جاباما
۸۵۶۹۰۳
۳۴ نظر
۵۰۰۸
۳۴ نظر
۵۰۰۸
پ

قوی‌ترین احتمال در مورد آینده بنزین چیست؟

بنزین حالا در آستانه تغییر وضعیت است، گزینه‌های متعددی در خصوص آینده بنزین مطرح شده اما به نظر می رسد بازگشت سهمیه بندی قوی‌ترین سناریو در میان همه گزینه‌هاست .

خبرآنلاین: دولت در حالی رایزنی در خصوص تغییر وضعیت بنزین را در دستور کار قرار داده است که داده‌های آماری نشان می دهد ایران پس از ونزوئلا ارزان‌ترین بنزین جهان را به فروش می‌رساند.

بنزین هزار تومانی در حقیقت، یکی از ارزان ترین کالاهایی است که در اقتصاد متورم ایران عرضه می‌شود و اتفاقا هر دو کشورعرضه کننده بنزین ارزان یعنی ونزوئلا و ایران، هر دو با مشکلات متعددی در حوزه اقتصاد روبرو هستند .

در حالی قیمت بنزین از سال ۱۳۹۴ تا کنون تغییر نکرده است که هدف از این اقدام پیشگیری از فشار اقتصادی بر اقشار مختلف جامعه بوده است اما در عمل این فرضیه به تحقق نرسیده چرا که نه تنها بنزین هزار تومانی فشار اقتصادی را کاهش نداده بلکه فشار ناشی از یارانه پنهان یا عدم‎النفع کشور از فروش بنزین به قیمت بسیار ارزان بر شانه های اقتصاد سنگینی می‌کند.

قاچاق گسترده سوخت از کشور از یک سو و همچنین عدم تحرک خودروسازان برای بهبود کیفیت خودروهای تولیدی با هدف رعایت مصرف بهینه از سوی دیگر و الودگی ناشی از بالا بودن مصرف سوخت سبب شده است اقتصاد و محیط زیست با مشکلات متعددی روبرو شود.

بررسی‌ها اما نشان می دهد در میان گزینه‌های مطروحه نظیر افزایش قیمت بنزین و تک نرخی شدن آن، تخصیص سهمیه بنزین به هر ایرانی و همچنین دو نرخی شدن بنزین در کنار سهمیه بندی گزینه آخر شانس بالاتری را داراست.

به عبارت دیگر افزایش نرخ بنزین،هم برای بنزین سهمیه بندی و هم برای بنزین آزاد و سهمیه بندی بنزین ارزان تر از قوی ترین گزینه‌های مطرح در حال حاضر است .

پیش از این نیز بنزین به صورت سهمیه بندی به میزان ۶۰ لیتر برای هر خودرو در کارت های سوخت شارژ می شد و مازاد بر این رقم را دارندگان خودرو باید به صورت آزاد،البته با کارت های سوخت خود یا جایگاه‎های سوختگیری خریداری می کردند.

چاره ای جز دو نرخی شدن نیست

غلامرضا شرفی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه موضوع سهمیه‌بندی بنزین بررسی شده است، گفت: با این حال هنوز به نتیجه‌ای نرسیده که در مجلس قابل طرح باشد.

به گفته شرفی، فضای مجازی بخشی از تحلیل‌ها و اخبار را کنار هم گذاشته بنابراین اطلاعات اعلام شده موثق نیست.

شرفی ادامه داد: به نظر من چاره‌ای جز دونرخی‌شدن بنزین نداریم زیرا این سوخت که مورد نیاز همگان است و بر همه موئلفه‌های ملی تاثیر می‌گذارد باید بیشتر از گذشته کنترل شود.

چه کسانی از یارانه کنونی بنزنی بهره می برند؟

سینا ضیایی، عضو اندیشکده مطالعات حاکمیت و سیاست گذاری در توضیح اینکه چه کسانی از یارانه بنزین بهره مند می شوند، گفته است:در واقع اقشار مستضعف جامعه نه تنها از یارانه بنزین سودی نمی‌برند، بلکه فشار تورمی حاصل از این سیاست را نیز به دوش می‌کشند.

این در حالی است که تنها ۴۳ درصد مردم دارای خودروی بنزین سوز هستند و این آمار برای فقیرترین دهک جامعه روستایی تنها ۰.۷ درصد است.

پس مشخص است که اعطای سهمیه بنزین به ماشین‌ها دردی از فقرای جامعه دوا نخواهد کرد و تنها اثرات تورمی احتمالی توشه آن‌ها خواهد بود. البته باید توجه داشت که مطالعات تجربی انجام شده در ایران و سایر کشورهایی که افزایش قیمت بنزین را تجربه کرده‌اند نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین اثر تورمی چندانی نخواهد داشت و تنها در ماه اول با افزایش سطح قیمت‌ها نسبت به ماه قبل مواجه خواهیم بود و در ماه‌های بعد از افزایش قیمت، اثر تورمی چندانی مشاهده نشده است.

پیش از این اما حذف تدریجی یارانه پنهان حامل‌های انرژی و توزیع نقدی و یکسان عواید آن در جامعه به‌صورت درآمد پایه همگانی، پیشنهادی است که در اسفند سال گذشته توسط ۴۰ پژوهشگر اقتصاد مطرح شد. دیگر سناریوهای مطرح را اینجا بخوانید.

زمان اجرا تعیین شده است؟

هر چند گمانه زنی درباره زمان اجرا همچنان ادامه دارد اما برخی دو موعد زمانی را برای اجرای این طرح محتمل می دانند . موعد اول ابتدای خرداد ماه و موعد دوم پایان کاه مبارک رمضان است . باید صبر کرد و دید نگارش این سناریو چه زمانی به پایان می رسد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قبر خودتونو با گران کردن بنزین میکنید

      پاسخ ها

      • ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ سانسور چی در کما است دعا کنید ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

        دیدی دو روز پیش گفتن بنزین و گاز گران نمیشود و در مجلس تصویب شد
        حال که میخواهند به عراق ۱۲۰ میلیارد کمک‌کنند باز دوباره میخواهند گاز و بنزین را گران کنند
        مجلس و شورای نگهبان از دوستان روحانی هستن روحانی خواب میبیند و خواب را به مجلس انتقال میدهد و آنها هم خواب روحانی را اجرا میکنند
        حال چرا
        چون روحانی از نظر مالی ریالی و دلاری خوب هوای مجلس و شورای نگهبان را دارد

      • ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ سانسور چی در کما است دعا کنید ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

        اگر واقعا وجود دارید و مرد هستین بنزین را گران کنید
        شما شهامت انجام‌این‌کار را ندارید
        این دولت مال این حرفها نیست

    • بدون نام

      برای گران کردن سناریو خوبی میچینید بسم ا..

    • عبدالله حامد

      البته اگر حقوق ها و درآمد های مردم باکشورهایی که واردکننده بنزین هستند همسان باشد گران کردن موادسوختی اشکال نخواهد داشت

    • بدون نام

      گوشت 100 درصد گران نان 100 در صد گران و بنزین هم همینطور. حقوق چطور؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟10 درصد یا پله کانی ای 19 درصد .خجالت حیا کنید از خدا نه از مردم

    • بدون نام

      قبلا هم همین حرف ها را میزدین شما حالا شما دلسوز مردم فقیر شدید . به خدا فقط خودتان دوست دارین مردم را هروز به یک بهانه داغون کنید چی از جون این ملت میخواید . پدرمان دیگه دراومده

    • ایرانیم

      یه حرف درست بدین بعدونزولاهم بی ارزش ترین پول داره جرانمیگیدعربستات چندبرابرایران یارانه میده بگید۴۵یارانه ماه اول چندبرابر الانه

    • لر

      خوب مردم گول میزنید اگه گران شد نابود میشید

    • رحمانی فظی

      ای سیاست کثیف اگه ایرانم مثل ونزولابود بنزینش الان با نرخ پایین به مردم میدن ولی مردم معیشت خوبی دارند تو چی 90درصدمردمت فقیرن تو خوته با ونزولا مقایسه میکنی بی شرف شما فقط بلدید از جیب مردم بکنید اره ونزولا 99درصدشون ثروتمند تو چی کشوری که زنهایش خود فروشی میکنند مردهایش افسرد شدن بچه هایش سوتغزیه گرفتن با ونزولا مقایسه میکنی روحانی دیوس گران کنید اخرش باید مملکت رها کنید تاید کن سانسور چی مدیونی اگه تاید نکنی

    • حسین

      مگه قرار نبود در سال 98بنزین گران نشه پس چی شد؟

    • بدون نام

      اگه،گرون،بشه،یعنی،نابودی،،قشر،،ضعیف،،

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط نان گران نشده

    • redtiger

      ایران و ونزوئالا ارزانترین بنزین دارن چون صاحب بی اعتبارترین پول دنیا هستند،مسخره ترین استدلال و بی منطق ترین حرفها هم باید به رکورد های مملکت اضافه بشه، شما اگر به فکر ملت بودین وضع و حال ما این نبود

    • بدون نام

      افزایش قیمت بنزین به نفع مردم است .
      اگر قیمت بنزین افزایش یابد .
      مردم با مدیریت بنزین از مصرف بی رویه سوخت خوداری خواهند نمود .
      و این موفقیت کمی نیست .

    • عباس فاضلی

      دولت بی تدبیرودزدبدنبال گران شدن بنزین است که جیب مردم رابیشترخالی کندوگلوی مردم رافشاردهداگرتدبیرداریدمرزهاراکنترل کنیدوازقاچاق سوخت وهدررهی سوخت جلوگیری کنید. تورمی که سربه فلک کشیده راپایین بیاوریدبعدبنزین راببریدبالامن بازنشسته حداقل سه ماه است رنگ گوشت راتوخونه ام ندیدم .

    • جانبهسر

      اگر بنزین در کشورمان جزء کشورهای ارزان قیمت دنیاست حقوق کارمندان و کارگران مان هم ارزانترین و کمترین در دنیاست حقوق کارمندان و کارگران کشورهای دیگر حدود چهل تا پنجاه برابر حقوق کارمندان و کارگران ماست حقوق کارمندان و کارگران کشورمان حدود صد تا ۱۵۰ دلار آمریکاست و اگر بنزین در کشور همسایه مان حدود دو دلار آمریکاست حقوق کارمندان وکارگران برابر پنج هزار دلار آمریکا می باشد دو اینکه بدون کارشناسی دولت دوازدهم خودش بیاید حامل های انرژی (بنزین و گازوئیل و نفت سفید و گاز ) رو زیاد کند در کوتاه مدت چند ماه سود سرشماری میبرد ولی در نهایت طبقه ضیعیف جامعه ضرر میکند و به نفع طبقه مرفه جامعه تمام میشود نه طبقه محروم کشور

    • بدون نام

      دیگه هیچ رحمو مروتی تو کشور نمونده تمام منابع کشور مفت مجانی تو اختیار کشورهای همسایه میذارید به ملت خودمون به قیمت خونشون .حتما باید مردم تکونی بخورند تا شما حیا کنید بسه دیگه تو این وضع خراب مردم یه کم خجالت بکشید همه چی داره گرون میشه چه خبره اخه اینم شد کشور

    • بدون نام

      دو نرخی همیشه به نفع یک عده میشود ببین چه بخور بخوری توش بشه

    • فرهنگ شاهینی

      مردم رااحمق فرض نکنیدهروقت به اندازه بقیه کشورهای دنیادرامد داشتیم بعددرباره ارزانی بنزین صحبت کنید .درامدملت رابه اندازه درامد دنیا کنیدبعدقیمت بنزین راهم به اندازه انهاکنید.

    • بدون نام

      خدایا چیکار کنیم از دست اینها ؟
      مگه احمدی نژاد بنزین را به قیمت جهانی نرساند پس چی شد یعنی اگه دلار صدهزار تومن بشه ما باید بنزین رو صدهزار بخریم

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه مسئولین ایران

    • حجت

      باگران کردن بنزین آقایون دست خودتون گور خودتون کندید شک نکن ,,,کاسه داغ تراز آش شده پدرسوخته بفکر مردم فقیر ه,,,,شما نکه بفکر مردم نیستی بجز 10درصد خودتون باشید90درصد کشورفقیرکردید خدا ریشه تونو از روی زمین بکنه تا این ملت مظلوم راحت بشن ,,,واقعان کارد به استخوان مردم رسیده اینا باکشورهای دیگه مقایسه می‌کنندقیمت بنزین نه درآمد وحقوق مردم

    • بدون نام

      یشرفی که ای مطلب رو نوشته چقدر گرفته؟مشکل ونزوئلا و ایران بنزین نیست مسوءلان بی عرضشونن.

    • بدون نام

      هر وقت توانستید مثل کشور عربستان که هر روز مسخر میکنید ۸۵۰ هزار تومان یارانه بدهید بنزین را گرانتر بفرمائید جوانان همه میگویند ای کاش تو این کشور بدنیا نیامدیم قابل توجه مسئولین پوست ...

    • فریدون تزئینی

      تنها راه کم کردن تردد خودرو های شخصی و استفاده عموم از وسائل نقلیه عمومی است که باید زیر ساختش آماده شود ودولت بجای مصرف بی رویه بنزین در داخل این فرآورده را صادر کند .راه کارهای بسیاری دارد که مبشود این طرح را بخوبی اجرا کرد و مصرف بنزین روزانه در داخل کشور را به یک سوم مصرف فعلی رساند

    • هادی

      متاسفانه ما ایرانی‌ها مثل ماهی قرمز حافظه ضعیفی پیدا کردیم!!!
      یادمان نرفته که وقتیکه بنزین دو نرخی شد چقدر گرانی بیشتر شد و هیچ تاثیرمثبتی بر زندگی مردم نداشت که هیچ . بلکه باعث اختلاس و دزدی های بیشتری شد.
      شما درآمد ملت و تورم داخلی رو به سطح کشور های همسایه برسونید اونوقت بنزین رو گرونتر از اونا به ما بدین تا کسی هوس قاچاق اون به سرش نزنه.
      شما مسئولین فقط یاد گرفتید که آدرس غلط و اشتباه به مردم بدید.
      به خدا قسم که روز قیامتی هم وجود دارد و باید جواب پس داد!!!!

    • بدون نام

      عزیزان اصلا خجالت نکشید که ایران رو جزو (مردم )فقیر ترین کشورهای جهان قرار دادید وباز هم اصلا خجالت نکشید که درمد مردم ایران از افغانستان هم کمتر است واصلا خجالت نکشید که ایران یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان است که تمام ثروتش رو انگشت شماری به یغما بردند سنگ پا قزوین رو،روسفید کردین

    • کامران

      طرح کلی اش اینه خارجی ها نمی خرند ملت همیشه درصحنه هستند تا د.....به انها قالب کنید!؟
      چون زورتان به امریکا نمی رسه جیب ملت که فریبت راخوردندبهترین جاست برای غارت!؟

      پاسخ ها

      • رحمانی فظی

        سکوت مساوی با نابودی

    • انتقاد سازنده

      این خبر آفلاین کلا نمیتونه دهنشو ببنده و حرف مفت نزنه . زمانی کیروش که دائم ور ور میکرد . حالا هم که کیروش نیست گیر داده به بنزین . بتوچه که احتمالات رو در نظر میگیری . تو چیکاره ای که احتمال میدی برای بنزین . اگه مطلب نداری لطفا دهنتو ببند و خفه خون بگیر . مدیران ما همیجوری دنبال بهانه برای گرون کردن هستن . حالا تو هم داری بهشون خط میدی .

    • باریش

      بنزین لیتری بشه ۵ هزارتومن خیلی خوب میشه اونهایی که پولدارن ماشین دارن

    • بدون نام

      آخه لامصبا هی میگید بنزین ارزون.ارزون نسبت به چی ؟؟؟؟!!!!

    • بدون نام

      نا امیدی دیگه آینده گذاشتید بمونه بی شرفها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج