جاباما
۸۶۲۰۴۷
۳۹ نظر
۵۰۶۰
۳۹ نظر
۵۰۶۰
پ

گزینه‌های فراوان ایران برای ضربه زدن به آمریکا

جان بولتون مشاور امنیت ملی در بیانیه یکشنبه شب با اعلام این که جنگ افزارهای ایالات متحده به خاورمیانه هدایت شده است بیان کرد: "ایالات متحده به جنگ با حکومت ایران نیازی ندارد. اما هر گونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدان ما با نیروی بی رحمانه مواجه خواهد شد."

تابناک: جان بولتون مشاور امنیت ملی در بیانیه یکشنبه شب با اعلام این که جنگ افزارهای ایالات متحده به خاورمیانه هدایت شده است بیان کرد: "ایالات متحده به جنگ با حکومت ایران نیازی ندارد. اما هر گونه حمله به منافع ایالات متحده و یا متحدان ما با نیروی بی رحمانه مواجه خواهد شد."

یکسال پس از آنکه رییس جمهور دونالد ترامپ توافق هسته ای ایران را ترک کرد، دولت او به طور پیوسته فشار اقتصادی علیه رژیم ایران را افزایش داده و تعدادی از تحریم های بی سابقه را برای خفه کردن صادرات نفت ایران و حمایتش از متحدان منطقه ای خود به کار گرفته است. با این وجود، بولتون با اعلام روز یکشنبه، به تهدیدهای نامشخص ایران علیه آمریکا و متحدان منطقه ای آن اشاره کرد، در حالی که اشاره به یک قدم جدی تر هم کرد: تهدید به خشونت.

در نهایت بیانیه بولتون فقط یک چیز را نشان می دهد: تهدید. اما این بیانیه متناسب با لحن خشن دولت است که بارها و بارها خواستار تغییر رفتار از سوی ایران بوده و فعالیت های منطقه ای ایران، و جاه طلبی رسیدن به سلاح های هسته ای را محکوم کرده است. این بیانیه همچنین متناسب با یک الگوی لفاظی جنگ طلبانه از سوی دولتی است که تمایل به فراخوانی "همه گزینه ها" برای عقب راندن رقبای خود دارد. این الگو در کره شمالی و ونزوئلا نشان داده شده است، جایی که نه تغییر سیاست و ضربه های نظامی هنوز نتیجه نگرفته است. اما به ویژه هنگامی که بحث به ایران می رسد، همه میتوانند حدس بزنند که دقیقا چهز مانی این لفاظی جنگ طلبانه رنگ واقعیت میگیرد.

مقامات دولتی تا به حال افشا نکرده اند که دقیقا چه چیز باعث نگرانی از ایران برای هدف قرار دادن ایالات متحده یا متحدانش شده است، مثلا، پاتریک شاناهان، به عنوان وزیر دفاع، تنها به «نشانه هایی از تهدید معتبر نیروهای حکومت ایران» اشاره کرده است. با این حال، پویایی های منطقه و به ویژه با توجه به این که اینکه نیروهای ایران و آمریکا عمیقا سنگر گرفته اند، ایرانیان را با فرصت های فراوان برای از ضربه زدن به آمریکا و متحدانش مواجه کرده است.

نیروهای ایران و یا پروکسی های آنها در نزدیکی ایالات متحده و نیروهای تحت حمایت ایالات متحده در عراق و سوریه فعالیت می کنند. ایران به طور معمول تهدید می کند که تجارت جهانی نفت را از طریق تنگه هرمز از ساحل خود متوقف کند؛ نیروهای همپیمان آن در یمن و نوار غزه مستقیما متحدان ایالات متحده در عربستان سعودی و اسرائیل را با حملات موشکی تهدید می کنند.

ناو گروه هواپیمابر (CSG) که بولتون اعلام کرد به خاورمیانه هدایت شده، عملا طبق یک برنامه ریزی قبلی بیش از یک ماه پیش حرکت خود را آغاز کرده بود. بکا واسر، تحلیلگر سیاسی در موسسه RAND، در ایمیلی نوشت: "جابجایی ناوهای هواپیمابر زمان زیادی را جهت برنامه ریزی می طلبد و تصمیمات ناگهانی نیستند، اگر چه دوره جابه جایی آنها انعطاف پذیر تر است. بیانیه بولتون صرفا از یک استقرار از پیش موجود و در حال انجام برای فرستادن پیام به ایران استفاده می کند. مهم است که توجه داشته باشیم که او یا کاخ سفید به طور ناگهانی دستور حرکت ناوگروه را نداده اند."

براساس گزارش ها در ایالات متحده آمریکا و رسانه های جهانی، فرمانده عملیاتهای این ناوگروه، دریاسالار جان ریچاردسون، روز چهارشنبه به خبرنگاران ایت موضوع را تاکید کرد، اگرچه بعدا در توییتر اعلام کرد که این ناو گروه "به دستور" بولتون و شاناهان به حرکت درآمده. واسر مینویسد که استراتژی نظامی ایالات متحده در حال بیشتر خواهان اقدامات غیر قابل پیش بینی برای مقابله با رقبایی مانند ایران است. او گفته: "نیروی دریایی ایالات متحده و تمامی خدمات آن- خو را با استقرار پویای نیروها وفق داده اند تا در برابر رویدادهای احتمالی و جهانی انعطاف پذیری نشان داده و توانایی پاسخ گویی داشته باشند.

درحالی که الفاظ خشن در هر دو طرف افزایش می یابد، به مان اندازه پتانسیل اشتباه محاسباتی نیز بالا میرود. زمانی که دولت ترامپ اعلام کرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک گروه تروریستی است، امیدوار بود که سرویس امنیتی غالب ایران را که به عنوان یک بازیگر بزرگ اقتصادی نیز هست، خطناک جلوه دهد. اما در زمان اعلام این اقدام، وزیر امور خارجه مایک پومپئو مشخص نکرد که آیا این نامگذاری که مجازات کیفری ایالات متحده را برای هر کسی که با سپاه فعالیت می کند، در پی خواهد داشت، این گروه در هدف نظامی از سوی نیروهای ایالات متحده در منطقه قرار میدهد یا نه؛ یک سخنگوی وزارت دفاع به ما گفت که قوانین تعامل تغییر همچنان نکرده است. با توجه به ادعای مقامات آمریکایی، نیروهای تحت حمایت ایران متهم به کشتن بیش از ۶۰۰ عضو آمریکایی از سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ بوده اند، اما از سال ۲۰۱۴ میلادی فضای نبردی مشابه را در برابر دولت اسلامی عراق و شام به اشتراک گذاشتند و حتی همکاری های همزمان با آمریکا نیز داشتند.

واکنش ایران - تعیین نیروهای آمریکایی در منطقه به عنوان گروه تروریستی - نیز پیامدهای مشخص ندارد، اما سخنگوی پنتاگون دوبار در این هفته قبل به ما گفت، هیچ نشانه ای از تهدید قریب الوقوع نیروهای آمریکایی در منطقه وجود ندارد. با این حال، بولتون در روز یکشنبه، بدون اشاره به جزئیات بیشتر، "تعدادی از نشانه ها و هشدارهای مضر و تنش زا از سوی ایران" را ذکر کرد. وزارت دفاع در درخواست برای اظهار نظر در این موضوع ما را به سخنان بولتون ارجاع داد. روز دوشنبه علاوه بر این، وال استریت ژورنال گزارش داد که ایران از برخی تعهدات خود در توافق هسته ای که ترامپ آن ترک کرده است، اما تمام طرفهای دیگر همچنان به دنبال آن هستند، خارج شده است.

اگر هشدار خاص در مورد نیات ایران مبهم باقی مانده، پتانسیل ایران برای تهدید آمریكا و متحدان منطقه ای اش جدی است. (Axios روز دوشنبه گزارش داد که ایالات متحده به دریافت اطلاعاتی از سوی اسرائیل پاسخ داده است، هرچند سفارت اسرائیل از اظهار نظرخودداری کرده).

علی واعظ، متخصص ایران در گروه بحران، به ما گفت: "واقعیت این است که ایالات متحده در منطقه بسیار در معرض خطر قرار دارد." وی افزود:" ایرانیان تجربه زیادی را در زمینه هدف قراردادن آمریکایی ها در منطقه به طور غیر مستقیم از طریق استفاده از متحدان شبه نظامی شیعه خود دارند."

ایالات متحده حدود ۲۰۰۰ سرباز در سوریه دارد، جایی که ایران و نمایندگان آن حضور نظامی فیزیکی دارند. ۵۰۰۰ نیروی امنیتی در عراق دارد، جایی که جمهوری اسلامی یک بازیکن با نفوذ است؛ و ۱۴۰۰۰ سرباز در افغانستان، جایی که تهران با طالبان در مبارزه با داعش نهضت مشترک دارد. ایران ابزار تشدید تنش در هر یک از این کشورها را دارا است.

ایالات متحده نیز در گذشته تمایل خود به پاسخ را نشان داده است. در سال ۲۰۱۷، ایالات متحده به کاروان متشکل از سربازان سوری و نظامیان تحت حمایت ایران در حالی که به یک پایگاه ایالات متحده در سوریه نزدیک میشدند، حمله کرد. برت مک گرک، که پیش از این نماینده ویژه ایالات متحده برای ائتلاف جهانی برای شکست دادن داعش بود، روز دوشنبه به MSNBC گفت: "ما هیچ کانال دیپلماتیک با ایران نداریم" و گفت که خطرات یک درگیری افزایش یافته است، زیرا راه واقعی برای رساندن پیام ها به طور خصوصی به ایرانیان برای جلوگیری از آن وجود ندارد.

پروکسی های ایرانی نیز می توانند به پایگاه های ایالات متحده در عراق و سوریه موشک شلیک کنند. در خلیج فارس مقامات ایالات متحده در سال های اخیر بارها اشاره به مانور نا ایمن هواپیماهای بدون سرنشین و قایق های ایرانی در کنار هواپیماهای و کشتی های ایالات متحده کرده اند - در سال ۲۰۱۶ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به طور موقت ۱۰ تن از ملوانان دریایی آمریکا را بازداشت کرد.

مایکل نایتس، متخصص منطقه در موسسه واشنگتن، که یک مؤسسه مختص مطالعات خاورمیانه است، به ما گفت: "ایالات متحده در حال حاضر نشان داده که آمادگی دارد تا دست به اقدامات تلافی جویانه بزند"، و بر این نکته تأکید کرده که آمریکا بین دولت ایران و نمایندگان شبه نظامی آن تمایز قائل نیست.

سرانجام، و مهمتر از همه، بحث تجارت جهانی نفت در میان است که به شدت به تنگه هرمز وابسته است. حدود ۱۸.۵ میلیون بشکه نفت در روز از طریق آبراه باریک بین ایران و شبه جزیره عربستان جریان دارد. پس از آنکه ایالات متحده در اواخر ماه آوریل با تحریم ها تهدید کرد که واردات نفت ایران را در تلاش برای رساندن صادرات نفت جمهوری اسلامی به صفر متوقف میکند، ایران هشدار داد که می تواند تنگه هرمز را مسدود کند؛ حرکتی که موجب تخریب اقتصاد جهانی میشود.

شاید بهترین راه برای ایران این است که متحدان آمریكایی در منطقه، یعنی اسرائیل و عربستان سعودی را مورد آزار و اذیت قرار دهد. تهران از گروه شبه نظامی حماس حمایت می کند که در روزهای اخیر ۶۰۰ راکت را از مرزهای خود در نوار غزه به سمت اسرائیل شلیک کرد. ایران همچنین می تواند حوثی های یمن را، یکی دیگر از متحدان منطقه ای خود، تشویق کند تا حملاتی علیه صادرات نفت عربستان و امارات به اروپا هدایت کنند. (دو کشور پس از اعمال تحریم های ایالات متحده بر سهم بازار ایران دست یافته اند.) حوثی ها در جریان جنگ فعلی خود راکت هایی را به سمت عربستان سعودی شلیک کرده اند.

واعظ میگوید: "ایران گزینه های زیادی دارد. مشکل این است که با توجه به این که هیچ رمپ خالی وجود ندارد و هیچ کانال ارتباطی بین دو کشورنیست، خطرات یک رویارویی که به سرعت از کنترل خارج شود بسیار بالا است."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چشم مون روشن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینا نظرات کلی بودن مطمئن باشید جنگی رخ بده ایران شروع کننده اون نیست بعدم تو این جنگ به چهارتا گروهک بسنده نميکنه که پشتيبانيش کنند بلکه روسیه و چین از مدت ها قبل منتظر فرصتی برای کم کردن قدرت آمریکا تو منطقه بودن و حتما تماما حمایت ميکنند حالا علنی نشد مخفیانه

      • ناشناس

        روسیه و چین قبلا باهاش ساختن تقسیم غنایمم کردن چ خوشخیالن دیوار پوسیده روسیه هیچوقت واسه ایران منفعت نداشته در زمان حیاتی پشتشونو خالی میکنن نمونش موشک اس ۳۰۰ ک ندادن و.پولشو گرفتن

      • hassan.h

        آمریکا اجماعی برای جنگ ندارد
        هدایت ناو ها به خلیج فارس ناشی از انجام آزمون و خطا و سنجش میزان ترس ایران است

    • بدون نام

      خب بسم الله از اون فرایِوون یکی رو شروع کنید

    • بدون نام

      حتما ایران هزار راه داره تا به آمریکا ضربه بزنه ولی اونها فقط یکی دوتا
      خخخخخخخخخخ
      یه چیزی بگید بگنجه
      با همین توهم ها مملکت رو به باد فنا دادید
      فکر کنم اون چیزی که مصرف میکنید ناخالصی داره
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهم خیلی بالاست

      • بدون نام

        ناوهای آمریکا مثل حباب روی آب هستند. میترکونیمشون. حالا خواهید دید

    • بدون نام

      فعلا ک داریم ضربه اقتصادی میخوریم چی از این بدتر

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تا زمانی که به این راحتی دارن عرصه رو تنگ میکنن نیازی ب جنگ نیست اینجا ی مشت بیسواد نشستن فقط دم از راهبرد میزنن عین احمقا هی امتیاز میدن که بمونن

    • محمد

      گزینه ها فراوانه.
      واقعا فراوان.
      آمریکا حواست رو جمع کن.

    • ضد امریکا

      امریکا باید نابود بشه

      پاسخ ها

      • امیرتوانا

        بهش میگم.بخاطرتومیگم نابودشه

      • esi

        بچه های سایبری خوب فعالن ...

    • kh bah

      امریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه

      پاسخ ها

      • esi

        خوبه هیچ غلطی نمیتونه بکنه و وضع ما اینه ...
        خدا عقلت بده

    • وانک علا خلق عظیم

      هی شعار مفت بگید مملکت داره از بدبختی گرانی زیر فشار هست شماها چی میگید

      پاسخ ها

      • علی

        امریکا جنایتکار جهانی است و شرور و سرکش و قلدر ماب ایران هم دمش گرم روی اعتقادات و صلابتش ایستاده و کانال های فراوانی برای جنگ نامتقارن در دست دارد اولا خدا نکنه جنگ بشه اما اگه شد قطعا امریکا مغبون اصلی خواهد بود

      • علی

        تو چی میگی بابا؟ به نظرت مردم موافق این دولتن؟ یا اگه جنگ‌ بشه شاید هزینش برا امریکا زیاد باشه ولی ایران مغلوب میشه
        سانسورچی منتشر کن ممنون

    • یاس

      پراید بهشون ندیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیمزه

    • بدون نام

      یک سری دوباره دارند برای اختلاس ورانت و به دست آوردن هزاران میلیارد پول برنامه ریزی میکند از این وضیعت کشور!!؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا ابرقدرت فقط ایرانه .آمریکا کیلویی چند.آخه تاکی توهم تا کی خود بزرگ بینی.مردم مردن از گشنگی.برین خفه شین.تو یادداشت آورده یک سخنگوی وزیر دفاع آخه وزارت دفاع مگه چند سخنگو دار ه؟

      • بدون نام

        تنه درخت با هیچ چیز شکسته نمی شود ولی با شاخه ان خیلی خیلی راحت شکسته می شود

      • بدون نام

        بله ما میتوانیم .همانطوریکه که بعد از هشت سال جنگ خونین با صدام حسین او را سرجایش نشاندیم .امریکا در مقابل صدام چیزی نیست .چه.!!!

    • farzad

      اصلی ترین گزینه ما راهپیمایی در جهت محکوم کردن آمریکا ست وگرنه ما هیچ گزینه ای نداریم فقط بلوف میزنیم

      پاسخ ها

      • esi

        احسنت
        مسئولین ما لات کوچه خلوت هستند
        پای عمل بیاد فقط سکوت و فرار

    • بدون نام

      ما اینقدر بدبختیم ک دیگه قدرتی نداریم

    • بدون نام

      باید به فکر حل مشکل با امریکا بود.....

    • .

      آمریکا هیچ غلطی نمیکنه قلدر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اونا رحم ندارن گیربیفتن تهران رو با اتم میزنن

    • بدون نام

      معمولا کسانی که دشمن رودست کم میگیرن،درنهایت،شکست خوردگان حتمی اند!!

    • بدون نام

      یاس جان اتفاقا پراید بهشون بدیم تا کشته زیاد بزنند

    • بدون نام

      اره داریم
      فرت فرت هواپیما میسازیم امریکا ازما میخره

    • بدون نام

      بارمز علی برکت الله امریکا و کل استکبار جهانی رو شکست میدیم.علی برکت الله

    • امان الله خان

      کاشکی تاریخ رابخوانید جنگ شش روزه 1967اعراب واسراییل درزمان پیروزی شکست خوردند امیدواریم آقایان سرشان رااززیر برف دربیاورند

    • esi

      از عوارض مصرف مواد نامرغوب ...
      فعلا که مردم دارن له میشن زیر ضربه های آمریکا و بی عرضه های کشور

    • عزراییل

      بار مز یا زهرا می ریم میرینیم .

    • عزراییل

      بار مز یا زهرا می ریم میرینیم .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج