۸۵۹۱۷۸
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

صوفی: ردصلاحیت، بزرگترین مانع اصلاح‌طلبان است

جریان‌های سیاسی هنوز به طور جدی وارد بحث انتخابات نشده‌اند. اصلاح‌طلبان با توجه قوانین جدید شاید افراد شاخص زیادی را نتوانند در انتخابات آینده کاندید کنند و همچنین با توجه به تجارب گذشته این جریان، اصلاح‌طلبان زیادی نیز از کانال شورای نگهبان نمی‌توانند عبور کنند.

روزنامه ابتکار: جریان‌های سیاسی هنوز به طور جدی وارد بحث انتخابات نشده‌اند. اصلاح‌طلبان با توجه قوانین جدید شاید افراد شاخص زیادی را نتوانند در انتخابات آینده کاندید کنند و همچنین با توجه به تجارب گذشته این جریان، اصلاح‌طلبان زیادی نیز از کانال شورای نگهبان نمی‌توانند عبور کنند.

اما با این حال این جریان سیاسی هنوز وارد میدان انتخابات نشده است و استراتژی مشخصی تا به حال ارائه نکرده است و سازوکار آنها برای انتخابات همچنان مشخص نیست. علی صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است اصلاح‌طلبان در حال تغییر رویکرد و استراتژی خود هستند و هنوز برای ورود به بحث انتخابات دیر نشده است چرا که ما باید منتظر باشیم ببینیم چه افرادی از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت می‌شوند.

صوفی: ردصلاحیت، بزرگترین مانع اصلاح‌طلبان است

علی صوفی وزیر دولت سید محمد خاتمی:

فرق آن این است که الان شرایط یک مقداری سخت‌تر شده است. دلیل آن هم این است که اصلاح‌طلبان بر خلاف اصولگرایان یک حاشیه امن در کاندیداتوری دارند. آنها مطمئن هستند و می‌توانند از الان روی افراد و کاندیداهای خود مطمئن باشند. این جریان با مانع بزرگی مانند رد صلاحیت روبه‌رو نیست و آنها مانعی برای برنامه‌ریزی خود ندارد.

بنابراین برای اصولگرایان این متغیر در واقع یک متغیر قابل کنترل است و برعکس برای اصلاح‌طلبان غیرقابل کنترل. در این صورت اصلاح‌طلبان به خاطر وجود این مانع بزرگ از قبل نمی‌توانند برای انتخابات مجلس و حتی ریاست جمهوری برنامه‌ریزی محکمی داشته باشند و به موقع بتوانند ابتکار عمل را در دست بگیرند.

بنابراین این موضوع از قبل وجود داشته است و لیست اصلاح‌طلبان درواقع بعد از بررسی صلاحیت‌ها تعیین می‌شده است. در جریان انتخابات گذشته اصلاح‌طلبان معمولا قبل از بررسی صلاحیت‌ها حرفی برای گفتن نداشتند و اظهارنظر هم نمی‌کردند. ما باید منتظر باشیم ببینیم که چه کسانی را داریم و چه افراد و چهره‌هایی برای ما خواهند ماند. چه بسا اگر اصلاح‌طلبان از قبل چهره‌های خود را معرفی کنند رد صلاحیت آنها قوی‌تر می‌شد. جریان اصلاحات برای اینکه تا حدودی اوضاع را مبهم نگه‌ دارند منتظر می‌مانند که شورای نگهبان نتیجه بررسی صلاحیت‌ها را مشخص کند و پس از آن اظهار نظر می‌کنند. در حال حاضر هم این وضعیت برای ما وجود دارد و اصلاح‌طلبان نمی‌توانند برنامه خود را قبل از بررسی صلاحیت‌ها اعلام کنند.

اصلاح‌طلبانی که سه دوره نماینده مجلس بوده باشند و الان دوباره بخواهند وارد صحنه انتخابات شوند تعداد محدودی هستند چرا که این افراد به خاطر اینکه به هرحال سنشان بالا رفته است خود آنها هم به دلایل مختلف نمی‌توانند حضور یابند. ما چهره‌های شاخص زیادی برای کاندیداتوری مجلس داریم که حتی تا به حال در مجلس حضور نداشته و اصلاح‌طلب واقعی هستند.

اعضای شورای شهر خودشان یک مانع ایجاد کردند و با هم یک عهدنامه امضا کردند که در شورا بمانند و آنجا خدمت کنند. یعنی اگر فرصت‌های دیگری در قوه مجریه و یا مقننه پیش آمد این شورا را ترک نکنند. باید توجه داشته باشیم برای جریان اصلاحات هیچ فرقی ندارد که نیروهای آن در کجا خدمت کنند، چه مجلس باشد چه شورای شهر، مهم حضور آنها و تاثیرگذاری این افراد است. ضمن اینکه این استعفا برای کاندیداتوری خودش یک ریسک است چرا که معلوم نیست صلاحیت او تایید شود و همچنین پیروزی این افراد در انتخابات به طور قطع حتمی نیست. من خیلی بعید می‌دانم که لااقل اعضای شورای شهر تهران چنین تصمیمی داشته باشند.

اصلاح‌طلبان در وهله اول باید استراتژی انتخاب کنند. در انتخابات گذشته یعنی از انتخابات 92 تا 96 استراتژی اصلاح‌طلبان سلبی بود، یعنی کنار زدن تندروها. این استراتژی در گذشته بین مردم مقبولیت داشت و فضای جامعه را دو قطبی می‌کرد. اما در حال حاضر استراتژی سلبی دیگر جوابگو نیست و مردم در شرایط کنونی آن را نمی‌پذیرند. مردم مشکلاتی دارند و به دنبال استراتژی ایجابی هستند. یعنی مشکل مردم دیگر تندروها نیست. بنابراین اصلاح‌طلبان باید یک استراتژی ایجابی با برنامه قابل قبول برای مردم ارائه دهند و نیز افراد مختص این استراتژی را معرفی کنند. یعنی اگر این افراد سابقه اجرایی قابل قبولی نداشته باشند ما بازهم جواب نخواهیم گرفت.

صوفی در ادامه افزود: مردم در این شرایط دیگر به لیست حداقلی ما رای نمی‌دهند و لیست حداکثری نیز در گرو صلاحیت شورای نگهبان است. اینجا قضیه تا حدودی پیچیده می‌شود. یعنی اصلاح‌طلبان هم باید برنامه قوی ارائه دهند که این برنامه معطوف به مشکلات کنونی مردم باشد، در کنار آن نیز افراد شاخصی برای این برنامه معرفی کنند. مردم دیگر نسیه را قبول ندارند. باید توجه داشته باشیم مردم به برنامه‌ای رای می‌دهند که قابلیت اجرایی شدن داشته و ضمانت کافی برای اجرا وجود داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ضد امریکا

      مرفه های بی درد!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم خاوری که رئیس بانک دولت اصول گرا بود
        زنجانی هم وابسته به دولت اصول گرا بود
        و....
        شما عزیزان با حمله به تمام دنیا و خواستار تحریم شدن یه فضای بسته و امن برای خودتون و سودجویی هاتون می خواستید که خدا را شکر نصیب تون شد

        هرکس هم یه کلمه حرف بزنه ممنوع ال همه چیز خواهد شد

    • ضد امریکا

      از نظر صوفی اصلاح طلبان واقعی کسانی هستند که حاضرند تن به هر ذلتی بدهند(کشور را به ذلت بکشانند و نه خودشان ) مثل مجلس ششم

    • حرف حق

      گند زدید رد صلاحیت نشید که به باد میدید

    • بدون نام

      مردم یادت رفت بزرگوار!!!!!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج