۸۵۵۷۱۸
۱۶ نظر
۱۳۸۸۷
۱۶ نظر
۱۳۸۸۷
پ

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

استودیوی فیلمسازی گیبلی یکی از بهترین و دوست داشتنی‌ترین تهیه کننده‌های انیمه‌های سینمایی در جهان است. آن‌ها میلیون‌ها نفر از مردم را شیفته‌ی خود کرده اند، به تخیل هزاران نفر کمک کرده اند، چندین و چند اسکار برده اند و، اما در قلب تپنده‌ی این گروه بزرگ، فردی اسطوره‌ای مشغول به کار است؛ و او کسی نیست جز هایائو میازاکی، اسطوره دنیای انیمه و انیمیشن!

برترین‌ها: استودیوی فیلمسازی گیبلی یکی از بهترین و دوست داشتنی‌ترین تهیه کننده‌های انیمه‌های سینمایی در جهان است. آن‌ها میلیون‌ها نفر از مردم را شیفته‌ی خود کرده اند، به تخیل هزاران نفر کمک کرده اند، چندین و چند اسکار برده اند و، اما در قلب تپنده‌ی این گروه بزرگ، فردی اسطوره‌ای مشغول به کار است؛ و او کسی نیست جز هایائو میازاکی، اسطوره دنیای انیمه و انیمیشن!

فیلم‌های میازاکی به خاطر نوع نویسندگی، کارگردانی و حتی بخش انیمیشنی آن محبوب و خاص هستند. او به مدت ۳۰ سال در این عرصه مشغول به کار بود. در نتیجه می‌توان گفت که رد پای او در تمامی بخش‌های تولیدی یک انیمه از استودیوی فیلمسازی گیبلی دیده می‌شود.

خلاقیت بی نظیر او در خلق خطوط داستانی، شخصیت‌های منحصر به فرد و انیمشن‌های نفس گیر او، می‌توانند او را در زمره‌ی نوابغ جای دهند. او در حال حاضر بازنشسته شده و بسیاری از مردم جهان از این بابت ناراحت و غمگین اند. استودیوی گیبلی حالا بدون او کار می‌کند، اما میراث او برای تمامی مردم جهان باقی خواهد ماند.

برای طرفداران فیلم و انیمه‌ای که تا به حال اسم استودیوی گیبلی را نشنیده و یا اگر والدینی هستید که به دنبال فیلم مناسب برای الهام بخشی به کودکتان می‌گردید، لیستی از ۱۰ اثر برتر میازاکی را آماده کرده ایم. آثاری که می‌توانند اثری ماندگار بر روی شما و فرزندتان بگذارند.

۱. برای شروع بهتر است با پرنسس مونوکه شروع کنید

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

پرنسس مونوکه بدون شک بهترین اثر میازاکی و شاهکار او به حساب می‌آید، پس بهترین نقطه برای شروع است. این انیمه در سال ۱۹۹۷ منتشر شد و یک اثر کلاسیک محشر به حساب می‌آید. در اثنای پلات داستانی پیچیده اش، می‌توان به نقش اصلی آن یعنی آشیتاکا اشاره کرد. فردی که نفرین شده و برای یافتن کمک، به تمام گوشه و کنار زمین سفر می‌کند. او نهایتاً به دام‌هایی عمیق‌تر و دراماتیک تری می‌افتد. میازاکی در این اثر از رسوم قدیمی ژاپنی، استفاده بی بدیلی برده که به داستان جلوه‌ی عمیق تری می‌بخشد.

۲. قلعه‌ی متحرک هاول به خاطر نویسندگی بی نقصش

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

قلعه متحرک هاول یکی از انیمیشن‌های میازاکی است که از رمان دیانا وین جونز اقتباس شده و او با این فیلم، قدرت نویسندگی و کارگردانی خود را بار دیگر به رخ کشید. در حالی که سوفی جوان به وسیله‌ی جادوگر پیر ویست به بدن پیرزنی حلول یافته است، خانه‌ی خود را با هدف پیدا کردن یک راه حل ترک می‌کند. او در این راه با قلعه‌ای چشم نواز که به هاول معمایی تعلق دارد، آشنا می‌شود و ماجراجویی او از همین جا آغاز می‌شود. این اثر میازاکی پر از جذابیت، کمدی و درام است.

۳. پونیو برای کودکان

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

بدون شک، هوشیارانه‌ترین اثر میازاکی پونیو است. پونیو بر روی زندگی یک شخصیت اصلی تمرکز دارد، یک ماهی قرمز پرنسس، که شخصیت‌های انسانی به خودش می‌گیرد، و در جریانی بی بدیل، دوستی خود را با پسر جوانی آغاز می‌کند. پونیو برخی از بهترین تخیلات میازاکی را به تصویر کشیده است.

۴. پورکو روسو به خاطر کلاسیک بودنش

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

این عنوان عجیب شاید از سال ۱۹۹۲ به بعد و به خاطر پنهان ماندن پشت آثار بی همتای میازاکی از یاد‌ها رفته باشد، اما هنوز هم جاودانگی خود را از دست نداده است. شخصیت مهم اجتماعی این انیمه، که به نوعی در طول جنگ جهانی اول تبدیل به یک خوک شده است، سربازی شجاع و دلیر بوده که به دنبال چالش‌ها و نبرد‌های هوایی می‌گشته است. شما در این اثر باز هم شاهد یک خلاقیت دیگر از میازاکی خواهید بود.

۵. قلعه‌ای در آسمان به خاطر این که اولین اثر استودیوی گیبلی است

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

این انیمه به طور رسمی اولین کار استودیوی گیبلی است که میازاکی تمام توان خود را برای یک شروع عالی به کار گرفت. قلعه‌ای در آسمان، حکایت یتیمانی است که در شهر افسانه ایِ لاپوتا به دنبال گنج می‌گردند. این اثر در سال ۱۹۸۶ منتشر شد و به شکلی کاملاً ساده به صورت انیمیشن درآمد.

۶. همسایه ام توتورو اثری برای تمام سنین

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

همسایه ام توتورو یک مثال دیگر از این است که انیمه‌های میازاکی برای تمام سنین مناسب هستند این اثر به دست میازاکی نوشته و کارگردانی شد و در سال ۱۹۸۸ منتشر گردید. این داستان، یک روایت ساده از دو دختر مدرسه‌ای در روستای نیپون است که با ارواح جنگلی در ارتباط هستند. توتوروی نمادین که به صورتی بزرگ و گربه مانند، نماد شرکت گیبلی می‌باشد، به طور اساسی از ریشه‌های فرهنگی ژاپن برگرفته شده است.

۷. باد برمی خیزد برای کسانی که ماجراجویی را دوست دارند

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

آخرین اثر هایائو میازاکی باد برمیخیزد است که در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. این انیمیشن عمیقاً بر روی پرواز، یکی از مهم‌ترین عناصر داستانی میازاکی می‌پردازد. این اثر تمام مجاز و استعاره‌های میازاکی از جمله عشق، زندگی، طبیعت، جوانی، پیری و پرواز را به زیبایی به تصویر می‌کشد. اما همچنان پر از طنز و طعنه است و شدیداً ارزش دیدن دارد. به شما پیشنهاد می‌کنیم که این اثر میازاکی را از دست ندهید.

۸. سرویس خدمات رسانی کیکی، به خاطر گربه‌ی بامزه اش

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

یکی از آثار کمتر شناخته شده‌ی میازاکی سرویس خدمات رسانی کیکی است که به خاطر میزان دراماتیک بودنش از نظر‌ها دور مانده است. این فیلم از رمان ایکو کادونو اقتباس شده، و داستان جادوگری جوان به نام کیکی را روایت می‌کند. کیکی پس از سالمند شدن به شهر دیگری کوچ می‌کند و در آن جا با جیجی گربه‌ی سخنگو که قطعاً بامزه‌ترین گربه‌ی موجود در تمام تاریخ است، آشنا می‌شود. این انیمه نیز برای تمام سنین است، اما بیشتر بچه‌ها عاشقش می‌شوند.

۹. ناوسیکا از دره‌ی باد به خاطر قدمتش

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

این اثر براساس مانگای خود میازاکی در سال ۱۹۸۲ ساخته شده و در سال ۱۹۸۴ منتشر شده است. با وجود این که استودیوی گیبلی در آن زمان ساخته و تاسیس نشده بود، باز هم فیلم‌های میازاکی توجهات بسیار زیادی را به خودش جلب کرد. این اثر، داستان پرنسسی جواب به نام ناوسیکا را روایت می‌کند، که برای نگه داشتن قدرت در سرزمینش می‌جنگد.

۱۰. روحِ رانده شده اثری برای آشنایی با مضامین عاشقانه

۱۰ فیلم از هایائو میازاکی که حتماً باید آن‌ها را ببینید

این اثر که از قضا برنده جایزه اسکار هم شد، توانست تمامی فیلم شناسان و فیلم بازان غربی را به وجد بیاورد و آنان را با طبیعت فیلم‌های میازاکی بیشتر از هر زمانی آشنا کند. باز هم نویسنده و کارگردان این اثر میازاکی است که این بار روی یک دختر مدرسه‌ای به نام شیهیرو اوگینی تمرکز می‌کند. کسی که به یک حمام عمومی در دنیای ارواح فرستاده می‌شود. خلاقیتی بی همتا در پس زمینه‌ی عشق، فقدان، تنهایی و بلوغ که این اثر را به اثری خارق العاده برای تمام سنین تبدیل می‌کند.

منبع: lifehack

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اندیشه و خلاقیت این هنرمند بینظیره, بخصوص تاکیدش بر اهمیت صلح و طبیعت

    • بدون نام

      انيمه هاي ژاپني فوق العاده هستن ، رنگ بندي زيبا ،عالين عالي و ميازاكي هم اوج هنر انيمه ژاپني هستش . اين كارتون ها محدوديت سني خاصي نداره و افراد بزرگسال هم ميتونن ببينن همشون جزء ٢٥٠ تا فيلم برتر imdb هستن

    • بدون نام

      یعنی عاشقشم

    • بدون نام

      یعنی عاشقشم

    • زمین

      من کارای هایائو میازاکی رو خیلی دوست دارم و به نظرم یه آدم نابغس. این چند تا کارام با اینکه از میازاکی نیست ولی تقریبا تو همون طیفن و دیدنشون می ارزه.
      From Up on Poppy Hill
      Whisper of the Heart
      Wolf Children
      Summer Wars

    • بدون نام

      شهر اشباح شاهکار بی بدیل میازاکی بود
      یعنی کمال انیمیشن سازی رو شما در این اثر می تونید ببینید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یه حس عجیب غریبی توی انیمیشن هست،شاید بخاطر اهنگشه نمیدونم ولی من عاشق این انیمیشنم

    • بدون نام

      وااااای هاول فوق العادددسسس

    • Soسونیاniya

      بسیار زیبا و دوست داشتنی ک هر کدوم بر خودش یه معنی و مفهومی داره

    • بدون نام

      قلعه متحرک هاول عالیههههه

    • بدون نام

      من عاشق انیمه هستم همه انیمه هارو دیدم پیشنهاد میکنم انیمه ی صدای خاموش رو حتما بینید عالی

    • باران

      والا اون پو نیو که نوشتید برای کودکان من 5 بار دیدم بازم ببینم تلویزیون داره نشون میده با علاقه میشینم نگاه میکنم . بقیه اثرها هم که عالی . واقعا هنرمند هستند و قوه تخیل بسیار قوی پشت این اثرها هست .

    • محمد

      روحی رانده شده رو کسی ندیده باشه از دنیا عقبه

    • بدون نام

      همشو دیدم
      بهترین در تمام انیمیشن ها هم شهر اشباح

    • بدون نام

      منظورتون از روح رانده شده شهر اشباح هست دیگه

    • سبامیر

      واقعا این انیمه ها بی نظیرن هر کدومو چن بار دیدمو لذت بردم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج