جاباما
۸۵۹۰۴۲
۴۳ نظر
۵۰۰۷
۴۳ نظر
۵۰۰۷
پ

مطهری: شاید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوم

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: بستگی به شرایط دارد. اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رأی داشته باشم ولی کسی دیگر رأی ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.

شفقنا: نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره احتمال کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: بستگی به شرایط دارد. اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رأی داشته باشم ولی کسی دیگر رأی ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.

علی مطهری در مصاحبه تفصیلی درباره مسائل روز صحبت کرده است. او معتقد است در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا به مصلحت نیست و در این شرایط که ما تحت فشار هستیم اگر پیش قدم بشویم به صلاح نیست چون ممکن است حاکی از ضعف و ذلت ما تلقی بشود و آثار بدی خواهد داشت.

مطهری: شاید در انتخابات ۱۴۰۰ کاندیدا شوم

او همچنین می‌گوید: عربستان و امارات توان جبران نفت ایران را ندارند. هر چند تحریم نفتی ایران می‌تواند به درآمدهای ما آسیب بزند.

نایب رئیس مجلس در ادامه عملکرد مجلس دهم را مثبت ارزیابی می‌کند و در مورد طرح عدم کاندیداتوری نمایندگان بیش از سه دوره می‌گوید: نظر شخصی خود من این است که خوشحال شدم البته نه برای همه چون ۳۴ نفر از کاندیداتوری محروم می‌شوند در حالی که حضور بسیاری از آنها در مجلس لازم است.

بخشی از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

*با توجه به تحریم‌های نفتی ایران از سوی آمریکا چه پیش بینی از آینده دارید؟ بهترین واکنشی که از سوی ایران نسبت به این موضوع باید اتخاذ شود چیست؟ برخی بحث مذاکره را مطرح می‌کنند در شرایط فعلی یا آینده نزدیک احتمال مذاکره می‌رود؟

در شرایط فعلی مذاکره با آمریکا به مصلحت نیست.

حتی اگر خود آمریکایی‌ها هم این درخواست را داشته باشند؟

آنها گفته‌اند ولی در این شرایط که ما تحت فشار هستیم اگر پیش قدم بشویم به صلاح نیست چون ممکن است حاکی از ضعف و ذلت ما تلقی بشود و آثار بدی خواهد داشت. اگر در آینده مذاکراتی باشد به تصمیم سران کشور بستگی دارد ولی امروز به مصلحت نیست. اما بعضی اقدامات نظیر پیشنهادی که آقای ظریف داشتند در تبادل زندانیان دو طرف می‌تواند کار درستی باشد.

آیا این اقدامی که مطرح شد در رابطه با تبادل زندانیان دو طرف می‌تواند سرآغاز یک مذاکره باشد؟

بله به نظرم این جور کارها کارهای مفیدی است.

در مورد صادرات نفت ایران، احتمال دارد به صفر برسد؟

در مورد مساله نفت باید از مسئولین سوال کرد البته من بعید می دانم آمریکا بتواند صادرات نفت ما را به صفر برساند برخی از کشورها با لغو معافیت‌ها مخالفت کرده‌اند. ترکیه و چین و هند مخالفت کردند و من فکر نمی‌کنم همه این کشورها کاملاً رعایت کنند. ضمن اینکه نفت ما نفت سنگین است و ویژگی‌هایی دارد و برخی از پالایشگاه‌ها این نوع نفت را مصرف می‌کنند تا جایی که من اطلاع دارم عربستان و امارات توان جبران نفت ایران را ندارند. لذا موضوع به نظر می‌رسد که کار آسانی نباشد ولی به هر حالی می‌تواند به درآمد نفتی ما لطمه وارد کند.

فشارهای اقتصادی بیشتر می‌شود؟

فشارهای اقتصادی تا حدی بیشتر می‌شود ولی ما اگر بتوانیم در حد یک میلیون بشکه بفروشیم مشکلی نخواهد بود و آنطور که گزارش داده‌اند ما این توان را داریم.

چنانچه ترامپ برای دور دوم رئیس جمهور آمریکا شود چه اندازه احتمال رویارویی وجود دارد؟ فکر می‌کنید بهترین روش‌ها برای کنترل فشارهای آمریکا به ایران چیست؟

مطرح کردن این مسائل به نظر من بیشتر جنبه روانی دارد و ترامپ به دنبال جنگ نیست. ترامپ به دنبال معامله است.

تیم بولتون و نتانیاهو و بن سلمان چطور؟ به نظر می‌رسد طبق آنچه که آقای ظریف هم گفته‌اند آنها به دنبال جنگ باشند؟

حرف آقای ظریف درست است تیم پمپئو و بولتون به دنبال جنگ هستند ولی ترامپ به دنبال یک معامله بزرگ با ایران است و بیشتر می‌خواهد بگوید من ایران را پای میز مذاکره نشاندم و به قول‌های انتخاباتی خود عمل کردم. اگر فرض کنیم آنها چنین تصمیمی دارند قطعاً به ضرر آنها خواهد بود چون آنها اسرائیل را در منطقه دارند و این کشور به شدت آسیب پذیر است و پیش بینی نتیجه جنگ چندان روشن نیست.

در مجموع عملکرد مجلس فعلی را چطور دیدید؟ و چنانچه طرح عدم حضور نمایندگانی که سه دوره متوالی بیشتر در مجلس بوده‌اند تصویب شود چه آینده‌ای برای خود متصورید؟ به چه کاری بیشتر مشغول خواهید شد؟ آیا امکان دارد برای ریاست جمهوری کاندیدا شوید؟

عملکرد مجلس در مجموع خوب بود در جاهایی ورود کرد و برنامه ششم را تصویب کرد و قوانین مهم دیگری تصویب کرد و چندین قانون مهم دیگر را در دستور کار دارد. قانون مالیات بر ارزش افزوده را اصلاح کرده‌اند که در دستور کار است و قانون نظارت بر اداره صدا و سیما در نوبت است و چندین قانون مهم دیگر در دستور کار مجلس قرار دارد. در مجموع به نظر من عملکرد مجلس دهم خوب بود.

چه اندازه احتمال تصویب طرح عدم حضور نمایندگان سه دوره متوالی هست؟

طرح اصلاح وضعیت نمایندگان در دو طرف است شاید شورای نگهبان ایراد بگیرد چون انتخاب مردم را محدود می‌کند و بر خلاف قانون اساسی است ولی از طرفی ممکن است با توجه به قانون اساسی که می‌گوید شرایط انتخاب شوندگان را قانون تعیین می‌کند مورد قبول باشد هر دو امکان دارد.

نگاه شخصی شما نسبت به این طرح چیست؟

ولی نظر شخصی خود من این است که خوشحال شدم البته نه برای همه چون ۳۴ نفر از کاندیداتوری محروم می‌شوند در حالی که حضور بسیاری از آنها در مجلس لازم است آنها افرادی با تجربه هستند. و هدایت امور در مجلس بیشتر در دست همین تیپ‌ها است که تجربه بیشتری دارند ولی من در ته دل خوشحال شدم چون من در دوره قبل نیز نمی‌خواستم شرکت کنم ولی عده‌ای اصرار کردند و گفتند بخشی از مردم از شما انتظار دارند و اگر شرکت نکنید نوعی بی احترامی به مردم خواهد بود. من آمدم ولی ته دلم این بود که نیایم.

یعنی دوست داشتید از فضای سیاسی ایران دور بمانید؟

من آمدم ولی در حقیقت می‌خواستم کمی از فضا فاصله بگیرم. گفتم دو دوره بودم دیگر ضرورتی ندارد باشم. زمانی که من وارد شدم دوره هشتم بود و زمان آقای احمدی نژاد بود و من احساس مسئولیت کردم و ورود خودم را به مجلس کاری لازم دیدم ولی امروز از این نظر که دست من را برای نیامدن باز می‌گذارد استقبال می‌کنم ولی اگر تصویب نشد مشخص نیست و باز هم به شرایط بستگی دارد.

اگر این طرح تصویب نشد در انتخابات مجلس کاندیدا می‌شوید؟

معلوم نیست. هنوز تصمیم نگرفته‌ام. بستگی به شرایط دارد که چگونه باشد.

برای ریاست جمهوری چطور؟ آیا برنامه‌ای دارید؟

هنوز که زود است.

آیا برای کاندیداتوری ریاست جمهوری به شما درخواست‌هایی هم شده است؟ چون برخی جلساتی هم گذاشته‌اند. اما نسبت به شما چه اندازه این درخواست‌ها مطرح بوده است؟

برای ریاست جمهوری که از بسیاری افراد درخواست بوده و هست. درباره من هم بوده است. صحبت‌هایی وجود دارد ولی من جایی وارد شده‌ام که احساس ضرورت کرده‌ام و احساس اینکه از غیر من برای این کار برنمی آید. فکر کرده‌ام این کار غیر از من بر نمی‌آید و کسی دیگر نیست و باید وارد شد. کاندیداتوری مجلس نیز به همین دلیل بود من احساس کردم کارهایی می‌توانم انجام بدهم که از دیگران بر نمی‌آید لذا برای مجلس هشتم به همین صورت ورود داشتم و در مجلس نهم نیز اتفاقاتی افتاده بود که اگر نمی‌آمدم نوعی عقب نشینی تلقی می‌شد چون اصولگراها من را از لیست حذف کرده بودند که آمدم و مستقل ورود کردم و رأی آوردم و یا برای نایب رئیسی وقتی احساس کردم که من رأی داشته باشم و اگر نیایم برخی از افرادی که احساس می‌کنم تندرو هستند ممکن است رأی آورند آمدم لذا اگر کسی همفکر من بود و می‌دانستم رأی می‌آورد نمی‌آمدم من اگر آزاد باشم در مقام یک نماینده معمولی بهتر می‌توانم کار کنم. ولی حس کردم اگر نیایم تندروها می آیند و به همین دلیل آمدم. در بحث ریاست جمهوری هم همینطور است. باید به شرایط آن روز نگاه کنیم و ببینیم چه افرادی در میان کاندیداها وجود دارد. افراد تندرو داریم یا افراد خوشفکری داریم که رأی ندارند یا مثلاً اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رأی داشته باشم ولی کسی دیگر رأی ندارد در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.

به صورت مستقل؟

حالا ببینیم چه می‌شود.

نگاه شما نسبت به جریانات سیاسی چیست؟

من نه اصولگرای مصطلح هستم و نه اصلاح طلب مصطلح ولی از نظر لغوی و معنایی هر دو هستم و عقیده دارم همه باید همینطور باشند. هر دو بار خودشان اسم من را گذاشتند در مجلس هشتم خودشان گذاشتند من درخواست نکردم در لیست امید هم خودشان درخواست کردند و خودشان گفتند که اسم من را می‌گذارند و شاید خواستند از این نام استفاده کنند اما اسم من در هر گروهی باشد من همیشه کار خودم را می‌کنم. من مواضعی داشتم که گاهی اصولگرایان خوشحال شدند و اصلاح طلبان ناراحت بودند در مسائل فرهنگی و اعتقادی معمولاً اصولگراها خوشحال هستند ولی در مسائل اجتماعی و سیاسی و در بحث‌هایی مثل آزادی بیان بیشتر به اصلاح طلبان متمایل هستم. در حقیقت در هیچ گروه خاصی جا نمی‌گیرم من از ابتدا همینطور بودم.

ممکن است در این بین برخی تهمت‌هایی هم به شما وارد کنند..

تهمت‌ها برای من مهم نیست.

در یکی دو دوره انتخابات مجلس هم رد صلاحیت شدید. ممکن است برای ریاست جمهوری هم اگر کاندیدا بشوید رد صلاحیت کنند واکنش شما چه خواهد بود؟

بله دو دوره بود. اگر هم رد صلاحیت بشوم می‌گویم من آمدم دیگر. انسان وظیفه‌اش را انجام می‌دهد. انتظار مردم را برمی‌آورد. یک عده ممکن است انتظار داشته باشند امثال ما بیایند ما می‌گوئیم ما آمدیم اما خوب رد کردند دیگر.

به عنوان مصداق چرا برخی تمایل به حضور در عرصه سیاسی را ندارند؟ چرا نخبگان مثلاً تمایلی ندارند.

این نوع فکر و ناامید شدن و کناره گرفتن خوب نیست یا بگوییم زودرنجی که میدان را خالی کنیم و بخاطر حملات و تهمت‌ها میدان را خالی کردن بسیار بد است. یک انسان سیاستمدار باید پوست کلفت باشد شهید مطهری تعبیری دارد و می‌گوید مصلح واقعی کسی است که در مقابل توهین‌هایی که به شخص او می‌شود کرخت است و بی حس است اما نسبت به ضایع شدن حقوق مردم حساس است. و آنجا ناراحت می‌شود امروز حمله به ما کم می‌شود ولی در مجلس ۸ و ۹ و دوره آقای احمدی نژاد و بعد از ۸۸ حملاتی که به من شد به کمتر کسی شد. می‌گفتند باید اسم خودش را عوض کند و… ولی برای من مهم نیست و میدان را بخاطر چنین چیزهایی خالی نمی‌کنم. ولی اگر بدانم بود و نبود من در مجلس مهم نیست و کسانی هستند که کار من را انجام بدهند شرکت نمی‌کنم. در مجلس نهم ما پیش آقای افروغ رفتیم و گفتیم بیایید کاندیدا بشوید و وجود شما مفید است. گفت اگر من مثل شما خونسرد بودم می‌آمدم ولی من اینطور نیستم واگر به من اینطور حمله کنند من می برم و عصبانی می‌شوم. اگر حساس باشند نمی‌توانند و دوام نمی‌آورند. در مورد رد صلاحیت هم انسان وظیفه خود را انجام می‌دهد ما هم می‌گوئیم آمدیم و رد کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نادر

      فقط همین یکی تو راکم داشتیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوسال است داره با بعضی مخالفتها دون میپاشه برای همین ی کلمه

      • بینام

        زحمت نکش تو مجلس که کاری یه نفع مردم انجام نمیدین وای ب زمانی که رئیس جمهور بشی

    • ریکا

      نکن ضایع میشی

    • عبدالله منتقد

      ان شاءالله مجلس شاهد حضور افراد ساده لوحی مانند شما نباشد . اگر مردم بصیرت داشته باشند !

      پاسخ ها

      • بدون نام

        1400 برای ریاست‌جمهوری میخواد کاندید شه نه مجلس
        انتخابات مجلس 98

    • بدون نام

      چه اعتماد به نفسی با اون قیافت حتما هم باید کاندید بشی

    • بدون نام

      بیش از این خودتو سبک نکن
      اخه کی به تو رای میده

    • بیکار

      خودشیفته مردم قیافه‌ای شماهارا می بینند از زندگی کردن در ایران بیزار می شوند حالا دیگه بخواهان به شما رای بدن

    • فریبا

      نشی بهتره!!! چه اعتماد به نفسی....!!! فقط قالیباف!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایوالله اگه قالیباف تو همین دوره با فشار اصول چراها تن به انصراف نمی‌داد این وضع ما نبود
        قالیباف مدیریت جهادی و مردمی داره

    • بدون نام

      رای نمیدیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یک تعدادی در همه انتخابات رای نمی‌دهند
        ولی پروتر از همه متوقع هستند
        حالا رای ندی مثلا به کی ظلم‌ کردی
        به خودت

    • مدیران نادان=کشور ویران.

      خواهش میکنم ذهن های کهنه وارد ارسه نشن.

      پاسخ ها

      • علیرضا خان

        ارسهههههه؟! :O

    • بینام

      تراخدافقط تراکم داشتیم جان پدرت تویکی دیگه نیاالبته دیگه کسی رای نمیده

    • AAAAAAAAA

      اگر کاندید نشوی از دست تو‌ناراحت میشم
      ضمنا یک مطلب را گوش زد کنم مردم برای رای دادن شرکت نکردن ناراحت نشوی.

    • نااشنا

      موفق باشید ولی قطعا رای نمیاری

    • بدون نام

      آدم قحطیه مگه

    • کامران

      مبارکتون باشه!؟
      بروید باعملکردتون شما ودولت تدبیر وامید اگر کسی پیدا شد!؟
      میاد به اتون رای میده!؟
      دولت فروش نفتش محدودشده با رذالت وگرون کردن دلارکاغذ احتمالا بنزین خرج ومخارج خارج ازکشورونه ملت راتامین می کنند!؟

    • بدون نام

      داره تست میزنه

    • بدون نام

      چه از چپ چه از راست ، هیچ رایی نداری!

    • علی اکبر

      سلام، تو گزینه بد هستی ولی ما ایرانیها چون همیشه بین بد و بدتر انتخاب میکنیم احتمال اینکه رای بیاری هست مثلاً بین انتخاب شما و حسن عباسی، رسایی، رایفی پور و حسن عباسی من حتماً به تو رای میدم و احتمالا خیلیا هم مثل من فکر کنن،،، جان مادرت سانسورش نکن

    • بدون نام

      اقای مطهری. اگه در انتخابات ریاست جمهوری کاندید شوید وپیروز انتخابات شوید .من از کشور فرار خواهم کرد.!!!!!!

    • علی

      تمامتون رو هم جمع کنن چرخ کنن یه آدم از توش بیرون نمیاد

    • بدون نام

      فکری اساسی بکنید با این روش فقط افراد معمولی و شاید فرصت طلب میدان دار میشوند کاری کنید نمایندگان واقعی ملت به مجلس بروند و حر فها از کوچه بازار جمع و در جای خودش تخصصی مطرح شود این روش ایراد اساسی دارد

    • بدون نام

      چه دلش خوشه مردم در انتخابات شرکت نمی کنند.

    • حسین پرویزی

      همین تورا کم داشتیم گل خار دار

    • سعید

      شوخی جالبیه

    • کعبی

      فقط مونده تو رئیس جمهور ما بشی ...

    • بدون نام

      معلومه اعتماد بنفس بالایی داری اگر بخاطر پدرش نبود پارتی بازی باین منشی گری هم نمیدادن.

    • بدون نام

      خواهشا دست از سر این مملکت بردارید همتون بارها امتحانتونو پس دادید ،همتون برید کنار چهارتا ادم کاربلد متخصص تحصیلکرده بیان

    • بدون نام

      بشی نشی فرقی نمیکنه.همتون یه سرته یه کرباسبن

    • بدون نام

      اره بیا حتماهم رای میاری

    • بدون نام

      آره بیا تو هم خرابتر کن اوضاع رو

    • بدون نام

      آقای مطهری شماصلاحیت کاندیدا 1400راندارید.

    • علی

      اقای مطهری تو را خدا کوتاه بیا
      بنده ی خدایی را به ده راه نمیدادند میپرسید خانه کدخدا کجاست

    • س

      اگر شما نباشد اصلا نمی شود هر کجا احساس کردی تو را می خواهند باید بیآی فقط من ماندم این همه حظورت لازم است چرا ریس جمهور نمیشی الان به نظرت بیای بهتر است

    • بدون نام

      خدایی خیلی پررویی

    • غلامی

      اقای مطهری خواهش میکنم شمابه ریاست
      جمهوری فکرنکنید .

    • بدون نام

      مطمین باش حتما رای میاری

    • بدون نام

      حتما .فقط شما رو کم داشتيم.

    • امین

      یکی میمرد ز درد بینوائی یکی می‌گفت خانم زردک میخواهی . چه آدمهای بیخال پیدا میشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج