شده و دید افقی به شدت کاهش یافته است.

بنا به اعلام منابع محلی دید افقی در این مناطق به کمتر از ۱۰ متر رسیده است و مردم برای رفت و آمد در معابر شهری هم با مشکل جدی مواجه شده‌اند.

معاون فرماندار فهرج در گفتگو با مهر اظهارداشت: از روز گذشته وقوع طوفان شن در شهرستان فهرج آغاز شده است که موجب آلودگی شدید هوا شده است.

یوسف رهگویی افزود: شعاع دید افقی به شدت کم شده و به کمتر از ۱۰ متر رسیده است به همین دلیل از مردم می‌خواهیم در صورت امکان از خانه‌ها خارج نشوند.

وی افزود: همچنان از کودکان و افراد سالمند و افرادی که بیماری قلبی و تنفسی دارند نیز می‌خواهیم در محیط باز حضور نیابند.

وی میزان آلودگی هوا را ۵۲ برابر حد مجاز اعلام کرد و گفت: برق در سه روستای فهرج نیز قطع شده است که دلیل قطعی برق شکستن تیرک‌های انتقال برق بوده است.

طوفان در شهر کرمان نیز موجب اختلال در زندگی عادی مردم شد بطوریکه اکثر مردم سعی کردند در خانه‌های خود بمانند و در محیط باز حضور نداشته باشند.

آلودگی شدید هوا در ریگان و فهرج

شکستن درختان موجب صدمه به خودروهای عبوری و بستن شدن برخی از خیابان‌ها برای مدت کوتاه و قطعی برق شد.

آلودگی هوا در کرمان زرند و رفسنجان نیز افزایش یافته است و هم اکنون مردم شاهد گرد و غبار در آسمان شهر هستند.

فرماندار ریگان نیز از مراجعه به مراکز درمانی به این شهرستان خبر داد و گفت: شدت آلودگی در جاده‌های اصلی موجب کندی در تردد شده است.

امین باقری گفت: آلودگی هوا نیز در این شهرستان از حد استاندارد فراتر رفته است و شاهد بروز طوفان شن و ریزگردها در اکثر مناطق شهرستان به خصوص شهر ریگان هستیم.

وی تصریح کرد: با وجود بارندگی‌ها در شهرستان اما این بارشها بسیار اندک بوده است و همچنان با وزش هر بادی شاهد بروز طوفان شن در شهرستان هستیم.

وی از مردم خواست تدابیر ایمنی را رعایت کنند و گفت: دستگاه‌های امدادی در شهرستان در آماده‌باش هستند.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان نیز در گفتگو با مهر اظهار داشت: سرعت باد در استان کرمان طبق بررسی‌های صورت گرفته به ۸۰ کیلومتر در ساعت رسیده است و این وضعیت تا ساعاتی دیگر ادامه خواهد یافت.

سرمازدگی در کمین مزارع و باغ‌های استان کرمان است

حمیده حبیبی ادامه داد: این وضعیت پیش از این نیز پیش بینی و هشدار لازم به دستگاه‌های مربوط داده شده است.

وی تصریح کرد: این تند بادها در بسیاری از شهرهای شمالی و شرقی کرمان وجود داشته است که می‌توان به طوفان شن در فهرج، نرماشیر، بم و زرند نیز اشاره کنیم که این وضعیت به زودی اتمام خواهد یافت اما در ساعات ابتدایی شب بعد از صاف شدن هوا شاهد افت دما خواهیم بود و کشاورزان باید مراقب سرمازدگی محصولات باشند.

رئیس مرکز پیش بینی هواشناسی استان کرمان گفت: از فردا روند وزش باد کاهش می‌یابد و در مقابل برودت هوا در استان احساس خواهد شد.

وی از کاهش دید در جاده‌های استان کرمان خبر داد و از راننده‌ها خواست در جاده‌ها دقت لازم را داشته باشند.

حبیبی از ادامه و شدت وزش باد از فردا در فهرج و ریگان خبر داد و گفت: مردم و مسئولان تدابیر ایمنی را باید رعایت کنند.

وی همچنین از کاهش دید افقی در جاده‌های استان کرمان به سمت سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی و خراسان رضوی خبر داد.

راهکارهای مقابله با سرما زدگی

همچنین کارشناس کشاورزی هواشناسی استان کرمان نسبت به سرما زدگی محصولات کشاورزی استان کرمان از امشب هشدار داد و از کشاورزان خواست تدابیر لازم برای جلوگیری از سرما زدگی را رعایت کنند.

مریم سلاجقه افزود: با وجود اطلاعیه‌های هواشناسی در خصوص کاهش دما به زیر صفر راهکار عملی سریع و کم هزینه برای کاهش دما در باغ‌های میوه که شکوفه داده‌اند روشن کردن آتش در باغ‌ها و ایجاد دود است.

کارشناس کشاورزی هواشناسی استان کرمان ادامه داد: یکی از راه‌ها روشن کردن آتش و یا تولید دود بوسیله آتش می‌باشد که در باغ‌های بزرگ اجرای آن دشوار می‌باشد. آتش زدن ضد یخ و یا روغن ترمز جزئی و الکل‌های روغنی موجب ایجاد دود می‌شود.

سلاجقه گفت: همچنین بخار گازوئیل خود تولید دود سفید رنگی می‌کند که در تانک‌ها برای استتار از تزریق گازوئیل به مانفیلد چدنی اگزوز و تولید بخار استفاده می‌شود.

وی گفت: اضافه کردن کمی روغن ترمز به گازوئیل غلظت دود خروجی را افزایش می‌دهد.با توجه به در اختیار داشتن تراکتور توسط باغداران یکی از پیشنهادها تعبیه پیچی روزنه دار در مانفیلد اگزوز با لوله‌ای آلومینیمی و اتصال آن به منبعی برای ورود تدریجی گازوئیل به داخل اگزوز و پخش دود حاصل در فضای باغ توأم با حرکت تراکتور و یا وسیله نقلیه دیگر می‌باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به یاری حق تعالی همه نوع بلایای طبیعی را میبینیم و خواهیم دید حتی بیشتر از این!! اما حالا میپرسید چرا؟ آیا فکر میکنید در یک مملکت ثروتمند که نباید فقیری داشته باشد آه و ناله کودکانی که شب با شکم گرسنه و مردهایی که شرمنده زن و بچه شده اند و ... بیهوده است؟! آیا طبق فرموده حضرت علی (ع) « آن چیزی را که برای خود دوست داری برای دیگران دوست بدار یا برعکس» در این شرایط ایجاد شده است؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج