۸۶۰۳۱۵
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان از بازگشت نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید به وطن و رونمایی از آن در بندرعباس خبر داد.

خبرگزاری فارس: رضا برومند عصر امروز در گفت و گویی در بندرعباس گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی در طی سال‌های ۱۳۱۱ و ۱۳۱۲ توسط ارنست هرتسفلد در کاوش‌های مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید کشف شد اما متأسفانه در سال ۱۳۱۶ به سرقت رفت و آن را از کشور خارج کردند.

وی ادامه داد: قطعه نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید پانزده سال بعد، در سال ۱۳۳۰ توسط یک مجموعه دار خصوصی خریداری شد و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا گردید و به مدت حدود شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته شده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۰ مجدداً به سرقت رفت و وضعیت آن نامعلوم شد.

رونمایی از نقش برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان تصریح کرد: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال ۱۳۹۶ از یک مؤسسه حراج آثار هنری در این شهر مصادره شد و سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را شروع کرد که طی آن جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶ با ارائه مدارک مالکیت، خواهان استرداد این اثر تاریخی از دادگاه نیویورک شد.

وی افزود: با هماهنگی مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثابت شد این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رأی نهایی خود را مبنی بر تحویل این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و در نهایت این اثر در ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷ تحویل غلامعلی خوشرو نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران در بازگشت از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.

برومند در پایان خاطرنشان کرد: این اثر در موزه مردم شناسی خلیج فارس بندرعباس به مدت یک ماه از تاریخ ۱۹ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تورو خدا فقط بعد این چند سال ابرو داری گنید و حفظش کنید.هرچند مطمعنم جاش قبلا امن تر بود حداقل توی شرایط استاندارد مطمعن نگهداری میشد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج