جاباما
۸۵۵۸۸۴
۳۴ نظر
۵۰۱۱
۳۴ نظر
۵۰۱۱
پ

۳احتمال قوی برای قیمت بنزین

یک کارشناس انرژی گفت: ثروتمندان ۱۷ برابر بیش از فقیرترین قشر جامعه از یارانه مستقیم بنزین بهره می‌برند،بنابراین اختصاص سهمیه بنزین به خودروها به نفع ثروتمندان و به ضرر فقرا است.

خبرگزاری مهر: سینا ضیایی با اشاره به سناریوهای موجود برای نرخ بنزین، گفت: در این زمینه سه سناریو وجود دارد. نخست اینکه همانند دولت قبل سوخت بنزین را سهمیه بندی کرده و این سهمیه را به خودروها اختصاص دهیم که طبیعتاً قیمت بنزین دو نرخی می‌شود؛ در روش دوم می‌توانیم سهمیه بندی سوخت را به افراد اختصاص دهیم تا همه آحاد جامعه از یارانه اختصاص یافته به بنزین بهره مند شوند و این امتیاز تنها برای دارندگان خودرو نباشد. در سناریو سوم نیز می‌توان بدون سهمیه بندی، نرخ بنزین را افزایش داده و با استفاده از بخشی از درآمد آزاد شده برای دولت، یارانه نقدی به مردم داده شود.

زیان دو سویه اقشار ضعیف: محروم از یارانه بنزین؛ تحت فشار تورم

عضو اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست گذاری در پاسخ به اینکه کدام سناریو را بهترین روش می‌دانید که در نتیجه اجرای آن کمترین فشار به سبد هزینه خانوار وارد شود، اظهار داشت: در روش نخست از عدالت اجتماعی خبری نیست چرا که یارانه بنزین به همه افراد تعلق نمی‌گیرد و تنها شامل حال دارندگان خودرو می‌شود.

این سیاست در واقع ادامه روند فعلی در توزیع ناعادلانه یارانه بنزین است. چنانچه طبق گزارشی که سازمان برنامه هفته گذشته منتشر کرد، ثروتمندترین خانواده‌های ایرانی ۱۷ برابر بیش از فقیرترین قشر جامعه از یارانه مستقیم بنزین بهره می‌برند. البته این تمام داستان نیست.

چرا که این نوع حمایت دولت از ثروتمندان از طریق تثبیت قیمت، باعث ایجاد کسری بودجه و تورم مزمن در کشور شده که بیشترین فشار آن باز هم بر دهک‌های پایین جامعه است.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در واقع اقشار مستضعف جامعه نه تنها از یارانه بنزین سودی نمی‌برند، بلکه فشار تورمی حاصل از این سیاست را نیز به دوش می‌کشند. این در حالی است که تنها ۴۳ درصد مردم دارای خودروی بنزین سوز هستند و این آمار برای فقیرترین دهک جامعه روستایی تنها ۰.۷ درصد است.

پس مشخص است که اعطای سهمیه بنزین به ماشین‌ها دردی از فقرای جامعه دوا نخواهد کرد و تنها اثرات تورمی احتمالی توشه آن‌ها خواهد بود.

البته باید توجه داشت که مطالعات تجربی انجام شده در ایران و سایر کشورهایی که افزایش قیمت بنزین را تجربه کرده‌اند نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین اثر تورمی چندانی نخواهد داشت و تنها در ماه اول با افزایش سطح قیمت‌ها نسبت به ماه قبل مواجه خواهیم بود و در ماه‌های بعد از افزایش قیمت، اثر تورمی چندانی مشاهده نشده است.

تخصیص سهمیه به افراد به عدالت نزدیک است

این پژوهشگر اقتصادی افزود: در ارتباط با سناریو دوم که تخصیص سهمیه به افراد است، دهک‌های پایین بیشترین بهره مندی را خواهند داشت و به برقراری عدالت اجتماعی نزدیک تر می‌شود. از سویی دیگر در نتیجه استفاده از این روش، دخالت دولت در این حوزه کاهش می‌یابد.

البته باید بازاری متشکل برای خرید و فروش سهمیه بنزین افراد وجود داشته باشد. در این حالت دولت باید تمام زنجیره یارانه‌ای را که در حوزه تولید و فروش سوخت وجود دارد، از میان برداشته و اجازه دهد بر اساس عرضه و تقاضا در بازار نرخ سوخت معین شود.

این در حالی است که باید سقف ذخیره سهمیه برای سهم بنزین در بازار وجود داشته باشد تا زمینه ساز احتکار نشود. علاوه بر این خرید سوخت صرفاً در جایگاه و زمان سوخت‌گیری امکان‌پذیر باشد تا جلوی فعالیت سفته‌بازانه و نوسانات ناشی از آن گرفته شود.

ضیایی تصریح کرد: یکی از دلایلی که موجب شد در دولت نهم و دهم شاهد افزایش تورم در نتیجه رشد قیمت بنزین باشیم این بود که یارانه داده شده در طرح هدفمندی یارانه‌ها از منبعی غیر از محل افزایش قیمت بنزین بود به همین دلیل در آن دوره با کسری بودجه و در نتیجه تورم مواجه شدیم.

جایگاه دولت در پازل هدفمندی یارانه‌ها

به گفته وی در نتیجه اجرای روش اول قیمت گذاری سوخت، درآمد چندانی نیز به دولت نمی‌رسد. بنابراین این سناریو نه از منظر عدالت و نه از منظر ایجاد درآمد برای دولت و کاهش کسری بودجه مورد تأیید نیست.

سناریوی سوم نیز هر چند از منظر اقتصادی مورد تأیید است، اما به نظر می‌رسد در حال حاضر مورد نظر سیاست‌گذار نیست و اعتماد چندانی نیز از سوی مردم نسبت به دولت برای چگونگی تخصیص درآمد آزاد شده از آن وجود ندارد.

این در حالی است که به عقیده جامعه شناسان در شرایطی که اعتماد مردم نسبت به عملکرد دولت کاهش یافته، چنین اقدامی که دولت بنزین را بر اساس نفر تخصیص دهد می‌تواند در بازگشت این اعتماد مؤثر باشد؛ چرا که در چنین شرایطی خود مردم برای سهم بنزین خود تصمیم می‌گیرند و درآمد حاصل از فروش آن به قیمت بازار نیز توسط خودشان صرف می‌شود.

ضمن اینکه برای دولت نیز درآمد قابل توجهی به دلیل عدم تخصیص یارانه به بنزین (به غیر از سهمیه‌هایی که به افراد اعطا می‌شود) آزاد خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی سمیعی

      بازخدامیدونه چه خوابی دیدن برامون،علی برکت الله

      پاسخ ها

      • ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ سانسور چی در کما است دعا کنید ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

        دولت
        و
        مجلس
        یک روز میگویید بنزین گران نمیشود
        یک‌روز میگویید گران میشود
        یک‌روز میگویید راه کار باید پیدا کر د
        با توجه به آمار پوچ بروید و بمیرید بهتر نیست ۸۰ میلیون نفر از دست شما راحت میشوند

    • بدون نام

      نمیشه یکباره تمام یارانه راحذف کنید

    • بدون نام

      یعنی به جای گوشت باید بنزین بخوریم؟ مسخره ها

    • بدون نام

      یکدفعه بگو کم اوردی میخواهم اگر اجازه بدهند صادر کنیم واگر نشود به قیمت جهانی به مردم فقیر بفروشیم ضمنا یک ونیم میلیون نفر با خودرو مستقیم کار میکنند ربطی هم به سواد نداره اینجانب تحصیل کردم تازه من از همه کوچکتر هستم فوق لیسانس سراغ دارم زندگی را متاسفانه از همین راه اداره میکند ۲۰ درصد اضافه کن خودت رو هم خسته نکن حقوق شما سر به فلک میزنه از حال ما چه خبر داری

    • سید حسن

      بیخود ،اقشار ضعیف ،بیشترین استفاده را از بنزین میبرند،میوه آنها ،تاکسیشون وهرآنچه دارند با وسیله نقلیه با بنزین ارزان درب خانه می آیدواگر بنزین گرون شود ،مخارجشون چند برابر میشود

    • بدون نام

      یه روزم توبوق کرناکردین بیمه درمانی سلامت مجانی کنیم یایارنروبیشترکنیم ملت گفتن بیمه مجانی شه ولی چندمدت بعد بیمه سلامت روپولی کردین همش دارین سرمرم کلاه میزارید بااحترام داغ داغ

    • بدون نام

      این همه میگفتین ما خودکفا هستیم این بود..

    • بدون نام

      جمله صبح نوشتم صبح میگین قیمت بنزین تغییر نمیکندو شب میگین بنزین ...واقعا مملکت ما تمام کارهایش همینجوری با دولت مسخره روحانی الکی وخنده دار هست بخاطرهمینه مردم اعتقادشون ازحکومت برگشته وتنها امیدشان وجود ائمه اطهارع هست که بمردم هیچگاه دروغ نگفته اند ولی شما؟؟؟

    • بدون نام

      جمله صبح نوشتم صبح میگین قیمت بنزین تغییر نمیکندو شب میگین بنزین ...واقعا مملکت ما تمام کارهایش همینجوری با دولت مسخره روحانی الکی وخنده دار هست بخاطرهمینه مردم اعتقادشون ازحکومت برگشته وتنها امیدشان وجود ائمه اطهارع هست که بمردم هیچگاه دروغ نگفته اند ولی شما؟؟؟

    • بینام برید گمشید

      گمشید با این فکر تان

    • به خدا هیچی به مردم نمیرسه همش چرت میگن

      بخدا هیچی به مردم نمیرسه همش چرت میگن

    • هالو

      همه چیزراقاطی پاتی میکنیم تا کلاه باکیفیت عالی سرملت بذاریم

    • بدون نام

      ...... خلاصه قیمت را افزایش بدهیم! صد رحمت به داروغه ناتینگهام! ریچارد شیردل کجایی؟ آیا فریادرسی هست!؟

    • بدون نام

      خدایا خودت به دادمون برس دوباره گرونی بنزین وسعمیه نباید بشه مردم نان برای خوردن ندارد

      پاسخ ها

      • بختیاری

        به جهنم که ندارن بخورن فقط حرف میزنید مرد عمل باشید تا این دولت بی مصرف زور نگه

    • بدون نام

      برید گمشید بی شرفها مردم همینجوری با فلاکت و بدبختی دارن زندگی میکنن

    • بدون نام

      دروغگوها پس گفتین افزایش نداریم دیوار بی اعتمادی بلند و بلند تر شد

    • بدون نام

      خجالت نمیکشید این حرفها را میزنید ایران روی نفت خوابیده وشما از سهمیه بندی حرف میزنید....

    • بدون نام

      به خدا دیگه کاری نمونده که به سر مردم در نیارید ای خدا خودت یا ایران رو زیر و رو کن یا خودت نجاتمون بده والا دیگه بریدیم ای هوار ای خدا ای خدا

    • بدون نام

      بی وجودها

    • ایرانی

      لعنت به این دولت که من تا صبح گریه میکنم و نمی تونم یه خونه بخرم کسی هست حال مرا بفمد

    • ه

      هزار افسوس که ما تو شیراز با پانصد نمی تونیم خونه بخریم

    • بدون نام

      خجالت بکشید از مردم

    • بدون نام

      بخدا دیگه آهی نداریم تورم کمرشکن شده

    • بدون نام

      هر روز شاهد یک نمایش هستیم حال نوبت بنزین است هرچه می توانید انجام بدهید

    • azizi

      نه بابا اینی که میگید بنزین گرون بشه یه چیزه روزمره است و در تمامه کشورها اتفاق میوفته منظورم اینه اشکالی نداره گرون کنید اما باهاش باید یارانه ها رو هم گرون کنید از ساله هشتادو نه یارانه همین چهل پنج هزار مونده همه اجناس همه مزایا همه چیز که فکرشو بکنی ده برابر شده پس چرا یارانه ده برابر نمیشه چرا

    • سلام

      روش سوم که بنزین گرون بشه تا به مردم یارانه بدن خیلی مسخره است زیرا افزایش قیمت‌ها ناشی از آن خیلی بیشتر از
      یارانه ای است که داده میشه ( البته اگه داده بشه)

    • بدون نام

      تبریک . انشاالله ۲۲بهمن سال اینده منتظرتونیم

    • ناشناس

      وقتی فروش نفتی در کار نباشه یه جورایی کمبودا باید جبران بشه بنزین بسیار مورد توجه هست چون خیلی از کسری بودجه را تامین می کنه لذا فکر فقیر و این حرفا همش کشکی بیش نیست چون در این سال ها کی به فکر فقرا بودن که الان بار دومش باشه اصلا مهم نیست چون اگه بود اثرات رسیدگی رو باید می دیدیم مگه زندگی فقط بنزین هست تغذیه لازم نیست سر پناه نمی خواد کدومو به فکر بودن؟!

    • بدون نام

      باز ترامپ عرعر کرد مسوولان به فکر گرانی وظلم به مردم افتادن خدایا مردمو نجات بده از دست این دولت ومجلس ظالم

    • مریم

      فقط خدا رحم کنه بهمون ..کشور ایرانو اگه یه انسان فرض کنیم مغزش یا مسیوالاش خرابن

    • علی بیلکی

      هر دم از این باغ برمی میرسد تازه تر از تازه تری میرسد ....

    • بهمن

      توروخدا خواهش میکنم این یه مسئله رو بیخیال بشید ... بخدا دوباره گرونی میشه طاقت نداریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج