۸۵۹۵۹۶
۳۵ نظر
۵۰۰۴
۳۵ نظر
۵۰۰۴
پ

۸۰ میلیون ایرانی از تحریم‌ها ضربه خورده‌اند

به واسطه آ‌ثار ناشی از تحریم و تضییقات به مردم و گران شدن دارو و ایجاد محدودیت‌ها در زندگی مردم، آقای رئیس‌جمهور خواستار بررسی این موضوع از جنبه‌های حقوقی و کیفری شدند؛ برای نمونه، بر پایه گزارش‌ها در موضوع سیل، اجازه واریز یک ریال به سیستم بانکی ما داده نشد، در حالی که این موضوع حقوق بشری بود و هیچ شائبه‌ای نداشت.

تابناک: پس از خروج یکجانبه آمریکایی‌ها از قرارداد بین المللی برجام، که هفت کشور جهان زیر آن را امضا کرده بودند و به موجب آن شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم گرفته بود ـ دونالد ترامپ تحت تأثیر افرادی که این روز‌ها وزیر امور خارجه کشورمان آن‌ها را گروه B می‌خواند، تصمیم به اعمال تحریم‌های سختی علیه جمهوری اسلامی ایران و مردمش گرفت که به اذعان مقامات آمریکایی، سخت‌ترین نوع تحریم‌ها در تاریخ به شمار می‌آیند.

به دنبال این رویکرد دولت آمریکا علیه ملت و حکومت ایران، بسیاری از مسائل حتی در بعد بشردوستانه نیز تحریم شده است، در حالی که این مسأله در تمامی اعلامیه‌های حقوق بشری دنیا چذیرفته نیست. نمونه چنین تأثیراتی را می‌توان در جلوگیری از ورود دارو به کشور برای درمان بیماران و همچنین جلوگیری از ورود مبالغ اهدایی کشور‌های دنیا برای کمک به سیل زدگان سیل اخیر در ایران دید.

البته در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ به دنبال شکایت حقوقی جمهوری اسلامی ایران از دولت آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه، این نهاد حقوقی بین المللی، اعتراض آمریکا به «صلاحیت» دیوان و «قابلیت استماع» پرونده مطروحه از سوی ایران را رد کرد.

ایران در اعتراض به توقیف حدود ۲ میلیارد دلار از پول ایران توسط امریکا با ادعای حمایت ایران از تروریسم به دیوان بین المللی دادگستری شکایت کرده وجلسات مقدماتی این دادگاه برگزار شده بود؛ اما به دلیل اعتراض امریکا به دیوان مبنی بر اینکه این دیوان صلاحیت بررسی این شکایت را ندارد، امروز دیوان رأی خود را در مورد اینکه هم «صلاحیت بررسی» و هم «قابلیت استماع» این پرونده را دارد، صادر کرد.

با این رأی دیوان بین المللی دادگستری، بررسی شکایت ایران از آمریکا آغاز شد که احتمال دارد حدود دو سال به طول بینجامد.

دیوان عالی آمریکا سال ۲۰۱۶ حکم به مصادره حدود ۲ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران داد و قرار شد که این دارایی‌ها به خانواده‌های قربانیان انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت در سال ۱۹۸۳ میلادی پرداخت شود. دولت جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۵ دعوایی را علیه ایالات متحده آمریکا به دلیل ضبط و توقیف اموال بانک مرکزی به استناد عهدنامه مودت مورخ ۱۹۵۵ میلادی (۱۳۳۴ شمسی) مطرح کرد.

شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه ایالات متحده آمریکا نزد دیوان از این روی صورت گرفته که در عهدنامه ۱۹۵۵ تصریح شده هر یک از طرفین می‌توانند اختلافات ناشی از تفسیر یا اجرای این عهدنامه را به دیوان بین المللی دادگستری ارجاع دهند. این رأی دادگاه لاهه دقیقا همزمان با آغاز نشست ورشو با موضوعیت ایران صورت گرفت که به اعتقاد کارشناسان بین المللی این شکست بزرگی برای سیاست خارجی آمریکا در مواجهه با ایران محسوب می‌شد.

حالا «لعیا جنیدی» در پنجاه و هفتمین جلسه شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی به رویکرد حقوقی و کیفری جدید ایران در مقابل ایالات متحده اشاره کرده و در مورد طرح دعوا علیه آمریکا گفته است: به واسطه آ‌ثار ناشی از تحریم و تضییقات به مردم و گران شدن دارو و ایجاد محدودیت‌ها در زندگی مردم، آقای رئیس‌جمهور خواستار بررسی این موضوع از جنبه‌های حقوقی و کیفری شدند؛ برای نمونه، بر پایه گزارش‌ها در موضوع سیل، اجازه واریز یک ریال به سیستم بانکی ما داده نشد، در حالی که این موضوع حقوق بشری بود و هیچ شائبه‌ای نداشت.

وی ادامه داد: آقای رئیس‌جمهور اعتقاد دارند که دعوای حقوقی و کیفری طرح شود، اما از نظر مقررات حقوق جزا با ملاحظاتی روبه رو هستیم؛ مثلا دولت‌های خارجی و مقام‌های سیاسی مصونیت دارند و بیشتر عناوین مخصوص نظام حقوقی ما هستند و عناوین عام‌القبول در قانون جزایی ما منعکس نشده است. در مجموع ملاحظات ما نشان داد، شاید اثرگذاری آن کمتر باشد؛ بنابراین ما پیشنهاد دادیم که بیشتر روی جنبه حقوقی موضوع متمرکز شوند.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور تصریح کرد: بر همین اساس مصونیت از دولت آمریکا سلب می‌شود؛ البته بیشتر ساماندهی دعوا مدنظر ماست، چون نزدیک به ۸۰ میلیون انسان و بیشتر شرکت‌ها شامل این محدودیت شده‌اند، در حالی که بسیاری از این شرکت‌ها از لحاظ حقوقی جدا از دولت هستند.

البته ایران پیش از این نیز دعوایی علیه امریکا جهت جلوگیری از رسیدن کمک‌های بین‌المللی به مردم سیل زده ایران مطرح کرده بود که معاون حقوق رئیس جمهور در این باره این گونه توضیح داده است: یک دعوا در دادگاه دادگستری بین‌المللی است که دادخواستش ارایه و بخش مربوط به سیل‌زدگان اخیر هم به عنوان مستندات دادخواست موجود، به پرونده آن دعوا اضافه شده است.

وی ادامه داد: در عین حال، این اتفاق نقض دستور موقت هم هست، چون دستور موقت کمک‌های بشردوستانه یا حتی معاملات مربوط به کمک‌های بشر دوستانه را هم دادگاه دادگستری بین‌المللی گفته که باید آزاد باشد. البته این موضوع با دادگاه دادگستری بین‌المللی است که در تفسیر عهدنامه این قسمت را جزو صلاحیت‌های خودش بداند. این مهم است که این موضوع را این دادگاه جزو صلاحیت‌های خودش می‌داند یا خیر.

جنیدی گفت: به غیر از آن ممکن است همه مردم نخواهند خسارات خود را مطرح کنند. بخشی از قشرهایی که در زمان سیل نیازمند اقلامی بودند که باید به آن‌ها می‌رسیده، مستحق این امر بودند بخواهند در بخش مسئولیت مدنی همین دادگاه حضور پیدا کنند. مردم آسیب دیده لازم است بدانند که در اثر تحریم این اتفاق افتاده است و شاید گروه‌هایی از مردم بخواهند در این چهارچوب طرح دعوا کنند.

مقامات آمریکایی از جمله «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه دولت ترامپ در اظهارنظر‌هایی فرافکنانه پیرامون تحریم‌هایی که این کشور علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده است، گفته اند که هدف تحریم‌ها، ضربه زدن به حکومت ایران است! اما در واقع هیچ گاه نمی‌توان مردم و ملتی که در یک کشور زندگی می‌کنند را جدای از حاکمیت و دولت خواند.

در حقیقت همان طور که به تازگی محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان گفته: «حتی یک ایرانی را پیدا نمی‌کنید که گزینه تسلیم در برابر آمریکایی‌ها را برگزیند» رویکرد آمریکایی‌ها در اعمال سخت‌ترین تحریم‌های تاریخ علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی است که بخش زیادی از مردم به ویژه قشرهای متوسط و فرودست جامعه، ضربه‌های زیادی از این ناحیه متحمل شده اند و همچنان هم دچار مشکلات ناشی از این رویکرد آمریکایی‌ها هستند.

اکنون بیمارانی که نیازمند دریافت دارو‌های وارداتی هستند و همچنین مردمی که در پی حوادث غیرطبیعی و غیرمترقبه نظیر سیل اخیر دچار بیشترین مشکلات هستند و نیازمند دریافت کمک‌های بشردوستانه بین المللی، بیشترین آسیب را از تحریم‌های آمریکا دیده اند. بر خلاف سخنان مقامات آمریکایی، این مردم ایران هستند که از ناحیه تحریم‌ها بیشترین آسیب را دیده اند و در حقیقت هدف مستقیم این رویکرد آمریکاست.

برای همین، باید یک نهاد بین المللی نظیر دادگاه لاهه به این موضوع ورود کرده و جلوی این اقدام غیرانسانی و مغایر با اعلامیه‌های حقوق بشری را بگیرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آدولف هیتلر

      خیلی بی شرمانه است که بعضی از خود ایرانی ها از این تحریم ها سود کلان بردند
      در جریان هستید که قابل پیشبینی بوود که با اومدن ترامپ تحریم ها برمی گرده و افرادی به جای فکر چاره برای مردم به فکر چند ده برابر کردن جیب خودشون بودند

      به نظرتون اگر عدالت برقرار بشه حداقل مجازات اینها چی باشه خوبه

    • بدون نام

      دیگه عملا افتادین به التماس که یکی واسه تون کاری بکنه
      غافل از این که اون یک نفر در خود ایران هستش

    • بدون نام

      چشمتون روشن مسولین عزیز
      اقا چرا ما نباید مثل یکی از کشورای دنیا زندگی نرمالی داشته باشیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون دشمن داریم چون می تونیم یک هدف چرب و چيلي باشیم و با دشمنی های گذشته راهی برامون نمونده جز مبارزه

    • بدون نام

      مسئولین رو فاکتور بگیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه خود احمدی نجات .تحریمها رو ورق پاره اعلام نمیکرد.و میگفت انقدر قطعنامه بدین که قطعنامه دونتون پاره بشه .و نتیجه ان میشوداین.

    • بدون نام

      اون کوته نمیاد شما چرا کوتاه نمیاید اخه
      باا مردم دارن زیر دست و پای شما له میشن.
      میشه چی اینهمه لج و لجکاری بکچا میرسیم
      جز اخرش به جنگ و کشته شدنه میلیونها بیچاره و ویرانیه کامل ایران

    • بدون نام

      همه دنیا شدن علیه ایران حالا ما چی کردیم خدا میدونه که خبر نداریم

    • بدون نام

      فکر نکنم ۸۰ میلیون اون اقازادهها ک بیرون دارن عشق حال میکن و مسئولین بی کفایتی ک دارن هی پول بالا پول پارو میزنن از امار کم کنین فقط مردم بدبخت ضربه دیدن

    • ایرانی

      باعثش کیه عزیزم؟!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باعثش طمع آمریکا و دشمنی یهودی ها و بشر دوستی ایران هست که به حمایت از مردم تحت ظلم و ستم گروهاي تروریستی دست به کار شده .درنهایت خواسته آمریکا به چنگ گرفتن ایران هست تا خاورمیانه رو راحت تصاحب کنه اما در ظاهر برخی مفسدين باعث کج فهمی برخي مردم شدن

    • مح

      خوب که چی 80میلیون نفر مسخر ظریف بودند با برجامش که الان دارید خود رو رسوا میکنید مردم هم همینجوری ساکت نمیشن یا شما باید نابود بشین یا امریکا

    • بدون نام

      تا دوسال پیش جمعیت ایران بیش از 81 میلیون بود و جالبه که در این گزارش گفته که 80 میلیون نفر از تحریمها ضربه خورده اند. قشنگ معلومه که آقازاده ها و برخی افراد را از آمار ضربه خورده های تحریم ایران کسر کرده اند.

    • بدون نام

      چرا 80 میلیون
      کل جمعیت ایران 80 میلیونه دلال‌ها و سیاسیون نمایندگان مجلس آقا زاده ها کدوم ضربه خوردن

    • بدون نام

      احتمالا امار درستی رد نکردن اخه اقا و اقازادها هم در امانن هم دارن سود میکنن این وسط مردم عادی بدبخت که ضربه میبینن

    • فرشته

      چرا ما باید تحریم شیم؟ چرا کشورای دیگه تحریم نمیشن؟

    • بدون نام

      دولت ما هم همیتطور داره فشار و بیشتر میکنه.دولت ما از امریکا هم بدتره خود خود دشمنه

    • بدون نام

      تو را خدا مزاکره کنید مردم بدبخت شده با این همه گرونی

    • بنده خدا

      80 میلیون که نه...فکر کنم 79.500.000 ضرر کردن و دارن به سختی زندگی میکنن... بقیه مسئولین هستند.

    • بدون نام

      نه کی گفته؟ از نظر مسئولین و مقامات مردم ما اصلا هیچی شون نیست و باید مقاومت کنند البته از نظر مقامات میشه مقاومت ولی خوب که نگاه کنی مساوی است با مردن

    • ندایی

      مرگ بر آمریکا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فعلا که بر عکس شده

    • بدون نام

      بیشترین ضربه توسط روحانی ومعاون اولش جهانکیری ودلارهای اونا مردمو نابود کرده نه تحریم یعنی روحانی به آمریکا کمک کرده فشار بیشتری رو مردم باشه

    • بدون نام

      یوخ بابا نه خبر یاخچی سن نجور سن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باتحریم بدون تحریم ضربه خوردیم چون روحانی ریس جمهورمونه وکسی برکنارش نمیکنه هرچی سرمون میادحقمون ۱۰موردازش گفتن اگه ۱مورداین توهرمملکتی ریس جمهورش اینجوربودبرکنارمحاکمه میکردن عدتلت مرده توایران

    • بدون نام

      یعنی خودتونم حساب میکنید

    • بدون نام

      با بیرون رفتن آمریکا از برجام چه دزدان و دلالان دزد و چه سلطان های دزدی که از تخم بیرون آمدند یعنی به عبارتی در کشور اسلامی بزرگترین دزدی ها و خیانت ها و کثافت کاری های تاریخ بشریت به اوج خود رسیده و چشمان دنیا مات و مبهوت به این کشور مدعی مسلمانی خیره مانده

    • بدون نام

      جان بازیگران به سلامت

    • بدون نام

      بیشتر گرانی ها زیر سر دولت و نهادهای داخلی است. گرانی پیاز و سیب زمینی و گوشت و خرما و برنج ایرانی و ... هم به خاطر تحریمه؟ خرما هم از خارج وارد میشه؟ پیاز و سیب زمینی چطور؟

    • بدون نام

      از تحریمها نه از بی گفایتی مسئولین ....دروغکوها .

    • بدون نام

      یه سری هستند که با تحریم ها حال میکنند چون به منافعشون هست با برداشته شدن تحریم ها مخالفت میکنند و به قول خودشون ایستادگی و مقاومت میکنند و تن به ذلت نمی دهند مثلا.

    • الشن

      برای مردم چیزی نمیشه ما مشکلی نداریم با موشک بزنید امریکا واسراییل رو

    • بدون نام

      تورا خدا لج نکنید ما نابود می شیم همه فقیر ها بیچاره ها چه کار کنند اقا زاده که چپش پور است من که چند تا بچه دارم چه کار کنم وای وای وای

    • امیرعلی

      آقا رفراندوم بذارید مردم به رابطه با آمریکا رای بدهند نه اینکه بخوابی جای نرم و راحت بعد بگی تحریم اثر ندارد یا دور میزنیم... خجالت اوره باید برید بمیرید...

    • بدون نام

      البته ۸۰میلیون منهای اون عدهای که از بقل تحریمها وگرونی
      دارن حسابی جیبهای شون رو پر میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج