۸۵۹۲۰۴
۱۲ نظر
۵۰۱۲
۱۲ نظر
۵۰۱۲
پ

سطح مقاومتی قیمت دلار شکسته شد

دلار برای اولین بار طی ۶ ماه گذشته بالای مرز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار گرفت. شاخص ارزی که روز چهارشنبه از سد مقاومت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی گذشته بود، روز پنج‌شنبه مقاومت دوم ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را شکست و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

روزنامه دنیای اقتصاد: دلار برای اولین بار طی ۶ ماه گذشته بالای مرز ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قرار گرفت. شاخص ارزی که روز چهارشنبه از سد مقاومت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی گذشته بود، روز پنج‌شنبه مقاومت دوم ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را شکست و حدود ساعت ۴ بعدازظهر روی قیمت ۱۴ هزار و ۶۰۰ تومان به کار خود پایان داد.

آخرین بار قیمت دلار در اواسط آبان‌ماه ۹۷ در سطح بالاتری نوسان کرده بود. با رشد روز انتهایی هفته، میزان بازدهی دلار در هفته‌ای که گذشت به بالای ۴ درصد رسید؛ این ارز دو هفته پیش کمی بیش از ۲ و نیم درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

به گفته فعالان، مقاومت ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومانی محکم بود و دلار به سختی پس از کش و قوس فراوان توانست از آن عبور کند؛ ولی مقاومت ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومانی از استحکام چندانی برخوردار نبود. از نظر تحلیلگران فنی نقطه مقاومت فنی بعدی که بسیار برای بازار اهمیت دارد، عدد ۱۵ هزار و ۲۰۰ تومانی است که بازار برای اولین بار در اوایل مهرماه سال پیش تجربه کرد؛ آخرین بار نیز در تاریخ ۹ آبان ۹۷، شاخص ارزی در کانال یادشده نوسان کرد.

از نظر بیشتر بازیگران ارزی، بازار ساز در ابتدای هفته جاری کار بسیار مهمی را پیش‌رو دارد و باید با افزایش سطح عرضه در برابر جوسازی‌های روانی مقاومت کند و دامنه نوسانات را در وهله اول محدود نگه دارد و به سرعت با تشکیل بازار متشکل و کاهش عدم قطعیت‌ها در برابر شکست سطح مقاومت بعدی تا جای ممکن مقاومت کند، بدون آنکه منابع ارزی را به حراج بگذارد. در واقع بازار ساز حتی اگر سطح عرضه را افزایش داد، باید آن را نزدیک قیمت بازار نگه دارد تا مانع ورود تقاضای آربیتراژی به بازار شود.

در بازار ارز بسیار مهم است که کدام اقدام را در چه تاریخی انجام بدهیم و فرصت‌سوزی در مرزهای مهم، عواقب زیانباری به دنبال دارد. به عنوان مثال، تاخیر در آغاز به کار بازار دوم در تابستان سال گذشته موجب شد دلار به راحتی از مرز ۱۰ هزار تومانی عبور کند و پس از آن تبدیل به یک نقطه حمایتی مهم شود، نقطه حمایتی که هر شکستی را با بازگشتی به بالای مرز پاسخ داد. همچنین اقدامات جدی بازار‌ساز در بازار ارز بسیار دیر و در حدود مهر سال قبل کلید خورد، جایی که دلار دیگر به آستانه مرز ۲۰ هزار تومانی رسیده بود؛ اثرات روانی و انتظاری آن نوسانات همچنان در پس ذهن معامله‌گران ارزی و افراد عادی وجود دارد. سال قبل دلار تنها یک روز در کانال ۱۵ هزار تومانی ماند و به سرعت آن را سکوی پرشی برای اهداف بالاتر کرد.

همچنین دلار وقتی از این کانال پایین آمد، دیگر کمتر کشش افزایشی را از خود نشان داد. بنابراین بازارساز بهتر است. سیاست مدیریت دامنه نوسان را به طور جدی در دستور کار قرار دهد. کنترل دامنه نوسان می‌تواند منجر به یک پینگ‌پونگ قیمتی میان بازار و نوسان‌گیران شود در نتیجه چنین اقدامی کمک می‌کند دلار از جناح هیجان با نوسان قیمت جدی روبه‌رو نشود.حضور جدی‌تر در معاملات تحت عنوان فردایی، مدیریت نرخ‌های حواله از طریق انبساط عرضه و... در کوتاه‌مدت به بازارساز برای تعدیل هیجان‌ در بازار کمک می‌کند.

در بخش بنیادی هم عاجل‌ترین راه استفاده از مکانیزم‌هایی است که خاصیت پناهگاهی بازار ارز را کمرنگ می‌کند. در صورت استفاده از این ابزارها که قبلا در قالب بسته‌هایی تصویب شد (مانند حساب‌های پایه ارزی) امکان کانالیزه کردن سرمایه‌هایی با هدف پس‌انداز از بازار ارز به دیگر بخش‌های متشکل فراهم می‌شود.

عوامل مختلف رشد دلار

نظرات مختلف و متناقضی در مورد افزایش قیمت دلار وجود داشت؛ برخی فعالان رشد قیمت دلار را به عوامل خارجی مانند تقویت شاخص دلار و افت بهای نفت در بازارهای جهانی نسبت می‌دادند. این در حالی بود که گروه دیگری افزایش تقاضا به دلیل بالا رفتن تنش‌های سیاسی را عامل رشد قیمت دلار دانستند و در این مسیر هر کدام به یک خبر خارجی یا اظهارنظری داخلی اشاره می‌کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هی میگن آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند .مگه افزایش قیمت دلار مال اثرات تحریم امریکا نیست.دلار ۱۰۰هزارتومان هم بشه.بازم میگن تحریمها اثر نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا...

    • بدون نام

      امروز بیشتر هم خواهد شد با تحریم های شب شنبه امریکا کلا به سرعت به سمت فروپاشی

    • بدون نام

      واقعا دم دولت مردان گرم .هم تورم تک رقمی شد هم دلار اومد پایین.من به جای روحانی بودم دوسال پیش دوخط می نوشتم نمی توانم ومیرفتم ولی حب قدرت نمی گذارد...ببخشید من هم جبهه ای هم دلسوز اقلابم.قلب که ناراحت می شود خودم به این صورت خالی می کنم .مردانه نظراتم چاپ کنید اجر شما بادودست بریده حضرت عباس.

    • بدون نام

      الان دلال ها میگن خدا رو شکر رئیسی نیومد وگرنه دلار میشد 5000 تومن روحانی مچکریم

    • بدون نام

      یه روز دلار ، یه روز گوشت ، یه روز مرغ ،........دیگه سالهاست کسی از خلاقیت ، ابتکار ، پیشرفت ، تجارت جهانی ، رفاه ، اسایش ،......صحبت نمیکنه ، به خصوص نسل جدید ! اینده کاملا روشن است .

    • بدون نام

      واقعا باید به درک بعضیها شک کرد که هنوزم معتقدا حل مشکل با دولته. اوضاع پیچیده تر از این حرفاست.التماس کمی تفکر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما هم خوب میدانیم مشکل فقط دولت نیست . ..

    • بی نام

      افزایش نرخ دلار فقط و فقط کار بانک مرکزیه ! هرروز ۱۰۰ تومان روی قیمت دلار سنا گذاشته میشه ! واقعا اینو متوجه نشدید ! ایران در واقع یک کشور ورشکسته است !

    • بیمار از دست تورم

      آفرین بر مردم همیشه در صحنه یه کم به درون خود رجوع کنید ببینید بخاطر چی زندگی میکنید

    • بدون نام

      تحریم ها همه ی ما را‌ به جز مسلولین به خاک مذلت نشانده

    • بدون نام

      به امیدحق علیه باطل ۲۵تومان میش منلکت ورشکسته

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج