جاباما
۸۵۶۷۹۱
۲ نظر
۵۰۱۴
۲ نظر
۵۰۱۴
پ

نقد صریح منتجب‌نیا علیه لیست امید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی هم تصور می‌کنند با شرط گذاشتن برای انتخابات می‌توانند رقیب را قانع یا تسلیم کنند در حالیکه که اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم، برای ما فرش قرمز پهن نمی‌کنند.

ایسنا نوشت: یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: برخی هم تصور می‌کنند با شرط گذاشتن برای انتخابات می‌توانند رقیب را قانع یا تسلیم کنند در حالیکه که اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم، برای ما فرش قرمز پهن نمی‌کنند.

رسول منتجب نیا با بیان این که مردم، احزاب، فعالان و جریان‌های سیاسی باید بدون قید و شرط یا شک و تردید در انتخابات حضور داشته باشند، اظهار کرد: راه ورود احزاب و مردم در مدیریت و تعیین سرنوشت کشور تنها از طریق انتخابات ممکن است. من معتقدم هر گونه ایجاد شک و تردید یا شرط گذاشتن برای انتخابات موجب دلسردی جامعه شده و در واقع شانه خالی کردن از بار مسئولیت است.

این فعال سیاسی با بیان این که احزاب باید چندین ماه قبل از انتخابات مقدمات حضور مردم را فراهم کنند، خاطر نشان کرد: دولت و شورای نگهبان برای برگزاری انتخابات برنامه ریزی کرده است و احزاب و جریان‌ها باید فعالیت خود را آغاز کنند. تشویق و ترغیب مردم برای حضور در انتخابات از مهمترین مقدمات انتخابات است که باید احزاب از همین حالا به تشویق مردم بپردازند و برای مردم تشریح کنند که با کناره‌گیری از انتخابات مشکل حل نمی‌شود.

وی همچنین تاکید کرد: یکی دیگر از مقدمات انتخابات، شناسایی نیروهای مفید و معرفی آنها به جامعه است. یکی دیگر از مقدمات، سازماندهی درونی احزاب و برنامه ریزی برای تشکیل ستادها، کمیته‌ها و تقسیم کار و همچنین تهیه مقدمات برای ائتلاف با سایر احزاب همفکر است. احزاب باید از هم اکنون این اقدامات را انجام دهند زیرا اگر نجنبد دیر می‌شود و نمی‌تواند از عهده مسئولیت خود به خوبی بربیایند. از سویی شایسته نیست که جریان‌های سیاسی اظهار کنند که مردم در انتخابات حضور نمی‌یابند یا این که برای شرکت در انتخابات شرط بگذارند. شرط گذاشتن برای انتخابات نه تنها خریدار ندارد بلکه ممکن است تأثیر منفی بر جامعه داشته باشد. احزاب و جریان‌های سیاسی باید هر چه سریع‌تر وارد صحنه شوند.

منتجب نیا در ادامه خاطر نشان کرد: یکی دیگر از عواملی که مردم را برای حضور در انتخابات تشویق می‌کند این است که مردم احساس کنند مجریان و ناظران انتخابات بنا دارند با سعه صدر و تحمل نسبت به انتخابات برخورد کنند. اگر مردم اطمینان پیدا کنند کاندیداهای مدنظر آنها بدون دلیل رد صلاحیت نمی‌شوند برای حضور در انتخابات ترغیب می‌شوند.

این فعال سیاسی با اشاره به اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اصلاح قانون انتخابات موجب شده است که حضور احزاب در انتخابات پر رنگ تر شود. بنابراین باید احزاب حضور فعال‌تری داشته باشند و نیروهای شایسته را شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند. من معتقدم هیچ شورای فرا دستی نمی‌تواند جای احزاب را بگیرد. چون این احزاب هستند که فرصت دارند نیروهای شایسته را شناسایی کرده و به مردم معرفی کنند. این کاندیداها هم به حزب خود متعهد می‌شود و احزاب در واقع واسطه‌ای میان مردم و کاندیداها می‌شود اما متأسفانه چون نقش احزاب کم رنگ شده و شوراهای فرادستی جای احزاب را گرفته‌اند، افرادی انتخاب می‌شوند که هیچ تعهد حزبی ندارند و هیچ حزبی پاسخگوی عملکرد آنها نیست.

این فعال سیاسی تصریح کرد: در انتخابات سال ۹۴ اعضای لیست امید سوگندنامه امضا کردند ولی اغلب آنها پای امضای خود نایستاده و راه دیگری رفتند و چون احزاب آنها را انتخاب نکرده بودند، آنها هم تعهد حزبی نداشتند. در حالی که اگر احزاب لیست انتخاباتی تهیه کرده بودند، این افراد پاسخگوی عملکرد خود بودند.وی تاکید کرد: احزاب از هم اکنون باید نیروهای شایسته را انتخاب کرده و به مردم معرفی کند و مقید هم نباشند که این افراد حتماً عضو حزب خودشان باشند حتی افراد شایسته از جریان‌های دیگر را به مردم معرفی کنند.

منتجب نیا همچنین بیان کرد: من خوشبین هستم که مردم در انتخابات حضور پررنگی خواهند داشت. ما در جریان سیل دیدم چگونه مردم حضور پیدا کردند چون نسبت به کشور خود تعلق خاطر دارند. ما نباید این مردم را دست کم بگیریم بلکه باید نقش خود در انتخابات ایفا کنیم و بدانیم مردم هم در انتخابات حضور پیدا خواهند کرد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به این پرسش که چرا اصلاح طلبان هنوز به صورت جدی وارد انتخابات نشده‌اند گفت: برخی تصور می‌کنند با شرط گذاشتن یا تردید کردن می‌توانند رقیب را قانع یا تسلیم کنند این در حالی است که من همیشه گفته‌ام اگر ما در انتخابات شرکت نکنیم برای ما فرش قرمز پهن نمی‌کنند و چه بسا جناح رقیب هم از شرکت نکردن ما خوشحال شود. به ما التماس نخواهند کرد که در انتخابات شرکت کنیم و ما هستیم که ضرر می‌کنیم.

منتجب نیا در پایان شوراهای فرادستی در جریان اصلاحات را عامل دیگری برای فعال نبود احزاب دانست و گفت: مدت‌هاست که بحث می‌شود شورای عالی سیاست گذاری کار خود را ادامه دهد یا نه. آیا پارلمان اصلاحات تشکیل شود و جایگزین شورای عالی شود. همه اینها تلف کردن وقت است چون به این شوراها نیازی نیست و احزاب باید خودشان فعالیت کنند و در ایام تبلیغات انتخابات با همفکران خود ائتلاف کنند. اکنون با این مباحث مطرح شده فرصت‌ها از دست می‌رود و شاید همین وقت تلف کردن موجب شود که نیروهای حداقلی برای انتخابات معرفی شوند. در انتخابات سال۹۴ به دلیل رد صلاحیت‌ها ما ناچار شدیم به حداقل‌ها قانع شویم و من امیدوارم این بار اینگونه نشود که با وقت تلف کردن، ناچار شویم نیروهای حداقلی را انتخاب کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نیازی نیست کسی انتخابات راتحریم کنه خود ملت خسته شده‌اند از بس که به دروغ دروغ دروغ دروغ جناحها اعتماد کردند

    • بدون نام

      اول صبر کنید تکلیف آمریکا رو روشن کنیم بعد سز لیست بجنگید .شاید بخوایم مجلس رو یکسال تمدید کنیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج