جاباما
۸۶۲۵۱۳
۵ نظر
۵۰۰۷
۵ نظر
۵۰۰۷
پ

پیشکسوت‌ترین عاشیق درگذشت

«یوسف اوهانس» آخرین هنرمند آشوری در حوزه موسیقی عاشیقی «مکتب ارومیه» شامگاه ۲۲اردیبهشت در ارومیه جان به جان آفرین تسلیم کرد تا صدای این هنرمند ارومیه ای در اذهان دوستداران فرهنگ ماندگار شود.

ایرنا: «یوسف اوهانس» آخرین هنرمند آشوری در حوزه موسیقی عاشیقی «مکتب ارومیه» شامگاه ۲۲اردیبهشت در ارومیه جان به جان آفرین تسلیم کرد تا صدای این هنرمند ارومیه ای در اذهان دوستداران فرهنگ ماندگار شود.

پیشکسوت‌ترین عاشیق درگذشت

مسوول موسیقی و کانون عاشیق های حوزه هنری آذربایجان غربی روز یکشنبه گفت: عاشیق اوهانس با ۹۳ سال سن پیشکسوت‌ترین هنرمند موسیقی عاشیقی مکتب ارومیه بود که به علت کهولت سن و مشکلات جسمانی دار فانی را وداع گفت.
داریوش علیزاده افزود: وی از هنرمندان تاثیر گذار موسیقی عاشیقی بود که با بیش از ۸۰ سال فعالیت هنری نقش بسیار موثری را در رشد و توسعه این نوع موسیقی ایفا کرد.

وی اضافه کرد: عاشیق اوهانس همواره پای ثابت بسیاری از مراسم فرهنگی و هنری در سطح استانی، ملی و بین المللی بود و نمونه اثر این استاد کارکشته در آلبوم ماندگار «ارومودان گلن سسلر ۲» گنجانده شده است.

وی ادامه داد: وی به همراه فرهاد سلیمی، دوللو اباذر، درویش وهاب زاده، محمد حسین دهقان، اصلان طالبی، عزیز مراد خان، اسمعلی لطفی، نباتعلی علیزاده و علی کریمی قره آغاجی از جمله عاشیق های بنام آذربایجان غربی به شمار می رود.

به گزارش ایرنا استاد «یوسف اوهانس» متولد ۱۳۰۶ شمسی در روستای «دیزج تکیه» ارومیه بود و فعالیت در موسیقی عاشیقی را از پدر و پدربزرگ خود به ارث برد.
هنوز که هنوز است پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هنگام گوش دادن به رادیو شوق شنیدن استاد اوهانس را در دل دارند زیرا این چهره نامی به همراه اساتیدی چون دهقان، درویش و فرهاد از نخستین هنرمندانی است که صدای پرحرارتش گرمای خاصی به هوای نه چندان گرم خانه های قدیمی می بخشید.

'عاشیق' یا ' آشیق' هنرمندی است که به اجرای موسیقی عاشیقی می پردازد و در سال های بسیار دور به عاشیق، اوزان و در خراسان شمالی بخشی می گفتند؛ اوزان عالم به علم های روز و نوازنده ساز بود و تجربه های سفر خود را در قالب شعر ارائه می کرد.

ساز عاشیق‌ها، قوپوز نام دارد و دارای هفت سیم، ۱۴پرده و ۷۲مقام به شمار می رود و مصری، دوبیتی، حلبی، سیاستاپل، تجنیس، دیوان، تاجری، غربتی و امراهی از جمله مقام های عرفانی و اجتماعی این نوع موسیقی است.

بالوولو مسکین، قول هارطون، دوللو مصطفی، عباس طوفارقانلی، خسته قاسیم از جمله شاعرانی هستند که عاشیق ها اغلب از شعرهای آنان استفاده می کنند.

استاد عاشیق نواز به منظور رسیدن به حقیقت خداوندی، مرحله های طریقت، شریعت و معرفت را پشت سر می گذارد؛ طریقت یعنی شناسایی راه انسانیت، شریعت یعنی آشنایی با آموزه های اسلامی و سرانجام معرفت به معنای تبلیع انسانیت و آموزه های دینی به واسطه شناخت خدا و رسیدن به اوست.

در این نوع موسیقی پیام انسانیت و انسان بودن که در قالب هنر موسیقی به مخاطب منتقل می شود، حائز اهمیت بوده و هدف اصلی رسیدن به خداست.

تبلیغ دین و به شور آوردن جنگجویان با ساز، شعر و داستان در میدان های جنگ از وظایف اصلی این نوع موسیقی در طول تاریخ بوده است.

مکتب عاشیق نوازی ارومیه نیز در فهرست میراث فرهنگی ناملموس کشور با /شماره ۱۶۵/ به ثبت رسیده و ترنم ماندگاری هنر اصیلی است که فرهنگ دیرینه آذربایجان را با ساز و سخن از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      الله رحمت السین

    • بدون نام

      حالا زندش کنیم?

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو چقدر بی شعوری!!!

    • بدون نام

      خدا رحمتش کنه

    • بدون نام

      عالی بود توضیحات الله رحمت السین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج