۸۵۷۴۰۴
۱۷ نظر
۵۰۱۲
۱۷ نظر
۵۰۱۲
پ

محقق داماد: فروش نفت خلاف شرع است

حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد در روزنامه اعتماد نوشت: به‌ نظر فقهی اینجانب استفاده از درآمدهای نفتی برای هزینه‌های جاری و عمرانی کشور یا ارزان‌فروشی فرآورده‌های نفتی و سایر حامل‌های انرژی فاقد وجاهت شرعی است.

حجت الاسلام والمسلمین محقق داماد در روزنامه اعتماد نوشت: به‌ نظر فقهی اینجانب استفاده از درآمدهای نفتی برای هزینه‌های جاری و عمرانی کشور یا ارزان‌فروشی فرآورده‌های نفتی و سایر حامل‌های انرژی فاقد وجاهت شرعی است.

عمل مشروع در مورد منابع ملی به طور کلی و از جمله نفت و گاز آن است که این میراث اولا: با آخرین روش‌های علمی روز دنیا استخراج شود زیرا در فرض عدم استخراج در مخازن مشترک، دیگر کشورها از آن برداشت می‌کنند و افزون ‌بر آن معلوم نیست در آینده‌ای نه چندان دور کم‌ارزش شود و ثانیا: پس از استحصال، پول به دست ‌آمده از فروش فرآورده‌ها به ‌شکل علمی و اقتصادی با به‌ کارگیری متخصصان اقتصاد و اخذ نظرات آنها صرف سرمایه‌گذاری سودآور و درازمدت شود؛ آن هم به ‌نحوی حساب‌ شده که توازن اقتصادی کشور متزلزل نشود و اصل پول و سرمایه حاصل شده حفظ شود؛ سود به دست آمده آن نه‌ فقط برای هزینه نسل حاضر بلکه به ‌گونه‌ای برای استفاده نسل‌های متمادی نیز آینده‌نگری و دوراندیشی شود.

از نظر شرعی توزیع حامل‌های انرژی در کشور باید به قیمت واقعی عرضه شود و بهای به دست‌ آمده در سرمایه‌گذاری‌ای پایدار ملحوظ شود. به‌ نظر اینجانب بهره‌برداری و مصرف عین منابع انرژی و صرف آن در هزینه‌های جاری نه ‌تنها از اختیارات حاکمیت نیست بلکه آتش‌ زدن در خرمن منابع ملی است و بی‌تردید گناهی نابخشودنی خواهد بود و اگر در این زمینه درست عمل کنیم ممکن است بتوانیم در مدتی معین بخشی از مشکلات ریشه‌ای اقتصادی کشور را گام‌به‌گام حل کنیم.

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

ممکن است برخی برای حفظ وضع موجود در استفاده نادرست از اموال ملی نفت و گاز به اصل «مصلحت» متمسک شوند و بگویند اگر قیمت حامل‌های انرژی واقعی شود به مردم فشار می‌آید و موجب افزایش نارضایتی می‌شود. پاسخ من این است که اولا مصلحت امری است که از نظر فقهی به پشتوانه قاعده «اضطرار» توجیه می‌شود. یعنی تنها قاعدای که مصلحت را توجیه می‌کند، قاعده «الضرورات تبیح المحظورات» است یعنی ضرورت‌ها باعث می‌شوند، کارهایی که به اجتناب از آنها دستور داده شده‌ است، مجاز شوند. ضرورت و مصلحت همواره موقت و محدود است و نباید به هموارگی و هنجار مبدل شود. به ‌اصطلاح فقهی «الضرورات تتقدر بقدرها»: ضرورت‌ها به اندازه نیاز محدود است. یعنی ممکن است به حکم اضطرار یک‌ بار از دیوار خانه مردم بالا رفت ولی نمی‌توان این امر را به قاعده‌ای دایمی تبدیل کرد. ثانیا ناتوانی مدیریت را نمی‌توان با چماق مصلحت پیش برد. اگر مسوولان و متکفلین امور برای رفع نیازهای عمومی مانند حمل و نقل و نیز مساعدت به نیازمندان برای مصرف انرژی به طور معقول و خردمندانه برنامه‌ریزی کنند و آنگاه پس از جلب اعتماد مردم به‌ صراحت مساله را برای آنان تبیین و توجیه نمایند آیا باز هم به استفاده از ابزار مصلحت نیاز خواهد بود؟

این نکته نیز قابل ذکر است که برای تامین و تکافل اجتماعی و حمایت از اقشار ضعیف در فقه اسلامی نهادهایی مانند زکات وجود دارد که می‌توان جهت کمک به فقرا از آنها استفاده کرد. به ‌زبان دیگر برای کمک به اقشار نیازمند باید از درآمد(مانند زکات و مالیات) استفاده کرد و نه از انفال که اصل دارایی است. می‌توان نتیجه‌گیری کرد که تقسیم عین انفال حتی به ‌مساوات بین عموم مردم به ‌بهانه کمک به فقرا مطابق با مبانی فقه اسلامی نیست.

درخواست از مراجع

از مراجع تقلید عظام عاجزانه استدعا می‌کنم که به‌ جای طرح مسائل جزئی و حقیر، مسوولان امر را به پاسداری «انفال» متذکر شوند و از آنان حفظ مصالح و منافع ملی را مطالبه کنند که واجبی است شرعی و وظیفه‌ای است الهی وگرنه اگر کشور در امر حامل‌های انرژی اینگونه پیش رود و ثروت‌های خداداد ملی به‌ نحو کنونی تضییع و اتلاف شود، گناهی نابخشودنی مرتکب شده‌ایم و در تاریخ مورد نفرین نسل‌های آینده قرار خواهیم گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نفسش ازجای گرم درمیادعمو قیمت واقعی نشده به خاک سیاه نشستیم وای به روزی که واقعی بشه نمیشه یه نظردرمورد درامدماهی یک ملیون وهزینه ماهی پتح ملیون بدید خدایاشکستیم زیراین همه فشار به داد برس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بعد از چهل سال فروش نفت .حالا فروش نفت خلاف شرع شد.؟!!!

    • بدون نام

      سوالی داشتم از ایشون : آیا استخدام و گرفتن پست با استفاده از رابطه و فامیل بازی از لحاظ شرعی مشکلی ندارد یا دارد در بعضی مواقع ندارد ؟ یا فقط برای عده ای خواص اشکال ندارد

    • عبدالعزیز صدیق

      درود بر استاد بزرگ همیشه از نقطه نظر علمی ایشان عالی بوده‌انـد و قابل احترامی شگرف

    • ebi

      حرفت کاملا درسته ولی حقوقی که میگیری هم از همین ارزون فروشی نفته

    • محمد

      بله ما هم نظرات شما رو تا یید میکنیم ولی تو کشور ما وقتی حقوق ودرآمدمردم واقعی نیست ، چطوری قیمت حامل انرژی رو واقعی باید کرد ؟

    • بدون نام

      عجبا

    • بدون نام

      بنظر من هم اگر از نفت خورشید درست کنیم بهتر از ماه است.

    • بدون نام

      پس تکلیف آنهایی که میلیاردری پول نفت را اختلاس میکنند چه میشود همیشه باید فشار گرانی روی دوش طبقه پایین جامعه باشد

    • بدون نام

      مدیران نادان===بیچارگی ملت

    • بدون نام

      مدیران نادان ===ورشکستگی ملت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مدیران دزد

    • ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ سانسور چی در کما است دعا کنید ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

      داماد گرامی در‌حال حاظر اصلا همه کارهای دولت مشکل شرعی دارد و آنها می دانند ولی اصلا اهمیت نمیدهند
      نام مجلس اسلامی است
      نام شورای نگهبان اسلامی است
      ولی کارهای خلاف دولت را‌میبینند و فقط نظارت میکنند کسی شهامت اعتراض ندارد پدر پول بسوزه.

    • بدون نام

      استاد گرانقدر کار از این حرف ها گذشته

    • خدا

      خوردن بیت المال و ساختن پاسازها و برجها با پول بیت المال حرام است یا حلال؟

    • امیر بی غم

      ای قربون دهنت ،یه حرف حساب باید شنیده بشه این آقا گفت ،چقدر نفت ما رو ارزان بصورت قاچاق به ثمر بخت فروختن و پولش یک مشت دزد و رانت خوار و مفسد فی الارض بالا کشیدن یا فرار کردن یا مثل زنجانی ها تو زندان هستن .از بابک زنجانی پولی در نیامده اون بیشتر از این ها مال به نام دیگران داره حرامزاده دزد و بیت المال خور کثیف

    • امیر

      من هم موافقم.نفت رانفروشیدوهزینه های جاری ملت رااز منابعی که دزدان واختلاسگران ازبیت المال به تاراج بردندتامین کنید!قطعا اوضاع اقتصادی مردم خوب میشود.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج