جاباما
۸۵۷۷۴۵
۴ نظر
۵۰۱۲
۴ نظر
۵۰۱۲
پ

«مرکز مطالعاتی بلفر آمریکا» مدعی شد:

برنامه پنهان ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای!

پس از آنکه در آوریل ۲۰۱۸ بنیامین نتایاهو نخست وزیر اسرائیل در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شد و در یک نمایش مضحک مدعی سرقت اسناد و آرشیو هسته ای کشور و افشای برنامه تسلیحات هسته ای ایران شد، بسیاری از ناظران و سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی توجهی به این نمایش نداشتند و پس از آن بارها صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران از سوی آژانس مورد تایید قرار گرفت.

تابناک: پس از آنکه در آوریل ۲۰۱۸ بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در یک برنامه تلویزیونی ظاهر شد و در یک نمایش مضحک مدعی سرقت اسناد و آرشیو هسته ای کشور و افشای برنامه تسلیحات هسته ای ایران شد، بسیاری از ناظران و سازمان های بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی توجهی به این نمایش نداشتند و پس از آن بارها صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران از سوی آژانس مورد تایید قرار گرفت.

با این حال برخی از رسانه های و مراکز تحقیقاتی آمریکایی و اسرائیلی همچنان به آن نمایش نتانیاهو رجوع می کنند و مدعی وجود ابعاد پنهانی در برنامه هسته ای ایران می شوند.

در همین رابطه، « مرکز مطالعاتی بلفر آمریکا » در گزارشی با استناد با اسناد ادعای اسرائیلی ها آورده است که تعدادی از کارشناسان خود را در اواسط ژانویه گذشته به تل‌آویو اعزام کرد. هدف از این اعزام، بررسی و تحلیل اسناد ادعایی نخست‌وزیر رژیم اسرائیل درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران در گذشته بود.

۶ کارشناس این مرکز چند هفته بر روی این اسناد کار کردند که نتیجه آن، گزارشی ۳۶ صفحه‌ای شده‌است. در بخش‌هایی از این گزارش، ادعاها درباره تلاش ایران برای دستیابی به دانش بمب اتمی تکرار شده‌است.

این گزارش در ابتدا با اشاره به ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در آوریل ۲۰۱۸ و نمایش مضحک او تحت عنوان افشای اطلاعات برنامه هسته ای ایران، مدعی شده که اسرائیل توانسته اطلاعات مهمی در رابطه با فعالیت های هسته ای ایران به دست آورد.در بخشی از این گزارش آمده است:

در ژانویه ۲۰۱۹ محققانی از مرکز بلفر به تل آویو سفر کردند تا جلساتی را با مقامات اسرائیلی برای بررسی اسناد و مدعیات اسرائیل در باب برنامه هسته ای ایران را داشته باشند و مقامات اسرائیلی خلاصه ای از نتایج خود را در مورد تاریخچه و محتویات آرشیو ارائه دادند که حاوی نسخه هایی کپی شده از برخی اسناد و عکس های بایگانی شده و چندین سند اصلی بود. مقامات اسرائیلی همچنین کپی هایی از اسناد و عکس های انتخاب شده را به ما ارائه دادند.

ما به کل بایگانی دسترسی نداشتیم؛ همچنین ما هیچ متخصص اعتبارسنجی در گروه مطالعاتی مان نداشتیم. علاوه بر این، بسیاری از مدارک ارائه شده به ما به فارسی نوشته شده بودند و گروه ما محقق فارسی زبان در اختیار نداشت. به همین علت نمیتوانیم صحت اسناد ارائه شده را با اطمینان مورد تایید قرار دهیم. با این حال، محدوده و جزئیات آرشیو ارائه شده نشان می دهد که این آرشیو واقعی است.

در ادامه گزارش ادعا شده است: همه چیز در آرشیوی اسرائیلی ها جدید نبود. برای چندین دهه، مقامات و تحلیل گران در واشنگتن و دیگر نقاط، متوجه شده بودند که تهران در تلاش برای دستیابی به توانایی های سلاح های هسته ای بود. بنابراین وجود برنامه تسلیحات هسته ای ایران نه جدید است و نه غافلگیرکننده.

به طور گسترده، آنچه آرشیو نشان می دهد این است که از سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۳ ایران برنامه سلاحهای هسته ای سازمان یافته، هدفمند و چشمگیری داشته است که پیشرفت قابل توجهی نیز به خود دیده بود. این در حالی بود که اسرائیلی ها مدعی شدند تنها ۲۰ درصد کل آرشیو برنامه هسته ای ایران را به دست آورده اند!

این گزارش با استناد به آرشیو مورد ادعای اسرائیلی ها مدعی شده است که ایران در بازه زمانی قبل از سال ۲۰۰۳ برنامه ای برای تولید سلاح هسته ای و انجام یک آزمایش هسته ای زیرزمینی را دنبال کرده است.

همچنین ادعا شده است که برنامه تسلیحات هسته ای ایران پیشرفت قابل ملاحظه ای داشته است در قیاس با آنچه که در «ارزیابی نهایی» آژانس بین المللی انرژی هسته ای مطرح شده است.

از سوی دیگر، در این گزارش با اشاره با اینکه ایران قابلیت بازسازی برنامه هسته ای خود را دارد، ادعا شده است که ایران دارای دانش و توانایی هایی است که پایه ای برای بازسازی برنامه تسلیحات هسته ای آن است. لذا، با از بین رفتن محدودیت های غنی سازی ایران در برجام و انقضای هر کدام از محدودیت ها، تهران قادر است با استفاده از دانش فنی ای که در اختیار دارد، برنامه تسلیحات هسته ای خود را بازسازی کند.

همچنین این گزارش با استناد با آرشیوی مورد ادعای رژیم اسرائیل، مدعی شده که ایران برای یک دوره طولانی مدت، برنامه گسترده تسلیحات هسته ای را دنبال کرده است. لذا باید در هرگونه مذاکره در آینده بر سر برنامه هسته ای ایران، با استناد به این آرشیو، ابعاد پنهان برنامه هسته ای ایران مورد توجه قرار گیرد.

نویسندگان این گزارش معترف شدند که نمی توان صحت اسنادی که اسرائیلی ها در اختیار آن ها قرار داده اند را تایید کرد؛ با این حال با استناد با همان اسناد، توصیه کرده اند که توجهات به برنامه پنهان هسته ای ایران معطوف شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پس از ادعای نتانیاهو هنوز اژانس گزارش نداده در ماه ژوین صحت ماجرا با گزارش جدید آژانس معلوم میشه...گزارش بعدی اژانس مهمه

    • بدون نام

      صحت اطلاعات واصالت اسناد واسه شورای امنیت سازمان ملل تایید شده و اژانس پس از بازدیدی که اخیراً از محل کرده در ژوئن امسال گزارش خود را منتشر میکنه تا چی باشه ...خیلی خوشحال نباش اسناد اصل بوده و از ایران توسط اسرائیل سرقت شده

    • بدون نام

      کاشکی ساخته بودیم.

    • بدون نام

      اینارو باید مثل صدای بوقی که د. طول مسیر خونه با ماشین میایم بشنوبم که ربطی به ما ندارن حرف مفت میزنن ربطی هم نداره به ما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج