۸۵۶۹۸۴
۱ نظر
۵۰۱۳
۱ نظر
۵۰۱۳
پ

نامه وزارت ارشاد درباره «رحمان ۱۴۰۰»

در حالی که هنوز سازمان سینمایی توضیح دقیقی درباره متخلف یا متخلفان احتمالی انتشار نسخه اصلاح نشده و بدون مجوز «رحمان ۱۴۰۰» ارائه نداده و موضعگیری اخیر وزیر ارشاد هم نوری بر اتاق تاریک این ماجرا نتاباند، نخستین اظهارات تهیه کننده فیلم، قضیه را تا حد تخلف دو سینما تقلیل داده است!

بانی فیلم: در حالی که هنوز سازمان سینمایی توضیح دقیقی درباره متخلف یا متخلفان احتمالی انتشار نسخه اصلاح نشده و بدون مجوز «رحمان ۱۴۰۰» ارائه نداده و موضعگیری اخیر وزیر ارشاد هم نوری بر اتاق تاریک این ماجرا نتاباند، نخستین اظهارات تهیه کننده فیلم، قضیه را تا حد تخلف دو سینما تقلیل داده است!

نامه وزارت ارشاد درباره «رحمان ۱۴۰۰»

با گذشت بیش از دو هفته از پایین آمدن فیلم «رحمان ۱۴۰۰» به کارگردانی منوچهر هادی و تهیه کنندگی علی سرتیپی، با وجود تاکید محمدرضا فرجی، مدیرکل سینمای حرفه‌ای مبنی بر تخلف سازندگان در نمایش نسخه‌های بدون مجوز، همچنان سرانجام رسیدگی به این پرونده مشخص نیست.

جالب آنکه به تازگی سندی در فضای مجازی منتشر شده که نشان از آن دارد شخص مدیرکل سینمای حرفه‌ای در تاریخ هفتم فروردین امسال در نامه‌ای خطاب به تهیه‌کننده «رحمان ۱۴۰۰» با اشاره به نمایش موارد اصلاحی در سینماهای اکران کننده فیلم، از او خواسته این روند متوقف شود. در این نامه که با سربرگ سازمان امور سمعی و بصری، تاریخ، شماره پرونده و امضای محمدرضا فرجی منتشر شده، از تهیه کننده خواسته شده سریعاً در این باره اقدام کند.

در بخشی از این نامه آمده: «با توجه به گزارش‌های دریافتی در خصوص انجام تغییرات در مدت زمان قانونی و ذکر شده در پروانه نمایش فیلم سینمایی «رحمان ۱۴۰۰» و رعایت ننمودن مفاد ماده فوق الذکر (ماده ۱۸ آیین‌نامه نظارت بر نمایش فیلم، اسلاید، ویدئو و صدور پروانه نمایش آنها) در هنگام پخش در سینماهای کشور به ویژه سینماهای متعلق به حوزه هنری،

که صراحت دارد هر کس در موقع نمایش فیلم خودسرانه به حذف قسمتی از فیلم یا الحاق و افزودن صحنه‌هایی از فیلم که در موقع صدور پروانه از طرف مراجع ذیصلاح حذف شده اقدام نماید و یا نسخه‌هایی از فیلم را در موقع صدور پروانه نمایش از متن فیلم خارج کرده و این صحنه‌ها را بعد از صدور پروانه به متن فیلم اضافه کند و یا به طور کلی اشخاصی به نحوی از انحاء در اجرای مقررات این آیین نامه تخلف نمایند،

گذشته از اینکه برای تخلف در هر مورد به موجب قوانین جاری مملکتی مجازات می شوند، در مرحله اول پروانه نمایش فیلم در صورت تخلف علاوه بر مجازات قانونی، پروانه کسب متقاضی و نمایش‌دهنده فیلم و اسلاید لغو خواهد شد».

این نامه که شنیده می شود یکی از تبعات احتمالی افشای آن، عزل یکی از مدیران سینمایی باشد، تا این اقدام، به عنوان واکنشی از سوی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در جهت برخورد سازمانی با تخلف صورت گرفته نزد افکار عمومی و رسانه‌ها تلقی شود، در فضای مجازی دست به دست می چرخد.

با این حال هنوز توضیحی درباره چگونگی برخورد با عوامل فیلم که در این باره مقصر بوده‌اند ارائه نشده است.تلاش‌های خبرنگار بانی فیلم نیز برای تماس با مدیرکل سینمای حرفه‌ای و دریافت توضیح در این باره ناکام ماند. جالب آنکه برخی از سازندگان به جای ارائه توضیح روشن در این باره، تخلف خود را با تلاش برای پنهان شدن پشت واژه «توقیف»، عادی‌سازی می‌کنند.

این در حالی است که علی سرتیپی تهیه‌کننده و پخش‌کننده فیلم«رحمان۱۴۰۰» که به اذعان بسیاری از تماشاگران دارای برخی صحنه‌ها و مضامین غیراخلاقی بوده، امروز در گفت و گو با یکی از سایت‌ها، تنها مقصر این ماجرا را دو سینما اعلام کرده است!
تهیه‌کننده «رحمان۱۴۰۰» که طی دو هفته اخیر از ارایه توضیح در این باره خودداری و سکوت پیشه کرده بود، مشکل ایجاد شده را به نوعی «نتیجه رویه سنتی در پخش فیلم‌ها» (!؟) دانسته و به ایلنا گفته:«فیلم رحمان ۱۴۰۰ در ۱۴۰ سینما روی پرده رفت که از این میان تنها دو سینما هارد اصلاح نشده را به اشتباه روی پرده فرستادند و همین دو مورد علت توقیف فیلم شد».

او همچنین در ادامه راه حل را در «شیوه جدید به جای استفاده از هارد اکسترنال و حافظه خارجی از بستر اینترنت برای انتقال فیلم‌ها به سالن‌های سینما» ذکر کرده که «پخش‌کننده از داخل دفتر، فیلم را در اختیار سالن سینما قرار می‌دهد»! اما در هیچ جای صحبت‌های او نه نشانی از پوزش از تماشاگران دیده می‌شود و نه اظهار تاسف درباره تخلف صورت گرفته به میان آمده و نه روشنگری خاصی صورت گرفته!

با اعتنا به حرکت قانونی مدیران سینمایی در جلوگیری از اکران نسخه بدون مجوز فیلم «رحمان ۱۴۰۰»، با این حال این اقدام به نظر ساده‌ترین رفتاری بوده که در قبال این جرم محرز صورت گرفته و افکار عمومی و رسانه‌ها هنوز خواهان معرفی متخلفان اصلی و برخورد صریح و محکم با آنان هستند.

برخوردی که ضمن اثبات وجود قانون در مواجه با چنین تخلفات آشکاری، می تواند در آینده از تکیه زدن «متهم» به جای «مدعی» نیز پیشگیری کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باید با سلاطین فیلمساز برخورد شدید قضایی شود...‌..........‌،،،،،،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج