۸۶۱۹۱۸
۸ نظر
۵۰۰۳
۸ نظر
۵۰۰۳
پ

کاسولی: دوست دارم مربی بیرانوند باشم!

آربن کاسولی از آن دست سوژه‌هایی است که کمتر پیش می‌آید سر راهت قرار بگیرد اما به شکلی عجیب و از طریق فضای مجازی به او وصل شدم.

فرهیختگان: آربن کاسولی از آن دست سوژه‌هایی است که کمتر پیش می‌آید سر راهت قرار بگیرد اما به شکلی عجیب و از طریق فضای مجازی به او وصل شدم. یک آلبانیایی اهل هلند که مربی گلرهای مارتین یول سرمربی نامدار هلندی هم بوده و چند سال کنار او کار کرده است. سابقه کار در خاورمیانه و کشور عربستان را هم دارد و به‌عنوان استعدادیاب در چند باشگاه بزرگ حضور داشته است. در رزومه پروپیمان او هرچیزی بخواهید پیدا می‌کنید. با او در مورد موضوعات مختلفی گپ زدم که حاصلش را در ادامه می‌خوانید.

خودتان را برای خوانندگان ما بیشتر معرفی کنید.

من آربن کاسولی هستم. متولد آلبانی و اهل هلند. مسلمانم و ۵۲ سال دارم. سال‌ها در فوتبال در پست‌های مختلف کار کرده‌ام. برای بسیاری از باشگاه‌ها به‌عنوان استعدادیاب کار کرده‌ام. در بعضی جاها هم مربی دروازه‌بان‌ها بوده‌ام. زبان‌های هلندی، آلبانیایی، یونانی و انگلیسی را بلدم و در کشورهای مختلفی کار کرده‌ام. در زمان بازیگری هم در تیم ملی آلبانی و تیم آژاکس بازی کرده‌ام.

در تیم آلکمار هم بازی کردم که یک ایرانی(جهانبخش) هم در آن بازی می‌کرد. در دوران مربیگری هم سوابق خوبی دارم. در هلند، آلمان و آلبانی در رده‌های ملی مربی دروازه‌بان‌ها بوده‌ام منتها در رده‌های پایه. در چند باشگاه هلندی مثل آژاکس یا دن هاگ مربی دروازه‌بان‌ها بوده‌ام. همچنین در چند باشگاه هلندی مثل آژاکس هم به‌عنوان استعدادیاب کار کرده‌ام. همین الان هم آژاکسی‌ها از من برای استعدادیابی دعوت به کار کرده‌اند اما نمی‌خواهم در هلند کار کنم. می‌خواهم خارج از اینجا مربیگری کنم.

ارتباط‌تان با مارتین یول چگونه است؟

با او در فولهام کار کردم. از من به‌عنوان مربی دروازه‌بان‌های تیم زیر ۲۳ سال استفاده کرد اما با خودش هم کار می‌کردم. هر دو هلندی بودیم و دوست داشت کنارش باشم. روابط بسیار صمیمانه‌ای هم با هم داریم.

از تجربیات‌تان بعد از حضور در خاورمیانه بگویید.

در سال ۲۰۱۳ به باشگاه الفیصلی عربستان پیوستم و دو سال با آنها کار کردم. به‌عنوان یک مسلمان از کار کردن در یک کشور اسلامی لذت می‌برم. سال آخر کارم در عربستان هم در باشگاه الهجر بود که یک سال با آنها کار کردم. سه سال در عربستان بودم و برایم کافی بود. حالا دوست دارم دیگر کشورهای خاورمیانه را هم تجربه کنم.

مثلا ایران؟

چراکه نه! شاید باور نکنید اما من کار کردن در خاورمیانه و جایی مثل ایران را به کار کردن در هلند ترجیح می‌دهم. قصه فقط اسلام نیست. منطقه خاورمیانه را خیلی دوست دارم.

ظاهرا روی فوتبال آسیا دید خوبی دارید!

بله، بعد از سه سال کار در عربستان، روی فوتبال منطقه خاورمیانه و آسیا شناخت خوبی دارم. به اعتقاد من در شرق آسیا توسعه‌یافتگی بیشتری نسبت به غرب آسیا دیده می‌شود اما در غرب آسیا استعدادها درخشان‌تر هستند. می‌دانم فوتبال ایران و عربستان همیشه با هم رقابت و حتی ستیزه داشته‌اند و شاید اگر از آنها تعریف کنم ناراحت شوید اما واقعیت این است که عربستان به‌شدت روی فوتبال پایه خود سرمایه‌گذاری کرده.

آنها بازیکنان جوانی ساخته‌اند و با دقت روی آنها کار می‌کنند. مربیان خارجی زیادی در این کشور فعالیت می‌کنند و می‌کوشند تا بازیکنان را به مدارج بالا برسانند. ما در باشگاه هجر، یک سال روی بازیکن‌های جوان کار کردیم و در آخر فصل سه بازیکن جوان‌مان را الاهلی خرید. یعنی سرمایه‌گذاری روی جوان‌ها وارد مرحله اقتصادی و درآمدزایی هم شده است.

ضعف اصلی فوتبال خاورمیانه از دید شما چیست؟

نمی‌دانم اوضاع در ایران چطور است اما در عربستان و به نظرم در خاورمیانه ضعف اصلی در آموزش است. گلرهای آسیایی خیلی توان رقابت در سطح جهانی را ندارند و به آن صورت هم راهی بازار جهانی نشده‌اند. دلیلش کمبود استعداد و توانایی نیست. دلیلش عدم آموزش در سنین پایه است.

مربی دروازه‌بانی یک تخصص بسیار مهم است اما حس می‌کنم اینجا جدی گرفته نمی‌شود. در الفیصلی که بودم یک دروازه‌بان ۳۵ ساله داشتیم که بازیکن سابق تیم ملی بود. همه فکر می‌کردند به آخر خط برگشته ولی من با او تمرین کردم و برش گرداندم. آنقدر خوب شد که الهلال می‌خواست جذبش کند اما نفروختندش. اسمش منصور الناجل بود. او نمونه‌ای است از قربانیان سیستم آموزشی ضعیف دروازه‌بانی. می‌توانست خیلی موفق‌تر باشد.

از دروازه‌بان‌های ایرانی کسی را می‌شناسید؟

بله، بیرانوند را خوب می‌شناسم. بازی‌هایش را در جام‌جهانی دیدم و مهار پنالتی‌اش مقابل رونالدو را تحسین کردم. به نظرم او برای دروازه‌بانی ساخته شده است. قامت خوبی دارد و عکس‌العمل‌هایش هم عالی است. حقه‌هایی بلدم که دوست دارم یادش بدهم اما نمی‌دانم شانسش را پیدا می‌کنم که مربی‌اش باشم یا نه!

شما عضوی از آژاکس بودید. تیمی که امسال شگفتی‌ساز شد اما به فینال لیگ قهرمانان نرسید.

در آژاکس همیشه برای من جا هست. روزی به آنجا بر می‌گردم. به این تیم تعصب زیادی دارم. شکست مقابل تاتنهام خیلی دردآور بود چون در لحظات آخر باختیم. با این همه به این تیم خیلی افتخار می‌کنم. با این میانگین سنی کم تا نیمه‌نهایی بالا آمدیم. حق ما شکست نبود.

و صحبت پایانی شما؟

به‌عنوان یک مسلمان ماه رمضان را به ایرانی‌ها تبریک می‌گویم و امیدوارم که ماه پربرکتی برای همه باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن چاوشی

      خب که چی

    • ادریس

      بهترین دروازه بان ایران

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان ی عده میان میگن تیم حکومتی

        محبوبیت فراتر از مرز،هی خودتونو بکشید

    • ادریس

      بهترین دروازه بان ایران

    • بدون نام

      خدایی چقدر پول میگیرین از اینا باهاشون مصاحبه میکنین تا رو بورس بیان وتو بازار چرب وچلی فوتبال ایران بازارگرمی کنین براشون؟اگه میخواین فوتبال ایران واقعا پیشرفت کنه مرد باشین واین پیر پاتال های از دور خارج شده رو براشون بازار گرمی نکنید مثل عرب ها برای مربیان جوان وپر انرژی تبلیغ کنین وپول حلال در بیارین

      پاسخ ها

      • آریا

        دمتگرم خداییش

    • مصطفی.

      دلالی به خبرنگارها هم سرایت کرده

    • بدون نام

      پس چقاب آسیا رحمتی چی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج