۸۵۷۳۰۰
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش از کشف و ضبط یک خمره سفالی تاریخی در خانه شخصی یک فرد خبر داد.

خبرگزاری ایلنا: رضا چنانی (رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش) درخصوص چگونگی کشف اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش، اظهار داشت: پلیس اطلاعات شهرستان شوش طی رسیدگی به یک پرونده، حکم تفتیش منزلی در این شهرستان را دریافت می‎کند که در جریان این تفتیش یک عدد خمره سفالی نیز کشف می‎شود.

او ادامه داد: پس از کشف این خمره، موضوع بی‎درنگ به پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شوش اطلاع داده می‎شود و مسئول پایگاه به همراه کارشناس آثار تاریخی پایگاه میراث جهانی شوش به پلیس اطلاعات مراجعه می‎کنند.

کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش افزود: پس از بررسی‎های اولیه و پس از مستندنگاری، تهیه عکس و تاریخ‎نگاری نسبی درخصوص این اثر، باتوجه به فرم ظرف و تزئینات موجود، این ظرف متعلق به دوران اسلامی (قرون اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد.

وی با اشاره به ویژگی‎های این خمره سفالی عنوان کرد: شیء مذکور به رنگ نخودی روشن با پوشش گِلی رقیق با سه دسته‎بر روی گردن و دهانه و دارای تزئینات با نقش کنده در قسمت گردن و شانه ظرف است.

چنانی اضافه کرد: نیمه پائینی ظرف نیز ساده و بدون تزئین و به احتمال زیاد کاربری این ظرف برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است.

او با بیان این‎که ظرف مشکوف، سالم و دارای ایستایی کامل است افزود: ازتفاع این خمره ۵/۶۲ سانتیمتر، قطر کف ۱۲ سانتیمتر، قطر شکم ظرف ۳۶ سانتی‎متر، قطر گردن ۲۴ سانتی‎متر و قطر لبه آن ۱۹ سانتی‎متر می‎باشد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش خاطرنشان کرد: باتوجه به اثرات خاک حاصل از حفاری که روی دسته و بدنه این خمره وجود داشت، احتمال فراوان می‎رود که اثر در جریان یک عملیات حفاری غیرمجاز از زیر خاک بیرون کشیده شده باشد.

وی در پایان یادآور شد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شده و موضوع درحال پیگیری است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • وانک علا خلق عظیم

      بابا همش یک تکه سنگ سفال توشوش میفروشن دونه 20 تومان أثر تاریخی خدا داریم به کجامیریم انگار خزائن فراعنه پیدا شده بخدا اگر زمین پرت شده کسی بلندش نمیکنه

    • بدون نام

      تو هر جای دنیا کسی عتیقه ای پیدا میکنه میشه مال خود اون شخص و میتونه اونو بفروشه یا خود دولت از اون بخره ولی اینجا برعکسه

    • بدون نام

      بعدبخت.شدى.ازدست.ترورستهارفت.سيل.زده.بودى.ترورست.زده.ام.شدى

    • بدون نام

      چرا تو مملکت ما زیر خاکی تحت تعقیب قرار میگیره ولی در کشور ترکیه هرکس زیر خاکی پیدا کنه دولت ۶۰درصد قیمت کارشناسی رو به یابنده میده تا زیر خاکیها تو کشور خودش بمونه قاچاق نشه ؟ فقط یه مسئله میتونه باشه مسئولان ا نا با پارتی سرکار نیومدن با علم وآگاهی انتخاب شدن برا همین کارهای کارشناسی شده انجام میدن

    • .

      چند هزار ساله بوده .؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج