۸۵۹۰۸۵
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

اعتراف آمریکا به کشتن ۱۲۰ غیرنظامی

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد عملیات‌های نظامی این کشور در سال گذشته میلادی به مرگ ۱۲۰ غیرنظامی منجر شده، اما نهادهای مستقل می‌گویند آمار واقعی به مراتب بیشتر از این رقم است.

خبرگزاری فارس: وزارت دفاع آمریکا روز پنج‌شنبه گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد عملیات‌های نظامی این کشور در سال گذشته میلادی به مرگ ۱۲۰ غیرنظامی منجر شده است. با این حال، نهادهای مستقل این آمار را به چالش کشیده و می‌گویند رقم واقعی بسیار بالاتر است.

به نوشته پایگاه «هیل»، بر اساس این گزارش که به درخواست کنگره آمریکا تهیه شده، ۴۲ نفر از این غیرنظامیان در عراق و سوریه، ۷۶ نفر در افغانستان و ۲ نفر هم در سومالی کشته شده‌اند.

پنتاگون در این گزارش همچنین مدعی شده است که هیچ «گزارش معتبری» دال بر کشته شدن غیرنظامیان در حملات این کشور در لیبی و یمن به دست نیاورده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «تمام عملیات‌های وزارت دفاع در سال ۲۰۱۸ در انطباق با نیازمندی‌های قانون جنگ، از جمله قانون محافظت از غیرنظامیان در جنگ... انجام شده است.»

این در حالی است که نهادهای مستقل، از جمله گروه «ایر وارز» که آمار کشته‌های غیرنظامی در درگیری‌های نظامی در جهان را رصد و منتشر می‌کند، آمار اعلامی پنتاگون را رد و تأکید کرده است که وزارت دفاع آمریکا رقمی به مراتب پایین‌تر از میزان واقعی غیرنظامیان کشته‌شده در حملات این کشور، منتشر کرده است.

«کریس وودز» بناینگذاز ایر وارز، در این مورد به پایگاه «مادر جونز» گفته است: «برآورد نهادهای غیردولتی از صدمات به غیرنظامیان حدودا ۱۰ برابر بیش از برآورد خود وزارت دفاع است.»

اعتراف آمریکا به کشتن ۱۲۰ غیرنظامی

به نوشته واشنگتن‌پست، حملات آمریکا به رقه، بخش‌هایی از این شهر را غیرقابل سکونت کرده است

به عنوان نمونه، ایر وارز در گزارشی که اخیرا منتشر کرده، بر اساس مشاهدات میدانی و مصاحبه با شاهدان، اعلام کرده که حملات آمریکا به بهانه مبارزه با داعش تنها در سوریه ۸۰۰ کشته غیرنظامی بر جای گذاشته است. با اینکه مشخصات کشته‌شدگان نیز اعلام شده، اما پنتاگون مرگ فقط ۴۲ غیرنظامی در این حملات را تایید کرده است.

برخی منابع در توضیح این اختلاف قابل توجه، نوشته‌اند که پنتاگون در بررسی آمار بسیار کند عمل می‌کند و تنها از سال ۲۰۱۷ به بعد آمار کشته‌های غیرنظامی دستکم ۷۰ حمله در وضعیت «در دست بررسی» باقی مانده است.

«هینا شمسی» مدیر پروژه امنیت ملی اتحادیه آزادی مدنی آمریکا (ACLU) هم در بیانیه‌ای درباره آمار ادعایی پنتاگون گفته است: «این ارقام به هیچ‌وجه معتبر نیست. در حالی که دولت [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] محرمانگی کشتن غیرنظامیان در خارج از کشور را تشدید می‌کند، کنگره باید از اختیار نظارتی خود استفاده کند.»

ترامپ اسفند ماه سال گذشته با صدور فرمانی، پنتاگون را از اعلام آمار کشته‌های غیرنظامی در حملات پهپادی این کشور در مناطق «غیر جنگی» یعنی همه کشورها جز عراق، سوریه و افغانستان، معاف کرد.

اعتراف آمریکا به کشتن ۱۲۰ غیرنظامی

با گذشت ماه‌ها از پایان عملیات رقه، هنوز از زیر آوار جنازه خارج می‌شود

ایر وارز هفته گذشته در گزارشی مشترک با گروه «عفو بین‌الملل» درباره حملات ویرانگر ائتلاف تحت رهبری آمریکا به شهر «رقه» سوریه، نوشت در این حملات دستکم ۱۶۰۰ غیرنظامی جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که پنتاگون در گزارش سال ۲۰۱۷ خود به کشته شدن تنها ۵۰۰ نفر، آن هم نه فقط در سوریه، اذعان کرده بود. وزارت دفاع آمریکا در گزارش تازه خود، در آمار سال ۲۰۱۷ هم بازنگری کرده و آمار رسمی کشته‌های غیرنظامی حملات این کشور را به ۷۹۳ نفر افزایش داده است.

«دوناتلا روورا» از مشاوران ارشد عفو بین‌الملل در این مورد به شبکه «الجزیره» گفته است: :«بسیاری از بمباران‌های هوایی بی‌دقت بوده‌اند و ده‌ها هزار حمله کور توپخانه‌ای صورت گرفته است. ائتلاف [تحت رهبری آمریکا] رقه را تصرف کرد، اما نمی‌تواند حقیقت را پاک کند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج