جاباما
۸۵۹۴۸۱
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

سهم زنان ایرانی از اهدای خون چقدر است؟

مدیرعامل سازمان انتقال خون در چهارمین همایش بانک خون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بوشهر گفت: تنها پنج درصد زنان ایرانی خون اهدا می‌کنند، در حالی که در کشورهای توسعه یافته سهم زنان در اهدای خون ۵۰ درصد است.

خبرگزاری ایسنا: مدیرعامل سازمان انتقال خون در چهارمین همایش بانک خون بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان بوشهر گفت: تنها پنج درصد زنان ایرانی خون اهدا می‌کنند، در حالی که در کشورهای توسعه یافته سهم زنان در اهدای خون ۵۰ درصد است.

علی اکبر پورفتح الله در همایش استانی بانک خون اظهار کرد: سال گذشته بیش از دو میلیون و ۱۰۰ هزار واحد خونی در کشور اهدا شده و شاخص اهدای خون، به ازای هر هزار نفر ۲۷ واحد است.

وی با اشاره به ایجاد مرکز اهدای خون جامع در ۱۵ مرکز استانی در سطح کشور، افزود: در حال حاضر علاوه بر اهدا خون امکان اهدا پلاسما، پلاکت و گلبول قرمز وجود دارد و در کشور ما نیز طی سرمایه گذاری‌های صورت گرفته امکان اهدا پلاسما در تمامی مراکز فراهم شده است.

سرپرست مؤسسه آموزش و پژوهش طب انتقال خون خاطرنشان کرد: سال گذشته برای حدود یک میلیون واحد پلاسمای مازاد بر مصرف در کشور استانداردهای اروپایی دریافت کرده و به منظور تبدیل به داروهای مشتق از پلاسما، به پالایشگرهای اروپایی ارسال گردید.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ادامه داد: پلاسمای اهدا کنندگان به منظور تهیه مشتقات دارویی و بر اساس قرارداد و تفاهم نامه‌ها به کشورهای خارجی ارسال و سپس به شکل دارو وارد کشور می‌شود.

پورفتح الله با اشاره به تهیه ۶۰ درصد داروهای ساخته شده از مشتقات پلاسمایی از پلاسمای خون اهداکنندگان ایرانی، تاکید کرد: براساس ارزیابی‌های جهانی و بر مبنای آزمایش‌های انجام گرفته، خون اهدا شده در ایران جزو سالم‌ترین خون‌های اهدایی جهان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت خون بیمار کمک به اقتصاد نظام سلامت است، گفت: اقدامات خوبی در راستای این موضوع انجام شده است اما همچنان نیاز به تغییر رفتار و نگرش دارد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون تصریح کرد: مدیریت خون بیمار یا Patient's blood management به مفهوم مجموعه فعالیت‌هایی است که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی باید انجام شود تا خون خود بیمار مدیریت شود تا به خون دیگران نیاز پیدا نکند.

علی اکبر پورفتح الله با بیان چالش‌ها و راهکارهای مدیریت خون اظهار کرد: کم خونی، خونریزی، و انتقال خون سه موضوع مهم هستند که این سه گانه بر هم اثر داشته و همچنین می‌توانند بر استفاده از منابع خون نیز تأثیر داشته باشند.

سرپرست مؤسسه آموزش و پژوهش طب انتقال خون بیان کرد: اتحادیه اروپا در سال جاری یک روز را به نام کم خونی نامگذاری کرده است و تلاش خواهد داشت تا کم خونی را به کمترین حد ممکن برساند.

وی با اشاره به ضرورت آگاهی بخشی به بیماران، ادامه داد: در جامعه پزشکی الزاماً هر اهدای خون به معنای اهدای زندگی نیست، بلکه مدیریت خون بیمار تعیین کننده است.

پورفتح الله با اشاره به اینکه جمعیت سالمند در کشور رو به رشد است، عنوان کرد: افزایش پدیده سالمندی در دنیا مشکلات زیادی را برای نظام سلامت ایجاد می‌کند، زیرا با افزایش سالمندی امکان اهدا خون نیز پایین می‌آید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه هدف گذاری ما باید حذف یخچال‌ها باشد، افزود: باید کاری کنیم که فرهنگ اهدا خون وجود داشته باشد اما نیازی به نگهداری خون در یخچال‌ها نباشد.

سعید کشمیری در همایش استانی بانک خون گفت: علم هنوز نتوانسته جایگزینی برای خون پیدا کند، و نجات بخش ترین عنصر زندگی ما خون است.

وی با اشاره به اینکه اهدا خون به عنوان یک مسئولیت فرهنگی مطرح است، اظهار کرد: در زلزله بم شاهد بودیم که چگونه مردم برای اهدای خون صف بستند که این نشانه‌ای از نوع دوستی و مهربانی مردم می‌باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: طبق آمار، در شش ماهه سال گذشته از ۷ هزار کیسه محصولات مختلف خون شامل پلاکت و… در بیمارستان شهدای خلیج فارس، ۳ هزار و ۵۰۰ کیسه استفاده شده که این کاهش نیاز صرفاً به دلیل تغییر دیدگاه بوده است.

کشمیری خاطرنشان کرد: قطعاً با مدیریت صحیح محصولات خون باید همین آمار را نیز کاهش دهیم که لازمه آن برگزاری نشست‌های تخصصی میان پزشکان و مدیران بیمارستان‌ها و انتقال اطلاعات است.

وی تصریح کرد: خون سالم و کافی یکی از نکته‌های مثبت در کشور ما است که مشتری زیادی در دنیا دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ادامه داد: سازمان انتقال خون در تمام فرآیندها سعی در استانداردسازی داشته و در این زمینه سرآمد است. در واقع بنا بر حساسیت‌های موجود و ارتباط قوی با سازمان‌های بین المللی مراحل مختلف فراهم آوری محصولات را استانداردسازی کرده است.

سعید کشمیری با اشاره به مباحث مدیریت خون گفت: هدف گذاری ما باید این باشد که یخچال‌ها را حذف کنیم، یعنی کاری کنیم که فرهنگ اهدا خون وجود داشته باشد اما نیازی به ذخیره‌ی خون در یخچال‌ها نباشد، چرا که بهترین محل نگهداری خون در رگ انسان‌های زنده است.

وی با بیان اینکه بایست در بحث مصرف خون همپای جامعه جهانی حرکت کنیم، یادآور شد: خون از لحاظ مادی و معنوی یک فرآورده گران است، لذا هر کیسه خون که بدون توجیه استفاده شود خسارت زیادی به کشور وارد می‌کند و هدر دادن خون یک گناه نابخشودنی و غیرقابل جبران است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زنان از اهدای خون واهمه دارند ومیترسند .وشبیه انکه از موش وسوسک ترس دارند.!!!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج