جاباما
۸۵۷۵۱۷
۶ نظر
۵۰۰۸
۶ نظر
۵۰۰۸
پ

اشتغال ۳.۵میلیون کارگر زیرزمینی در ایران

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر زیر زمینی با حداقل دستمزد و بدون بیمه در کشور وجود دارد که نتیجه قراردهای موقت و خلا قوانین کار است.

ایرنا نوشت: نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: سه میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر زیر زمینی با حداقل دستمزد و بدون بیمه در کشور وجود دارد که نتیجه قراردهای موقت و خلا قوانین کار است.

علی خدایی با بیان این مطلب در آئین تجلیل از کارگران نمونه شهرستان ری اظهار داشت: امروز معیشت، امنیت شغلی و تشکل‌ یابی از مطالبات کارگران است که این سه حوزه، حلقه گمشده زندگی کارگران و رونق تولید است.

وی تصریح کرد: امنیت شغلی از مهم ترین دغدغه های کارگران در کشور است که امروزه این قشر زحمتکش را آزار می دهد.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور عنوان کرد: فعالانی که دارای رسانه هستند باید برای رونق تولید و سامان جامعه کارگری مطالبات این قشر را طلب کنند و اصلاح قوانین کار و حمایت از کارگران را پیگیری کنند.

وی عنوان کرد: قانون کار که با حمایت امام خمینی (ره) به تصویب رسید در برخی موارد اجرا نشد و یا به غلط مورد سوء استفاده و حمله برخی از سودجویان قرار گرفت.

خدایی بر اصلاح قانون کار تاکید کرد و گفت: گسترش قرارداد موقت یکی از مشکلاتی است که توسط این قانون بوجود آمده و افزایش این تعداد کارگر زیرزمینی نیز در خلا قانونی شکل گرفته است.

وی بیان کرد: هم اکنون کارگران زیرزمینی در جایی ثبت نشده اند و از نظارت، بیمه و حداقل دستمزد معاف هستند و توسط برخی ها به استثمار گرفته می شوند که این آمار زیبا نیست.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور گفت: بر اساس ماده ۱۹۱ قانون کار، کارگاه های کوچک کمتر از ۱۰ نفر را می توان بر حسب مصلحت از شمول بعضی از مقررات این قانون مستثنی کرد که در عمل این قانون توسط کارفرمایان رعایت نمی شود.

وی اضافه کرد: با خروج کارگاه‌های زیر ۱۰ نفر از شمولیت قانون کار حمله دیگری از سوی مجلس شورای اسلامی به قانون کار صورت گرفت و تمام این برنامه ریزی ها با شعار تولید و اشتغال انجام شده است.

خدایی ادامه داد: جای تاسف دارد که ۶۰ نفر از نمایندگان مجلس طرحی را امضاء می‌کنند که طی آن قرار است حداقل دستمزد کارگران نیز حذف شود.

وی یادآور شد: حملات یک جانبه افراد سودجو به قانون کار باعث دوری از رفع موانع تولید و رونق اقتصادی شده و با قوانین اشتباه، بسیاری از کارگران از حمایت ها خارج شده اند.

نایب رئیس کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور به طرح «حذف حداقل مزد برای کارگران در مناطق روستایی» از سوی برخی نمایندگان اشاره کرد و گفت: در شرایطی که جامعه کارگری و نمایندگان کارگری دغدغه معیشت دارند، طرح درخواست حذف حداقل دستمزد در مناطق روستایی مطرح می شود و عده‌ای از نمایندگان ملت به جای حل مشکل معیشتی کارگران، این گونه طرح‌ها را کلید می زنند.

وی ادامه داد: طرح چنین موضوعی نمک پاشیدن بر روی زخم باز جامعه کارگری است که وضعیت نامناسب معیشتی دارند.

خدایی با اشاره به اینکه ۲۶ درصدجامعه را جوانان بیکار تشکیل می دهند، گفت: باید فکری برای این تعداد از جوان بیکار کرد و از هم اکنون اشتغالزایی این قشر را بعنوان یک دغدغه پیگیری کرد.

به گزارش، مراسم تجلیل از کارگران نمونه واحدهای تولید و خدماتی شهرستان ری شامگاه یکشنبه با حضور علی ربیعی وزیر سابق کار، پروانه مافی و علیرضا محجوب از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان محلی در شهرک صنعتی شمس آباد برگزار شد.

از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت ماه به عنوان هفته کارگر نامگذاری شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران نادان=== مردم سرگردان

    • بز نام

      حق کارگر خوردن نداره اونای که حق کارگره ضایع مکنند واخراج میکنن باید اون دنیا جواب گوباشند این ها یاران ترامپ هستند

    • دال الف

      یه ..... واسه این نماینده ها

    • بدون نام

      فقط به گفته نمایندگان بالا۳ملیون افغانی توکارساختمانی اشغال کردن وچندبرابران توشغلهای دیگه قاچاقی غیرقانونی ودیگه شغلی باس ایرانیانمیمونه وزیرکارم گفته اینهابرن مشکل بیکاری جل میش دولت هم بودجه ومنابع۲۰۰سال مملکت هزینشون میکنه هم شغلامون عواقبش این میش بالا۴۰ملیون نفرزیرخط فقربدون شغل ورامدی ازماست برماست...

    • بدون نام

      زیرزمین خخخخخ

    • بدون نام

      گارگر فصلی مرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج