جاباما
۸۵۵۹۴۲
۶۵ نظر
۵۰۱۰
۶۵ نظر
۵۰۱۰
پ

چرا ایران نباید اقدام به بستن تنگه هرمز کند؟

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی در مورد برخی از تحلیل ها مبنی بر این که ایران در برابر تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفتش باید اقدام به بستن تنگه هرمز کند، گفت: در اینکه ایران قادر است تردد در تنگه هرمز را مختل کند تردیدی نیست. حتی لازم است ایران همواره نشان دهد «همه گزینه‌هایش» روی میز است و در شرایط خطیر از هیچ اقدامی برای حفظ شیرازه کشور و پاسداری از منافع ملی دریغ نخواهد کرد. اما این اقدام در شرایط کنونی - در حالی که دولت‌های جهان در حال جست وجوی راه‌حل برای مهار تحریم‌های آمریکا هستند - اقدامی غیرضروری است.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل سیاست خارجی در مورد برخی از تحلیل ها مبنی بر این که ایران در برابر تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفتش باید اقدام به بستن تنگه هرمز کند، گفت: در اینکه ایران قادر است تردد در تنگه هرمز را مختل کند تردیدی نیست.

حتی لازم است ایران همواره نشان دهد «همه گزینه‌هایش» روی میز است و در شرایط خطیر از هیچ اقدامی برای حفظ شیرازه کشور و پاسداری از منافع ملی دریغ نخواهد کرد. اما این اقدام در شرایط کنونی - در حالی که دولت‌های جهان در حال جست وجوی راه‌حل برای مهار تحریم‌های آمریکا هستند - اقدامی غیرضروری است.

رضا نصری در گفت‌و گو با ایسنا در پاسخ به این سوال که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند هدفشان از لغو معافیت‌های تحریمی نفت، رساندن صادرات نفت ایران به صفر است آیا آنها می‌توانند با توجه به شرایط کنونی بازار نفت به این خواسته دست پیدا کنند؟ تصریح کرد: موفقیت آمریکا در به صفر رساندن فروش نفت ایران بستگی به متغیرهای متعددی دارد. ت

حقق این هدف بستگی به این دارد که بازار نفت، حتی با مداخله عربستان و امارات، چگونه به لغو معافیت‌ها پاسخ دهد؛ پاسخ ایران به این اقدام به چه کیفیت باشد؛ تأثیر روانی و واقعی این اقدام بر قیمت بنزین در آمریکا چگونه باشد.

دولت‌های ذی‌نفع - به ویژه چین و هند و ترکیه - چه واکنشی به این اقدام نشان دهند و مناسبات دوجانبه ایران با این کشورها چه تأثیری بر واکنش‌های آن‌ها داشته باشد؛ سازوکارها و کانال‌های ویژهٔ مالی - مانند اینستکس - چگونه در این شرایط وارد عمل شوند؛ و راه‌ها و کانال‌های «غیر رسمی» چطور در مدیریت این وضعیت ایفای نقش کنند.

وی افزود: در هر حال، از چند ماه پیش که انجام این اقدام پیش‌بینی شده بود، همه مقدمات مقابله با آن از جانب دولت پایه‌ریزی شده و اکنون باید دید در عمل چطور به کار خواهد آمد. به طور کُلی، هم ایران تجربهٔ دور زدن این قبیل موانع و تحریم‌ها را دارد و هم دولت آمریکا دارد با این قبیل اقدامات نسنجیده، نامتعارف و غیرضروری، کاسهٔ صبر جامعهٔ جهانی را لبریز می‌کند. در نتیجه، پیاده‌سازی این طرح آن طور که دستگاه تبلیغاتی آمریکا اعلام می‌کند راحت و بی درد سر نخواهد بود.

این حقوقدان بین‌المللی در پاسخ به این پرسش که راهکارهای قانونی پیش روی ایران در برابر این تصمیم چیست؟ عده‌ای پیشنهاد بستن تنگه هرمز را مطرح کرده‌اند نظرتان در مورد این ایده چیست و آیا اساساً ایران می‌تواند چنین کاری انجام دهد گفت: در شرایط فعلی، جریان تندرو در واشنگتن، برای تشدید اقدامات خود علیه ایران به شدت نیازمند ایجاد اجماع و ائتلاف در سطح بین‌المللی است.

آنچه تاکنون مانع این اجماع‌سازی شده، خونسردی ایران و پایبندی آن به منشی متکی بر درایت سیاسی، دیپلماسی، دعوت به تعامل، حقوق بین‌الملل و اعتدال بوده است. در واقع، هیچ دولت، حزب، جریان سیاسی یا شخصیتی در غرب نمی‌تواند افکار عمومی کشورش را مثلاً قانع کند که اقدام نظامی علیه چنین کشوری ضروری است؛ یا لازم است برای مهار چنین دولت قانونمندی (که سازمان‌های بین‌المللی از عملکرد درست آن گواه می‌دهند) به قول خودشان «پول و خون» هزینه کنند!

به همین خاطر هم هست که جریان تندرو در واشنگتن - همانطور که از آخرین توئیت ترامپ پیداست - تمام نیروی خود را معطوف به این کرده که ایران را از مسیر درایت و طمانینه خارج سازد و تهران را به سمت خروج از برجام و برخی واکنش‌های تند و عصبی ترغیب کند.

نصری ادامه داد: قرار دادن سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی، لغو معافیت‌های نفتی، طرح لغو معافیت‌ها هسته‌ای (که همکاری دولت‌ها در فردو و اراک را میسر می‌کند) و اقدامات تحریک‌آمیز مشابه، همگی در همین راستا قابل تحلیل است.

در نتیجه، حالت ایده‌آل این است که ایران بتواند - با حفظ منش کنونی و بدون تشدید فضا - به تدریج در چارچوب توافقات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، در حد ممکن، تأثیر تحریم‌ها را کاهش دهد تا هم با همکاری سایر دولت‌ها پایه‌های یک «اقتصاد منهای دلار» را تحکیم کند، هم با گذر زمان به انقضای محدودیت‌های مندرج در برجام نزدیک‌تر شود و هم احیاناً شرایط مناسب‌تری در آمریکا برای امتحان راه‌حل‌های سیاسی مهیا شود.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی افزود: در اینکه ایران قادر است تردد در تنگه هرمز را مختل کند تردیدی نیست. حتی لازم است ایران همواره نشان دهد «همه گزینه‌هایش» روی میز است و در شرایط خطیر از هیچ اقدامی برای حفظ شیرازه کشور و پاسداری از منافع ملی دریغ نخواهد کرد.

اما این اقدام در شرایط کنونی - در حالی که دولت‌های جهان در حال جست وجوی راه‌حل برای مهار تحریم‌های آمریکا هستند - اقدامی غیر ضروری است. اگر این اقدام الان صورت بگیرد، احتمالاً اولین واکنش جامعهٔ جهانی تصویب یک قطعنامه فصل هفتمی در شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود که در آن - طی یک ضرب الاجل - از ایران خواسته خواهد شد به این اقدام پایان دهد.

به عبارت دیگر، بسیاری از دولت‌هایی که امروز در کنار ایران ایستاده‌اند، در آن زمان در کنار آمریکا علیه ایران موضع خواهند گرفت و ناگزیر شرایط دلخواه تندروهای واشنگتن را ایجاد خواهند کرد. توسل به اقداماتی از قبیل بستن تنگه هرمز - که مستقیماً مسئولیت‌پذیری دولت ایران را در پی دارد - فقط در شرایط اضطراری و استثنایی قابل ارزیابی است.

نصری در پاسخ به این سوال که برخی این اقدام اخیر آمریکا را نقض حقوق بشر مردم ایران می‌دانند نظر شما در این ارتباط چیست؟ اظهار کرد: حقوق بشر فقط محدود به حقوق سیاسی و مدنی نیست.

حق سلامت، حق کار در شرایط مناسب، حق مسکن، حق امنیت و حق برخورداری از استاندارد مناسب زندگی اجزا تفکیک‌ناپذیر مجموعه «حقوق بشر» هستند.

هرکس بگوید «مدافع حقوق بشر» است ولی هم‌زمان در جهت تخریب اقتصاد و این دسته حقوق اساسی مردم ایران گام بردارد یا مانند بسیاری از مدعیان، مستقیم یا غیرمستقیم از تحریم و «سیاست فشار حداکثری» حمایت کند، قطعاً خود «ناقض» حقوق بشر است.

وی در همین راستا افزود: اما در کنار مباحث فنیِ حقوقی، تحریم‌های آمریکا در ایران به درستی «تروریسم اقتصادی» نیز خوانده شده است. ابتدایی‌ترین تعریف تروریسم عبارت است از «توسل غیرقانونی به خشونت و ارعاب علیه شهروندان غیرنظامی، به منظور وادار ساختن یک دولت به همراهی با یک هدف سیاسی».

اینکه در فضای عمومی این سؤال مطرح شده که مگر سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا چیزی غیر از این است، اتفاق جالبی است که لازم است در محافل رسانه‌ای و دیپلماتیک پیگیری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امير شيرزاد

      انقدر تحليلها زياده كه ادم خسته ميشه تا اخر بخونه يكم خلاصه كنين لطفا

      پاسخ ها

      • ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ سانسور چی در کما است دعا کنید ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

        داداش من جای این دولت زپرتی بودم اول یک هفته به اروپا برای سازو کار بانکی مهلت میدادم اگر انجام نشد
        بر جام را آتش میزدم و بعد تنگه هرمز را
        می بستم
        اگر واقعا توان این کار را دارید اقدام کنید تا روی تهدید های دیگر شما حساب کنند
        حرف نزنید اقدام کنید.

      • بدون نام

        شما قیمت پیاز کنترل کنید تنگه باشه بعدا

      • علی

        چقدر خوب بلدی تو )// اگه به این راحتیاس همه که میتونن

      • بدون نام

        چرا نباید تنگه رو ببنده ؟

    • سیمرغ

      تنگهٔ هرمز یک آب راه جهانی هست اگر ایران اقدام به بستن تنگهٔ هرمز کند با اقدام نظامی آمریکا وهم پیماناش روبه رو می شود که شامل کشورهای اروپایی انگلیس و فرانسه می‌شود این کار بسیار خطر آفرین هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آبراه جهانی هست اما در اختیار دولت ایرانه مثل تنگه سوئز

      • بدون نام

        مثل تنکه سوئز که در اختیار دولت مصره

      • metti

        تنگهی سوئز تو خاک مصره فکر کنم ولی تنگه هرمز تحت تملک هیچ کشوری نیست

      • بدون نام

        این کار اگر باعث جنگ جهانی بشه دور از ذهن نیست

      • بدون نام

        بمباران اتمی

    • کوروش

      حرفاش منطقی هست.اما خوب این یعنی مردم فشار را تحمل کنند تا آینده ای شاید چندین ساله که مثلا ترامپ دوره دوم ریاست جمهوری اش به پایان برسد که مساوی است با بدبختی بیشتر برای ما مردم.برای مدت زمان زیادی.مسئولین بدانند سفره ی مردم بقدر کافی کوچک شده که دیگر جا برای تحمل کوچکتر شدن یا حتی ماندن در حالت فعلی ندارد .و اینکه مردم در خط مقدم این حجم از ظلم در نزاع بین مسئولان دو کشور اند و مسئولان و خانواده هایشان فرسنگ ها از نوک پیکان دور اند و درکی از سفره ی خالی ندارند.امیدوارم هر دو طرف سر عقل بیایند.امیدی که مایوسانه به آن چشم خواهم داشت.

    • علی

      کارشناسان سیاسی ما رو باش. در اوج تحریم های اوباما با وجود دولت احمدی نژاد که زیر فصل هفت سازمان ملل بودیم اگر قصد یا توان یا نیاز به جنگ بود اقدام میکردن ، اون موقع این کار رو نکردن حالا که بعد از نقض عهد کامل آمریکا و نقض عهد ناقص اروپا ، باز ایران به بیشتر موارد برجام پایبند هست صحبت از پول و خون و تقابل نظامی غربی ها با ایران می کنید؟ کارشناس محترم ، چیزی که الان در حال اجرا هست تحریم مالی و نفتی شدید ایران هست که آثارش رو هم می بینیم ، شما میگی ایران اقدامی نکنه که مبادا جنگ بشه؟ جنگ ارزی میدونی چیه؟وضع موجود رو رها کردی و در ذهنت جنگ رو ساختی و به اون می پردازی؟اصل بگذاشتی و پرداخته ای بر پیوست؟

    • amb

      چون وجودش را ندارد و بلوف میزند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بیخیال

      چون نمیتونه

    • بدون نام

      فعلا به این فکر باشید که چگونه می توان راه دزدی آقازاده ها رو بست؟دیگه اختلاسشون از 3 سالگی شروع میشه!!از بس که ما امنیت اقتصادی داریم!

    • بدون نام

      خبرگزاری ایسنا وابسته است.

    • مهدی

      چرا مزخرف میگی. کدوم دولت ها الان در کنار ایرانند که اون موقع کنار امریکا میرند ؟؟ هنوز به مذاکره و برجام امید دارید ؟؟ چقدر باید خفت و ذلت و تحمل کنیم
      تحریم همه جوره بشیم صادرات نفت قطع بشه سپاه تروریست بشه اما هنوز میگید مذاکره کنیم

      پاسخ ها

      • سیدحسین

        عزیزم از لحنت مشخصه تو عصبانی هستی
        یک استاد تحلیلی منطقی و علمی داده تو هم اگر فریاد داری امام فرمود بر سر آمریکا بکش نه هموطنت

      • بدون نام

        بجای بستن تنگه هرمز چهارتا موشک از سمت یمن بزنن تو ارامکو عربستان کارش تمومه از صدور نفت

      • بدون نام

        بجای بستن تنگه هرمز چهارتا موشک از سمت یمن بزنن تو ارامکو عربستان کارش تمومه از صدور نفت

      • بدون نام

        خروج از برجام مثل اینه که سدی داشته باشی که اگه بشکنه تمام مملکت را آب ببره، اونوقت به دست خودت اونو بشکنی! واسه اینه که عقلا برجام را رها نمیکنن! ...

    • بدون نام

      بستن تنگه هرمز یعنی جنگ و عاقبت جنگ هم معلومه!

      پاسخ ها

      • طاهره

        نترس امریکا میدونه سیستم دفاعی ایران چقدر قوی

    • محمو.م

      بااینهمه ترس وانفعال ازطرف دولت روحانی مگه تا الان جز ذلت وفشار برای دولت وملت چیزی رسیده که بابستن تنگه هرمز بخوادازبین بره؟ هم اکنون مگه ازسوی امریکاواروپا اجماع جهانی برای سکست ایران وجودنداره که بابستن تنگه هرمز بخوادبدتر ازاین هم بسه؟ ترس وبزدلی بسه و الان زماتس رسیده ما هم تهاجمی عنل کنیم هم ازلحاظ دیپلماسی تهاجمی وهم امنیتی ونظانی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به نظرت نتیجه تهاجم به دنیا چه خواهد شد. تحریم ها هم با دلیل های تندروانه شما ها به آمریکا داده شده. مث حمله به سفارت ها. و ...

      • بدون نام

        خودت فهمیدی چهگفتی کمی فکر کن

    • بدون نام

      چواب:١_آب دریابالامیآید موجب سیل می‌شود ٢_حسین شریعتمداری خوشحال می‌شود ٣_ماهیها نمی‌توانند به خانه هایشان برگردند

    • بختیاری

      ببندینش بی عرضه های کم لیاقت

    • اشکان

      تا یه ادمی مثل تو از اون ور اب بتونه خوب پول دربیاره

    • بدون نام

      چو ن از کشورهایی مثل آمریکا میترسه

    • بدون نام

      چون خودتون میدونید حرف اضافیه...

    • ایرانی

      فقط رجز خوانی است ایران اصلا نمی تواند تنگه هرمز را ببندد

    • یدی عمو

      لطفا هرکسی عجله ای برای بستن تنگه هرمز دارد.خود بیل وکلنگ اورده و تنگه هرمز را ببندد.!

    • بدون نام

      مردک ترسو. با همین حرفا هی عقب نشستین، هی وادادین که عاقبتم ن این شده. ترسوهایی مثل شما سر کارن. تا اون سگ زرد پارس میکنه، شماها خودتونو خیس میکنین. اگه از اول صداتونو جلوی یه دیوونه بالا ببری اونم حساب کار دستش میاد. هی وا بدین تا ببینین چی میشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ب

        مگر بین دو نفر دعواشده کمی عقل داشته باش

    • بدون نام

      چون آمریکا ایران را نابود میکنه
      ضمن اینکه از این حرفها ما زیاد زدیم جرات اجرای اون را نداریم

    • کارمند

      بازنده ی این دعوای بیحاصل از اول مشخص بود

    • بدون نام

      جراعت میخات که ایران نداره

    • بدون نام

      ترسیدین اونم بدجوری پس بستن تنگه هرمز همش هیاهو و طبل توخالی بوده پس اقتداری نداریم .....

    • عباس گلدوست

      اینها همه از ترس جنگ و توجیه بی خردان است. وقتی شیطان بزرگ گلوی مردم ایران را فشار میدهد تا از کمبود هوای دنیا خفه شود که دارد میشود چکونه از جنگ با شیطان بزرگ فرار میکنید ، این جنگ شروع شده و عقب نشینی ما دارد از مرزهایمان فراتر میرود ، اگر از هرمز امریکا سود ببرد و ما ضرر نبستن ان خفت و خاری ملت ایران است ، تا نجنگیر رها نخواهید شد، و زندگی در این شرایط جز ذلت و بردگی مجدد امریکا معنی دیگری ندارد، بخدا که مردن شرف دارد.

    • مشتی

      جامعه جهانی جیره خوار آمریکا هستند و هیچ وقت در کنار ما نمی ایستند
      ما خودمون باید به یک قدرت مثل چین و روسیه تبدیل بشیم
      انقدر مردم رو از جنگ و ... نترسونید ما فرزند محرم هستیم اگر تحریم بشیم فرزند رمضانیم یا علی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بس کنید این شعار ها رو تو رو خدا

    • بدون نام

      بهونه بنی اسرائیلی

    • بدون نام

      لجبازی وبستن تنگه مساوی نابودی زیر ساختهای کشور وبدبختی بیشتر ملت

    • بدون نام

      آخه مغز نخودی تو چه طور کارشناس شدی ....مسئولین نیز با این فگرهاشون مملگت را به این روز انداختن .....

    • بدون نام

      تحلیل , تحلیگران ایرانی غالبا , سطحی نگرانه , غیر واقعی , عدم توجه به عواقب عمل , عدم توجه به گام های بعدی خود و حریف , .....کلابر اساس اصل "یا شانش یا اقبال" صورت میگیرد .

    • بدون نام

      تنهاراه تعامل عزتمندانه باامریکاست که امریکاهدفش اینه ولی متاسفانه مسولین مامی خواهنداین. توهم دشمنی امریکاباشدتاکم کاریهارابگردن امریکابیندازندودلیلی برای انجام ندادن وظیفه خوددربرابرمردم داشته باشندوهمین مسعله باعث بدبختی ماوبچه هایمان وخوشبختی مسولین وبچه هایشان شده است

      پاسخ ها

      • آستانه

        با نظر منطقی شما کاملا موافقم همیشه تنها راه برون رفت از اوضاع بغرنج تعامل عزتمندانه با سایر کشورهاست با قلدری و سر شاخ شدن کاری درست نمیشود که هیچ بلکه ممکن است نتیجه ای کاملا برعکس عاید گردد

    • نون خ

      لطفا به تاریخ مراجعه فرمایید. رئیس جمهور وقت پاناما اعلام کرد که کشتی های ورودی به کانال پاناما باید به دولت این کشور عوارض پرداخت کنن که بلافاصله امریکا به این کشور حمله نظامی کرد و ظرف ۳ساعت دولت اون کشور سرنگون شد.توروخدا پارو به دردسر نندازین.طاقت بدتراز اینارو نداریم

    • بدون نام

      ان موقع جنگ جهانی سوم شروع میشه

    • بدون نام

      نظر کارشناس محترم بسیار عالی وخردمندانه است

    • بدون نام

      چون نمیتواند ببندد

      پاسخ ها

      • عبدالرضا نظری

        خلاصه یک آن نگاه کنیم دور و بر ما تسلط کامل دارند وما دست روی دست گذاشته ایم (همین را میخواهند)

    • مهدی ستاری

      چرا از آمریکا با وجود نقض مکرر منشور سازمان ملل و جفا به حق و حقوق انسانیت به سازمانهای مسوول شکایت نمی‌شود،اما اگر ما تنگه هرمز را ببندیم ممکن است دوستانمان هم علیه ما موضع بگیرند،آیا نمی‌توان سازمانی جدید تشکیل داد و اعاده حق و حیثیت کرد؟ کشورهای عربی مردم خود را به بهانه‌های واهی گردن می‌زنند اما در حد یک متاسفم گفتن پایان می‌یابد ولی ایران جاسوس و خرابکار آمریکایی را دستگیر می‌کند و نقض حقوق بشر کرده باشد!دنیای بی قانون ،قانون‌جنگل‌به سر دستگی آمریکا و اوباشش.کجاست اون قانون که‌مورد پسند شرافتمند و انسان‌مدارباشد،کجاست آن قانون که عدالت حق باشد تا ظالم را خاک مذلت بنشاند و حق مظلوم بی‌نوا را بگیرد.

    • metti

      تنگه هرمز رو که میشه بست ولی بعدش دیگه با خداست شاید تنگه ای نمونه که بخوان بازش کنن

    • بدون نام

      نعلت بر ترامپ

    • حسن

      پس به این نتیجه رسیدید که چون اونها میخوان ما رو تحریک کنن ما نباید هیچ کاری بکنیم.خوب بهانه هایی پیدا کردین برای اینکه ایران هیچ کاری انجام نده.اونها هم فکر میکنن ایران ترسو هست و هر روز اقدامات جدیدتری انجام میدن.

    • جانبهسر

      آنهائی که فکر میکنند ایران حق ندارد تنگه هرمز را ببندند باید بدانند که آبراه بین المللی تنگه هرمز بهیچ وجه بدرد عبور کشتی های تجاری سنگین و ناو های هواپیما بر نمیخورد و تنها جای که بدرد عبور کشتی های تجاری سنگین و ناوهای هواپیما بر میخورد عبور از آبهای سرزمینی کشورمان که بین جزائر تنب کوچک و بزرگ و ابو موسی هست که هر کشوری بخواهد بدون اجازه دولت قانونی ایران کشتیهای تجاری سنگین رو رد کند نیروهایمسلح ما حق برخورد رو دارند حتی اگر ناوهای سنگین و کشتی های تجاری سنگین فقط با پرچم کشورمان حق تردد رو دارند

    • بدون نام

      ایران برای بقا
      ابتدا باید تنگه دزدی مسولین محترم را ببندد
      بعدش میتونیم راجب بستن تنگه هرمز هم بحث کنیم

    • بدون نام

      نه دیگه نشد! لفظ اومدن آقایون که تنگه هرمزو میبندیم حالا اگه به اندازه یه ارزن مرد باشن باید به حرفشون عمل کنن وگرنه لاف زدن.
      در ضمن بستن تنگه هرمز کار راحتیه ولی بعدش تمام کشورهای منطقه به ایران حمله میکنن.

    • بدون نام

      جرات میخواد

    • بدون نام

      ۱۶۴۴ لعنت نه نعلت اینو به پای کف اسبت مبندنند

    • بدون نام

      خیلی ممنون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج