۸۶۱۰۵۴
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

وزارت راه: بحث انتقال پایتخت مطرح نیست

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: به هیچ وجه موضوع انتقال پایتخت در این شورا مطرح نشده و صرفا بر اساس آیین نامه ساماندهی پایتخت عمل می کنیم.

خبرگزاری مهر: دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری گفت: به هیچ وجه موضوع انتقال پایتخت در این شورا مطرح نشده و صرفا بر اساس آیین نامه ساماندهی پایتخت عمل می کنیم.

در حالی که بر اساس طرح جامع پایتخت که در وزارت مسکن و شهرسازی اوایل دولت دهم به تصویب رسیده بود، سقف جمعیت پذیری تهران حدود ۱۳ میلیون نفر (۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر) تعیین شده بود، بار دیگر شورای عالی شهری و معماری دولت یازدهم زمانی که شهردار فعلی پایتخت، دبیر این شورا بود، طی مصوبه‌ای سقف جمعیت پذیری پایتخت را به ۱۰ و نیم میلیون نفر کاهش داد و قرار شد تا ۱۴۰۴، جمعیت کلانشهر تهران در حد ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر باقی بماند که به معنی کاهش ۱۸.۶ درصدی جمعیت پذیری تهران بود.

این در حالی است که در طرح جامع سال ۱۳۴۸ در شورای عالی شهرسازی وقت، این رقم ۲.۵ میلیون نفر تعیین شده و در آن مصوبه نسبت به احتمال افزایش بیش از حد جمعیت تهران به دلیل مهاجرت، حاشیه نشینی و کمبود شغل در دیگر شهرها و انتقال مردم به تهران برای یافتن شغل در کارخانه‌ها و صنایع جاده کرج هشدار داده شده بود.

با این حال همواره پس از انقلاب و به ویژه با اتمام جنگ، موضوع انتقال پایتخت سیاسی کشور از تهران مد نظر بوده است؛ مسأله ای که موافقان و مخالفان متعددی دارد.

نهایتاً با تصویب قانون امکان سنجی ساماندهی و انتقال پایتخت در ۶ اردیبهشت سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی و ابلاغ آن در خرداد همان سال از سوی رئیس جمهور به عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم و مأمور شدن شورای عالی شهرسازی و معماری نسبت به اجرای این قانون مطابق آئین نامه این قانون -که در ۴ مهر ماه سال گذشته در آخرین روزهای کاری عباس آخوندی در وزارت راه و شهرسازی دولت دوازدهم در هیئت وزیران به تصویب رسید- طرح انتقال پایتخت شکل و بوی اجرایی‌تری به خود گرفت.

مهدی چمران رئیس سابق شورای شهر تهران نیز در سال ۹۳ اعلام کرد: هزینه انتقال پایتخت، ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است با این حال اخیراً یکی از نمایندگان مجلس هزینه انتقال پایتخت را تا سه برابر این رقم برآورد کرده که البته منبع این رقم، تخمینی را ذکر نکرده بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اینکارا عرضه میخواد! شما تو امور یومیه خودتون موندید. این مسائل جدی را به آیندگان بسپارید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج