جاباما
۸۶۱۵۲۸
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

جزئیات آتش‌سوزی در بازار تبریز

حدود ساعت ۲۳ شب گذشته بود که خبر آتش‌سوری در سرای دو دری (ایکی قاپیلی) بازار تاریخی تبریز به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و باتوجه به گستره‌ی آتش‌سوزی، مردم تبریز تا ساعات اولیه صبح بیدار مانده و لحظه به لحظه اخبار مربوط به اطفای حریق را پیگیری می‌کردند.

خبرگزاری ایسنا: حدود ساعت ۲۳ شب گذشته بود که خبر آتش‌سوری در سرای دو دری (ایکی قاپیلی) بازار تاریخی تبریز به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد و باتوجه به گستره‌ی آتش‌سوزی، مردم تبریز تا ساعات اولیه صبح بیدار مانده و لحظه به لحظه اخبار مربوط به اطفای حریق را پیگیری می‌کردند.

نگرانی اصناف بابت از بین رفتن اموالشان و همچنین نگرانی مردم از آسیب دیدن بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده، باعث ایجاد تجمع در ورودی‌های منتهی به سرای دو دری شده بود.

بحرانی که به خوبی مدیریت شد

عوامل آتش‌نشانی و اورژانس از همان دقایق اولیه وقوع حادثه در صحنه حاضر شده و عملیات مهار آتش و امدادرسانی به مصدومان حادثه را پیگیری کردند، همچنین نیروهای انتظامی، سپاه و ارتش نیز با حضور در محل حادثه ضمن برقراری نظم و امنیت، آتش‌نشانان را در مهار حریق یاری کردند.

جزئیات آتش‌سوزی در بازار تبریز

همچنین مسئولان آذربایجان شرقی از نماینده ولی‌فقیه گرفته تا استاندار، فرمانده سپاه عاشورا، فرمانده انتظامی استان، مدیرکل میراث فرهنگی، شهردار تبریز، معاون سیاسی استاندار، اعضای شورای شهر تبریز و … سر صحنه حضور یافته و پس از بازدید و کسب اطلاعات لازم، جلسه ستاد مدیریت بحران استان را تشکیل دادند.

مهار آتش پس از تلاش پنج ساعته

در نهایت پس از پنج ساعت تلاش بی‌وقفه آتش‌نشانان، حریق به طور کامل مهار شد.

«محمد قلیزاده» - مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تبریز با اشاره به نامشخص بودن دلیل وقوع حادثه، در خصوص جزئیات آن گفت: حوالی ساعت ۲۲:۱۵ شب گذشته با گزارش مشاهده دود و آتش از بام بازار تبریز از سوی شهروندان به سامانه ۱۲۵، تیم‌های عملیاتی بلافاصله به محل اعزام شده و پس از حضور در محل حادثه و مشاهده دود و آتش شدید، ضمن تقسیم‌بندی گروه‌های عملیاتی به تیم‌های مهار، کنترل و اطفا به اجرای عملیات اطفا حریق این حادثه پرداختند.

وی ادامه داد: تیم‌های عملیاتی با استقرار در پشت بام و اطراف محل، آتش سوزی را تحت کنترل قرار داده و از سرایت آن به سراهای همجوار پیشگیری کردند، تیم‌های دیگر نیز ضمن رعایت همین اصول، عملیات اطفا را به سرعت و ایثارگرانه در پیش گرفتند.

جزئیات آتش‌سوزی در بازار تبریز

وی، وجود دود غلیظ، حرارت شدید و تجمع مردم و بازاریان در داخل بازار تبریز را از جمله مشکلات عملیات اطفا این حادثه عنوان کرد و از شهروندان خواست تا به هنگام بروز حوادثی از این قبیل، مسیر و محل را برای تسهیل و تسریع کار تیم‌های امدادی باز کنند.

وقوع حریق مشابه در سال ۸۸

مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تبریز با اشاره به وقوع حریق مشابه در سرای دو دری در سیزدهم آبان ماه ۸۸ افزود: تیم‌های عملیاتی در عملیات اطفا حریق رشادت و جان فشانی ویژه‌ای از خود نشانان داده و همین حادثه که ۱۰ سال پیش رخ داده و در حدود دو روز به طول انجامیده بود را در طول پنج ساعت به طور کامل اطفا کردند.

باتوجه به عملکرد بسیار خوب آتش‌نشانان در مهار حریق بازار تبریز، نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار آذربایجان شرقی و شهردار تبریز در پیام‌هایی جداگانه از جانفشانی آتش‌نشانان قدردانی کردند، همچنین مردم تبریز نیز با انتشار پست‌هایی در فضای مجازی، تلاش آتش‌نشانان برای جلوگیری از سرایت آتش به بخش‌های دیگر بازار و اطفای حریق را تحسین کردند.

آمار مصدومان حادثه آتش سوزی بازار تبریز به ۲۹ نفر رسید

بر اساس گفته «فرزاد رحمانی» - رئیس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص جزئیات مصدومان این حادثه، گفت: از ساعت ۲۲:۴۰ شب گذشته تا پایان عملیات که بیش از هشت ساعت طول کشید، ۲۹ نفر مصدوم و از این تعداد، دو مصدوم راهی بیمارستان شدند. ۱۹ مصدوم این حادثه از آتش‌نشانانی هستند که در عملیات اطفا حریق مصدوم شده و تحت اقدامات درمانی قرار گرفتند.

۱۰۰ مغازه در آتش سوخت

«حسین اسماعیلی سنگری» - مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز در گفت‌وگو با ایسنا، از آسیب دیدن حدود ۱۰۰ مغازه به دنبال آتش‌سوزی چند ساعت گذشته در این بازار تاریخی و جهانی خبر داد و گفت: هنوز علت دقیق مشخص نیست، خوشبختانه کسی نیز در محل نبوده که آسیب جانی به دنبال داشته باشد، برای بررسی دقیق‌تر نیاز به زمان بیشتری داریم تا کارشناسان آتش‌نشانی بررسی‌های کاملی را انجام دهند.

جزئیات آتش‌سوزی در بازار تبریز

وی با بیان این‌که این آتش سوزی بعد از اذان شب گذشته - چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت - شروع شده است، اضافه کرد: آتش ساعت سه و نیم - چهار بامداد مهار شد.

وی با بیان این که آتش‌سوزی رخ داده در همان محلی اتفاق افتاده که ۱۰ سال قبل نیز آتش‌سوزی اتفاق افتاده است، گفت: متأسفانه حدود ۱۰۰ مغازه در این آتش‌سوزی آسیب دیده‌اند.

با توجه به اینکه بازار تاریخی تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان در فهرست آثار یونسکو ثبت شده است، نگرانی‌هایی بابت آسیب دیدن به این اثر تاریخی وجود دارد.

«مرتضی آبدار» - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: با توجه به اقدامات مرمتی اصولی که در چند سال گذشته انجام شده، آتش‌سوزی کمترین آسیب را به بازار تاریخی تبریز وارد کرده است. نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی استان، کارکنان پایگاه میراث جهانی و اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی از ساعت آغازین حریق در محل حضور داشتند.

آبدار یادآور شد: با توجه به اینکه مغازه‌های سرای دو دری محل فروش لوازم بهداشتی هستند، آتش نشانان برای اطفای حریق با مشکلاتی مواجه شدند اما خوشبختانه با تلاش و همکاری همه نیروهای امدادی، انتظامی، ارتش و سپاه، این آتش‌سوزی مهار شد.

وی گفت: حدود ۱۰ سال پیش هم این سرا دچار حریق شده بود و با توجه به اقدامات مرمتی و حفاظتی که از سوی اداره کل میراث فرهنگی انجام شده بود در آتش سوزی دیشب شاهد خسارت کمتری به بنای بازار تاریخی تبریز بودیم.

آبدار افزود: وجود فاضلاب و آب و شیرهای هیدرانت، همچنین سنگ‌فرش بودن این سرا، در مهار آتش تأثیر بسزایی داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اظهار کرد: احیا و مرمت اصولی طاق و گنبد نسبت به دوره قبل آتش سوزی و استفاده نشدن از سقف چوبی باعث گسترش نیافتن آتش و کاهش حجم آتش نسبت به مغازه‌هایی که به‌صورت مدرن و با استفاده سقف تیرآهن ساخته شده‌اند، بود.

حالمان خوب نیست!

پس از مهار کامل آتش، اصناف به داخل بازار وارد شده و با نگاهی نگران و وحشت‌زده به اسکلت سوخته مغازه‌اش خیره شده‌اند.

«یونس صادقی» یکی از اصناف سرای دو دری است که مقابل اسکلت سوخته و نیمه جان مغازه‌اش ایستاده است، او به ایسنا گفت: هیچ انتظاری از مسئولان نداریم؛ چرا که خواسته ما از مسئولان برآورده نمی‌شود، این حادثه ۱۰ سال قبل هم روی داده بود و این دومین باری است که مغازه من در آتش می‌سوزد. ۱۰ سال قبل که اینجا آتش گرفت، گفتند بعد از تخصیص اعتبار جبران خسارت می‌کنیم، اما یک ریال هم اختصاص ندادند و میراث فرهنگی بازسازی را انجام داد و آن‌هایی که بیمه بودند، خسارتشان را گرفتند.

وی تاکید کرد: این اولین باری نیست که چنین اتفاقی در بازار می‌افتد و آخرین بار هم نخواهد بود، مسئولان فکری به حال بازار کنند، وقتی بازار آب رسانی و گازرسانی نشده و فروشندگان مجبور به استفاده از گاز پیک نیک هستند، باز هم شاهد چنین اتفاقاتی خواهیم بود.

صادقی خاطرنشان کرد: بازار تبریز فقط برای پز دادن و عکس گرفتن و گفتن این که ثبت جهانی شده، خوب است. بسیاری از مخاطبان شبکه‌های مجازی در واکنش به تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از حادثه آتش‌سوزی دو سرای تبریز، کامنت کرده بودند که چون گرانفروشی می‌کنند، حقشان است!. کسی که شما به او تاجر بازار تبریز می‌گوئید، مسافر کشی هم می‌کند.

وی اظهار کرد: اگر بخواهیم کوچک‌ترین تغییری در مغازه ایجاد کنیم، سر و کله شهرداری و میراث فرهنگی پیدا می‌شود، اما وقتی حرف از مجهز کردن و ایمن‌سازی است، کسی نیست.

متأسفانه حجم خسارات بسیار بالاست و اصناف دار و ندارشان را در این حادثه از دست دادند؛ از این‌رو فرماندار تبریز صبح امروز (پنج شنبه) با مدیران بیمه در خصوص جبران خسارات وارده جلسه برگزار کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بله عالی مدیریت شد مثل پلاسکو سیل زلزله گرونی ترافیک هوای آلوده اختلاس قاچاق پولشویی دروغ ریزش کوه بهمن تصادفات جاده فحشا اعتیاد بیکاری کمکاری دزدی باریکلا دارید فقط وفقط 120مغازه الحمدالله سوختن ریدید

    • پرویز

      بجای گلایه ازدولت که باوجودتحریم وسیل وهزارمصیبت دیگرعذرش موجه است چرامغازه هایتان رابیمه آتش سوزی نمیکنید؟ آنهم باتوجه به آتش سوزی ده سال پیش.

    • مهسا

      وقتی مردم توان خرید رو ندارن بسوزه همه ی بازارای ایران تمام

    • شورابی

      همینکهدلسوزانه..و.تشکر.از..خاموش.کنندگان.اتش.وزحمت.کشان.

    • بدون نام

      تا بسوزد این دکانهای کسبهای گرون فروش اتش محر شد تا تحش سوخت رف پی کارش بازار ببین شده دکه حیدر ملنگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج