۸۵۸۸۶۲
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

کار بزرگ شهید مطهری از نظر سعید جلیلی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نقش شهید مطهری در پیوند اندیشه و عمل دینی در عصر حاضر، گفت: کار بزرگ ایشان آن بود که اندیشه دینی را به ساحت عمل آورد چرا که دغدغه بزرگ او احیاء اندیشه اسلام و ایجاد تمدن اسلامی بود.

خبرگزاری فارس : سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر سه شنبه هفته جاری با حضور در دانشگاه صداوسیما در سیزدهمین همایش حکمت مطهر که جهت بزرگداشت مقام استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری برگزار شده بود، به ایراد سخنرانی پرداخت.

جلیلی در ابتدای سخنان خود به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری گفت: یک اندیشه هنگامی میتواند عیار خود را در ساحت تفکر نشان بدهد که بتواند به سوالات اساسی این عرصه پاسخ گوید. از الزامات این پاسخگویی آن است که آن اندیشه توصیف خود از هستی، انسان و معرفت را ارائه نماید و بر این مبنا تجویزهای خود را برای مناسبات اجتماعی بیان کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه توضیحات خود افزود: این پاسخ ها و توصیفات نیز هنگامی اهمیت پیدا میکند که دارای انسجام بوده و تجویز های آن منتهی به فرجامی مطلوب باشد. مسائلی که تحت عنوان مدینه فاضله یا آرمانشهر مطرح بر این مبناست. در واقع اندیشه‌ای میتواند به گفتمان غالب جامعه تبدیل گردد که توصیفات آن از مناسبات بشری و تجویزاتش درباره چگونگی روابط معطوف به آینده و فرجام مطلوب باشد.

وی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی(ره) ذیل آیه شریفه «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیاه طیبه»، حیات طیبه را غایت مطلوب اندیشه دینی برای این دنیا عنوان میکنند که جدای از نیک فرجامی در آخرت، در همین دنیا نیز حیات و زندگی گوارا امکان وقوع خواهد داشت.

جلیلی تصریح داشت: به تصریح قرآن کریم حیات طیبه‌ای که اندیشه دینی به آن اشاره دارد، بدون عمل صالح محقق نخواهد شد. چه بسا در تاریخ اسلام علمای بزرگی در مراتب علمی وجود داشتند اما صرف حرکت علمی موجب تحقق هدایت طیبه در جامعه نخواهد شد. تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که اندیشه دینی مبنای عمل قرار گرفته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همزمانی حیات ملاصدرا و دکارت در قرن شانزدهم میلادی، خاطرنشان کرد: مشاهده میکنیم که دکارت معاصر اندیشمند بزرگی نظیر ملاصدرا بوده است با این تفاوت که در غرب آن اندیشه غلط به میدان آمد و در پنج قرن اخیر تمدن غربی را شکل داد. به همین خاطر تمدن سازی یک کار منظومه ای است و مجموعه ای از تلاش های فکری و اقدامات عملی را میطلبد.

جلیلی در ادامه با اشاره به نقش استاد شهید مطهری در پیوند اندیشه و عمل دینی در عصر حاضر، اظهار داشت: کار بزرگ استاد مطهری آن بود که اندیشه دینی را به ساحت عمل آورد. چرا که دغدغه بزرگ او احیاء اندیشه اسلام و ایجاد تمدن اسلامی بود. بسیاری گفته‌اند که اگر شهید مطهری در قم می‌ماند و تنها به فقه و اصول بسنده می‌کرد، مرجعی بزرگ در زمان خود می‌بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش افزود: کار بزرگ شهید مطهری آن بود که وارد میدان شد و عمل صالح را شکل داد. اگر حضرت امام(ره) در منظومه اندیشه و عمل دینی عصر حاضر به مانند خوشید بود، نیاز بود ستارگانی چون شهید مطهری این منظومه را کامل کنند و انصافا استاد مطهری همچون ماه در آن منظومه میدرخشید و با پرتو افکنی راه را از چاه نشان میداد و مسیر اسلام ناب را از مسیر های غلط متمایز میکرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر جلیلی مرد عزت و اقتدار کشور برعکس اصلاحطلبان غربگرا.....

    • بدون نام

      توانایی یک اندیشه در توانایی ان در پاسخ به سوالات و دفاع از خود در یک دیالوگ ازاد است
      ملاصدرا معتقد به معاد جسمانی نبود
      شما چطور

    • قلی

      سخنران خوبیه ..بشرطی که فقط سخنرانی کنه ..

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج