۸۵۷۸۰۸
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

نماینده مجلس: تنگه هرمز، اهرم ایران است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره بستن تنگه هرمز گفت: این تصمیم باید در سطوح بالای نظام گرفته شود و باز و بسته نگه داشتن تنگه می‌تواند اهرمی در دست ما باشد.

خبرگزاری ایلنا: یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره بستن تنگه هرمز گفت: این تصمیم باید در سطوح بالای نظام گرفته شود و باز و بسته نگه داشتن تنگه می‌تواند اهرمی در دست ما باشد.

محمد‌جواد جمالی نوبندگانی در رابطه با این موضوع که صحبت‌هایی مطرح می‌شود که در صورت لزوم، ایران برای مقابله با تحریم‌های خصمانه آمریکا تنگه هرمز را خواهد بست، گفت: بحث در مورد تنگه هرمز یک بحث استراتژیک است و ما باید تصمیمات سنجیده در این خصوص داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در هشت سال دفاع مقدس، آمریکایی‌ها بسیار شیطنت کردند؛ سکوهای نفتی ما را مورد هدف قرار دادند، عراق هر روز بندر خارک را بمباران می‌کرد و کشورهای جنوب خلیج فارس بسیار به صدام کمک می‌کردند و شرایط برای کشور ما سخت بود هم تنگه هرمز را نبستیم.

بستن تنگه هرمز یک اهرم در دست ایران است

وی تاکید کرد: بستن تنگه هرمز می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار دست ما باشد؛ که هست، اما این که با تحریک فرد دیوانه‌ای مثل ترامپ اقداماتی از این دست انجام دهیم، اصلا اینطور نیست.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان وزیر خارجه کشورمان مبنی بر اینکه ایران مسئولیت‌هایی در برابر تنگه هرمز بر دوش‌ دارد،‌ گفت: وظیفه‌ ما در بعد نظارتی است به طور مثال باید رفت و آمد کشتی‌ها، نفتکش‌ها و شناورهای نظامی را کنترل و زیر نظر داشته باشیم.

وی تاکید کرد: ایران تا به امروز حافظ باز بودن تنگه هرمز بوده و معتقد هستم تصمیم‌گیری درباره باز یا بسته بودن این تنگه بسیار استراتژیک است و در رأس نظام باید این کار صورت گیرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این موضوع که امیدوار هستم اشخاص تصمیم‌گیرنده به گونه‌ای عمل کنند که این تصمیمات منجر به خشونت و درگیری نشود، بیان کرد: جمهوری اسلامی همیشه بر خویشتن‌داری خود تاکید کرده است و ما هیچ‌گاه شروع‌کننده نزاع و درگیری نبوده‌ایم اما برای دفاع، از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهیم کرد.

وی افزود: جنگی که صدام با پشتیبانی همه نیروهای منطقه‌ای و فرا‌منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داد، نشان دهنده این واقعیت است که فشارها تاثیری بر جمهوری اسلامی ندارد.

درخصوص امنیت ملی با کسی شوخی نداریم

این نماینده مجلس گفت: درست است که ما خویشتن‌دار و مسئولیت‌پذیر هستیم اما برای امنیت ملی سر سوزنی با کسی شوخی نداریم و از کسی هم دستور نمی‌گیریم.

جمالی نوبندگانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه این نگرانی وجود دارد که رژیم اسرائیل با‌ هم‌پیمانان خود در منطقه دست به کارهایی علیه ایران بزنند، گفت: دشمنان ما همیشه متحد هستند؛ مگر هنگامی که صدام جنگ علیه کشور ما راه انداخت آمریکایی‌ها در اختیارش نبودند؟ مگر این کشور هواپیمای مسافر‌بری ما را در آسمان نزد؟ مگر هواپیمایی آواکس در اختیار سعودی‌ها قرار نداد که تمام مناطق ما را رصد کنند ت ااطلاعات را به رژیم بعث بدهد.

زمانی کل کشورها با صدام علیه ما متحد بودند

وی ادامه داد:‌ شوروی سابق «تانک‌های T۷۲ T۷۶»، هواپیماهای«سوخو» و «میگ» و موشک‌های «زمین به زمین» در اختیار صدام گذاشت. فرانسوی‌ها هواپیماهای «سوپر اتاندارد» را به عراق اجاره داد و با موشکهای «اگزوست» که از هوا به دریا نفتکش‌های ما را می‌زد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: کویت و عربستان به جای صدام در بازار، نفت می‌فروختند و پول‌ سلاح‌های عراق را که بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد دلار می‌شد را تامین می‌کردند، سودان،‌ یمن و اردن نیروهای نظامی به عراق می‌دادند. پادشاه اردن توپ به سمت نیروهای ما شلیک می‌کرد. اتحادیه عرب کاملا علیه ما بود و نیروهای مصری و رژیم صهیونسیتی به صدام کمک می‌کردند.

جمالی نوبندگانی گفت:‌ منافقین در پایگاه اشرف زمان جنگ پا گرفته بودند که علاوه بر هواپیما دزدی، ۱۷ هزار نفر از مردان و زنان بی‌گناه ما را ترور کردند. تمامی این اتفاقات در یک برهه زمانی رخ داد، دیگر از این اتحاد بیشتر؟

وی ادامه داد: آن روزها تحریم هم بودیم، زمانی حتی سیم خاردار هم به ما نمی‌دادند. ژاپنی‌ها خودرو تویوتا را به ما نمی‌دادند می‌گفتند شما در جنگ هستید و از آن در میدان نبرد استفاده خواهید کرد.

نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: سلاح‌های شیمیایی را که بلژیک و آلمان به عراق می‌داد، شورای امنیت هم کاملا در اختیارشان بود. بنابراین هیچ‌گاه متحد‌تر از این نبودند. در حال حاضر این اتحاد وجود ندارد که نگرانی ایجاد کند.

تشکیل ناتو اسلامی بعید است

وی درباره این‌که آیا کشورهای اسلامی می‌توانند یک ناتو اسلامی شکل دهند، گفت: بعید است با توجه به اختلافاتی که وجود دارد چنین اتفاقی بیفتد.

جمالی نوبندگانی تشریح کرد: کشورهایی در منطقه وجود دارند، بخصوص کشورهای مینیاتوری و کوچک از تجزیه امپراطوری عثمانی توسط انگلیس به وجود آمدند که بدون انتخابات، خاندانی را مشخص کردند و در کنارشان اسرائیل را به وجود آوردند که قصدشان جلوگیری از اتحاد بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران دانا=== کشور پیشرفته

    • بدون نام

      فقط حرف مینیدمثل روحانی

    • بدون نام

      پس چه دلیلی داره الان همه پول ملت بیچاره رابسمت یمن وعراق سرایز میکنید...مگه ایرانی ها خودشون ازفقر وبیچارگی نمیمیرند.....من یکی که حقم راحلال نمیکنم.....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج