۸۵۸۳۵۳
۲۵ نظر
۵۰۰۳
۲۵ نظر
۵۰۰۳
پ

بازار اجاره مسکن، قابل کنترل نیست

مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه بازار اجاره قابل کنترل نیست، گفت: با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت برخی از واحدهای مسکونی افزایش نرخ اجاره طبیعی است که پیش بینی می‌شود میزان افزایش قیمت‌ها حدود ۳۰ درصد باشد.

خبرگزاری ایلنا: مدیر علمی طرح جامع مسکن با بیان اینکه بازار اجاره قابل کنترل نیست، گفت: با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت برخی از واحدهای مسکونی افزایش نرخ اجاره طبیعی است که پیش بینی می‌شود میزان افزایش قیمت‌ها حدود ۳۰ درصد باشد.

طبق آخرین سرشماری در ایران در سال ۱۳۹۵ تعداد خانوارهای ایرانی برابر با ۲۴ میلیون خانوار بوده است که از این تعداد بیش از ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار در واحدهای استیجاری زندگی می‌کنند. بنابراین چیزی حدود یک چهارم خانوارهای ایرانی مستاجر هستند.

با توجه به افزایش بی‌سابقه قیمت مسکن احتمال رشد جمعیت مستاجران وجود دارد. معمولا مستاجران از قشر ضعیف جامعه محسوب می‌شوند که با توجه به عوامل متعدد اثرگذار شاهد افزایش قیمت اجاره بها در بازار مسکن هستیم.

طبق گفته کارشناسان شاخص‌هایی از جمله ارزش ملک،‌ نرخ تورم و میزان عرضه مهم‌ترین عوامل موثر در تعین نرخ اجاره هستند که در حال حاضر هم با افزایش قیمت مسکن و هم رشد نرخ تورم مواجه هستیم و از سوی دیگر همواره بازار مسکن با کمبود تولید و عرضه مسکن مواجه بوده است. بنابراین در شرایطی در آستانه فرا رسیدن فصل نقل و انتقالات مسکن هستیم که کارشناسان و مشاوران املاک پیش بینی رشد اجاره بها را دارند.

فریدن یزدانی، مدیر علمی طرح جامع مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا درباره وضعیت بازار اجاره مسکن گفت: مطلقا بازار اجاره مسکن در کوتاه مدت کنترل پذیر نیست و اساسا دولت توان کنترل این بازار را ندارد.

وی با بیان اینکه با افزایش ارز، ملک باید انتظار افزایش نرخ اجاره را هم داشته باشیم، ادامه داد: در شرایطی که قیمت واحدهای مسکونی تا ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده طبیعی است که نرخ اجاره هم بالا برود اما قطعا رشد کرایه مسکن به اندازه ۱۰۰ درصد افزایش قیمت ملک نخواهد بود و چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد پیش بینی می‌شود.

مدیر علمی طرح جامع مسکن تاکید کرد: بازار مسکن، ظرفیت افزایش نرخ اجاره بیش از این قیمت‌ها را هم ندارد چراکه قدرت خرید مردم هم پای رشد نرخ مسکن و نرخ تورم بالا نرفته است.

یزدانی با بیان اینکه کنترل بازار مسکن توسط دولت راهکاری است که معمولا جواب نمی‌دهد، اظهارداشت: تنها راهکار کنترل بازار مسکن عرضه واحد در بلند مدت است و در این بازه زمانی هم دولت می‌تواند از اقشار کم درآمد و هدف از طریق ارائه کمک هزینه اجاره حمایت کند.

وی ادامه داد: البته در بسیاری از کشورها بخش خصوصی وارد این بازار شده و با ساخت انبوه واحدهای استیجاری، مشکل کمبود عرضه را برطرف کرده است. اگر دولت به سرعت این طرح را به اجرا برساند می‌تواند سه الی ۴ سال دیگر نتایج آن را در بازار ببیند.

مدیر علمی طرح جامع مسکن با تاکید بر اینکه دولت نباید وارد ساخت وساز مسکن شود، ادامه داد: هر گونه ورود دولت به بازار مسکن آثار منفی به دنبال خواهد داشت اما می تواند با ارایه مشوق‌هایی، بخش خصوصی را وارد این حوزه کند.

یزدانی تاکید کرد: از آنجایی که در کشورهای دیگر نوسانات قیمتی بالا نیست اجاره داری به صورت انبوه می‌تواند به صرفه باشد اما در ایران به دلیل افزایش ارزش ملک و بالا بودن نرخ تورم، اجاره‌داری صرفه اقتصادی دارد.

در یک سال گشته در حالی که نرخ تورم از کمتر از ۱۰ درصد به ۳۰ درصد رسیده و تورم نقطه به نقطه ۵۰ درصد اعلام شده است، درآمد تغییری نکرده و با افت ارزش ریال قدرت خرید مردم هم رو به کاهش است، بنابراین اجاره مسکن به یک منبع درآمد تبدیل شده که می‌تواند بخشی از نیازهای مالی خانوار را برطرف سازد. از این رو شاهد تغییر فرمول نرخ اجاره در بازار هستیم به این صورت که تمایل موجران و مالکان مسکن به کاهش سقف رهن و افزایش سقف اجاره بالا رفته است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جو نده آشغال !!!!!

      پاسخ ها

      • ب

        وقتی خونه. ها. خالی بمونه و کسی نه اجاره کنه نه خرید. مجبورن بیارن پایین

      • ب

        برترینها! اخبارتون جز ایجاد جو روانی و استرس چیزی نداره , واقعا ی جور عجیبی همه چی به هم ریخته است که انگار مخصوصا و عمدی هست. انگار اصلا مملکت مسول نداره

    • بدون نام

      لعنت خدا بر مسبب و باعث بانی این همه گرانی در ایران ( تف ) آمین ( ۳ )

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر میکنید مسببش کیه؟!

    • بدون نام

      خاک بر سرتون توی این مملکت پس قیمت چی قابل کنترل هست
      خدا بس نیس

    • ناشناس

      عرضه ندارید وهمتون فاسدید وگرنه همه چیز قابل گنترله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لطفا بفرمایید دیگر کدام بازارها قابل کنترل نیستند ممنون میشویم.!!!!!!

    • بدون نام

      چی هست؟

    • بدون نام

      اتفاقا کنترلش خیلی راحته ازخانه های خالی مالیات بگیرید حل میشه فقط اینجوری منافع وکلا وسایر اقایان کم میشه

    • بیژن

      پس رو چی کنترل دارید واقعا؟؟چند تا شوید موی سر که بیرون باشه رو که خوب میتونید کنترل کنید!!ماشین مسکن دلار پیاز کاغذ رب ماکارونی .....همه که از کنترل خارج هستند و هیچکس هم کاری نمیتونه بکنه واقعا اگر هم دولتی نداشته باشیم خود مردم خیلی بهتر اوضاع رو مدیریت میکنن!!

    • بدون نام

      چی قابل کنترل؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کامیون که یک طوری شده که نگید هزار رحمت به مسکن

    • بدون نام

      ریشتون کنده شه که عرضه کنترل هیچی را ندارین چه برسه مسکن ارزشی برا مردم قائل نیستین خودتون همه چیز دارین فکر کسی نیستین

    • بدون نام

      خدالعنتتون کنه ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا با شمر و ابن ملجم محشورتون کنه

    • بدون نام

      پرفسور اگه از خانه خالی مالیات بگیرن صاب خونه که از جیب نمیزاره میکشه روی اجاره از مستاجر میگیره.مالیات فقط درآمدی از جیب مصرف کننده به جیب دولته حالا میخواد مالیات مسکن باشه یا مالیات بر ارزش افزوده

    • بدون نام

      خیالت راحت باشه کسی مسکن با قیمتهای نجومی را نه می خرد و نه اجاره میکند. مفت چنگ صاحباشون برن با ضررهاشون حال کنند!

    • بدون نام

      آپارتمانهای خالی از سالهای پیش بسیار زیاد است! ولی مافیای قدرت در مجلس و دولت بی عرضه اجازه نمی دهد انحصار و احتکار مسکن شکسته شود تا دلالان و مسئولان دلال سود کلانی بدست آورند! ولی حیف خریدار با قیمت تخیلی نخواهند یافت!

    • بدون نام

      این برای مردم محرز شده که مسکن در مجلس و دولت مافیا دارد که بر گرانی های تخیلی پافشاری می کند البته با ترفندهای دلسوزانه!

    • ToTo

      سه ماه دیگه تمدید قردادمه از قبل عید عذاب هر روزم شده که چکار کنم

    • بدون نام

      مافیای دولت مجلس و بانکها در بازار مسکن. صد رحمت بر مافیای سیسیل.

    • بدون نام

      پس شما چی رو میتونید کنترل کنید

    • بدون نام

      کدوم بازار تو این مملکت قابل کنترله که این یکی باشه!!!!؟؟؟؟

    • بدون نام

      اره چی تو این مملکت قابل کنترل است شما بند طوبان خود را هم نمیتوانید کنترل گنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج