۸۶۱۴۵۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

رونمایی از نقش‌برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

آئین رونمایی "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید" استردادی از آمریکا در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس برگزار شد.

خبرگزاری ایسنا: آئین رونمایی "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید" استردادی از آمریکا در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس برگزار شد.

صبح امروز با حضور همتی (استاندار هرمزگان)، مرادی (نماینده مردم هرمزگان در مجلس) و فعالین فرهنگی و هنری استان هرمزگان آئین رونمایی "نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید" استردادی از آمریکا در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بندرعباس برگزار شد.

استاندار هرمزگان در حاشیه این مراسم در گفت‌وگویی افزود: امروز در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس در مراسمی حضور یافتیم که به فرهنگ و گذشته‌مان بازمی‌گشت.

رونمایی از نقش‌برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

فریدون همتی بابیان اینکه امیدوارم چنین اقداماتی سبب شود تا مردم به‌ویژه جوانانمان با گذشته و میراث گرانبهایمان آشنا شوند، تصریح کرد: باید مردم از موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس بازدید کرده و علاوه بر تاریخ و فرهنگ هرمزگان با نقش برجسته سرباز هخامنشی تخت جمشید آشنا شوند و با تاریخ غنی کشورمان بیش از گذشته آشنا شوند.

وی با اشاره به اینکه به نرم هر ایرانی باید تلاش کند تاریخ کشورش را فرا بگیرد، اظهار کرد: باید بدانیم کشورمان چه فراز و فرودی داشته تا اکنون به اینجا رسیده است.

همتی بابیان اینکه این اثر خود یک تاریخ را به دنبال دارد، خاطرنشان کرد: موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس دیدن دارد و به‌تمامی مردم توصیه می‌کنم از این مکان فرهنگی بازدید کرده و به‌خوبی سنت‌ها و آئین مردم هرمزگان را فرا بگیرند.

رونمایی از نقش‌برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

عالی‌ترین مقام دولت در هرمزگان با اشاره به اینکه کشوری مثل آمریکا که قدمتی ندارد در مقابل کشور ایران اسلامی که از دیرباز نقش مهمی در جهان داشته، نمی‌تواند عرض‌اندام کند، اضافه کرد: نسل‌های آینده به‌طور حتم به این مقطع تاریخی افتخار خواهند کرد.

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایسنا، گفت: افتخاری که امروز رخ داد، در راستای تقویت و توسعه توجه به میراث فرهنگی بود زیرا میراث فرهنگی هویت ماست و می‌تواند به نقش‌های اجتماعی ما کمک کند.

رونمایی از نقش‌برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

رضا برومند بابیان اینکه پس از بازگشت این نقش برجسته به کشورمان پس از گذشت ۸۰ سال، رایزنی خود را با سازمان میراث فرهنگی کشور آغاز کردیم، تصریح کرد: با نگاه مناسب دکتر مونسان و نمایش عمومی این اثر نیز فرصت یک‌ماهه برای انتقال این اثر به بندرعباس داده شد.

وی با اشاره به اینکه این اثر با تدابیر شدید امنیتی وارد بندرعباس شد و از ۱۹ اردیبهشت تا ۱۵ خرداد در موزه مردم‌شناسی خلیج‌فارس به نمایش گذاشته خواهد شد، اظهار کرد: هدف ما بود که فضای روانی و اجتماعی نسبت به میراث فرهنگی‌مان را تقویت کنیم و مردم در این زمینه علاقه‌مند شده و بتوانیم باقدرت بیشتر کار مرمت، بازسازی و احیای میراث فرهنگی استان که برخی بعد بین‌المللی دارند همچون قلعه پرتغالی‌ها و معبد هندوها را انجام دهیم.

رونمایی از نقش‌برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

یک محقق و پژوهشگر تاریخ هرمزگان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: نقش برجسته سرباز هخامنشی در فاصله سال‌های ۱۳۱۱-۱۳۱۲ در کاوش‌های مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو در تخت جمشید توسط ارنست هرتسفلد کشف شد اما متأسفانه در سال ۱۳۱۶ به سرقت رفت.

منصور نعیمی بابیان اینکه این قطعه نقش برجسته پانزده سال بعد، در سال ۱۳۳۰ توسط یک مجموعه‌دار خصوصی خریداری و به موزه هنرهای زیبای مونترال کانادا اهدا شد، افزود: نقش برجسته سرباز هخامنشی به مدت نزدیک به شصت سال در این موزه به نمایش گذاشته‌شده بود تا اینکه در سال ۱۳۹۰ مجدداً به سرقت رفت.

وی ادامه داد: این اثر طبق حکم دفتر دادستانی منطقه منهتن نیویورک در سال ۱۳۹۶ از یک مؤسسه حراج آثار هنری نیویورک مصادره شد و سازمان میراث فرهنگی بلافاصله پس از اطلاع از این موضوع اقدامات حقوقی خود را آغاز کرد و جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۶ با ارائه مدارک مالکیت، استرداد این اثر تاریخی را از دادگاه نیویورک درخواست کرد.

رونمایی از نقش‌برجسته سرباز هخامنشی در بندرعباس

نعیمی افزود: خوشبختانه با هماهنگی با مرکز خدمات حقوقی ریاست جمهوری، مرکز دیوان لاهه، وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ثابت شد این شیء تاریخی متعلق به ایران است و دادستانی آمریکا در همان سال رأی نهایی خود را مبنی بر استرداد این اثر تاریخی به ایران صادر کرد و در نهایت این اثر در ۱۳ شهریورماه ۱۳۹۷ تحویل نماینده دائم ایران در سازمان ملل شد و رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در بازگشت خود از سفر نیویورک این اثر را به ایران بازگرداند.

وی بابیان اینکه حضور این تندیس در هرمزگان کار زیبایی است و باید به فال نیک گرفت، تصریح کرد: اما بنده تأسف می‌خورم زیرا ای‌کاش به‌جای ورود این تندیس شاهد نمایش مجسمه شیر برنزی که متعلق به هرمزگان است در این موزه بودیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      زشت

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج