جاباما
۸۵۶۲۲۲
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

اجرای طرح معامله قرن در توان آمریکایی‌ها نیست

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین درباره این‌که گفته شده بعد از ماه رمضان قرار است طرح معامله قرن آمریکا اجرایی شود، گفت؛ اگر آمریکایی‌ها می‌توانستند در همان زمانی که مساله انتقال سفارت را مطرح کردند طرح خود را هم اجرایی می‌کردند اما دائما امروز و فردا می‌کنند.

ایسنا: مهدی شکیبایی، قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین با اشاره به بیانیه نشست اخیر وزرای خارجه اتحادیه عرب و این که در این نشست اعلام کردند با هرگونه معامله صلح که حقوق فلسطینی را برآورده نکند مخالف هستند، اظهار کرد: نشست اتحادیه عرب در حد وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب برگزار شد و در بیانیه پایانی گرچه اشاره مستقیم به معامله قرن نشد اما اعلام کردند که باید پایبند به قطع‌نامه‌هایی باشند که سازمان ملل تصویب کرده است.

وی تصریح کرد: در سال ۲۰۰۲ طرح "صلح در برابر زمین" توسط اتحادیه عرب پیشنهاد شد اما این مساله ناظر به دیدگاه برخی کشورهای عربی بود که به دنبال سازش بودند، بنابراین مخالفت وزرای خارجه اتحادیه عرب در نشست قاهره به معنای تأیید سران کشورهای‌شان نیست، متأسفانه سران برخی از این کشورها اکنون پشت پرده یا علناً با رژیم صهیونیستی ارتباط برقرار کرده و به دنبال عادی‌سازی روابط هستند.

اجرای طرح معامله قرن در توان آمریکایی‌ها نیست

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: بنابراین وقتی در کشورهایی که سران آن با اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط هستند، وزرای خارجه آن چنین بیانیه‌ای صادر می‌کنند، خیلی نمی‌تواند محلی از اعراب داشته باشد، در واقع این بیانیه را می‌تواند اقدامی انفعالی دانست که وزرای خارجه اتحادیه عرب تلاش می‌کنند در این مسیر سخت روبروی ملت‌های خودشان قرار نگیرند.

شکیبایی ادامه داد: وقتی سران و حکام عرب با رژیم صهیونیستی دیدار می‌کنند، چطور ممکن است در بحث معامله قرن که متولی آن محمد بن سلمان است و کشورش بیش‌ترین کمک مالی را به اتحادیه عرب می‌کند، بتوانند این‌گونه مساله را برای صلح دنبال کنند در واقع عملاً دارند کار خودشان را پیش می‌برند.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین اظهار کرد: بنابراین تلاش اتحادیه عرب این است، اگر معامله قرن رخ نداد طرحی را که در سال ۲۰۰۲ عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه وقت عربستان پیشنهاد کرد و موسوم به طرح صلح عربی شد را پیش ببرند.

وی همچنین بیان کرد: اتحادیه عرب تا به حال چه اقدام مهمی برای سوریه، عراق، سودان، لیبی و یا حتی برای یمن انجام داده است؟ از کدام طرح و بحران توانسته حمایت کند که حالا بتواند برای مساله فلسطین که پیچیدگی‌های خود را دارد، کاری انجام دهد، لذا اساساً اتحادیه عرب چند سالی است که از حیزانتفاع ساقط شده و در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی هیچ گونه تأثیری ندارد.

این کارشناس مسائل فلسطین در ادامه در ارزیابی خود از تشکیل دولت فلسطینی بدون دخالت داشتن گروه‌هایی مانند حماس گفت: اکنون محمود عباس و تیم همراه او که جنبش فتح و تشکیلات خودگردان هستند، نماینده سازش در فلسطین محسوب می‌شوند اما آن‌ها نماینده همه ملت فلسطین نیستند و عمده مردم فلسطین هم از جریان مقاومت حمایت می‌کنند.

وی گفت: در واقع، این طیف که نمایندگی جریان سازش را دارند، قائل به طرح دو دولتی هستند و حتی در فلسطین اراضی اشغالی سال ۴۸ را به رسمیت می‌شناسند، حاکمیت اسرائیل بر قدس غربی را به رسمیت می‌شناسند و معتقد هستند دولت فلسطین باید در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس تشکیل شود و این یعنی همان طرح دو دولتی، که در این وضعیت جریان‌های مقاومت کاملاً مخالف هستند و آن‌ها قائل به تشکیل دولت فلسطین در سرزمین تاریخی فلسطین از دریای مدیترانه تا کرانه غربی رود اردن می‌باشند.

شکیبایی ادامه داد: در این مدتی هم که ترامپ روی کار آمده شاهد بروز و ظهور دیدگاه جدیدی هستیم که معتقد است کشور فلسطین در آن سرزمین‌ها نباید تشکیل شود و لذا این نوع رفتارها به این معنی است که ترامپ و صهیونیست‌ها، عباس را دیگر به رسمیت نمی‌شناسند و اکنون محمود عباس به نمایندگی از مردم فلسطین چگونه می‌خواهد جلوی افراطی‌گری‌های آمریکای ترامپ و رژیم صهیونیستی را بگیرد.

قائم مقام جمعیت دفاع از ملت فلسطین در ادامه خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد محمود عباس به دنبال جایگاه جدید برای خودش است و اجلاسی هم که در قاهره برگزار شد به دعوت عباس صورت گرفت، در واقع تلاش می‌کند نزد آمریکا و صهیونیست‌ها جایگاهی داشته باشد تا او را دور نزنند.

این کارشناس مسائل فلسطین درباره این‌که گفته شده قرار است بعد از ماه رمضان طرح معامله قرن را اجرایی کنند، گفت: آمریکایی‌ها اگر می‌توانستند همان زمانی که در اردیبهشت سال قبل انتقال سفارت خود از تل آویو به قدس را مطرح کردند، آن را اجرایی می‌کردند، اکنون یک سال گذشته و هنوز امروز و فردا می‌کنند.

وی یادآور شد: تجلی حضور مردم در صحنه در راهپیمایی‌های بازگشت تا حد زیادی جلوی حرکت ترامپ را گرفته و دست کم سابقه نشان داده ترامپ در معامله با اسرائیل هر چه آن‌ها بخواهند را پیاده می‌کند، به ویژه این‌که کمک‌های ترامپ موجب شد تا نتانیاهو بتواند در انتخابات پیروز شود و با توجه به این‌که به انتخابات ۲۰۲۰ نزدیک می‌شویم، طبیعتاً ترامپ هم انتظار دارد که لابی یهودی پشت سرش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باشد.

شکیبایی در پایان تاکید کرد: همان‌طور که مردم فلسطین با راهپیمایی توانستند رونمایی از این طرح بسیار خطرناک را به تأخیر بیاندازند، می‌توانند جلوی تحقق اهداف اقدام رژیم صهیونیستی و آمریکا را بگیرند و ایستادگی کنند، اما در اینجا نباید تنها فلسطینی‌ها باشند، بلکه کشورهای عربی و ملت‌های اسلامی هم باید فشار آورند تا مانع از این اقدام شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بگو دوست داشتیم نمی‌بود .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج