۸۵۸۴۳۴
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

یادداشت اولی هسه؛ فرشته‌ای در لباس غول

برای ما قدیمی‌ترها، آژاکس چیزی بیش‌تر از این غول بزرگ در خانه رقبای قدرتمند است.

وبسایت نود: برای اولین بار نام آژاکس را در اوایل دهه ۷۰ میلادی شناختیم؛ زمانی که استفان کواکس نه‌چندان سرشناس با گروهی جوان گمنام به رهبری یوهان کرویف افسانه‌ای اجازه نداد تب قهرمانی فاینورد در فصل ۱۹۷۰-۱۹۶۹ جام باشگاه‌های اروپا سرد شود و با قهرمانی در ۳ فصل متوالی به رکورد ۵ قهرمانی پی در پی رئال مادرید در اولین دوره‌های برگزاری جام باشگاه‌های اروپا نزدیک شد.

بله، آژاکس اولین تهدید کننده واقعی رئال در جدول پرافتخارترین تیم‌های معتبرترین جام باشگاهی اروپا نام داشت. فراموش نکنید آن‌ها سال ۱۹۷۲ پس از سلتیک دومی تیم رقم زننده سه‌گانه در یک فصل اروپا شدند و سال‌ها بعد آیندهوون، منچستریونایتد، بارسلونا (۲ بار)، اینتر و بایرن‌مونیخ هم به این جمع اضافه شدند.

یادداشت اولی هسه؛ فرشته‌ای در لباس غول

با افت کارخانه‌ بازیکن‌سازی و جدایی کرویف، مدرسه فوتبال تیم هلندی به مدت یک و نیم دهه غیرفعال بود تا اینکه یکی دیگر از دست‌پرورده‌های آژاکس با آن اخلاق خاصش، سکان هدایت تیم را به دست گرفت.فن‌خال بزرگ ذره ذره تیم را ساخت. قهرمانی لیگ هلند در سال 1994، پایان دادن به افسانه میلان با گل دقیقه 85 کلایورت 18 ساله در فینال 1995-1994 لیگ قهرمانان، نایب‌قهرمانی در فصل 1996-1995 و رسیدن به نیمه‌نهایی فصل 1997-1996 روزهای خوب تیم قرمز و سفیدپوش را رقم زد اما انگار تقدیر خرگوش آمستردام، فرار از موفقیت بود.

تیم دچار مشکل مالی شد اما برخاست و تا دقیقه 90 بازی برگشت یک‌چهارم‌نهایی فصل 2003-2002 لیگ قهرمانان اروپا درخانه میلان خودش را درنیمه‌نهایی می‌دید اما گل اینزاگی برتری دیرهنگام و حذف تیم بزرگ و جوان هلندی را در پی داشت. چند توپ جمع‌کن بازی رفت آن رقابت در آمستردام، یک و نیم دهه بعد لباس آژاکس را به تن کردند.

امثال اونانا و فن دبیک، کنار خارجی‌ها موثری مانند زیاش سومین آژاکس طلایی را ساختند و فقط در فینال فصل 2017-2016 لیگ اروپا به مورینیو و منچستریونایتد باختند تا رقیب، همراه خودشان، یوونتوس، بایرن‌مونیخ و چلسی تنها فاتحان 3 جام اروپایی نام بگیرد.

تیم جوان با رهبری سرمربی سابق تیم دوم بایرن‌مونیخ در زمان گواردیولا، ناامید نشد و حالا 2 سال پس از آن شکست در یک قدمی اولین فینال خودش در لیگ قهرمانان اروپا از سال 1996 است. جوان‌ترین و کم‌خرج ترین تیم نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا به رهبری تن‌هاگ اولین تیمی است که در 3 مرحله متوالی لیگ قهرمانان در خانه رقبایش پیروز می‌شود؛ اول رئال مادرید، سپس یوونتوس و حالا تاتنهام.آرزوهای تیم جوان سقفی ندارد؛ به خصوص حالا که برای اولین بار از سال 1995سودای قهرمانی در اروپا را در سر می‌پروراند.

اولی هسه؛ روزنامه نگار آلمانی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج