جاباما
۸۶۰۴۴۰
۱۹ نظر
۵۰۰۹
۱۹ نظر
۵۰۰۹
پ

وطن‌امروز به ظریف: ساده‌اندیشی تا این حد؟!

روزنامه وطن امروز نوشت: آیا وزیر امور خارجه کشور که خود رشدکرده در نیویورک است هنوز نمی‌داند سیاست خارجه را بند خیالات خام و موهومات نمی‌توان کرد! اگر نمی‌داند، ساده‌اندیشی در این حد را چگونه می‌توانیم در مقام رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ببینیم؟!

روزنامه وطن امروز نوشت: حضور هفته گذشته وزیر امور خارجه آقای ظریف در آمریکا و مصاحبه با رسانه‌های آمریکایی ۲ محور اساسی و پراهمیت داشت که نمی‌توان بسادگی از کنار آنها گذشت.

آقای ظریف در مصاحبه با فاکس‌نیوز از گروهی تحت عنوان تیم «B» متشکل از بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن‌زاید ولیعهد امارات یاد می‌کند که همواره برای ایجاد تنش و درگیری نظامی در منطقه تلاش می‌کنند و دونالد ترامپ را برخلاف خواسته‌اش به سوی جنگ با ایران راهبری می‌کنند.

ظریف علاوه بر این تمایل خود را برای مذاکره جهت تبادل زندانیان طرفین ایرانی و آمریکایی ابراز کرد. بنابراین حضور ایشان در آمریکا، زمان حضورشان، محور مصاحبه‌ها و نیز رسانه‌ای که برای مصاحبه انتخاب کرده‌اند، قابل بررسی و تحلیل است.

چه سنجه و شاخصی بهتر از حضور بالاترین مقام دستگاه دیپلماسی ایران در آمریکا و ابراز تمایل به «مذاکره» برای تبادل زندانیان ۲ کشور که می‌تواند پالسی برای مذاکرات مهم‌تر به طرف خارجی مخابره کند، می‌تواند آمریکا را از اثرگذاری تحریم‌ها و «احساس درد» ایران از این تحریم‌ها مطمئن کند، بویژه اینکه دور قبلی مذاکرات نیز بدواً مخفیانه و با موضوعات فرعی آغاز شده بود.

با فرض بند اول که اصلا هم دور از ذهن نیست، در این صورت با توجه به اصول بنیادین مذاکره می‌توان اثبات کرد راهبرد آقای وزیر غیرقابل توجیه است؛ اولا که هنوز چندماهی از بیان دیالوگ مشهور آقای روحانی نمی‌گذرد که با اشاره به مذاکرات کره‌شمالی و آمریکا و با توجه به بدعهدی آمریکا در برجام، مذاکره با این کشور را صراحتا «حماقت» خوانده بود. ثانیا با توجه به شرایط اقتصادی کشور و در وضعیتی که به لحاظ اقتصادی ایران در موقعیت ضعف قرار دارد، بدیهی است قبول مذاکره در چنین شرایطی، قدرت چانه‌زنی و اعمال فشار طرف مقابل را افزایش می‌دهد.

آیا سخن از جنگ و حمله نظامی به میان آوردن توسط وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، آرامش روانی جامعه داخلی و به تبع آن آرامش سیاسی و اقتصادی کشور را مخدوش نمی‌کند؟ ثانیا آیا محاسبات دشمن را برای فعال کردن گزینه نظامی یا لااقل القای فعال‌سازی این گزینه برای تاثیرگذاری روانی بر جامعه هدف، تغییر نمی‌دهد؟ آن هم در شرایطی که دشمن «فشار روانی» جامعه را راهبردی اثرگذارتر از سایر راهبردهای خود و به عبارت بهتر مکمل آنها می‌داند.

همه اینها را هم کنار بگذاریم، آیا وزیر امور خارجه کشور که خود رشدکرده در نیویورک است هنوز نمی‌داند سیاست خارجه را بند خیالات خام و موهومات نمی‌توان کرد! اگر نمی‌داند، ساده‌اندیشی در این حد را چگونه می‌توانیم در مقام رئیس دستگاه دیپلماسی کشور ببینیم؟!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مردجنوبی

      این اسمش ساده اندیشی نیست بلکه باید تیتر میشد خیانت تا این حد! واقعا اینجاست که باید گفت ما از بیگانگان ننالیم که ...

    • بدون نام

      شما که بیشتر از جنگ صحبت میکنید و دم از تسلیم نشدن میزنید بیشتر آرامش مردم را بهم زدید. اتفاقا صحبتهای آقای ظریف عالی بود و به مردم آرامش میداد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه این تضاد بین ایران و آمریکا جز در برجام وجود داشته یعنی وقتی آمریکا آمادگی مذاکره داشته ایران نداشته و برعکس اگر ایران داشته آمریکا نداشته است

      • hassan.h

        سرنوشت برجام مایه عبرت برای مذاکره خواهان است
        مذاکره برای کدام توافق جدید؟؟!!!؟

    • بدون نام

      احسنت به ظریف

    • بدون نام

      کار آقای ظریف عالی بود

    • حسن

      درودبرظریف ،روشنفکر ونخبه باسواد،، اختیار دست خودش بود الان باتمام دنیاارتباط داشتیم چهره قبیح فقروبیکاری تااین حد برجسته نمی شد

    • بدون نام

      این انتقاد های علنی به وزیر خارجه که مختص به کشور گل و بلبل خودمان است که نهایتا هم از چشم و همچشمی تنگ نظرانه کاسبکارانه نشئت میگیرد ندایی به جهانیان است که ما را جدی نگیرید و هر بلایی که میخواهید سر ما بیارید.
      وزیر خارجه کشورهای دیگر هم بهرالعلوم نیستند ولی موقیت آنها از آنجاست که کل قدرت پشت آنهاست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آخه مدتی است که حق ماموریت برای آقای ظریف کمتر بوده دنبال اضافه کار یه. مذاکره فایده نداره نتیجه اش هم معلومه فقط هدف خرج بیت المال

    • جعفر

      ساده اندیش فقط شمایی

    • بدون نام

      با صحبت های آقای ظریف موافقم و حرکت درستی بود

    • حیات داودی

      ینی دشمن نمیدونه تحریمهاریق مردم رودرآورده؟ظریف بهشون گفته؟آقاجان بروسماقتوبمک..

    • بدون نام

      کار آقای ظریف باعث شد بولتون در موضع ضعف قرار بگیره. ایشون واقعیتهایی رو گفتند که همه می دونند. ایا امریکاییها نمی دونند که تحریم باعت شده نفت ایران فروش نره و پول ایران بی ارزش بشه! ایا مردم ما سایه جنگ رو احساس نمی کنند؟

    • بدون نام

      این تحلیلهای اب دوغ خیاری رو بذار کتار. الفبای سیاست رو بلد نیستی اونوقت دانشمندی متعهد مثل ظریف رو زیر سوال میبرید؟

    • بدون نام

      والا اگه تاثیر مثبت داره کارش خوب بود ولی اگه نشونه اینکه ایران بازم باید کوتاه بیاد تهش بعد شروع مذاکرات جدید باید گفت اشتباه بود .چون فقط وقت کشی میشه

    • ضد امریکا

      درود بر وطن امروز

    • محمد

      اینها راحت تو خونه پیش زن و بچه شون خوابیدن خروپف میکنن اون بیچاره هایی که مرداشون بیگناه تو آمریکا زندانیه خواب ندارن
      پس چه کسی باید به فکر آزادی زندانیان بیگناه باشه؟!!!

    • بدون نام

      شما اگر بهتر میزنی بستان بزن.
      اقا یه کم فکر کن حر ف بزن حیف از اون یارانه کاغذی که به شما و کیهان میدن من که حلال نمیکنم

    • بدون نام

      ظریف تندروهای دو طرف رو با یه چشم نگاه میکنه و میخواد سر دوتاشون رو یجورکلاه بزاره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج