۸۶۲۱۳۳
۲ نظر
۵۰۰۱
۲ نظر
۵۰۰۱
پ

پرسپولیس از برزیل ۱۹۵۰عبرت می‌گیرد؟

پرسپولیس با یک پیروزی در برابر ماشین سازی تبریز می‌تواند سرنوشت قهرمانی را در دست گیرد اما آیا واقعاً کار تمام شده یا هواداران پرسپولیس تاریخ فوتبال را هم باید در نظر داشته باشند؟

عصرایران: برزیل میزبان جام جهانی ۱۹۵۰ بود. آنها در فینال به مصاف اروگوئه رفتند. در ورزشگاه ۲۰۰ هزارنفری ماراکانا. در میان اطمینان مردمی که در قهرمانی ستاره‌هایشان تردیدی نداشتند. حتی یک روزنامه در همان روز بازی، عکس تیم ملی برزیل را روی جلدش چاپ کرده و تیتر زده بود: اینها قهرمانان جهان هستند! فقط یک نفر به این موضوع شک داشت. فلاویو کاستا سرمربی تیم!

پرسپولیس امشب در ورزشگاه آزادی مقابل ماشین‌سازی تبریز قرار می‌گیرد. مسابقه‌ای حساس و سرنوشت‌ساز در لیگ برتر. آیا آنها باز هم با از دست‌دادن امتیاز، جام قهرمانی را به حریفان کم‌اشتها تعارف می‌کنند یا با یک پیروزی سرنوشت قهرمانی را در دست می‌گیرند؟

برخی از هواداران این تیم مدتهاست کارناوال قهرمانی را راه انداخته‌اند و گمان می‌کنند کار تمام شده. تیم آن قدر در صدر جدول بوده که انگار همان حوالی ریشه‌زده و هیچ توفانی جابه‌جایش نمی‌کند. حتی اتحاد بقیه تیم‌ها که برای به زیر افکندن این درخت تبر به دست گرفته‌اند و یکی‌یکی این تبر را به هم تعارف می‌کنند هم تأثیری ندارد. شاید همین نگاه از پیش برنده بودن باعث شده قرمزها پنج بازی است رنگ پیروزی را نبیند. در لیگ چند بازی حساس امتیاز از دست دادند و حالا به ماشین‌سازی رسیده‌اند؛ تیمی که انگار بختی برای فتح امتیاز ندارد اما...

پله در کتاب «چرا فوتبال مهم است» که وحید نمازی آن را به فارسی برگردانده است، در مورد جام جهانی ۱۹۵۰ می‌نویسد که اعضای خانواده فقیر او هم مثل بیشتر مردم برزیل شیرینی و نوشیدنی گرفته بودند تا بعد از قهرمانی برزیل که حتمی به نظر می‌رسید جشن بگیرند اما در میان این تمجیدها، تنها یک صدای هشدار به گوش می‌رسید که البته از منبعی بسیار نگران‌کننده بود.

فلاویو کاستا، سرمربی برزیل روز قبل از بازی به خبرنگاران گفته بود: «من نگرانم که بازیکنان تیمم با این تفکر وارد زمین بشن که پیش از بازی فینال، نشان قهرمانی روی پیراهناشون دوخته شده.»

اروگوئه بازی را ۲-۱ بُرد تا یکی از تراژدی‌های بزرگ مردم برزیل رخ دهد و نلسون رودریگز، روزنامه‌نگار برزیلی با اغراقِ خاصِ مردم آمریکای لاتین بنویسد: «هر کشوری یک فاجعه ملی جبران‌ناپذیر مثل فاجعه هیروشیما دارد. فاجعه ما، هیروشیمای ما، شکست مقابل اروگوئه در سال ۱۹۵۰ بود.»

پرسپولیس یک بار در مصافی چنین نزدیک لیگ را با تفاضل گل و میلیمتری باخت و بسیاری می‌گویند بعید است برانکو اجازه دهد این تیم دوباره خطایی چنین مهلک را جبران کند اما وقتی پیروزی قبل از سوت پایان، بارسلونا با لیونل مسی و آژاکس با یکی دوجین پسر جوان و جاه‌طلب را هم از خود بیخود می‌کند، هواداران پرسپولیس حق دارند نگران باشند که این اتفاق برای آنها هم رخ دهد.

لیگ قهرمانان اروپا یک شوک و هشدار برای کسانی بود که هنوز از دریا برنگشته، برای خودشان در ساحل میز مجلل مهمانی چیده‌اند. هیچ شکارچی باهوشی پرنده‌ای که هنوز روی شاخه است را جزو شکارهایش به حساب نمی‌آورد!

در فوتبال هم مثل زندگی هیچ تضمینی وجود ندارد. حتی اگر مسی کنارتان باشد یا اندازه کافی بین رقیبان و خودتان فاصله انداخته باشید. باز هم هنوز پیروز نشده‌اید. این درسی است که همه می‌گوئیم آن را خوب بلدیم اما باز هم غافلگیر می‌شویم!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      غصه نخور ماشین سازی یا جم با امثال تاتار هیچوقت اروگوئه نمیشه چون تصمیم ها گرفته شده ازقبل.

      پاسخ ها

      • amin

        شما چرا میسوزید میتونید ببرید تا قهرمان بشید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج