۸۵۹۳۴۴
۹ نظر
۵۰۱۷
۹ نظر
۵۰۱۷
پ

نظرخواهی جهانگیری درباره کوپنی شدن کالا‌ها

معاون اول رئیس جمهور در حاشیه بازدید از نمایشگاه گفت: از سیاست های دولت تهیه کاغذ مشابه کالاهای اساسی است؛ چندین قلم را سال گذشته به عنوان کالای اساسی در نظر گرفتیم که در هر شرایطی بتوانیم آن را تهیه کنیم، کاغذ از جمله این موارد است.

خبرگزاری ایسنا: معاون اول رئیس جمهور گفت: از سیاست های دولت تهیه کاغذ مشابه کالاهای اساسی است؛ چندین قلم را سال گذشته به عنوان کالای اساسی در نظر گرفتیم که در هر شرایطی بتوانیم آن را تهیه کنیم، کاغذ از جمله این موارد است.

اسحاق جهانگیری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: ما در کالاهای اساسی در سال جاری دو سیاست را دنبال می کنیم؛ یکی آنکه آن بخش از کالاهای اساسی که بخش عمده آن در داخل کشور تامین می شود و فقط بخش کمی از آن از بیرون می آید را از ارز ۴۲۰۰ تومان به ارز نیمایی ببریم و مابه تفاوت آن به کسانی که استفاده کننده هستند پرداخت شود.

وی ادامه داد: البته این مورد در بخش کاغذ نیازمند این است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه مشخصی را برای آن تدوین کند. در برخی مواردی که گفته شد یارانه نقدی پرداخت می شود و عملا اتفاقی نیفتاده است، این بدبینی در بین مردم ایجاد شده که آیا این قول عملی خواهد شد یا نه.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت: در همین هفته یا هفته آینده با وزیر محترم یا کسانی که نمایندگان مسئولین و مطبوعات هستند جلساتی خواهیم داشت یا با فرمول ارز نیمایی عمل خواهیم کرد یا همان ارز نرخ سال گذشته را سیاست خواهیم گذاشت.

وی با اشاره به روند خصوصی سازی در کشور گفت: بعد از دوره جنگ ما سمت آزادسازی اقتصاد حرکت کردیم، یک بخش این مورد خصوصی سازی بود، یک بخش آن مقراراتی بود که در کنترل دولت بود و آزاد شد. حتما مردم ایران اطلاع دارند قبل از جنگ تقریبا حوزه واردات توسط دولت انجام می گرفت و در سیستم کوپنی توزیع می شد. دولت خیلی بزرگ بود، به مرور دولت این‌ها را واگذار کرد. حتی الان دولت گفته کالاهایی که در مقطع فعلی ارز دولتی به آن ها اختصاص می دهیم وارد کننده‌اش بهش خصوصی است، این طور نیست که دولتی باشد.

جهانگیری در ادامه به تشریح دو راه حل پیش روی دولت جهت کنترل شرایط اقتصادی پرداخت.

وی گفت: الان با توجه به شرایط جدید اقتصادی دو بحث ایجاد شده است. به سمت محدودیت های بیشتری داریم پیش می رویم، پس احتمالا نقش دولت پر رنگ تر می شود. شاید مجبور شویم در برخی کالاها به سمت سهمیه بندی و کوپنی شدن پیش برویم. این نظری است که در دولت و خارج از دولت طرفدار دارد. پیش نیازش این است که دولت خودش دوباره وارد یکسری از فعالیت‌های اقتصادی شود.

معاون اول رئیس جمهور به اندیشه مقابل کوپنی شدن اشاره کرد و گفت: عده‌ای از فعالان اقتصادی با این نظریه مخالف هستند. آن ها معتقد هستند در چنین شرایط سختی باید ما به سمت آزاد کردن اقتصاد پیش برویم؛ حتی قید و بندهایی که قبلا داشتیم را رفع کنیم . به جای اینکه کالای مورد نظر اقشار ضعیف را با سهمیه بندی تامین کنیم اقتصاد را آزاد کنیم و یارانه های پنهان را به صورت نقد در اختیار مردم بگذاریم.

وی سپس خطاب به منتقدین و صاحب نظران گفت: من از همه صاحب نظران درخواست دارم راجب به این دو نظریه شفاف صحبت کنند و نقد کنند؛ ما باید به زودی تصمیمی بگیریم که آینده کشور را تحت تاثیر قرار می دهد. کاغذ یکی از این موضوعات است. اینکه دولت چه مقدار توان کنترل دارد همین قدر است. سی سال است از بعد جنگ به سمت آزادسازی و کوچک کردن دولت حرکت کردیم امروز به یکباره همه آن قوانین و مقررات گذشته را باید باز گردانیم. باید سازمان های نظارتی و اجرایی وسیعی اجرا کنیم که به راحتی امکانپذیر نیست. من معتقد هستم می‌توانیم با مدیریت و تصمیم صحیح از این دوران عبور کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      اینم ما باید جواب بدیم اسی خان؟؟؟ عجب

    • حسین

      اینم ما باید جواب بدیم اسی خان؟؟؟ عجب

    • بدون نام

      جهانگیری لطفأ به وعده های انتخاباتیش عمل کند................................

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اقای جهانبگیری ما را ازکوپنی شدن کالا می ترسانی .گهی خیال باطل.!!!!

    • metti

      من نمیدونم چرا بعضیا با وجود شکست های پیاپی طرح هاشون و مسجل شدن بی کفایتیشون تو مدیریت باز هم سر کار میمونن، یعنی چه پیوندی اینقدر مهمه که به قیمت تنزل جایگاه کشور باز هم ازشون حمایت میشه

    • بدون نام

      متأسفم براش با خودش و نظرش

    • رحیم

      ۱۴ملیارد دلار پول کمی نیست دقیق میشه ۶۹هزار ملیارد بهتربگم یارانه ماهانه که به مردم میدن ۳هزارملیارده پس پول کمی نیست براکالاهای اساسی نیست اما برا جیب گشاد وگنده بعضی ها خیلی ناقابله درضمن از پارسال هی میگن ۱۴ملیارد دلار برا کالاهای اساسی تصویب گردیم اما کو کی میخواد اجرا بشه الان برج ۳هستیم

    • بدون نام

      یادتون میاد کره نبود .....کوپن بود ولی دوباره نبود ...خب دوباره میاد

    • بدون نام

      به نظرمن خیلی خوبه چون ازهرخانواده واسه هرسربرگی چندعزارتومن هم بگیرندکسری جیب بیچاره هاپرمیشه ماهرچقدرگرسنه باشیم خوبه درعوض اخرت دریم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج