۸۵۸۵۴۰
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

عربستان، حمایت از نسل‌کشی ارامنه را تکذیب کرد

سفارت‌های عربستان سعودی در آمریکا و جمهوری آذربایجان، ادعای یک سناتور آمریکایی مبنی بر حمایت ریاض از طرح «کشتار ارامنه» در کنگره آمریکا را تکذیب کردند.

خبرگزاری فارس: سفارت عربستان سعودی در جمهوری آذربایجان اخبار منتشر شده در خصوص حمایت ریاض از طرح آمریکا در به‌رسمیت شناختن آنچه را که «کشتار ارامنه» خوانده می‌شود، تکذیب کرد.

روزنامه سعودی «عکاظ» چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت) به نقل از حساب توییتری سفارت عربستان سعودی نوشت که اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه «ریما بندر»، سفیر عربستان سعودی در آمریکا از طرح کنگره آمریکا برای به‌رسمیت شناختن «کشتار ارامنه» در دوره عثمانی حمایت می‌کند، صحت ندارد.

سفارت عربستان سعودی در جمهوری آذربایجان نوشت که مواضع ریاض در قبال مسائل مربوط به آذربایجان ثابت است و سفیر سعودی در واشنگتن با هیچ یک از اعضای کنگره آمریکا در این ارتباط دیداری نداشته و هیچ گونه اظهاراتی بر زبان نیاورده است.

سفارت عربستان سعودی در جمهوری آذربایجان، انتشار این‌گونه شایعات را در راستای تفرقه افکنی بین عربستان سعودی و کشورهای اسلامی دانست.

همزمان با صدور بیانیه سفارت عربستان سعودی در آذربایجان، سفارت ریاض در آمریکا نیز در بیانیه‌‌ای مشابه، شایعه حمایت عربستان سعودی از طرح ادعایی مذکور در کنگره آمریکا را تکذیب کرد.

یکی از رسانه‌های ارمنستانی دیروز سه‌شنبه (۱۰ اردیبهشت) به نقل از «آدام شیف»،‌ یکی از سناتورهای آمریکایی مدعی شد که سفیر جدید عربستان سعودی در واشنگتن از طرح پیشنهادی وی (شیف) به کنگره آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» حمایت می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری قفقاز، این سناتور آمریکایی در وب‌گاه خود نوشته است که سفیر عربستان سعودی موافقت کرده است که ریاض حمایت‌های مالی لازم را برای تصویب این طرح به عمل آورد.

بر اساس ادعای این سناتور، «ریما بندر»، دختر رئیس سابق استخبارات عربستان سعودی به هنگام استقبال از این سناتور در سفارت سعودی گفته است: «در دوران امپراطوری عثمانی، عربستان سعودی نیز تحت فشار شدید قرار داشته به طوری که هیچ خاطره خوشایندی از آن دوران در تاریخ ما باقی نمانده است».

گفته می‌شود سناتور شیف به همراه «گس بیلیراکیس»، سناتور دیگر مشترکا طرحی را برای به رسمیت شناختن «کشتار ارامنه» در کنگره ایالات متحده آمریکا ارائه کرده‌اند.

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا چهارم اردیبهشت در حساب توییتری خود، اتفاقات سال ۱۹۱۵ در امپراتوری عثمانی را «فلاکت بزرگ» و «بدترین جنایت گروهی» خوانده است.

مقامات ایروان برای سال‌ها تلاش می‌کنند کشورهای جهان، ۲۴ آوریل هر سال را به عنوان سالروز کشتار ادعایی ارامنه در دوران جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی ترکیه به رسمیت بشناسند. دولت فرانسه به ریاست «آمانوئل ماکرون»، اخیرا کشتار ادعایی را به رسمیت شناخت؛ امری که واکنش اعتراض‌آمیز مقام های ترکیه را در پی داشت.

دولت ترکیه وقوع درگیری‌ها در سرزمین‌های تحت سیطره امپراتوری عثمانی در جریان جنگ جهانی اول را منکر نمی‌شود ولی مخالف این است که از رویدادهای بین سال‌های ۱۹۱۵ و ۱۹۱۷ میلادی را به عنوان «نسل‌کشی» یاد شود. آنکارا، ادعای ارامنه مبنی بر کشته شدن بیش از یک میلیون و نیم ارمنی در امپراتوری عثمانی را اغراق آمیز می‌داند.

آنچه کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی خوانده می‌شود، برای دهه‌ها عامل تنش بین ارمنستان و ترکیه بوده است و دو کشور با وجود ۳۳۰ کیلومتر مرز مشترک هیچ روابط دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آدولف هیتلر

      عربستانی ها هم سلطان تکذیب هستند ایشان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج