جاباما
۸۶۰۰۱۵
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

هیات نظارت، نقش شورای نگهبان دوم را بازی کرد

مصوبه جدید بهارستان برای انتخابات مجلس با چالش جدیدی روبه‌رو شده است. در حالی که شورای نگهبان هنوز نظر رسمی خود درباره مصوبه اصلاح بخشی از قانون انتخابات مجلس موسوم به استانی شدن انتخابات را اعلام نکرده است، هیأت عالی نظارت مجمع از آن ایراد گرفته و طرح را به کمیسیون شوراها در مجلس ارجاع داده است.

ایران نوشت: مصوبه جدید بهارستان برای انتخابات مجلس با چالش جدیدی روبه‌رو شده است. در حالی که شورای نگهبان هنوز نظر رسمی خود درباره مصوبه اصلاح بخشی از قانون انتخابات مجلس موسوم به استانی شدن انتخابات را اعلام نکرده است، هیأت عالی نظارت مجمع از آن ایراد گرفته و طرح را به کمیسیون شوراها در مجلس ارجاع داده است.

دیروز حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم عضو هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، از اعلام نظر مخالف این هیأت با استانی شدن انتخابات خبر داد. وی در گفت‌وگو با تسنیم گفت: این طرح بررسی شد و نتیجه بررسی نیز در این مورد به کمیسیون مربوطه مجلس شورای اسلامی ارجاع شده است.

با این وصف به نظر می‌رسد اختلاف نظرها بین مجلس و مجمع تشخیص مصلحت نظام یک بار دیگر سر باز کند. چه پیش از این هم آنچه ورود هیأت عالی مجمع به قانونگذاری خوانده شد، با انتقاد برخی نمایندگان مجلس و در رأس آنها علی مطهری روبه‌رو شد. نایب رئیس مجلس ورود این هیأت به بررسی مصوبات مجلس را در حکم شورای نگهبان دوم دانسته و آن را خلاف قانون اساسی دانسته بود.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی هم همنوا با موضع انتقادی علی مطهری تأکید کرد که هیأت عالی مجمع عملاً به شورای نگهبان دوم تبدیل شده است. حسین میرمحمد صادقی با اشاره به رد استانی شدن انتخابات مجلس در هیأت عالی نظارت مجمع اظهار کرد: «موضع ما در مجلس شورای اسلامی همواره این بوده است که کارشناسان و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به هنگام مطرح بودن یک طرح یا لایحه در کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌توانند در جلسات حضور داشته باشند.» او تأکید کرد: «این مسأله موضع ثابت و همیشگی مجلس است که بارها و بارها توسط علی لاریجانی به عنوان رئیس مجلس و سایر نمایندگان مطرح شده است.»

این حقوقدان در ادامه با اشاره به آن بخش از اظهارات مصباحی مقدم که خبر از ارسال مخالفت هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص با استانی شدن انتخابات مجلس به کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی می‌دهد، گفت: «باید توجه داشت که نظرات باید به هنگام بررسی لوایح به مجلس و کمیسیون‌های مربوط ارسال شود ولی امروز بررسی موضوع استانی شدن انتخابات مجلس در بهارستان کارش به اتمام رسیده و ارسال مخالفت مجمع به مجلس معنا ندارد.»

او افزود: «نظر هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام طبیعتاً باید به شورای نگهبان ارسال می‌شد و این شورا نظرات را به مجلس ارسال می‌کرد نه اینکه مجمع رأساً موارد مدنظر خود را به مجلس ارسال کند.»

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اقدامات اخیر هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، خاطرنشان کرد: «نباید کاری کرد که هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به شورای نگهبان دوم تبدیل شود ولی متأسفانه امروز عملاً این هیأت به شورای نگهبان دوم تبدیل شده است.»

گفتنی است مدتی پیش نیز هیات نظارت مجمع، با وجود تصویب لوایح چهارگانه در مجلس و شورای نگهبان، در نقش شورای نگهبان دوم ظاهرشد و به آن ایراد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علیرضاوفاخواه

      سلام اگر استانی شود بعلت عدم شناخت نامزدها من رای سفید میدهم

    • علیرضاوفاخواه

      سلام اگرا





















      ستانی شود بعلت عدم شناخت نامزدها من رای سفید میدهم

    • aryan

      به هرشکلی باشد دیگر رای نمیدهم.چون مجلس دیگر قدرتی ندارد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج