۸۵۸۱۵۳
۱۱ نظر
۵۰۰۵
۱۱ نظر
۵۰۰۵
پ

احتمال بستن تنگه هرمز کم ولی دور از ذهن نیست

یک کارشناس مسائل انرژی گفت: حدود ۹۰ درصد تجارت ایران از راه‌های جنوبی و تنگه هرمز انجام می‌شود و بستن تنگه هرمز می‌تواند بر روی جریان تجارت ایران هم اثر داشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: یک کارشناس مسائل انرژی گفت: حدود ۹۰ درصد تجارت ایران از راه‌های جنوبی و تنگه هرمز انجام می‌شود و بستن تنگه هرمز می‌تواند بر روی جریان تجارت ایران هم اثر داشته باشد.

دکتر سعید میرترابی در گفت و گو با خبرنگار با اشاره به مباحثی که اخیراً درباره بستن تنگه هرمز مطرح شده است مدعی شد: حتی ایران از نظر سخت‌افزاری اگر توان بستن تنگه هرمز را نداشته باشد اما قادر به ایجاد اختلال شدید در رفت و آمد کشتی‌ها از این تنگه است.

وی افزود: احتمال پایینی وجود دارد که با وجود بی‌پروایی زیاد دولت فعلی آمریکا در سیاست خارجی، ایران به سمت بستن و یا ایجاد اختلال در تنگه هرمز برود اما در هر حال دور از ذهن نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی بستن تنگه هرمز برای ایران می‌توان تبعات بین‌المللی به دنبال داشته باشد اما در شرایط خاص می‌تواند در یک بستر حقوقی مطرح شود و آن هم زمانی است که آمریکا از ابزار نظامی برای ایجاد اخلال در صادرات نفت ایران استفاده و آمد و شد هر نوع کشتی ایرانی را با اختلال شدید مواجه کند.

این استاد دانشگاه خوارزمی ادامه داد: در چنین شرایطی ایران می‌توان تحت این عنوان که آغاز کننده تنش نیست و قصد دفاع از استمرار جریان نفت خود را دارد دست به چنین کاری بزند؛ در چنین شرایطی بازتاب بین‌المللی بسته شدن تنگه هرمز تبعات کمتری برای ایران خواهد داشت.

وی افزود: البته ذکر این نکته هم لازم است که در زمان جنگ و اوج جنگ نفت‌کش‌ها (بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۷) هم موضوع بستن تنگه هرمز مطرح نشد اما ایران با وجود اینکه توانمندی نظامی کمتری نسبت به اکنون داشت کار بازرسی از کشتی‌های عبوری از تنگه هرمز را انجام می‌داد و چند محموله سلاح که به مقصد عراق حمل می‌شد را هم ضبط کرد.

این کارشناس مسائل انرژی تصریح کرد: با وجود همه این مباحث، ایران تمایلی به بستن تنگه هرمز ندارد و اگر بتواند روزانه تا یک میلیون بشکه نفت و حتی مقداری کمتر صادر کند به سمت این سیاست نخواهد رفت مگر اینکه فشار و تعارض تا حد زیادی بالا بگیرد.

وی افزود: از طرف دیگر حدود ۹۰ درصد تجارت ایران از راه‌های جنوبی و تنگه هرمز انجام می‌شود و بستن تنگه هرمز می‌تواند بر روی جریان تجارت ایران هم اثر داشته باشد.

میرترابی خاطرنشان کرد: به طور کلی بستن تنگه هرمز تحت هر استدلال و عنوانی برای ایران کم یا زیاد تبعات منفی و هزینه دارد و به نظر نمی‌رسد تضاد آنقدر شدید شود که سیاست اعلامی بستن تنگه هرمز عملی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یعقوب

      بابستن تنگه هرمزمشکل حل نمیشود اگر خدای ناکرده درگیری پیش بیاید بندرعباس اسکله شهید رجایی وبوشهر درخطره فکرشوکردید

    • مرگ بر خائن مملکتم

      یعنی همه حرفهایی ک برا بستن تنگه هرمز گفته بودین تا دیروز پشم بود

    • بدون نام

      يعنى واقعا خودتون اصلا حس نميكنيد كه اين جريان بيش از حد لوث شده؟

    • رضا

      نمیخواد تنگه را ببندی مثل کشور مصر که از کانال سوئز عوارض از کشتی ها میگیره ایران هم از کشتیهای عبوری از تنگه هرمز عوارض بگیره اونهایی که موش میدوانند ازشون عوارض بیشتر بگیره

    • غلامرضا خوشی

      چرا کم.

    • بدون نام

      جرات میخواد بستن یه بار ببندین تمومش کنید هی از دور تهدید میکنید

    • بدون نام

      جای بستن ها به فکر راه تازه باشید

    • بدون نام

      تنگه بسته شود امریکا حساب کار را میکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اگه توان بستن تنگه هرمز را داشتیم تا کنون اینکار را کرده بودیم !!!!!!!

    • خدا

      آقای استاد دانشگاه سهمیه ای ،باچی می بندین حالا؟ با خالی ببندین محکم تر میشه!!!

    • بدون نام

      چرا مثل امریکااا زمان مشخص نمیکنین شماها مثل بچه ای که فقط نق نق میکنه هستین مردین ببندین و تمومش کنین تا تاریخ مشخص کنین تا هیچ کشوری کشتی هاشو دیگه راهی این سمت نکنه و ببندین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج