۸۶۰۹۱۲
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

زیباکلام: وضعیت اصلاح‌طلبان تقصیر خاتمی است

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران حال نداشتن موضعی واحد در قبال دولت روحانی را یکی از ضعف‌های بزرگ جبهه اصلاحات می داند. او درباره این موضوع به گفت: «اصلاح‌طلبان هیچگاه سیاست منسجم، پخته و یکپارچه‌ای در مواجهه با روحانی در پيش نگرفتند. از ارديبهشت سال۹۶ به تدريج شاهد به‌راه‌افتادن پشيمانی‌ها از انتخاب روحانی بوديم و اصلاح‌طلبان در تمام اين ايام نتوانستند به يک موضع معقول دست‌ يابند.

نامه‌نیوز: علی صوفی، وزیر دولت اصلاحات و فعال سیاسی در گفت‌وگویی سخن از استعفای روحانی به میان آورده است. علی صوفی در این مصاحبه پا را فراتر از انتقادهای عادی اصلاح‌طلبان به دولت گذاشته و گفته است: «ما همچنان به آقای روحانی توصیه استعفا را داریم چرا که اگر شرایط طوری است که به آقای روحانی اجازه ادامه کار نمی‌دهد باید فکری کنند یعنی ساختار را درست کرده و تغییرات لازم را ایجاد کنند و اگر نمی‌توانند نیز با مقام معظم رهبری در میان گذاشته شود». این سخن درحالی است که معلوم نیست او از جانب خودش چنین سخنی را مطرح کرده یا آنکه دیگر اصلاح‌طلبان نیز با این نظر همراهند.

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران باور دارد که چنین سخنی مورد تأیید رهبر اصلاحات نیست اما در عین حال نداشتن موضعی واحد در قبال دولت روحانی را یکی از ضعف‌های بزرگ جبهه اصلاحات می داند. او درباره این موضوع به گفت: «اصلاح‌طلبان هیچگاه سیاست منسجم، پخته و یکپارچه‌ای در مواجهه با روحانی در پيش نگرفتند. از ارديبهشت سال۹۶ به تدريج شاهد به‌راه‌افتادن پشيمانی‌ها از انتخاب روحانی بوديم و اصلاح‌طلبان در تمام اين ايام نتوانستند به يک موضع معقول دست‌ يابند.

وقتی به جلوتر که آمديم برخی از آنها بر موضع اوليه خود يعنی حمايت از روحانی ايستادند و برخی ديگر گفتند كه ديگر با او و حزب متبوعش يعنی اعتدال و توسعه همراهی نمی‌كنيم و از اين پس ائتلافی با روحانی نخواهيم داشت. چنين شرایطی در حالی است كه ضرورت داشت اصلاح‌طلبان با رويكردی مشخص با دولت حسن روحانی رو‌به‌رو شوند. می‌دانيم كه بخش گسترده‌ای از آراء انتخاباتی به واسطه دعوت اصلاح‌طلبان از .مردم بود. اصلاح‌طلبان بخشی از مردم را پای صندوق رأی آوردند اما بعد از انتخابات ديگر كاری به مردم نداشتد».

اصلاح‌طلبان دربرابر تمام نقدها يا سكوت می‌كنند يا هرچندوقت يک‌بار برخی از آنها اظهاراتی انفرادی و نه تشكيلاتی اظهار می‌كنند. سرنوشت فعلی اصلاح‌طلبان تقصیر رهبر اصلاحات است که نتوانسته یک سیاست واحد را برای جریان اصلاحات تبیین کند؛ رهبر اصلاحات به‌معنی تمام شخصیت‌هایی است که از جانب جبهه اصلاحات سخن می‌گويند اعم از آقای خاتمی و دیگران.زیباکلام گفت : سرنوشتی که امروز جریان اصلاحات به آن چار شده است و بخش عمده ای از اعتبار سیاسی و اجتماعی اش را از دست داده است مقصر فقط رهبری اصلاحات است . نه می توانیم بگوییم اصولگرایان مقصر هستند و نه شورای نگهبان و نه صدا و سیما.

زیباکلام درباره اظهارات اخیر صوفی اظهار کرد: «آنچه آقای صوفی گفته است سخن رهبر اصلاحات نيست و مشكل از همينجا آغاز می‌شود؛ يعنی بعد از ۶سال اصلاح‌طلبان دور هم جمع نمی‌شوند تا يک‌رويه واحد درباره روحانی در پيش بگيرند. اصلاح‌طلبان اهل كارهای فكری و تشكيلاتی نيستند و هر كدام نظر خود را می‌دهند و می‌بينيم كه كرباسچی، عارف، مرعشی، صوفی و... هركدام یک‌نظر خود را ارائه می‌دهند. پس از آنكه آقای خاتمی گفت ديگر درخواست ما برای رأی‌دادن موثر نخواهد بود يک‌نامه ‌سرگشاده نوشتم و گفتم كه مشكل اصلی اصلاح‌طلبان غفلت از آزادی و دموكراسی‌خواهی است. اصلاح‌طلبان دربرابر تمام چنين نقدهایی يا سكوت می‌كنند يا هرچندوقت يک‌بار برخی از آنها اظهاراتی انفرادی و نه تشكيلاتی اظهار می‌كنند. سرنوشت فعلی اصلاح‌طلبان تقصیر رهبر اصلاحات است که نتوانسته یک سیاست واحد را برای جریان اصلاحات تبیین کند. رهبر اصلاحات به معنی تمام شخصیت‌هایی است که از جانب جبهه اصلاحات سخن می‌گويند اعم از آقای خاتمی و دیگران».

این استاد دانشگاه درباره میزان تقصیر دولت در به‌وجود آمدن بحران‌ها و نابسمانی‌های اخیر کشور گفت: «اکنون تورم نزدیک به ۵۰درصد رسیده است که در تاریخ معاصر کم‌نظیر است و گفته می‌شود رشد اقتصادی در سال۹۶ به منفی ۶درصد سقوط خواهد کرد. باید بررسی کرد و دید که آیا مسئولیت چنین بحران‌هایی سراسر بر دوش ترامپ است؟ ».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خاتمی حزب غربگرا و دوچهره اصلاحطلبان جاه طلب را بوجود آورد که موفق شدند در این چند سال قیمتها را به چندین برابر زمان احمدی نژاد برسانند و گرانی ها ادامه دارد تا ۱۴۰۰ !؟؟؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟!!/!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • ضد امریکا

        این افزایش قیمت توسط دولت عمدی است

    • بدون نام

      حرفهای شما کسل کننده است برای اینکه در حد روزنامه خونی اطلاعات داری هیچ تحقیقی از طرف شما استاد تمام انجام نگرفته فقز مفت حرف مطرنی وبی فایده..

    • بدون نام

      خیرتقصیر عروسک خیمه شب بازی آقایی بنام زیباغلام است که خودفروخته اونها وشیفته خدمت دربار ملوکانه کاخ نشینان دولت روحانی بودی چون بوقلمون رنگ عوض کرده ای

    • والی

      واقعا که اصلاح طلبان بی جنبه بودن پشیمانان کردند و

    • بدون نام

      روحانی ابروباس اصلاحطلبان نزاشت به قول دوستان خودش کمتراز۹درصدمحبوبیت ورای دارهه وزودتراستعفایابرکنارکنیدایران نابودکشوندحسن کلیدسازکلیدت کو

      پاسخ ها

      • علی

        جناب رییس جمهور محترم وظیفه ای داشت و عمل کرد! و آن بدبین کردن مردم به روحانیت، نابودی صنعت هسته ای ، نان مردم را آجر کردن و در آخر باز گشایی سفارت کدخدا. طفلک در مرحله آخر گیر کرده.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج