۸۶۱۲۸۴
۱۶ نظر
۵۰۱۲
۱۶ نظر
۵۰۱۲
پ

نفع روسیه از همکاری با ایران در چیست؟

کارشناس مسائل بین الملل پیشنهاد اخیر روسیه به ایران در زمینه همکاری های صلح آمیز هسته ای را مورد بررسی قرار داده است.

خبرآنلاین برای بررسی ادامه همکاری‌های تهران و مسکو با دکتر حسن بهشتی‌پور کارشناس مسائل هسته‌ای و بین‌الملل گفت‌وگو کرده‌ که در ادامه آن را می‌خوانید:

نفع روسیه از همکاری با ایران در چیست؟

حسن بهشتی‌پور:

اگر سوابق همکاری های هسته ای ایران در چند سال اخیر را بررسی کنیم می بینیم که در زمان رژیم شاه آمریکا با ایران همکاری هایی داشت. مانند توسعه راکتوری که در خیابان کارگر کنونی است. ایران همچنین برای توسعه برق هسته ای بوشهر قبل از انقلاب با آلمان به توافق رسیده بود که به سرانجام نرسید و کشور آلمان در این زمینه با اینکه تقریباً ۷۰درصد آن تکمیل شده بود این پروژه را کنار گذاشتند. پس از این نیز در سال ۱۹۹۵ (شمسی۱۳۷۳) مناقصه ای برگزار شد و روسیه از آن برنده بیرون آمد و طبق آن قرار شد که عملیات ساخت راکتور برق هسته ای بوشهر توسط مسکو انجام شود.

در این راستا و به دلیل تفاوت فناوری روسیه با آلمان، مسکو مجبور شد تا از ابتدا ساخت این نیروگاه را کلید بزند. همچنین روسیه متعهد شد که این نیروگاه را ۵ ساله به اتمام برساند و آن را تحویل دهد. اما به دلیل مشکلات مطرح شده در آن برهه زمانی که این پروژه تا سال ۲۰۱۳ به طول انجامید. روس ها مشکلات مالی را عنوان می کردند و ایران نیز فشارهای بین المللی را باعث به تعویق افتادن این طرح اعلام می کرد.

باید توجه داشت که در این سالها تنها یک راکتور ساخته نشد بلکه دانش هسته ای هم به ایران منتقل شد. در همین حال نیروهای متخصص هسته ای هم آموزش های لازم را دیدند و در نهایت سال ۱۳۸۵ جمهوری اسلامی ایران موفق شد تا صنعت هسته ای را بومی کند و به چنین دستاورد بزرگی برسد. در آن دوره ایالت متحده آمریکا فشارهای متعددی را بر روسیه وارد می کرد تا آنها را از ادامه همکاری با ایران منصرف کند ولی نکته قابل توجه این است که این خواسته واشنگتن هیچ گاه محقق نشد و تولید برق در نیروگاه بوشهر از سال ۹۳ تا کنون ادامه دارد. پس از تصویب برجام قرارداد توسعه فاز ۲ و ۳ این نیروگاه نیز بسته شده است و مسکو متعهد شده که طی ۱۰ سال این فازها را راه اندازی کند.

در مورد فعالیت های صلح آمیز هسته ای که تاثیرات زیادی دارد. اما در موارد دیگر مانند ذخایر اورانیوم و خرید آب سنگین باید دید که مسکو در نهایت چه تصمیمی را اتخاذ خواهد کرد. پرواضح است که هر کشوری بر اساس منافعش تصمیم خواهد گرفت و روسیه هم از این قاعده مستثنی نیست و در نتیجه همکاری با ایران نیز در جهت منافع این کشور خواهد بود. در این بین آمریکایی ها هستند که در این زمینه ضرر خواهند کرد. نمی توان صد در صد تضمین داد اما به احتمال زیاد به نظر می رسد که به غیر از نیروگاه بوشهر روسیه در دیگر زمینه ها نیز با ایران همکاری کند.

همان طور که می دانیم آمریکا قراردادهای زیادی با روسیه داشته است. اما با توجه به اینکه این قراردادها بین دو قدرت بزرگی که پس از جنگ جهانی دوم بیشترین سلاح های اتمی را در اختیار دارند بسته شده است، خواستار این نیستند که آنها را محدودتر کنند، چرا که با توجه به نبودن چین در معادلات این کشور می تواند از روسیه و آمریکا پیشی بگیرد. پیشنهاد پوتین نیز به همین دلیل است تا در صورت محدودسازی سلاح ها پکن هم وارد این معادله شود و از آن تبعیت کند. چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا پس آمریکا طبیعتا در سال های اخیر در زمینه سلاح های هسته ای به پیشرفت های چشمگیری نیز دست یافته است. ورود احتمالی پکن به قراردادهای تعلیق شده بین آمریکا و روسیه آن کشور را ملزم به پذیرفتن محدودیت های موجود می کند.

اما کره شمالی با توجه به موقعیتی که دارد برای آمریکا، چین و روسیه از اهمیت بسیاری برخوردار است. اما از لحاظ هسته ای برآورد میشود که پیونگ یانگ ۱۰کلاهک هسته ای داشته باشد و در همین راستا مذاکرات با کره شمالی در چارچوب تامین امنیت شرق منطقه ای آسیا است. بنابراین موضوع کره شمالی ژئواستراتژیک، ژئوپلتیکی و حتی ژئواکونومیک نیز به شمار می رود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      روسیه = روباه مکار
      این همه باج که در این 40 سال به روسیه دادیم اگه نصفش رو به آمریکا داده بودیم الان وضعمون توپ توپ بود

      پاسخ ها

      • hassan.h

        روسیه نیز مانند آمریکا و هر کشور دیگری بدنبال منافع خود هست ما در اشتباهیم که انتظار داریم روسیه بنگاه خیریه باشد

    • بدون نام

      تلکه کردن ایران و حمایت پوشالی

    • بدون نام

      یعنی هیشکی نمیدونه ک نفع روسیه از ایران چیه؟؟ الان شما گفتید فهمیدیم!!! آقا سکوت این جماعت، سکوت آگاهانه است. بسه دگ انقدر خودتون رو سنگ روو یخ نکنید

    • سانسور چی مورد

      ایران سپر بلای روسیه و عراق است

    • ایرانیم

      روسیه عاشق ایران نیست داره میچاپونش قبلا مستعمره میکردن الان روش حدیدپیاده کردن

    • شیپور وارونه

      پز استقلال میگیریم ولی از همه وابسته تریم .

    • بدون نام

      فقط و فقط چپاول ایران هر موقع هم خواست به همه چیز پشت پا می زند مگر خبر نداشت ایران تحریم است پول اس سیصد گرفت بعد موقع تحویل گفت شما تحریم هستید

    • آ زاد

      غارت تمام ثروت کشور ونابودی نام ایران ،و مثل الان مستعمره خود کردن

    • بدون نام

      روسیه فقط داره از بودن با ایران سود میبره
      ایران بزرگترین خریدار سلاح های روسیه هست
      روسیه بدلیل تنش بین ایران و اسرائیل و اروپا و امریکا راحت داره نفتشو میفروشه و گازشم براحتی به اروپا میفرسته درحالی ک ایران میتونست این کارو کنه و کلی پول به جیب بزنه
      ایران دیگ ی کشوره ویران شدس

    • بدون نام

      روسیه فقط داره از بودن با ایران سود میبره
      ایران بزرگترین خریدار سلاح های روسیه هست
      روسیه بدلیل تنش بین ایران و اسرائیل و اروپا و امریکا راحت داره نفتشو میفروشه و گازشم براحتی به اروپا میفرسته درحالی ک ایران میتونست این کارو کنه و کلی پول به جیب بزنه
      ایران دیگ ی کشوره ویران شدس

    • بدون نام

      نفع روسیه در همکاری با ایران غارت ایران است

    • بدون نام

      گاز مفت

    • بدون نام

      در همه چیز. در واقع امر خوب نگاه کنی روسیه داره میره جلو ما هم سپر بلاشیم. بلا بگیره ایشاللله.

    • بدون نام

      دریای خزر و ووووووووووووووهای زیاد دیگه یه ترکمانچای دیگه در نیاد خدامونو شکر میکنیم ماکه نابود شدیم دیگه ایران عزیزمون دیگه از این کوچکتر نشه

    • بدون نام

      دوشیدن ثروت کشور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج