۸۵۶۷۵۰
۵۰۱۱
۵۰۱۱
پ

رضا میرکریمی: اهل ناز کردن نیستم

سیدرضا میرکریمی گفت: وقتی احساس کنم از دبیری خودم در جشنواره جهانی فجر رضایت ندارم و قرار است یک کار نمایشی انجام دهم طبعاً کنار می‌کشم.

ایسنا: رضا میرکریمی کارگردان سینما امسال برای چهارمین سال پیاپی دبیری جشنواره جهانی فیلم فجر را برعهده داشت. با وجود شرایط سخت اقتصادی دولت و تحریم‌هایی که بر حضور مهمانان خارجی هم تأثیر داشت، سی و هفتمین دوره این جشنواره برای چهارمین بار جدا از بخش ملی در اردیبهشت‌ماه برگزار شد.

رضا میرکریمی: اهل ناز کردن نیستم

این جشنواره همانند سال‌های گذشته هنوز موافقان و مخالفان سرسختی دارد که یا خواهان ادغام جشنواره با بخش ملی در بهمن‌ماه هستند یا بر ادامه آن با همین روند تاکید دارند. البته میرکریمی اعتقاد دارد امسال میزان مخالفت‌ها و انتقادها نسبت به سال‌های قبل بسیار کمتر شده است.

او به بعضی حرف و حدیث‌ها و انتقادهای این دوره پاسخ داد و از وضعیت و شرایط خود برای ادامه این مسئولیت در جشنواره جهانی فجر نیز صحبت کرد.

خوشحالم که مشکلات جلو روند صعوی جشنواره را نگرفت

دبیر جشنواره جهانی فیلم فجر در ابتدا بیان کرد: تیم اجرایی جشنواره امسال در مقایسه با سال‌های قبل آماده‌تر، کارکشته‌تر و باتجربه‌تر بود و سعی کرده بود نواقص سال‌های قبل را هم برطرف کند، ولی شرایط بیرونی که در اختیار ما نبود، خیلی سخت‌تر از سال‌های قبل شد، مثل بحث تحریم‌ها و مسائل اقتصادی و بسیاری از مشکلاتی که می‌توانست باعث ناامیدی شود تا نتوانیم جشنواره را در عیار سال قبل برگزار کنیم. با این حال الان باید بگویم خیلی خوشحالم از اینکه هیچ‌کدام از این مشکلات نتوانست جلو این روند رو به صعود جشنواره جهانی فجر را بگیرد، چون امسال به لحاظ آماری بیشترین استقبال را از طرف مخاطبان نسبت به تمام دوره‌های قبل داشتیم.

امسال بیشترین استقبال را در عمر جشنواره بین‌المللی فجر داشتیم

دبیر جشنواره گفت: آمارها نشان می‌دهد اتفاقاً امسال ما بیشترین حد استقبال را در طول عمر این جشنواره بین‌المللی داشتیم یعنی حتی زمانی که بخش جهانی با جشنواره ملی یکی بود این حجم از استقبال از فیلم‌های خارجی تا به حال مشاهده نشده بود. بنابراین اگر ازدحام جلو سالن‌ها کم است به این دلیل بوده که ما از سال قبل عیب‌یابی کردیم و مثلاً فواصل بین سانس‌ها را که ۱۰ دقیقه بود به ۲۵ دقیقه رساندیم چون زمان کافی بین تخلیه سالن و ورود جدید وجود نداشت. این کار طبق یک بررسی کارشناسی انجام شد و نتیجه این بود که ازدحام را به ندرت می‌دیدیم؛ ولی وقتی وارد سالن‌ها می‌شدیم همگی پر بودند

بازار جشنواره امسال خیلی موفق بود

ادامه این گفت‌وگو به بخش بازار جشنواره اختصاص داشت که میرکریمی گفت: ما در بازار بیشترین تعداد خریداران را داشتیم آن هم در شرایطی که در تحریم هستیم و مشکلات ترانسفر مالی داریم. کار تجاری با ایران بسیار دشوار است ولی ما حدود ۵۰ خریدار خارجی داشتیم و اتفاقات خوبی در بازار رخ داد. به نظرم کسانی که قراردادها را بسته‌اند باید بگویند چه ارزیابی‌ای دارند و من خیلی حق ندارم صحبتی کنم، چون این مسائل به طور رسمی گفته نمی‌شود و من هم اطلاع رسمی ندارم اما می‌دانم جوان‌هایی مثلاً از دارالفنون بوده‌اند که فیلم‌های کوتاه خود را فروختند یا شرکت‌هایی هم بودند که قراردادهای تولید مشترک با ترکیه بستند. بنابراین برای بازاری در این سطح و در این نقطه از جهان با توجه به مشکلاتی که گریبان کشور ما را گرفته و در حوزه‌های قدرتمند اقتصادی هم آسیب‌هایش را می‌بینیم در این دوره خیلی بازار موفقی داشتیم و این نشان می‌دهد اتفاقاً سینما و فرهنگ می‌توانند خاصیت ضدتحریمی داشته باشد.

تغییر زمان برگزاری جشنواره در ماه رمضان

دبیر جشنواره جهانی فجر در ادامه درباره زمان برگزاری جشنواره و نظر تازه فیاپف و نیز زمان برگزاری سال آینده و اینکه با ماه رمضان مصادف خواهد بود توضیح داد: در حال حاضر ما هیچ مشکلی برای اینکه رتبه الف جهانی در جشنواره فجر بگیریم نداریم و امسال برای بار سوم از فیاپف آمدند و تأیید کردند. تنها مشکلی که داریم تاریخ برگزاری جشنواره است که همزمان با چند جشنواره دیگر شده و در واقع ترافیک فیلمی زیاد است که ما باید این مسئله را حل کنیم.

او افزود: برای سال آینده جشنواره به ماه رمضان برخورد می‌کند و با کمی جابه‌جایی می‌توانیم جشنواره را طوری تمام کنیم که شروع ماه رمضان را در اختتامیه جشن بگیریم ولی برای سال بعد از آن باید فکری بکنیم.

میرکریمی؛ دبیر بعدی جشنواره جهانی فجر؟

میرکریمی در بخشی دیگر در پاسخ به اینکه آیا برای دبیری دوره بعد جشنواره پیشنهادی گرفته است یا خیر؟ گفت: در حال حاضر مسئله من پیشنهاد دادن یا ندادن نیست بویژه آنکه در این چهار دوره با سه رئیس سازمان سینمایی کار کرده‌ام و آن‌ها به من اعتماد داشتند و حمایت کردند، ولی بعضی وقت‌ها شرایط در اختیار آن‌ها نیست؛ یعنی باید شرایطی وجود داشته باشد تا من کارم را ادامه دهم و این را هم از این زاویه نمی‌گویم که بخواهم ناز کنم یا کاری را نیمه‌تمام بگذارم چون اهلش نیستم.

او اضافه کرد: اما واقعیت این است که امسال واقعاً سختی زیادی در برگزاری این جشنواره کشیدم. پس اگر احساس کنم سال آینده هم قرار است حجم همه این کارها و مشکلات روی دوش خودم و تیم اجرایی‌ام به تنهایی باشد ممکن است تجدید نظر کنم چون برای من زمانی این کار ارزش دارد که نتیجه آن هم قابل قبول باشد و وقتی احساس کنم این رضایت را خودم نمی‌توانم داشته باشم و قرار است یک کار نمایشی انجام دهم طبعاً کنار می‌کشم.

در شکلی از جشنواره که نپسندم حضور نخواهم داشت

میرکریمی در پایان درباره اظهارات سرپرست سازمان سینمایی مبنی بر جمع‌بندی برای ادغام شدن یا نشدن دو بخش ملی و جهانی فجر هم گفت: تا به حال اینطور بوده که آقای انتظامی به جشنواره لطف داشته‌اند و این جشنواره هم به هر حال متعلق به وزارت ارشاد است. با این حال از اینکه ایده‌های دیگری داشته باشند اطلاعی ندارم و این را هم که گفته شده موضوع در حال بررسی است خبر ندارم که در کجا انجام می‌شود. فقط می‌دانم چند سال گذشته در دفتر آقای اربابی که مسئول جشنواره‌های سازمان سینمایی است بررسی و کار کارشناسی انجام شد و گفتند ادغام این دو بخش اشتباه است.

او در ادامه اظهار کرد: با این حال واقعیت این است که برایم مهم نیست چون من تا یک جایی تکلیف دارم و وظیفه خود می‌دانم جلو بروم تا همه چیز آنطور که فکر می‌کنم درست است و در استانداردی مطلوب حرکت کند، در غیر این صورت هیچ وقت کینه‌ای نخواهم داشت از اینکه چیزی عوض شود ولی قطعاً در شکل دیگری که آن را نپسندم حضور نخواهم داشت و سراغ فیلمسازی می‌روم که حتماً هم دنیای زیباتر و راحت‌تری است، همان‌طور که الان قصد دارم فیلم جدیدی بسازم و چند طرح دارم و منتظرم جشنواره تمام شود تا تلفن‌ها را خاموش کنم و به گوشه‌ای بروم تا روی آنها فکر کنم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج