جاباما
۸۵۷۶۶۶
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

بازسازی سالانه مسجد بزرگ شهر جنه تبدیل به جشنواره‌ای شده که طی آن تمامی ساکنان این شهر جمع شده و به صورت نوبتی چند روز به بازسازی مسجد می‌پردازند، در این مدت جوانان و میانسالان مشغول تعمیر و بازسای بنای مسجد شده و زنان نیز به آنان آب رسانی می‌کنند.

فرارو: مسجد بزرگ شهر جنه در کشور مالی که بزرگترین مسجد خشتی جهان به شمار می‌آید، در سال ۱۹۰۷ میلادی در مرکز مالی در غرب آفریقا بنا شده است.

به اعتقاد بسیاری از مهندسان معماری این مسجد به دلیل سبک معماری اسلامی که در به کار رفته بزرگترین دستاورد معماری شیوه موسوم به سودانی- ساحلی یا به عبارت دیگر نئوسودانی قلمداد می‌شود.

شهر جنه در سده هشتم میلادی در مرکز مالی بنا شده و یکی از کهن‌ترین شهر‌های منطقه جنوبی صحرای بزرگ آفریقا می‌باشد که در دلتای رود نیجر واقع شده و از سال‌های دور تبدیل به یکی از راه‌های مهم عبور کالا‌هایی همچون طلا، نمک و. شده و با شهر تیمبوکتو در شمال مالی به رقابت پرداخته است.

هنرمندان و صنعتگران ماهری از چندین نسل مختلف معماری مسجد بزرگ شهر جنه با ۱۰۰ متر طول و ۴۰ متر عرض و دیگر بنا‌های خشتی این شهر را بر عهده داشته‌اند و آن‌ها را به نحوی ساخته‌اند که در مقابل آب باران نفوذ ناپذیر باشند.

دیوار‌های مسجد بزرگ شهر جنه که بر اساس ارتفاع آن‌ها دارای قطر ۴۱ تا ۶۱ سانتی متر هستند، از خشت گلی و به صورتی هنرمندانه‌ای ساخته شده اند، به گونه‌ای که ظاهر زیبایی به این مسجد بخشیده است.

در ساخت مسجد بزرگ شهر جنه از شاخه‌های درخت خرما استفاده شده تا از ترک خوردن بر اثر رطوبت و گرما در امان باشد، دیوار‌های این مسجد نیز عایقی در برابر گرمای روز و سرمای شب به شمار می‌آید.

بازسازی سالانه مسجد بزرگ شهر جنه تبدیل به جشنواره‌ای شده که طی آن تمامی ساکنان این شهر جمع شده و به صورت نوبتی چند روز به بازسازی مسجد می‌پردازند، در این مدت جوانان و میانسالان مشغول تعمیر و بازسازی بنای مسجد شده و زنان نیز به آنان کمک می‌کنند.

مسجد جنه در سال ۱۹۸۸ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

ترمیم بزرگترین مسجد خشتی جهان

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الله اکبر.مرحبا برادران وخواهران اسلامی

    • بدون نام

      درمورد احداث مسجدخشتی ، اختلاس ، ربا که نبوده اعضای هئیت امنا مسجد خادم واقعی بودند نه علیه همدیگر جاسوسی کردن که یقین خداوند نفرت دارند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج