جاباما
۸۵۵۵۷۶
۷۸ نظر
۵۰۱۳
۷۸ نظر
۵۰۱۳
پ

خداحافظی سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران

بازار لوازم خانگی همچنان روزهای پرالتهابی را می‌گذراند و به اذعان متقاضیان خرید لوازم خانگی، گرانی در این بازار بیداد می‌کند. گرایش خریداران به خرید لوازم خانگی خارجی به‌ویژه تولیدات دو برند «ال‌جی» و «سامسونگ» به‌حدی است که بعضا برخی خانواده‌ها حاضر به پرداخت چندین برابر قیمت واقعی یکی از لوازم خانگی این دو برند هستند.

روزنامه فرهیختگان نوشت: بازار لوازم خانگی همچنان روزهای پرالتهابی را می‌گذراند و به اذعان متقاضیان خرید لوازم خانگی، گرانی در این بازار بیداد می‌کند. گرایش خریداران به خرید لوازم خانگی خارجی به‌ویژه تولیدات دو برند «ال‌جی» و «سامسونگ» به‌حدی است که بعضا برخی خانواده‌ها حاضر به پرداخت چندین برابر قیمت واقعی یکی از لوازم خانگی این دو برند هستند.

این در حالی است که به گفته فعالان صنعت لوازم خانگی در کشور، لوازم خانگی تولید ایران علاوه‌بر توانایی رقابت با محصولات مشابه خارجی، اکنون در بسیاری از کشورهای همسایه طرفداران بیشتری نسبت به لوازم خانگی خارجی دارد.

خداحافظی سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران

سال گذشته و به‌دنبال التهابات ایجادشده در بازار ارز، وضعیت صنعت و بازار لوازم خانگی نیز تحت‌الشعاع این التهابات قرار گرفت و قیمت‌ تمام‌شده انواع لوازم خانگی با رشد غیرقابل انتظاری مواجه شد. این اتفاق چند پیامد جبران‌ناپذیر به‌همراه داشت؛ نخست اینکه تولید لوازم خانگی داخلی به‌واسطه افزایش نرخ دلار و به تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی با چالش مواجه شد. از این رو برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی با کاهش میزان تولیدات خود، کوشیدند خسارت ناشی از رشد قیمت ارز را جبران کنند. ماحصل کاهش خط تولید کارخانه‌ها، کاهش لوازم خانگی در بازار و در نتیجه افزایش ناگهانی قیمت‌ها شد.

در این میان دو برند کره‌ای که حدود یک دهه از فعالیت آنها در ایران می‌گذرد نیز پس از خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های علیه ایران، اعلام کردند بازار ایران را ترک خواهند کرد. اگرچه در ابتدا گفته می‌شد این اقدام ال‌جی و سامسونگ تنها در حد یک شایعه در فضای مجازی است، اما شواهد نشان می‌دهد در سال 98 تولید دو شرکت بزرگ لوازم خانگی ال‌جی و سامسونگ به یک‌پنجم روزهای پایانی سال گذشته رسیده است.

این دو شرکت تولیدکننده لوازم خانگی اگرچه در سال‌های گذشته و حتی در دوره تحریم‌های پیشین توانستند سودهای کلانی از فروش محصولات خود در بازار ایران کسب کنند، اما همواره به‌عنوان یک مونتاژ‌کننده و نه تولیدکننده در ایران حضور داشتند و با توجه به استقبال مردم ایران برای استفاده از محصولات ال‌جی و سامسونگ، این دو شرکت توانستند به موفقیت‌های بی‌شماری در عرضه تولیدات خود در ایران دست‌ پیدا کنند. حضور این دو برند کره‌ای در ایران اگرچه تنوع محصولات موجود در بازار لوازم خانگی را دوچندان کرده است، اما از این نکته نباید غافل شد که در حال حاضر تولیدات داخلی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی با نمونه‌های مشابه خارجی به‌خوبی رقابت می‌کنند.

براساس آمار موجود، در حال حاضر 75 درصد بازار لوازم‌خانگی کشور در دست 10 برند اصلی خارجی است. حدود 600 کارخانه داخلی نیز که حداقل 30 کارخانه از برندهای بزرگ داخلی هستند، سهم 25 درصدی از بازار لوازم‌خانگی کشور را در دست دارند. به‌عبارت دیگر، از ۳۰ هزار میلیارد تومان بازار لوازم‌خانگی کشور، ۲۳ هزار میلیارد تومان آن در دست 10 برند خارجی و هفت هزار میلیارد تومان آن در دست 600 کارخانه داخلی است.

براساس آخرین آمار منتشرشده ارزش بازار لوازم خانگی ایران سالانه حدود چهارمیلیارد و 180 میلیون دلار تخمین زده می‌شود که تولید داخلی تنها پاسخگوی دومیلیارد و 770 میلیون دلار آن است. در سال‌های گذشته صادرات لوازم خانگی حدود 140 میلیون دلار در سال محاسبه و در مقابل حدود 880 میلیون دلار انواع لوازم خانگی به‌طور رسمی وارد کشور می‌شد تا بخشی از نیازها پوشش داده شود؛ با این حال شکاف حدود 530 میلیون دلاری بین عرضه و تقاضای این محصولات، قاچاق و واردات غیررسمی آن را رونق بخشیده بود.

همین اختلاف و جذابیت بازار سبب شده بود نه‌تنها واردات لوازم خانگی از طریق بازارچه‌های مرزی، واردات ته‌لنجی و ملوانی در سال‌های اخیر شدت یابد بلکه به‌صورت قاچاق نیز انواع محصولات وارد کشور شود. اما سال 97 برای صنعت و بازار لوازم خانگی به‌نسبت سال‌های پیش از آن و به‌دلیل بروز نوسان‌های ارزی بسیار متفاوت بود زیرا نه‌تنها بیش از 60 درصد از بازار آن وارداتی بود بلکه بخش اعظمی از تولیدات داخلی به‌ویژه در حوزه محصولات برقی وابسته به واردات قطعات بود.

خداحافظی سامسونگ و ال‌جی از بازار ایران

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ايرانيا از دنياي عادي حذف شدن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تمام جهان دارن مارو طرد و منزوي ميكنن و هرروز بيچاره تر ميشيم گروني كمر مردم رو شكونده و يك سري از حضرات مثل اقاي رضايي و قاليباف همچنان خوشحالن كه اجازه نميدن لوايح امضا بشه

      • بدون نام

        تو همه چیز وابسته به خارج هستیم ولی در کلام و رفتار دوشمنی و انزجار نسبت به اونا نشون میدیم و اونا هم ما رو تحریم میکنن و به خاک سیاه میشینیم.
        ...

      • بدون نام

        مسئولینش اینطور میخوان مردم هم تشنه خرید اما منفعل خنثی اعتراض نمیکنند

      • بدون نام

        ما خودمون میتونیم از پس خودمون بر بیاییم البته اگر دزدها و دلالان داخلی بذارن. این دزدها و دلالهای داخلی رو بفرستن پیش آمریکا همه چی ردیفه

      • ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ سانسور چی در کما است دعا کنید ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

        واقعا ما مردم بی دست و پایی هستیم ببین چقدر بدبختیم نایلون سیگار بهمن همراه فیلتر و کوفت و زهرمار باید از خارج وارد شود
        ما فقط باید به دست این خارجی ها چشم بدوزیم

    • بدون نام

      خیلی هم عالی حداقل ایرانی ها یه حرکتی بکنند خودکفا بشن دست ترامپ درد نکنه پول نفت و گاز که تو جیب مردم نمیره حداقل با این تحریم کار بتونیم خودکفا بشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره ودکفا میشیم ندیدی با راج چه کردن؟

      • بدون نام

        واقعا بعضی کامنت ها ا روی بیسوادی محضه!!!!میخوام بدونم اگر این خودکفایی تاثیر داشته چرا محصولات داخلی کشور خودمونو دارن با قیمت سه برابر بهمون مینندازن؟

      • کاربر قدیمی

        از حالا ب بعد قاچاق کالا زیاد میشه.

      • بدون نام

        خودکفا=کره شمالی= سگ روسیه و چین=...

    • بدون نام

      مثل س...گ دروغ ميگيد
      الان من ميخوام ظرفشويي ايراني بخرم اولا كه تو بازار هيچ چي نيست
      دوما همون ايراني كل قطعاتش از چين مياد كه با تحريم ديگه وارد نميشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره یه عمر گفتن از محصولات داخلی حمایت کنید درحالیکه همشون قطعاتشون خارجیه خسته نباشن چهارتا پیچ مهره سرهم میکنن اسمشو میذارن خودکفایی

      • بدون نام

        تازه گرون تر از خارجی ها هم هست شما یخچال اسنوا و دوو با ال جی و سامسونگ مقایسه کنید

    • بدون نام

      همه اینها صحیح اما اگر بازار دست تولیدکننده داخلی بیفتد همان بلایی را سر مردم می اورند که صنعت خودرو سازی داخلی به سر مردم اورد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از دشمنان برند شکایت به دوستان. چون دوست دشمن است شکایت کجا بریم

    • بدون نام

      مردم بخاطراینکه کره ای ها کاراشونوخدایی انجام میدن گرایش بسمت لوازم کره ای دارن بفهمین

    • بهزاد باغبان حقیقی

      مگه افغانیا بگن قابل رقابته.نوبسنده چرت نگو

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نژاد پرست

    • بدون نام

      همه رفتند کسی دور و برم نیست چنین بی کس شدن در باورم نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقيقا همين حسه.هر روز كلى خبر بد فقط ميشنويم.

    • پیمان

      هرکسی کالای ایرانی بخره بخودش ظلم کرده به زحمتهایی که برای بدست اوردن این پول کشیده چون کالای ایرانی بی کیفیت هستش گارانتی نداره قطعاتش چینی هست بعدش قیمتش گرانتر هست بعد از مدتی هم که خوب فروش رفت گرانترش میکنه مثل پراید مثل پژو مثل پسته مثل فرش دستباف این ها هم مگه کالای ایرانی نیست پس چرا باید گران بشه چرا نباید خانواده ایرانی فرش دستباف ایرانی زیرش باشه والا من تا بتونم کالای خارجی لوکس میخرم یبار پول میدم ولی یه عمر ازش استفاده میکنم ایرانی لایق بهترین هاست نه جنس بنجور ایرانی وچینی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        موافقم

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        دمت گرم

      • بدون نام

        کالای ایرانی ممکنه خوب باشه ولی نوع خوب و درجه یکش دست خودمون نمی رسه. همه خوبها رو صادد می کنن و درجه سه و چهارش به مصرف کننده داخلی می رسه.

      • بدون نام

        دست خوش موافقم

    • خوزستانی

      مشکل این نیست که برندها برن چون اگر محصولیه که حودمون بتونیم تولید کنیم که چه بهتر .....مشکل اینه: تولید کننده های داخلی وقتی میبینن دستت بسته و ناچاری محصول خودشون رو بخری میشن ایران خودرو و سایپا ....کیفیت هرروز کمتر قیمت هرروز بالاتر حتی اگر دلار ثابت بمونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درسته

    • بدون نام

      چرا مخاطب را ابله فرض می‌کنید ؟
      تکنولوژی کارخانجات داخلی قابل قیاس با الجی و سامسونگ و ... نیست .
      آنچه هم تولید می‌شود در واقع مونتاژ مدل‌های از رده خارج همان الجی و سامسونگ و ... است .
      در یک سال گذشته هم با وضعیت به وجود آمده در زمینه سیاست دولت در بحث دلار و همچنین بخشنامه ممنوعیت ورود محصولات خارجی ، محصولات داخلی با اختلاف قیمت اندکی با محصولات خارجی عرضه می‌شود که بدیهی ست عمده مردم سعی در خرید محصولات خارجی به دلیل تکنولوژی پیشرفته تر و اصیل دارند .
      فعلأ همه سیاستهای دولت دانسته یا ندانسته بر علیه جیب ملت رقم زده شده است .
      خداوندا ما را از دولت خودمان محافظت بفرما ، دولتهای خارجی را خودمان حریفیم .

    • ناشناس

      به چندین برابر قیمت آخه برای چی میخرین خدا لعنت کنه هرکسی که فقط خودشو می بینه ...

    • بدون نام

      کدام کیفیت اگر کالای ایرانی کیفیت داشت مردم که دیوانه نیستند کالای خارجی بخرند کالای ایرانی بدرد بخور نیست بیخود به مردم تحمیل نکنید ان موقع اینها هم با قیمت بالا بفروشند واسه مردم

    • بدون نام

      کشوری که وزیر خارجه اش افتخار میکنه به اینکه بخاطر فلسطین تحت فشاره بایدم برندهای کره ای برن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا حق مطلب را ادا کردی

    • اسی

      همه می رن ... حقایق رو باید قبول کرد نه اینکه با شعار مردم رو نابود کنیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مردم خودشون اینطور انتخاب کردند و مطمئن باش باز هم انتخاب خواهند کرد. آدم بشو نیستند. اگر آدم بودند وضعشون این نمیشد

    • بدون نام

      ماایرانیان همیشه بایدازجنس بیکیفیت استفاده کنیم.خودمان کردیم که لعنت.بر خودمان باد.اونهایی که جنس ایرانی تبلیغ میکنند بیشترحالیشون نیست.مادرکه نیست بازن بابا بایدساخت.چراباورنداریم جنس ایرانی کیفیت ندارد.فقط بهترازجنس چین هست.خوب ها راازدست ندهیم.

    • شیعه

      #تا۱۴۰۰با روحانی
      #به عقب برنمیگردیم

    • بدون نام

      خدا را شکر اجناس گرانتر شد

    • سامسونگ و ال جی

      ایران بای بای !

    • بدون نام

      خداحافظ

    • ٢٠٠٠

      تمام جهان دارن مارو طرد و منزوي ميكنن و هرروز بيچاره تر ميشيم گروني كمر مردم رو شكونده و يك سري از حضرات مثل اقاي رضايي و قاليباف همچنان خوشحالن كه اجازه نميدن لوايح امضا بشه

    • sepeid

      یعنی میخواین بگین یخچال فریزر ایرانی که در عرض یکی دو سال موتور خراب و بدنه یخچال زدگی پیدا میکنه با مارک کره ای برابری داره ،برید نظر های مردم رو بخونید همگی از خرید محصولات داخلی پشیمونن

    • ستایش

      بهتر ک رفتن. ما الان تو خونمون بیشتر وسایلمون ب جز جارو جارو چرخ گوشت تلوزیون.لبتاب یسری چیزای این اینجوری.. ایرانیه خيلي هم راضیم...ب امید گره گشایی و رونق سفرهای کارگرای ایرانیمون

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا کنه سفرهای کارگرای ایرانی به گفته شما رونق پیدا کنه نه جیب یه عده فرصت طلب و گران فروش

      • بدون نام

        وقتی میتونی بگی بره سر سفره کارگران ایرانی که کارگران افغانی رو بیرون کنن

    • بدون نام

      در اجناس ایرانی ب، تولید کننده بخاطر سود بیشتر از تجهزات فنی کم میکنه.دو سال پیش اجاق گاز پیلوت خریدم 2 میلیون و 200 هزار تومان . شب عید بخاطر نوسان برق قسمت پنلش ایراد پیدا کرد. زنگ زدم میگه بوردش 600 هزار تومان. خب چی میشد که تولید کننده یک ترانس برای ثابت نگهداشتن ولتاژ بمنظور حفاظت بورد الکترونیکی خرج می کرد. یک سوم قیمت خریدش باید خرج تعمیرش کرد.

    • بدون نام

      یخچال و فریزر الکترواستیل واقعاً عالیه ولی به نظرتون تلویزیون ایرانی میتونه با سامسونگ رقابت کنه و همون کیفیت رو داره؟

    • کامران

      شرکت های داخلی پشت شعار تولید ملی از آب گل آلود ماهی می گیرند

    • بدون نام

      چرا لوازم خانگی در دولت اصلاحطلب چند برابر شده؟!!؟!!؟؟؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      همش چرت چ پرت نویسنده این مطلب انگار که از اینور و اونور کپی پیس کرده باشه کلا نامفهوم بود آخرش معلوم نشد قیمت تولیدات داهلی تحت تاثیر دلاره ؟نیست ؟

    • بدون نام

      تولیدات داخلی که نگو خیلی عالی به درد اشغالی میخوره

    • بدون نام

      تا وقتی تولید کننده ایرانی فقط فکر سود خودش باشه وضع ما همینه و تولید داخلی واسه لای جرز دیوار میخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زمانی شرکت ارج محصولاتی که تولید میکرد ارج و قربی داشت و حتی صادر هم میشد ببینید در این ۴۰ سال چی شده مثل معماریمون که زمانی در دنیا حرف اول رو میزد ولی با آمدن کارگران بیگانه کیفیت خانه ها رو خودتون ببینید چی شده

    • بدون نام

      خوش اومدی

    • بدون نام

      کاربر .8.57 نگو تو رو خدا

    • بدون نام

      با سرعت زیاد داریم داریم به فنا میریم ولی همچنان یه عده معتقدند که تحریم ها اثر ندارد

    • بدون نام

      چاره در نخریدنه

    • بدون نام

      ما چند ساله یه آفتابه خریدیم بد نیست . خدا را شکر راضی هستیم .

    • مهدی

      .... کمتر‌مردم‌را‌فریب‌بدید .
      تمام‌تولید‌لوازم‌خانگی‌ایران‌ در غالب مونتاژ بوده به همین‌خاطر با گرون شدن ارز کالاهای وارداتی و مواد اولیه‌ی کارخانجات‌گرون شده و توجیهی برای تولید وجود نداره

    • بدون نام

      ملت کالای خارجی بگیرین نه ایرانی همون جورکه صتبکارهاکارگرایرانی به کارنمیگیرن وخارجی افغانی به کارمیگیرن اگه حمایت ازتولیدایرانی باکارگرایرانی نباش بی غایدس مملکت اسمش وعوص کنیدبزارین افغانستان چون بودجه ومنابع شغل های ایرانیا براب اینها هزینه میش وهرروزم بیشتربیشترشدمرزنیست خشک پارس قاچاقی میان واینقدرزیادن وزیرکارگفته اینهابرن مشکل بیکاری حل میش وحقمون هربلایی سرمون بیادحق وناحق توروزروشن چراغی که به خانه رواس به مسجدحرام

    • بدون نام

      واویلا....

    • مرادخان

      خخخخخخخخخخخخخخخ بخداچوب بستنی واردمیکنیم ماچه تولیدداخلی یابرندلوازم خانگی داریم اینم مثل خوودروهای ملی مونه کاش کشاوررزودامداران ومنابع طبیعی وخدادادی روقلم بگیریم ببینیم جامعه علمی ودانشگاهی ومهندسی ماچه غلطی می کنن مثلاچی تولیدکردن چهارکشوربیان ازماخریدکنن خخخخخخخخخخخ

    • Mohammad

      بعد میگن نحریم ها اثر ندارد
      آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
      و از همه مهمتر میگن آمریکا رو به افول است
      آدم نمی دونه بخنده یا گریه کنه

    • بدون نام

      كره اى ها هم كه رفتند.هيچكس رو نذاشتيد بمونه.بعد به خودتون افتخارم ميكنيد.از كى تاحالا انزوا طلبى و گفتن فقط ما خوبيم بقيه كشورها بد هستند شده مدال گردن؟

    • setareh

      سامسونگ همه جایِ جهان تو بازارها هست و طرفدار داره ..
      لیستِ صادرات محصولات داخلی هم که خودش خنده داره :))
      آدم پولِ بیشتر میده عوضش خیالش راحته !

    • بدون نام

      خدایا، این دور باطل تا کجا میخواد ادامه داشته باشه؟
      نجاتمون بده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بدبخت

    • بدون نام

      خیانت از همه جا می باره .چند سال دیگه این هم میشه مثل خودرو سازیمون .رقابت حذف میشه اشغال ترین جنسهارو با بالاترین قیمت قالب مردم میکنند مثل پراییید.تولید داخلی خوبه به شرطی که مثل خودرو سازیمون نشه

    • بدون نام

      ایران هیچی نمیتونه بسازه دروغ نگید از نظر صنعت صفر

    • بدون نام

      برندهایی که توی این جدول اومده کیفیت کارشون خوبه ولی متاسفانه قیمتها بالاست. من خودم الان پشیمونم که چرا یخچال پارس رو به امرسان ترجیح دادم الان یخچال پارس که بسیار قدیمی هست از امرسان و الکترواستیل عقب افتاده. شرکتی موفق خواهد بود که خودش رو به روز کنه

    • بدون نام

      چرا نمیمیریم؟

    • بدون نام

      شاید این تحریم ها زمینه ای بوجود بیاورد تا به خودمان بیاییم و به خودمان متکی بشویم . سخته ولی محال نیست.

    • بدون نام

      ان شا الله كه دوباره همه چي درست ميشه

    • بدون نام

      مشکل ما دزدها و دولتمردان بی کفایت هستش

    • مونا

      شما اول سینی پلاستیکی و چسب زخم و ژاکت ایرانی اگه میتونید تولید کنید لوازم خانگی پیشکش، منطق هم خوب چیزیه، جو گیر شدن میخوان ماشین لباسشویی و ظرفسویی و یخچال بسازن

    • *

      ما آدما فقط دنبال این هستیم که چی گرون شده چی بی کیفیت کارمون شده شکایت کردن از دولت همش شعار میدیم نخریم و جالبه هممون میخریم فقط بلدیم شعار بدیم و همه چیزو بندازیم گردن بقیه الان ما این همه نعمت داریم چرا یکی رو نمیبینیم کارمون شده بیایم و به هم دیگه بگیم اینو نخریم اما همه همه چیز دارید ماشین لوازم خونه گوشی های گرون پس خوبه یکم به اونایی که داریم توجه کنیم و خدا رو شاکر باشیم وضعیت من از خیلی ها بدتره اما شکایت بسه خودمون خودمون رو درست کنیم

    • بدون نام

      ما یخچال ایرانی داریم خیلی خوبه چرخ گوشت وآبمیوه گیرمونم ایرانیه خیلی هم راضیم همین کره ای ها به مدال آوران ما موبایل ندادن گفتن آمریکا ایرانو تحریم کرده تا ترامپ زد زیر برجام کره ای ها از ترسشون دیگه نفت نخریدن تا آمریکا اجازه داد من گوشیم چینیه ولی از سامسونگ والجی خیلی بهتره برای ایران هم پشت چشم نازک نمیکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج