۸۵۹۵۱۵
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

فرهنگ‌سازی؛ مهم‌ترین هدف وزارت ارشاد در تحقق حقوق شهروندی

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی به شهروندان، یکی از مهمترین اهداف این وزارتخانه در تحقق حقوق شهروندی است.

ستاد خبری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران: علی‌اصغر کاراندیش مروستی در آئین پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی، فرهنگ را اساس هویت یک کشور دانست و گفت: اگر یک ملت نتواند به توسعه فرهنگی دست یابد، در توسعه حوزه‌های دیگر نیز به موفقیت کاملی دست نخواهد یافت. در نتیجه، در نمایشگاه‌های کتاب ۹۷ و ۹۸ تصمیم گرفتیم آحاد ملت را با حقوق خودشان آشنا کنیم.

او افزود: اگر ملت از حقوق خود نسبت به حاکمیت و حقوق حاکمیت نسبت به خودش اطلاع داشته باشد، در روابط فردی، اجتماعی و سیاسی نیز می‌تواند بهتر عمل کند و جامعه به سوی کمال گام برمی‌دارد.

فرهنگ‌سازی؛ مهم‌ترین هدف وزارت ارشاد در تحقق حقوق شهروندی

کاراندیش، حضور غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی را طی دو دوره در نمایشگاه کتاب، گامی بزرگ در مسیر فرهنگ‌سازی جامعه دانست و تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی فرهنگ و ارشاد اسلامی در امر حقوق شهروندی، فرهنگ‌سازی این حقوق در بین مردم است.

او با تشریح فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فعال کردن دبیرخانه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات، شفاف‌سازی کلیه فعالیت‌های وزارتخانه از جمله پرداخت‌ها و قراردادها، تسهیل صدور، کاهش خدمت‌ها از طریق برون‌سپاری و هوشمندسازی جهت کاهش فیزیکی مراجعان و رفع امور از طریق سیستم اتوماسیون از جمله اقدامات عملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای حقوق منشور حقوق شهروندی است.

منشور حقوق شهروندی، سندی هنجارساز است

شهیندخت مولاوردی - دستیار پیشین رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی - نیز در این آئین با بیان این‌که برای نهادینه‌سازی حقوق شهروندی تلاش زیادی از سوی دولت در حال انجام است، اجرای منشور حقوق شهروندی را در تلاطم رفت‌وآمد دولت‌ها، اتفاقی ماندگار توصیف کرد که به خواست اصلی جامعه تبدیل خواهد شد.

مولاوردی دو گام اصلی منشور حقوق شهروندی را تشریح کرد و گفت: گام اول، شناسایی حقوق و هنجارسازی است. منشور را سند هنجارساز می‌دانم که به توسعه حقوق شهروندی ملت کمک خواهد کرد. گام دوم، نظارت بر اجرای منشور است.

او تحقق منشور حقوق شهروندی را، مسیری درازمدت دانست و نقش نهادها و وزارتخانه‌ها را در جا افتادن این امر، مهم تلقی کرد.

مولاوردی اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به کمک ابزارهای فرهنگی و هنری خود مناسب ارزیابی کرد و گفت: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و نیز وزارت آموزش و پرورش برای آموزش و فرهنگ‌سازی کودکانمان، دانش‌آموزان و دانشجویان حیاتی هستند.

او توجه به حقوق شهروندی در شرایطی که شاهد موج فزاینده نارضایتی‌ها و خشونت عریان کلامی در فضای مجازی هستیم را، بسیار مهم دانست و تصریح کرد: آشنایی تک‌تک شهروندان با حقوق شهروندی در جامعه‌ای که از نظر شاخص سرمایه اجتماعی، وضعیت مناسبی نداریم گامی برای تبدیل امید فردی به امید اجتماعی است تا مسئولیت‌پذیری تک‌تک اعضای جامعه افزایش یابد.

شرکت ۵۶۸۷ نفر در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی و منشور حقوقی شهروندی

رئیس دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی نیز در این آئین با تقدیر از حضور پرشور مردم در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی در منشور حقوق شهروندی، گفت: طی ۱۰ روز برگزاری سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، ۵ هزار و ۶۸۷ نفر در دومین مسابقه کشوری کتابخوانی و منشور حقوقی شهروندی شرکت کردند.

مونس کشاورز با بیان این‌که برای دومین سال پیاپی اقدام به برپایی غرفه دبیرخانه منشور حقوق شهروندی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کرده‌ایم، افزود: در این غرفه، خدماتی چون برپایی غیرکارشناسی حقوق شهروندی با ارائه بیش از یک‌هزار خدمت مشاوره‌ای به شهروندان، برگزاری مسابقه کشوری منشور حقوق شهروندی همراه با توزیع رایگان بیش از ۴ هزار جزوه منشور و در نهایت امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با دیگر دستگاه‌ها درباره حقوق شهروندی انجام و ارائه شد.

مراسم پایانی دومین دوره مسابقه کشوری کتابخوانی منشور حقوق شهروندی با تقدیر از کارشناسان حقوق شهروندی و اهدای جوایز به برندگان به پایان رسید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فرهنگ سازی نکنید
      محض رضای هرکس

    • ناخدا غلام

      تازه باید فرهنگ سازی کنیم! ما که ادعای فرهنگ غنی داریم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج