جاباما
۸۶۱۵۲۴
۲۶ نظر
۵۰۱۳
۲۶ نظر
۵۰۱۳
پ

چرا بدغذاترین مردم دنیا شده‌ایم؟

یکی از مهم‌ترین عـوامـل شکل‌دهنده الگوی غذایی هر جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی آن جامعه است.

خبرگزاری ایسنا: یکی از مهم‌ترین عـوامـل شکل‌دهنده الگوی غذایی هر جامعه مجموعه عادات و فرهنگ غذایی آن جامعه است.

ایرانیان مردمی خوش‌ذائقه و دارای تنوع غذایی بسیار بالا هستند و سنت خوردن، از ماندگارترین میراث‌های فرهنگ و تمدن ایرانیان است. امــا در ایــن میان آنچه قابل‌تأمل است، الگوی تغذیه‌ای ماست. سطح سلامت جامعه وابستگی زیادی به تغذیه مناسب و سالم دارد.

الگوی تغذیه کشور ما دستخوش تغییرات زیادی شده است و به گفته کارشناسان، وضعیت تغذیه ایرانیان در حد مطلوبی نیست.

میزان مصرف نان در ایران رقم خیره‌کننده‌ای دارد. سرانه مصرف نان هر ایرانی در سال در حالی ۱۶۰ کیلوگرم است که این آمار در جهان تنها ۲۵ کیلوگرم است. درواقع ایرانی‌ها ۶ برابر آمار جهانی نان می‌خورند و از این لحاظ در صدر جهان قرار دارند.

سرانه مصرف برنج در کشور ما ۴۰ کیلوگرم اعلام‌شده و این در حالی است که در سه دهه گذشته، این میزان ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرم بوده است؛ اما این مقدار نسبت به میانگین جهانی ۲۵ کیلوگرم هم پایین‌تر است. پرمصرف‌ترین کشور جهان در برنج، تایلند است که سرانه مصرف برنج در این کشور ۱۴۰ کیلوگرم است. این در حالی است که این آمار در کشور ترکیه فقط ۸ کیلوگرم است.

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی (فائو) در دسامبر ۲۰۱۲ سرانه مصرف گوشت (قرمز و سفید) در جهان را ۴۱ کیلوگرم اعلام کرد. این در حالی است که ایرانی‌ها سالانه حدود ۳۶ کیلوگرم گوشت مصرف می‌کنند. این میزان از آمار جهانی کمتر و از میانگین آسیا بالاتر است. همچنین ایران ازلحاظ مصرف گوشت بین ۱۹۶ کشور جهان در رتبه ۹۸ قرار دارد.

سرانه مصرف شکر ایرانی‌ها بین ۲۱ تا ۲۴ کیلوگرم است. درحالی‌که میانگین جهانی آن، فقط ۵ کیلوگرم است. این، یعنی ایرانی‌ها ۵ برابر مردم جهان از شکر استفاده می‌کنند. ایرانی‌ها علاوه بر شکر، در نمک هم زیاده‌روی می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت، میانگین مصرف نمک را برای هر فرد در جهان، ۱۰ گرم عنوان کرده و این میزان را دو برابر میزان توصیه‌شده این سازمان دانسته است؛ اما ایرانی دو تا سه برابر بیشتر نمک مصرف می‌کنند.

سرانه مصرف روغن در کشور ۲۱ کیلوگرم است. این در حالی است که وزیر بهداشت روز چهارشنبه ۲۳ مهرماه از اضافه شدن سالانه ۳ کیلوگرم روغن به سرانه مصرف ایرانی‌ها خبر داده است.

سرانه مصرف تخم‌مرغ در ایران ۱۹۰ عدد است. این در حالی است که میانگین جهانی، ۲۵۰ عدد تخم‌مرغ است و ایرانی‌ها سالانه ۶۰ تخم‌مرغ کمتر از میانگین جهانی می‌خورند. هرچند رقم‌های دیگری هم دراین‌باره اعلام‌شده و به‌عنوان‌مثال، سال گذشته معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: «سرانه مصرف تخم‌مرغ کشور ۱۶۰ و در جهان ۳۰۰ عدد است.»

سرانه مصرف روغن‌زیتون، این داروی طبیعی در کشور فقط ۲۲۰ گرم است. این در حالی است که در برخی کشورهای جهان سرانه مصرف این کالا به ۲۷ کیلوگرم نیز می‌رسد.

کشور سوریه بالاترین آمار مصرف روغن‌زیتون را با ۲۷ کیلوگرم در سال به خود اختصاص داده است که به دلیل مصرف بالای این ماده طبیعی با کمترین مشکل بیماری‌های قلبی و عروقی مواجه است.

ایرانی‌ها در نوشیدن مضرترین نوشیدنی جهان نیز بااقتدار در صدر ایستاده‌اند. مصرف سرانه نوشابه در کشور ما ۴۲ لیتر است. درحالی‌که مردم جهان به‌زور ۱۰ لیتر نوشابه در سال می‌خورند.

سرانه مصرف شیر در ایران ۷۰ کیلوگرم اعلام‌شده است؛ اما طبق آمار جهانی متوسط مصرف شیر در جهان ۱۹۰ کیلوگرم و در کشورهای اروپایی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ کیلوگرم اعلام‌شده است.

این آمار در کشورهای توسعه‌یافته جهان به ۵۰۰ کیلوگرم هم می‌رسد. البته مصرف شیر در استان‌های چهارمحال بختیاری، آذربایجان غربی و شرقی از متوسط کشور بیشتر است.

با بررسی آمار مصرف مواد غذایی کشور و میانگین‌های جهانی به‌روشنی پیداست که ایران در وضعیت غذایی درستی قرار ندارد.

حتی می‌توانیم عنوان بدغذاترین کشور جهان را از آن خود کنیم؛ بنابراین اصلاح الگوی تغذیه‌ای با آموزش‌های بنیادین و آگاه کردن مردم از تبعات الگوی غذایی غلط شاید بتواند به بهبود وضعیت غذایی جامعه به‌ویژه نسل‌های بعد کمک کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      وفور نعمته برای همین بد غذا شدیم

    • بدون نام

      دست خوش این امار رو از کجا در اوردین 36کیلو گوشت ؟

    • بدون نام

      ما تو دنیا تو چی بد نیستیم؟

    • بدون نام

      چون چیزی نداریم که غذا بخوریم

    • محراب اسدی

      انشاءالله منتظر باشید همه چیزی پایین تر مصرف کننده جهان باشم

    • بدون نام

      علتش واضح است اغذیه خوب و سالم در کشور گران هست مردم دسترسی ندارند در عوض شکمشان را با نان سیر میکنند

    • بدون نام

      این امار مربوط به ۲۰۱۲ هست و الان تمام این امارهایی که ایران داشته به نصف رسیده و فاجعس، مملکت رو یه سری مسولین بی کفایت اداره می کنند

    • بدون نام

      نون نخورن کوفت بخورن ؟؟ از ناچاری دیگه چی مونده وسع مردم برسه قدیم جوک میگفتن طرف نداره نون پیاز میخوره ،ما به کی بگیم که پیاز هم لاکچری شد

    • بدون نام

      با اقداماتی که مسئولین انجام میدن دیگه غیر از هوا خوردن هیچ چیز دیگه ای نمیتونیم بخوریم ! فقط یک مدت دیگه صبر کنین تبدیل به ملتی میشیم که بدون خوردن هم زنده خواهیم ماند ! ما که به سرعت خودمون رو با بدترین شرایط وفق میدیم روی آفتاب پرست رو سفید کردیم !

    • بدون نام

      چون مغز خر بخوردمان دادند

    • حمید

      خداروشکر در رابطه با هر چیز بد و زشت دارای رتبه‌های برتر جهانیم و بالعکس،،،خدایی تو چه سرزمینی فرود اومدیم؟؟

    • بدون نام

      خداوکیلی بهتره حرف از غذا نزنید چهار ماه تمامه رنگ گوشت راتوی خانه ندیدیم

    • بیکار

      بااین گرانی باید یک چیزی خرید که با درامد همخونی داشته باشد من همه می دانم روغن زیتون خوب تخم مرغ گوشت اینها را همه می دانیم با کدام پول درامده مجبوریم نان خشک وبرنج تایلندی بیشتر مصرف کنیم هم ارزن است همه شکم پر کن این روزها دنبال اجناس ارزان هستیم یک لیتر روغن زیتون چهل هزارتومان است امکان خریدش نداریم یک پنچ کلیوروغن می گیریم سی پنچ تومان یک ماه هم می رود ارزن بفروشید تامردم مجبور نشوند هرجنس بی ارزشی را مصرف کنند

    • الشن

      برای ما عادی شده بیشترین سرطان بیشترین چربی خون بیشترین فشارخون بیشترین زهرمار بیشترین بیکاری بیشترین ناباوری بیشترین فقر بدبخت شدیم رفت

    • بدون نام

      اونامسولاشون درست حسابی هستن نه مثل ایران

    • بدون نام

      روغن زیتون!!!قیمتش میدونید چنده،چطوربخوریم

    • بدون نام

      خيلى ها ديگه پول خريدن گوشت و ماكارونى و تن ماهى و شكر و خرما و مرغ و برنج رو ندارند(باز هم نام ببرم؟)دلتون خوش هست!!!!كدوم كشور ساكنيد از اونور براى ايران از اين دست مطالب ميذاريد؟

    • بدون نام

      کارازجای دیگه خرابه همش تقصیر مانیست .. کی میتونه روغن زیتون بخوره کی میتونه روزی دو سه لیوان شیر بخوره؟به جاش روغن نباتی و نوشابه میخوریم!

    • بدون نام

      پ ما با این احتساب از مردم خلیج مثل کویت یا از آمریکایها باید ولخرج تر و پر خورتر باشیم .آیا وسعت و تنوع در کشور ایران و نژاد و سلایق مختلف رو در ایران در آمارها مد نظر داشتن مثلا چه غذاهای مردم ایران مصرف میکنند که اینقدر نان دارد یا اینقدر شکر و غیره اگر دسرهای فرانسوی و کیکهای خامه ای که در جشنهای اروپاییها مصرف میشوند رو در مقابل مصرف شیرنی جات ایرانیها قرار داد شاید ایرانیها آنچنان مصرفی ندارند آنهم با این تور موجود در اقتصاد ما

    • عارف عبدی

      خو یه کم قیمتا رو متعادل کنید تا همه به همه چیز دسترسی داشته باشند . مثلا"عسل طبیعی یا شیر یا روغن زیتون و...
      و یا کیفیت محصولات غذایی مثل انواع نان و انواع لبنیات رو بالا ببرید تا همه بتونن از همه چیز به صورت برابر استفاده کنند .

    • موسایی

      علتش فقره
      اینکه نون و برنج زیاد مصرف میکنیم چون گوشت کم میخوریم به خاطر گرونی،شیر کم میخوریم به خاطر گرونی نوشابه زیاد میخوریم چون ارزونه البته امار نوشابه غلطه تو کشورای امریکایی بیشتر از ایران نوشابه میخورن.خلاصه که اگر معیشت مردم +فرهنگسازی تو صدا و سیما بشه عادت غذاییمون اصلاح میشه

    • کامران

      بس که آشپزامون خوبن بدغذا شدیم.

    • سید حسن

      غذاهای خوب گرونند،مانند گوشت
      غذاهای بد مانند برنج ونان وسیب زمینی ارزان وحجیم پر انرژی در دسترسند
      هردیس غدای پروتئینی معادل ده دیس غذای پر انرژی قیمت دارد

    • بدون نام

      باوربفرمایید بنده از اقشار متوسط جامعه هستم و کاملا واقفم کدوم مواد قندی یا کدوم روغن مناسب من و خونواده ام هست ولی تصمیم گیر واقعی در تهیه مواد من نیستم بلکه اقتصاد من است

    • سانسور چی به ملکوت اعلا پیوست ‌‌ ‌

      چرا چرت میگی
      با حقوق کارگر همین آشغال ها را میشود تهیه کرد
      شما حقوق ها را درست کن آن وقت مردم ایران مثل مسعولان بی درد بهترین غذاها را مصرف میکنند.

    • بی نام

      نگران نباشین بااین گرونیا مصرف برنج و روغن و نون هم میاد پایینترازمیانگین جهانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج