۸۵۸۲۳۴
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

واکنش چهره‌های اصلاح‌طلب به اظهارات حجاریان

موضوع مشارکت مشروط اصلاح طلبان در انتخابات با یادداشت اخیر سعید حجاریان بر سر زبان‌ها افتاد، به‌نحوی که پس از گذشت هفته‌ها از انتشار یادداشت این فعال سیاسی، اظهارنظرها درباره نظریه این تئوریسین جریان اصلاحات همچنان ادامه دارد.

برترین‌ها: چندصدایی از جبهه اصلاحات به‌شدت به گوش می‌رسد و تکلیف نیروهای اصلاح‌طلب با انتخابات مجلس در سال جاری معلوم نیست. برخی از آنها می‌گویند که باید حضور مشروط در انتخابات داشته باشیم و برخی دیگر باور دارند که تعیین شروط برای مشارکت در انتخابات در نهایت به‌ ضرر مردم و اصلاح‌طلبان تمام می‌شود و مانع استفاده از ظرفیت انتخابات می‌شود.

گرچه بحث شرکت نکردن سال‌هاست که مطرح بوده و گاه اصلاح‌طلبان به سمت آن رفته و گاه طریق مشارکت را در پیش گرفته‌اند اما در مقطع کنونی موضوع مشارکت مشروط با یادداشت اخیر سعید حجاریان بر سر زبان‌ها افتاد؛ به‌نحوی که اظهارنظرها درباره نظریه این تئوریسین جریان اصلاحات همچنان ادامه دارد.

واکنش چهره‌های اصلاح‌طلب به اظهارات حجاریان

سعید حجاریان در یادداشت خود نوشته است: عقلانی‌ترین راهبرد برای اصلاح‌طلبان برای مواجه با انتخابات آتی، تئوری مشارکت مشروط است. این مدل درباره انتخابات نیز کاراست. اصلاح باید موضع خود در برابر انتخابات را به‌صراحت و مجوزی تکامل اعلام کند در مباحث پیشین ازجمله میزگرد سیاست ورزی انتخاباتی، چند رویکرد پیش روی اصلاح‌طلبان ترسیم‌شده است اما در کوتاه‌مدت شاید عقلانی ترین راهبرد خود را بتوان در مشارکت مشروط جست.

در ادامه واکنش برخی چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب به نظریه حجاریان را بخوانید:

ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، باور دارد که مشارکت مشروط نمی‌تواند استراتژی اصلاح‌طلبان باشد. او گفت: «اشکال مشارکت مشروط این است که تاکتیک است و استراتژی نیست. واقعیت این است که جامعه دچار خستگی شده. مردم احساس می‌کنند که اصلاح‌طلبان هیزم ‌گرم‌کن تنور انتخابات می‌شوند تا مردم را پای صندوق رأی بیاورند و مشارکت سیاسی را بالا ببرند اما در نهایت به نتیجه مطلوبی نمی‌رسند؛ مانند انتخابات مجلس خبرگان و انتخابات درونی و ریاست آن».

معصومه ابتکار درباره نگاه خود به پیشنهاد حجاریان برای مشارکت مشروطه اصلاح طلبان در انتخابات مجلس گفت: فعلا مسائل مطرح شده در حد گمانه زنی و طرح کلی هستند بنابراین خیلی زود است تا تصمیم‌گیری و جمع بندی نهایی درباره انتخابات برسیم. اصلاحات وسیعی دارد، طبعا نظر همه‌ی گروه‌ها بیان می شود، ضمن آنکه باید نظر اقشار مختلف مردم، تشکل ها، دانشجویان و اساتید مورد توجه قرار گیرد. طیف اصلاحات همیشه برای خودش اصولی داشته و از اصول خودش عبور نکرده بنابراین اگر اقدامی داشته باشد یا ائتلافی کند با حفظ اصولش است. وی درباه تحریم انتخابات یادآور شد: اساسا موافق تحریم انتخابات نیستم هیچ‌وقت هم نبودم چراکه مخالف هر گونه تحریم نظام‌ها و ساختارهای مردم سالاری در انتخابات هستم.

عبد‌الله ناصری عضو شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات درباره پیشنهاد حجاریان گفت: من معتقدم شرایط کشور در عرصه ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی به‌نحوی است که حتما امروز کانون‌های قدرت نیازمند حضور اصلاح‌طلبان، کمک‌گیری از آنها و چهر‌های کاریزماتیک این جریان هستند. بنابراین معتقدم که شرط‌گذاری باید جدی گرفته شود و اصلاح‌طلبان نیز برای حفظ هویت تاریخی و حفظ مقبولیت گفتمانشان باید بپذیرند که تحت هر شرایطی وارد عرصه انتخابات نشوند.

واکنش چهره‌های اصلاح‌طلب به اظهارات حجاریان

عبدالکریم حسین‌زاده نائب رئیس فراکسیون امید درباره انتقاداتی که به جریان اصلاح‌طلبان وارد است و در همین راستا حجاریان هم توصیه کرده است در صورتی که شروط محقق نشود بهتر است اصلاح‌طلبان وارد انتخابات نشوند گفت: اصلا تصور می‌کنیم یکی از مشکلات اساسی، اصلاح‌طلبان باشند. شما می‌گویید سرمایه اجتماعی از دست رفته و من هم می‌گویم حق با شماست. نمود این صحبت‌ها آنجایی است که گفته می‌شود به یک لیستی در سال ۹۴ رای داده شده اما افراد توان پاسخ‌گیری از این لیست ندارند به این معنا که آیا افرادی که وارد مجلس یا شورای شهر شدند تا امروز متعهد به میثاق‌نامه هستند یا خیر؟!

احمد مازنی، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از شرکت نکردن اصلاح‌طلبان در انتخابات، تاکید کرد: نباید از ترس اینکه اصلاح‌طلبان رای نیاورند یا ممکن است آرای کمتری به دست آورند از حضور در انتخابات هراس داشته باشند. البته من معتقدم جریان اصیل اصلاحات در دل ملت جای دارد و از پایگاه اجتماعی قوی برخوردار است، آرای بالایی دارد و در انتخابات رای بالایی خواهد آورد؛ تکرار‌های آقای خاتمی بازهم تاثیر خواهد گذاشت. اگر مراد آقای حجاریان برای شرط گذاشتن اصلاح‌طلبان، شرط فراقانونی باشد، قابل‌ قبول نیست و بعید می‌دانم که نظر ایشان این باشد. اما اگر منظورشان این باشد که مسئولان اجرایی و ناظران در انتخابات شرایط مندرج در قانون اساسی را مراعات کنند و قانون اساسی برای انتخابات رعایت شود، در این صورت این شرط قابل‌ پذیرش است.

مصطفی کواکبیان، دبیرکل حزب مردم سالاری درباره اظهارات سعید حجاریان مبنی بر اینکه اصلاح طلبان در انتخابات آتی باید به صورت مشروط مشارکت داشته باشند، گفت: ما معتقدیم که اصلی ترین محور تصمیم‌گیری اصلاح طلبان در کشور همین شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است و تصمیمات مهم نیز براساس رای همین شورا لحاظ خواهند شد. من معتقدم که ابتدا این موضوع باید به‌طور کامل شفاف شده و پیش از هرچیز پرسیده شود که ما باید با چه کسی شرط بگذاریم؟ با شورای نگهبان؟ با مجلس و یا با دولت، بنابراین با شرط و شروط کاری از پیش نخواهیم برد بلکه باید کاری کنیم که مسائل اصلاح شود.

فیض‌الله عرب سرخی، عضو شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان اظهار کرد: حتی اگر ما از سبد آرایمان هم نگران باشیم باید برای بهبودش تلاش کنیم اما از ترس شکست حق نداریم صحنه انتخابات را‌ ترک کنیم. یک وقت حاکمیت نامزدهای ما را تأیید نکرده یک وقت تأیید شده‌اند اما مجموعه شرایط مردم را ناامید کرده است. باید تلاش کنیم مردم را امیدوار کنیم و به صحنه بیاوریم. حالا اینکه چقدر موفق می‌شویم بالاخره یک روی انتخابات موفقیت و یک روی آن هم شکست است. این چیزی نیست که ما به خاطر آن صحنه انتخابات را ترک کنیم. اما اگر نامزد قابل دفاع نداشته باشیم هم می‌توانیم مثل یک رأی دهنده رأی سفید یا غیرسفید در صندوق بیندازیم.

علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص نحوه حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه آزادی انتخاب برای انتخاب شونده و انتخاب کننده وجود دارد؛ انتخابات می‌تواند یک تابلوی واقعی از افکار عمومی نشان دهد و براساس انتخاب مردم می‌توان قضاوت کرد که وزن جریانات سیاسی به چه شکلی است.

علی صوفی؛ وزیر دولت اصلاحات هم در خصوص حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گفت: در انتخابات متغیرهایی وجود دارد که دست اصلاح‌طلبان است و متغیرهایی دست اصلاح‌طلبان نیست. آنچه در اختیار و کنترل اصلاح‌طلبان است تعیین استراتژی در بستن لیست است. حال اینکه اصلاح‌طلبان استراتژی انتخابات‌های ۹۲تا ۹۶ را که استراتژی سلبی بود ادامه خواهند داد یا نه؛ به نظر می‌رسد شرایط تغییر کرده و اکنون استراتژی سلبی برای مردم انگیزه‌ای برای حضور در پای صندوق‌های رای ایجاد نمی‌کند. زمانی که استراتژی سلبی تداوم و جذابیتی برای مردم ندارد قطعا رویکرد باید ایجابی باشد. بدین صورت که باید مجلسی داشته باشیم اصلاح‌طلب و مجلس اصلاح‌طلب هم مشروط به حضور چهره‌های اصلی و شناخته شده اصلاح‌طلب در مجلس است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      قبل انتخابات زبون در میارن بعد انتخابات مدش میخوره زبونشونو

    • بدون نام

      اصلاحات خاک شد رفت .
      خدا رحمتش نکنه ..

    • بی نام

      موقع انتخابات همه فعال و دلسوز میشن بعدش میرن تو رخوت و دل میسوزونن!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج