جاباما
۸۵۶۷۲۱
۱۳ نظر
۶۰۷۰
۱۳ نظر
۶۰۷۰
پ

«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

همان طور که آلبرت انیشتین می‌گوید، زمان نسبی است. چند دقیقه دیر رسیدن به قرار ملاقات ممکن است در یک کشور یک رفتار زشت اجتماعی باشد، اما در کشور دیگر یک رفتار کاملا قابل قبول و عادی باشد.

برترین‌ها - الهام مظفری : در دنیای شلوغ و پر از حواسپرتی که باعث می‌شود همه چیز را به دقیقه آخر موکول کنیم، وقت شناسی چیزی است که بسیاری از مردم باید برای درک و رعایت کردن آن واقعا تلاش می‌کنند. با این حال، همان طور که آلبرت انیشتین می‌گوید، زمان نسبی است. چند دقیقه دیر رسیدن به قرار ملاقات ممکن است در یک کشور یک رفتار زشت اجتماعی باشد، اما در کشور دیگر یک رفتار کاملا قابل قبول و عادی باشد.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟
کره جنوبی از بسیاری جوانب یک جامعه بسیار منظم است. تاثیر مکتب کنفوسیوس در همه جنبه‌های زندگی روزمره دیده می‌شود و در راس آن «حفظ ظاهر» قرار دارد. در نتیجه باید ارزش و احترام خود را حفظ کرد که یکی از راه‌های آن همیشه «وقت شناس» بودن است و بی توجهی به این موضوع، نشانه بی‌تربیتی و بی‌شرمی تلقی می‌شود.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟
اغلب گفته می‌شود که مردم مالزی نگرش بسیار ضعیفی نسبت به وقت شناسی در حوزه فردی و حرفه‌ای دارند. که ترافیک همیشگی و عملکرد ضعیف سیستم حمل و نقل عمومی را می‌توان از دلایل آن دانست که بسیاری از مردم مالزی هر روز با آن دست به گریبان اند.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟
برخی اوقات، فکر می‌کنیم مفهوم یک چیز در همه دنیا مشترک است، اما کشورهای مختلف تعارف متفاوتی برای آن دارند، حتی لازم نیست دو کشور در دو سوی دنیا قرار گرفته باشند. مثلا، در چین عجیب است که کسی به موقع سر قرار با دوستانش برسد. نباید زیاد دیر کنید، اما ۱۰ تا ۲۰ دقیقه تاخیر خوب است.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟
اما این نگرش در ژاپن جواب نمی‌دهد. ژاپنی‌ها با زمان شوخی ندارند و تاخیر معمولا باعث شرمندگی و ابراز پشیمانی عمیق می‌شود. اما جوانان امروزی در ژاپن راحت تر از نسل‌های قدیمی‌تر با این مساله کنار می‌آیند و شاید از شما انتظار نداشته باشند که به خاطر تاخیر خودتان را زیاد سرزنش کنید.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

تا به حال داستان مردی را شنیده اید که به موقع سر یک جلسه کاری در مکزیک حضور یافته باشد؟ او مجبور شد منتظر بماند. روز بعد درمورد قرار با دوستانش هم همین اتفاق افتاد. اشتباه نکنید، به این خاطر نبود که او دوش نگرفته بود یا مثل مترسک لباس پوشیده بود، بلکه به این دلیل بود که در مکزیک فقط از خارجی ها انتظار وقت شناسی دارند. ولی خودشان زیاد به آن پایبند نیستند.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

در آلمان وقت شناس بودن تاکتیک خطرناکی است، چون میزبان شما احتمالا زودتر منتظر شماست و به این فکر می‌کنید شما در این دنیا چطور می‌توانید اینقدر نادان باشید که اجازه دهید برخی شرایط پیش بینی نشده شما را حتی یک ثانیه به تاخیر بیندازند.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟
وقت شناسی در نیجریه مفهوم چندان مهمی نیست. با وجود بیش از ۱۸۰ میلیون نفر جمعیت، شاید منصفانه نباشد که آن را به همه تعمیم دهیم، اما این چیزی است که نیجریه به آن شهرت دارد. شاید مسائل مربوط به زیرساخت‌ها و ترافیک به مرور زمان باعث بی تفاوتی نسبت به وقت شناسی و به موقع رسیدن شده باشد.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

گفته می‌شود که در برزیل، مردم تحمل زیادی نسبت به تاخیر دارند. مثلا به موقع رسیدن به یک ملاقات دوستانه بی ادبی به نظر می‌رسد. شاید به این دلیل باشد که بعید است میزبان آماده پذیرش مهمانش باشد! اما اگر به این کشور رفتید و یک جلسه مهم کاری داشتید، مثل آن‌ها رفتار نکنید، چون از غیر برزیلی‌ها چنین انتظاری نمی‌رود.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

وقت شناس بودن در بسیاری از کشور‌ها یک الویت نیست و عربستان سعودی هم یکی از آن هاست. شاید بتوان بی‌اهمیت بودن وقت شناسی را نتیجه تاریخچه طولانی آن‌ها در زندگی بیابانی دانست که وقت شناسی جزء الویت‌های روزمره نیست. به هر دلیلی که باشد، از میزبان خود انتظار وقت شناسی نداشته باشید، ناراحت نشوید و در جلسات حرفه‌ای یا قرار‌های اجتماعی به ساعت خود نگاه نکنید، چون کاملا بی نزاکتی به حساب می‌آید.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

وقتی دولت کمپین آموزشی عمومی برای ترویج وقت شناسی و مدیریت زمانی موثر در میان مردم راه می‌اندازد، می‌دانید که چقدر وضعیت وقت شناسی جامعه وخیم شده است. اما مردم غنا بسیار راحت و سازگارند و فکر می‌کنند اگر کسی دیر برسد یعنی هیچکس دیر نکرده است و کاری که می‌شود امروز انجام داد را فردا هم می‌توان انجام داد. اگر برایتان سخت است با این نگرش کنار بیایید، آماده اذیت شدن باشید. در غیر این صورت هرگز به غنا نروید.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

اگر یک جلسه در هند به موقع شروع شود، مثل این است که در یک مسابقه بزرگ پول زیادی برده باشید. چون در هند، نظر متفاوتی درباره زمان دارند. رمان نویس هندی «نارایان آر. کی» می‌گوید: «در کشوری مثل کشور ما، الویت با ابدیت است و مقیاس‌های کمی که برای زمان وجود دارد به ندرت مورد توجه قرار می‌گیرد.» در واقع، کلمه هندی معادل دیروز و فردا «kal» است، بنابراین منصفانه است بگوییم که مفهوم زمان در هند با سایر جاهای دنیا متفاوت است. علاوه بر این، مسائل مربوط به ترافیک و زیرساخت نیز مانعی برای وقت شناس بودن است. با این حال، اگر مهمان وقت شناس باشد، تحسین می‌شود.
اما انتظار نداشته باشید که میزبانتان هم وقت شناس باشد.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

از نظر وقت شناسی، افراد مختلفی در مراکش وجود دارد، یکی از این گروه‌ها کسانی هستند که حداقل ۱۰ دقیقه زودتر از زمان تعیین شده سر قرار می‌رسند. این افراد به سختی می‌توانند خودشان را با مراکش سازگار کنند. وقت شناسی در مراکش آنقدر مفهوم انعطاف پذیری است که از اصطلاح «زمان مراکشی» برای آن استفاده می‌شود. یک قرار ملاقات شخصی ممکن است نیم ساعت تا یک روز به تاخیر بیفتد. احتمال برنده شدن در قرعه کشی از به موقع شروع شدن یک جلسه در مراکش بیشتر است.

«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟
بهتر است یادتان باشد که یونانی‌ها بیشتر «وقت گذرانی» می‌کنند تا «استفاده از زمان». به عبارت دیگر، زمان چیزی است که باید از آن لذت ببرید نه اینکه با بی حوصلگی سپری کنید. همچنین، اصلا عجیب نیست که نیم ساعت دیرتر به مهمانی شام برسید. اما این تنبلی درمورد جلسات کاری صدق نمی‌کند و از همه انتظار می‌رود به موقع آن جا باشند. همانطور که حدس می‌زنید، این قاعده برای میزبانان یونانی هم همیشه رعایت نمی‌شود.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

قزاقستان کشور بزرگی است که بیش از ۱۰۰ گروه قومی مختلف در آن زندگی می‌کنند. با چنین تنوعی در میان مردم، به سختی می‌توان یک ویژگی فرهنگی تعریف شده را به همه آن‌ها نسبت داد. در مورد وقت شناسی، هرچند در حد آلمانی‌ها نیستند، اما در مورد کار و تجارت وقت شناس هستند. اما در مورد قرار ملاقات‌های اجتماعی، قوانین مختلفی اعمال می‌شود. بهترین نمونه آن در مراسم ازدواج دیده می‌شود که در آن دیر رسیدن عروس کاملا قابل قبول است.
«وقت شناسی» در کشور‌های مختلف چه مفهومی دارد؟

برای کار کردن در روسیه وقت شناس بودن بسیار مهم است، در غیر این صورت «بی احترامی» تلقی می‌شود. مذاکرات ممکن است طولانی باشند و مجبورید بردبار باشید، بنابراین آماده باشید. اما روس‌ها به طرز ظالمانه‌ای خودشان به استاندارد‌های وقت شناسی که از شما انتظار دارند، پایبند نیستند، بنابراین باید بسیار صبور باشید.
منبع: boredpanda
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • زمین

      جالب بود. تقریبا هر چی کشورا داغونتر بودن اهمیت زمان هم براشون کمتر بود و بالعکس!

    • لیلا موسوی

      مشهد هم مثلا تو کارت عروسی بگی از شش شب شروع میشه طرف نه و نیم شب خرامان خرامان تشریف میاره

      پاسخ ها

      • سارا

        فقط مشهدنیست دوست عزیز تقریبا خیلی ازشهرهای ایران اینجوره نشانه ی باکلاسی میدونن که دیرتر برسن .

    • فرناز

      والله من ساعت ۹ صبح قرار کاری میزارم همه لطف میکنن ۱۰ به بعد تشریف میارن میگن کار پیش امد شاید اقا بودم میترسیدن وقت شناس تر بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما رئیسی؟

      • فرناز

        بله مدیر عامل

    • بدون نام

      آفرین الهام مظفری همه اینجاها رو رفتی دیدی

    • برتر

      ايران چرا نيست؟

    • بدون نام

      فکر نکنم تو هیچ کشوری به اندازه ایران زمان بی ارزش باشه

    • Z.bj

      با نظرتون در مورد عربستان کاملا مخالفم و متوجه شدم که پست های شما صرفا محدود به عقاید و خصومت های شما با ملت های دیگر است.
      کشور خودمون ایران هم در نظر بگیرید با اینکه چندان بیابان نشین نیستیم ولی رکورد جهانی اتلاف وقت رو زدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی برترین؟ اینا مرده عربا و افغانیان. چی میگی؟ تازه واردی نه؟ دوروز مطالبشونو بخونی می فهمی

    • بدون نام

      همه از خودتون شروع کنید همه چی درست میشه انشاالله

    • نون خ

      نمونه بارزش.ساعت پرواز هواپیما.خیلی راحت یک ساعت و دوساعت رو شاخشه.به فرض پرواز خارجی داشته باشی و اونورم با فاصله کم بعد از نشستن هواپیما بخوای پرواز کنی با کمترین تاخیر اون پروازم از دست میدی.هیچکسی هم پاسخگو نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج