جاباما
۸۵۷۹۵۳
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

نیویورکر: متیس، مانع رویارویی آمریکا با ایران شد

وب سایت مجله "نیویورکر" آمریکا با انتشار گزارشی از نقش ژنرال "جیمز متیس" وزیر دفاع مستعفی آمریکا در کاهش تنش‌های احتمالی نظامی ایالات متحده آمریکا با کشورهایی چون کره شمالی، ایران و سوریه، پرده برداشت.

عصر ایران: وب سایت مجله "نیویورکر" آمریکا با انتشار گزارشی از نقش ژنرال "جیمز متیس" وزیر دفاع مستعفی آمریکا در کاهش تنش‌های احتمالی نظامی ایالات متحده آمریکا با کشورهایی چون کره شمالی، ایران و سوریه، پرده برداشت.

یک مقام سابق شورای امنیت ملی آمریکا و چند مقام سابق دولت ترامپ در گفتگو با "نیویورکر" بخش‌هایی از مقاومت "جیمز متیس" در برابر تصمیمات تنش‌زای ترامپ و برخی اعضای تندرو کابینه او از جمله "جان بولتون" در دوران تصدی وزارت دفاع او را بیان کرده است.

او به نیویورکر گفته است:" ما - با مقاومت خود- جلوی بسیاری از اتفاقات - ناگوار- را گرفتیم."

این مقام سابق امنیت ملی آمریکا گفته است: رییس جمهوری - ترامپ- بلند فکر می‌کند. ما دو گزینه داشتیم؛ یکی اینکه این فکر کردن بلند ترامپ را به حساب دستور بگذاریم یا اینکه آن را بخشی از یک گفتگوی طولانی در نظر بگیریم و ما راه دوم را بر می‌گزیدیم."

یک مقام سابق آمریکایی به نمونه‌هایی از مقاومت "جیمز متیس" وزیر دفاع مستعفی آمریکا در برابر اقدامات و تصمیمات ترامپ و برخی اعضای تندرو کابینه او اشاره کرده و گفته است:

" در سال ۲۰۱۷ و در پی مجموعه‌ای از آزمایش‌های موشکی بالستیک کره شمالی، ترامپ به پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) دستور داد که همسر و فرزندان پرسنل نظامی مستقر آمریکایی در کره جنوبی را از این کشور خارج کند و متیس در مقابل این تصمیم ترامپ، مقاومت کرد و آن را اجرا نکرد.

برای یک نمونه دیگر در پاییز سال ۲۰۱۷ و هنگامی که مقامات کاخ سفید می‌خواستند در کمپ دیوید برای یک جلسه محرمانه به منظور بررسی گزینه‌های نظامی در برابر اقدامات کره شمالی گرد هم آیند، ژنرال متیس این جلسه را لغو کرد . او همچنین درخواست ژنرال "هربرت مک مستر" مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اعزام افسران و برنامه‌ریزان پنتاگون به آن جلسه برای بررسی گزینه‌های نظامی علیه کره شمالی را اجرا نکرد.

در نمونه دیگر در اواخر سال ۲۰۱۷ ژنرال "هربرت مک مستر" مشاور وقت امنیت ملی کاخ سفید از اعمال نفوذ ایران در روند انتخابات سراسری عراق ابراز نگرانی کرده و از پنتاگون درخواست کرد تا گزینه‌های جلوگیری از اعمال نفوذ ایران در روند انتخابات عراق را به او ارایه دهد.

یک مشاور سابق مک مستر در این رابطه به نیویورکر گفته است: متیس در نهایت یک مقام پنتاگون را بدون در دست داشتن گزینه‌ها به کاخ سفید فرستاد. من از او پرسیدم: چه بر سر گزینه ها آمده است؟ او پاسخ داد: ما در برابر گزینه‌های ارایه شده در جلسه پنتاگون مقاومت و مخالفت کردیم و در نهایت همه شرکت‌کنندگان، جلسه را ترک کردند، ببخشید."

متیس همچنین بارها از ملاقات حضوری ژنرال "جان نیکلسون" فرمانده وقت نیروهای آمریکایی در افغانستان با ترامپ، جلوگیری کرده بود.

در موردی دیگر، متیس هنگامی که در آوریل ۲۰۱۸ درخواست "جان بولتون" از پنتاگون مبنی بر ارایه گزینه‌های نظامی برای اقدام نظامی علیه حکومت بشار اسد در سوریه در پی (اتهام) استفاده نیروهای اسد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان در حومه شهر دمشق مطرح شد، تنها یک گزینه حملات محدود موشکی با استفاده از موشک کروز را مطرح کرد که خشم بولتون را برانگیخت.- و ایالات متحده آمریکا در نهایت همین یک گزینه را به مورد اجرا در آورد.-

مقامات سابق آمریکا که با نیویورکر گفتگو کرده‌اند تاکید داشتند که متیس عامدانه از ارایه برخی اطلاعات به ترامپ خودداری می‌کرد تا این گونه از تصمیمات ناخوشایند احتمالی او جلوگیری کند.

یک مقام ارشد سابق کابینه ترامپ در این زمینه گفت:" افراد زیادی در کابینه ترامپ هستند که می‌خواهند گزینه‌های او را محدود کنند چون آنها نمی‌خواهند رییس جمهوری دست به هر کاری بزند."

گفتنی است ژنرال متیس در دسامبر سال گذشته میلادی و در پی تشدید اختلافاتش با ترامپ از سمت خود استعفا کرد. او یک روز پس از اعلام تصمیم ناگهانی ترامپ مبنی بر خروج فوری نیروهای نظامی آمریکا از سوریه از سمتش استعفا کرد . ژنرال متیس مخالف خروج سریع نیروهای آمریکایی از سوریه بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کارون

      بالاخره یه لوطی تو ارتش آمریکای جنایتکار پیدا شد خدا حافظش کنه

    • کارون

      بالاخره یه لوطی تو ارتش آمریکای جنایتکار پیدا شد خدا حافظش کنه

    • دونالد ترامپ

      خاک بر سر متیس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج