۸۶۰۵۸۲
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

نمایشی که بعد از ۳۰سال اجرا شد

کارگردان نمایش «شاپرک خانوم» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و فراهم شدن شرایط اجرای این نمایش بعد از ۳۰ سال سخن گفت.

خبرگزاری مهر: کارگردان نمایش «شاپرک خانوم» درباره ویژگی‌های این اثر نمایشی و فراهم شدن شرایط اجرای این نمایش بعد از ۳۰ سال سخن گفت.

نمایشی که بعد از ۳۰سال اجرا شد

حسن انصاریان کارگردان نمایش «شاپرک خانوم» که در سالن سینما تئاتر مرکز تئاتر کانون پرورش فکری روی صحنه است درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: این نمایشنامه نوشته بیژن مفید است که من در اجرای آن کاملاً به متن وفادار بودم و خوشبختانه بعد از ۳۰ سال توانستم این اثر نمایشی را به صحنه ببرم. اولین‌بار در سال ۶۸ قرار بود این نمایش را با یک تیم حرفه‌ای و با حضور بازیگرانی چون مهدی فخیم زاده، فهیمه راستگار، منوچهر والی زاده، محبوبه بیات، تورج نصر و بهروز بقایی در تئاترشهر به صحنه ببرم اما به دلیل بالا بودن هزینه‌ها و اینکه در آن دوره مرکز هنرهای نمایشی از اجرای نمایش حمایت نکرد کار تعطیل شد.

وی ادامه داد: چون حساسیت ویژه‌ای روی این کار داشتم اجرای مجدد آن سال‌ها به طول انجامید اما از حدود یکسال قبل دوباره مذاکره برای اجرای نمایش را آغاز کردم. در این نمایش به متن «شاپرک خانوم» وفادار بودم و حتی از خانواده زنده‌یاد مفید نیز برای اجرا اجازه گرفتم. البته چندین ماه درگیر تصویب متن بودم که متاسفانه مدیر قبلی شورای ارزشیابی و نظارت با نمایشنامه مشکل داشت اما با تغییر وی و با روی کار آمدن آقای فخر موسوی با یک جلسه گفتگوی منطقی متن نمایش تصویب شد.

انصاریان درباره داستان نمایش توضیح داد: این نمایشنامه یکی از زیباترین متن‌های نمایشی ایران است و درباره شاپرکی زیباست که قبلاً در باغ بزرگ و پرنور و پرگلی زندگی می‌کرده اما دست سرنوشت او را به سوی زیرزمین تاریک و نموری می‌کشاند و گرفتار دست عنکبوتی پیر می‌کند. عنکبوت که در ابتدا می‌خواهد او را بخورد محو زیبایی شاپرک شده و از خوردن او صرف‌نظر می‌کند اما شرطی را پیش پای شاپرک می‌گذارد و آن شرط این است که او برود و چند حشره را که در زیرزمین زندگی می‌کنند گول بزند و پیش عنکبوت بیاورد تا او آنها را بخورد و راه بازگشت به باغ را به شاپرک نشان دهد.

شاپرک خواسته او را می‌پذیرد و به سراغ موجوداتی چون ملخ، خاله سوسکه، کرم شب‌تاب، زنبورعسل و مگس می‌رود اما با وجودی برخی از آنها به او آسیب می‌رسانند، دلش نمی‌آید هیچ‌کدام از آنها را گول بزند و خسته و غمگین درحالی‌که زیبایی‌اش را از دست داده نزد عنکبوت برمی‌گردد … البته در این اجرا من دیدگاه خودم را از نمایشنامه بیژن مفید روی صحنه برده‌ام.

این کارگردان یادآور شد: در این نمایش هنرمندان پیشکسوت تئاتر در کنار جوان‌ترها ایفای نقش می‌کنند که بر همین اساس سیاوش طهمورث عنکبوت، فریبا متخصص خاله سوسکه، قربان نجفی کرم شب‌تاب، بهرام سروری نژاد مگس، محمد آقامحمدی ملخ، آذین فولادوند شاپرک خانوم، سبا قاسمی زنبور عسل هستند و پارسا رضوی، نرگس الله وکیلی و حسام صیادی در نقش بچه سوسک‌ها ایفای نقش می‌کنند.

وی در پایان صحبت‌هایش بیان کرد: این نمایش به صورت مستقل و با هزینه شخصی به صحنه می‌رود و برای ساخت دکور که در واقع یک ساختمان سه طبقه را در صحنه ساختیم، هزینه زیادی متقبل شدیم. مشکل ما در جذب مخاطب این است که سالن سینما تئاتر کانون مدتی تعطیل بوده و نمایشی در آنجا اجرا نمی شده است به همین دلیل مخاطبانش را از دست داده است و حتی بسیاری از تماشاگران ما تصور می‌کنند این سالن همان سالن حجاب یا پارک لاله است و برخی به اشتباه برای دیدن نمایش به آنجا مراجعه می‌کنند از همین رو ما با کمبود مخاطب روبرو هستیم.

کامران قدکچیان و منوچهر مصیری تهیه‌کنندگان این اثر نمایشی هستند.

«شاپرک خانوم» تا اول خردادماه ساعت ۲۰ میزبان علاقه‌مندان به تئاتر خواهد بود. سالن سینما و تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خیابان شهید بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، نبش کوچه چهارم واقع شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج