۸۶۰۹۸۸
۱۴ نظر
۵۰۱۶
۱۴ نظر
۵۰۱۶
پ

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

کاپ یکبار مصرف استارباکس وسط قصه افسانه‌ای بازی تاج و تخت. خیلی زود این گاف پرطرفدارترین سریال این‌روز‌های جهان، خبرساز شد. احتمالا سازندگان سریال «بازی تاج و تخت» فکرش را هم نمی‌کردند که در آن همه تاریکی چنین گافی به چشم بیاید. ولی خیلی سریع این اشتباه‌شان دنیا را درنوردید. این گاف‌ها البته اتفاقات معمول در سریال‌های تاریخی هستند.

وب‌سایت خبرآنلاین: کاپ یکبار مصرف استارباکس وسط قصه افسانه‌ای بازی تاج و تخت. خیلی زود این گاف پرطرفدارترین سریال این‌روز‌های جهان، خبرساز شد.

احتمالا سازندگان سریال «بازی تاج و تخت» فکرش را هم نمی‌کردند که در آن همه تاریکی چنین گافی به چشم بیاید. ولی خیلی سریع این اشتباه‌شان دنیا را درنوردید. این گاف‌ها البته اتفاقات معمول در سریال‌های تاریخی هستند.

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

از «تایتانیک» تا «ارباب حلقه‌ها» هم از این گاف‌ها در امان نبودند و این یک اتفاق شایع است که گاهی پیش می‌آید.

در سریال‌های ایرانی هم این اتفاق بار‌ها پیش آمده و اصلا هر بار سریالی تاریخی از تلویزیون ایران پخش می‌شود، یکی از سرگرمی‌های مردم در اشکال مختلف شبکه‌های اجتماعی همین کشف و به اشتراک گذاشتن اشتباهات تاریخی است. فرقی ندارد، از «مختارنامه» تا «لحظه گرگ و میش». تا جایی که کارگردان یکی از سریال‌هایی که در آن دهه شصت را به تصویر کشیده بود از مخاطبانی گفته بود که سریال را با دور کند می‌بینند تا ایرادات صحنه و لباس بازیگر‌ها را ببینند. به همین بهانه بخشی از گاف‌های بعضا حیرت‌انگیز در سریال‌های سال‌های اخیر را مرور می‌کنیم.

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

ماجرای کابل‌های فشار قوی رود نیل!

آذین از مدیران تولید سرشناس سینمای ایران خاطره‌ای دارد از سکانس معروف کشتی‌سواری در سریال «یوسف پیامبر» که سال‌ها قبل در مجله زندگی ایرانی چاپ شده. او در آن جا گفته بود: «صحنه را در دریاچه‌ای مصنوعی که اطراف شهر ساخته بودیم گرفتیم و فیلمبرداری سکانس سخت تمام شد. روی میز تدوین، اما مشخص شد در دوردست کابل‌های فشار قوی برق وجود داشته و به سختی آن تیر‌های فشار قوی از تصاویر پاک شدند.» هرچند سازندگان این سریال از این گاف قسر در رفتند، اما ناخن‌های فرنچ شده زنان مصر یا افقی ماندن رد شلاق‌هایی که عمودی بر پیراهن یوسف پایین می‌آمدند از سوتی‌های ماندگار این سریال ماندگار هستند.

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

ماجرای عکس‌های اشتباهی

از سریال معروف «سرزمین کهن» که بگذریم که به خاطر یک عکس اشتباهی کل سریال به محاق رفت، در سریال «شهرزاد» هم وقتی حسن فتحی عکس حسین شریعتمداری را به عنوان یک مجرم روی دیوار شهربانی زده بودند که حاصل یک سرچ گوگلی بود، انتقاد‌ها و تفسیر‌ها قدری بالا گرفت که فتحی و سرمایه‌گذاران فیلم مجبور به دلجویی از سردبیر کیهان شدند.

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

مختارنامه

حتی داود میرباقری که برای کارهایش کارشناسان تاریخی، چون رسول جعفریان دارد هم بری از این اشتباهات نبوده است و او هم در سریال «مختارنامه» برای کاراکتر محمد حنفیه حتی زیر سئوال است و می‌گویند درباره سن و بیماری او اشتباه داشته یا همان زمان علیرضا بحرامی در یادداشتی برای گاف‌های این سریال نوشته است: «حال از این موضوع که بگذریم، بر این اعتقادم آن‌چه که منتقدان باید بر به‌کار بردن آن در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» برمی‌آشفتند، استفاده از ترکیب‌های امروزی «باغت آباد انگوری»، «تا فی‌ها خالدون سوختن»، «رو کم کنی»، «قمپز درکردن» و امثال این‌ها نبود، بلکه کاربرد مصدری جعلی از درهم آمیختن چند مصدر سالم و درست بود که خود می‌تواند اساس و ابتدای انحراف و خطایی ماندگار باشد.»

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

در چشم باد

سریال «در چشم باد» جعفری جوزانی هم از آن پر اشتباه‌هاست. ایراد‌هایی که بچه‌های وقت همشهری جوان فهرست‌شان کرده بودند. از وجود دکه روزنامه فروشی جدید و سطل آشغال پلاستیکی در دهه ۵۰ تا ایراد‌های فاحش که خبرساز هم شده‌اند.

در زمان پخش این سریال، میرفخرایی طراح صحنه فیلم درباره این همه ایراد در سریال توضیح داده بود و برای هر کدام بهانه‌هایی آورده بود.

علمک‌های گاز روی دیوار خانه‌ها در دهه ۵۰ و ۶۰ از دیگر اشتباهات فاحش نما‌هایی از این فیلم بود.

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

پژو ۲۰۶ کیمیا، در دهه ۶۰!

سریال «کیمیا» ساخته جواد افشار، یکی از سریال‌های تاریخ معاصر بود. سریالی که در آن مهراوه شریفی‌نیا نقش دختری به نام کیمیا را از دهه ۵۰ تا دهه ۹۰ بازی می‌کرد.

«کیمیا» سوژه شبکه‌های اجتماعی شده بود. از انتقادات فراوان به گریم‌های سریال که بگذریم تقریبا هر قسمت کلی اشتباه تاریخی داشت. از خرید میوه در کیسه‌های پلاستیکی در سال‌های قبل از انقلاب تا پژو ۲۰۶ در دهه ۶۰. کار به جایی رسیده بود که بر اثر فشار‌های افکار عمومی، خود مهراوه و پوریا پورسرخ هنرپیشگان فیلم هم به این اشتباهات واکنش نشان میدادند و با شوخی‌های شبکه‌های اجتماعی شوخی می‌کردند.

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

معمای شاه

یکی دیگر از کار‌های تاریخی سال‌های اخیر سیما پروژه «معمای شاه» بود که تاریخ پهلوی را مرور می‌کرد و سعی شده بود شِمای کاراکتر‌های واقعی افراد به نمایش گذاشته شود.

این سریال هم پر بود از اشتباهات تاریخی. کار به جایی رسیده بود که خسرو معتضد در مصاحبه‌ای با انتقاد از عدم تطبیق تاریخی فیلم با واقعیت، گفته بود: «کم مانده موبایل دست ناصرالدین شاه بدهند.»

یکی از تاریخی‌ترین اشتباهات فیلم جایی بود که سعید نیکپور در سال ۱۳۱۸ روی کاغذ با خط خوش می‌نوشت: «یا علی گفتیم و عشق آغاز شد...» شعری که در دهه ۷۰ گفته شده است!

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

سختی دیوار بدون علمک گاز!

یکی دیگر از سریال‌های تاریخی که اخیرا پخش شده، سریال لحظه «گرگ و میش» همایون اسعدیان است که بخشی از آن در دهه ۶۰ روایت می‌شد.

گاف استارباکسی «بازی تاج و تخت» و گاف‌های تاریخی سریال‌های ایرانی

او خودش در این باره می‌گوید: «سعی کردیم اشتباه فاحش نداشته باشیم، اما واقعا اجتناب ناپذیر بود. باورتان نمی‌شود برای پیدا کردن ۴۰ متر دیوار آجری بدون اله‌مان‌های دهه ۹۰ ما چه مشکلاتی داشتیم که برداشت داشته باشیم. تلاش‌مان را کردیم، ولی از یک جایی گفتیم حالا ۴ تا اشتباه اجتناب ناپذیر است!»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حالا که همه دنیا میگن گات گاف داده شما دنبال گافهای ایرانی میگردی یعنی داری میگی چرا از سریال محبوبتون گاف گرفتند دیگه اینقدر هوادار سفت و سختش هستید؟؟؟ توی بسیاری از سریالها و فیلمهای خارجی هم گاف هست در حد المپیک

      پاسخ ها

      • یک شهروند

        حالا شما زیاد حرص نخور!!!

    • بدون نام

      خواهشا سریالای جاخالی ایرانی رو تو هیچ زمینه ای با تاپ ترین سریال دنیا مقایسه نکنید
      دقیقا مثل مقایسه مرسدس بنز و بوگاتی و.. با رانا و پراید میمونه

      پاسخ ها

      • بم

        گات ؛ تاپترین سریاله؟ زارت!

    • بدون نام

      سریال های ایرانی که همش سوتیه

    • بدون نام

      آره، مثل سریال شهرزاد که ۲۸ مرداد تو گرما، شهرزاد یقه اسکی و پالتو تنشه!

    • من

      بگید که وضعیت سفید هیچ سوتی ای نداشت

    • بدون نام

      تو فیلم یوسف لباس زندانیا از پشت سر زیپ داشت!!

    • من

      وضعیت سفید و دکتر قریب گاف نداشتن
      اینها رو هم بگید خودکم بینها

    • بنفشه

      به نظرم این کار بازی و تاج و تخت بیشتر شبیه یه تبلیغ بوده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خب آره دیگه پولش هم زدن به جیب

      • بدون نام

        همش حقه پوله

    • بردیس

      تو سریال در چشم باد در دهه ی 60 روی کیف بچه ها عکس جومونگ بود...

    • محمد حسین نیک پور

      خود این وب سایت هم گاف داد سریال را نوشت فیلم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج