جاباما
۸۶۲۷۳۷
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

آمریکا در برابر چین عقب‌نشینی می‌کند؟

در ۶ ژانویه ۲۰۱۸ ترامپ برای جلوگیری از قدرت گرفتن بیشتر اقتصاد چین تعرفه ای ۳۴ میلیارد دلاری بر روی کالاهای وارداتی چین به امریکا تنظیم کرد.

خبرآنلاین: از سال گذشته و با اقدام رئیس جمهور آمریکا در خصوص افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی قیمت محصولات چین در آمریکا رو به افزایش گذاشت و در ادامه این جریان تولیدات چین و صادرات محصولات چینی به امریکا را نیز کاهش یافت.

اما چین در مقابل این اتفاق ساکت نماند و تعرفه محصولات گمرکی آمریکا را افزایش داد؛ این اتفاق متقابلا باعث کاهش صادرات و تولید ناخالص داخلی امریکا شد. جنگ تجاری آمریکا و چین از همان زمان آغاز و تاکنون نیز ادامه دارد.

گفتنی است جنگ تجاری بین دو غول اقتصادی جهان نه تنها چین و امریکا را دچار خسارات مالی کرده بلکه اقتصاد اغلب کشورهای جهان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.

براساس تحقیقات اماری «هیت مارکت» با توجه به این که بیشتر تولیدات در چین و ایالت متحده امریکا و سه کشور امریکای شمالی صورت می گیرد، تولیدات ناخالص داخلی تمامی کشورهای جهان در دوره جنگ تجاری بین چین و امریکا در سال ۲۰۱۸، به میزان ۰.۱ درصد کاهش پیدا کرده است و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۱۹ کاهش تولیدات به ۰.۸ درصد برسد بر اساس پژوهش این موسسه کاهش تولیدات ناخالص داخلی کشورهای دنیا در سال ۲۰۲۰ به حدود ۱.۴ درصد می رسد.

گاردین در گزارشی از احتمال عقب نشینی امریکا از جنگ تجاری با چین می گوید: تصمیم ترامپ (افزایش تعرفه های گمرکی) ضربه سختی به اقتصاد چین و حتی خود امریکا زده است اما احتمال توافق بین این دو کشور بسیار بالا است.

گاردین در ادامه گزارش خود آورده است: قبل از این که ترامپ رئیس جمهور امریکا شود کمپین انتخاباتی او از صادرات چین به امریکا به عنوان (شیطان) نام برد و طی بیانیه ای گفت: " برای بهتر شدن کسب و کار امریکا و وضعیت کارگران باید با چین مقابله کنیم."

ترامپ زمانی این تصمیم را گرفت که مشاور ارشدش «جرد کوشنر» کتابی با موضوع «مرگ به دست چین» نوشته «نواررو» اقتصاددان امریکایی را به او داد. این کتاب به توضیح این موضوع می پردازد که چگونه چین در آینده اقتصاد جهان را اداره می کند و این پایانی است برای اقتصاد امریکا. از آن زمان تاکنون «نواررو» به عنوان دستیار رئیس جمهور در امور تجاری مشغول به کار بوده و همراه «رابرت لایسیزر» نماینده امور تجاری آمریکا، اقتصاد این کشور را در دست دارند.

این کتاب مشوق رئیس جمهور برای افزایش تعرفه‌های وارداتی از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد بر روی کالاها، خدمات حمل و نقل، تجهیزات، مواد شیمیایی و بعضی از مواد خوراکی چینی شد.

پس از بیانیه‌ای که امریکا مبنی بر افزایش تعرفه های گمرکی بر روی محصولات چینی داد، چین نیز محصولات امریکایی به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را در فهرست افزایش تعرفه‌های واردات قرار داد. این اقدام چین به عنوان دومین اقتصاد جهان و بزرگترین صادر کننده محصولات به امریکا به شدت اقتصاد امریکا را تحت تاثیر قرار می دهد. کاخ سفید در این بیانیه گفته است که اقتصاد جهانی کماکان می تواند در دنیای تعرفه‌های بالا رشد کند یا حداقل امریکا می تواند به این رشد دست یابد.

نویسنده در کتاب «مرگ به دست چین» می گوید که شرایط کنونی پیش آمده مشابه اتفاقی است که در قرن ۱۹ در انگلیس اتفاق افتاد. در آن سال ها انگلیس تصمیم گرفت که رویه تجارت آزاد را پیش بگیرد و امریکا نیز به دنبال انگلیس تصمیم می گیرد تعرفه ها را افزایش دهد، در صورتی که تجارت آزاد باعث زمین خوردن انگلیس شد اما افزایش تعرفه ها باعث موفقیت امریکا می شود.

ناظران کاخ سفید حتی به اینکه ترامپ کتاب «نووارو» را خوانده باشد مطمئن نیستند و بر این عقیده اند که ترامپ خیلی عجولانه و در حالی که اطلاعات کافی نداشته است این تصمیم را گرفته است زیرا ترامپ چین را به عنوان " عامل دستکاری ارز" معرفی کرد و در بیانیه ای گفت که با بالا بردن تعرفه ها به کمک های مالی غیرقانونی چین پایان می‌دهیم.

بعد از این تحولات نگرانی نووارو و لایسیزر این است که پکن توافقنامه مشارکت کمپانی های خارجی با کسب و کارهای داخلی را پاره کند و فروش محصولات خارجی (امریکا) در چین متوقف شود.

این مشکل موضوع اصلی کتابی است که ترامپ را به سمت این تصمیم هدایت کرده است.

تحلیل‌گران می گویند با توجه به افزایش هزینه‌های صادرات محصولات، احتمال کاهش تحرک اقتصادی بین امریکا و اروپا بسیار بالا است.

«آنگوس آرمسترانگ» مدیر سابق بازسازی شبکه اقتصاد کلان می گوید: این کاهش تجارت موجب می شود که تولید ناخالص داخلی بین ۰.۲ درصد تا ۰.۳ درصد کاهش پیدا کند.

وی در ادامه می گوید: اگر این افزایش تعرفه ها ادامه داشته باشد کاهش تجارت بین اروپا و امریکا با سرعت بیشتری ادامه پیدا می کند و حتی می تواند وضعیت را از این بدتر کند.

تحلیل گران اقتصادی آکسفورد نیز در این رابطه می گویند: بالا رفتن تعرفه ها در امریکا باعث می شود که چین در یک رفتار انتقام جویانه مصرف کالاهای امریکایی و واردات آنها را کاهش دهد و این امر باعث میشود که فشار بیشتری بر روی مصرف کنندگان کالا های امریکایی بیاید و هزینه مصرف این کالا ها نیز افزایش پیدا می کند و بازار خرید و فروش کالاهای امریکایی به شدت ناهموار می شوند.به اعتقاد پزوهشگران آکسفورد این اتفاق امریکا را مجبور به عقب نشینی می کند.

در ادامه گزارش گاردین به این نکته اشاره شده است که این افزایش تعرفه ها برای کالاهای امریکایی باعث می شود که اقتصاد امریکا ۶۲ میلیون دلار ضرر کند یا تولیدات این کشور با توجه به آنچه بازار تقاضا می کند ۰.۳ درصد کاهش پیدا کند.

«بوژوآنگ» و «الینور اولکات» اقتصاددانان و مشاوران کمپانی تی اس لومبارد در این باره می گویند: با توجه به افزایش هزینه‌های هر دو طرف در این جنگ اقتصادی احتمال توافق بین آن‌ها بسیار زیاد است.

آنها در ادامه می گویند: حتی اگر تعرفه‌ها باقی بمانند ترامپ راه گفت و گو با چین را نمی‌بندد و ممکن است تغییراتی در اصول اساسی بالا رفتن تعرفه‌ها ایجاد کنند، همان طور که او ارتباطش را با کره شمالی قطع نکرد.

این در حالی است که روند افزایشی ورشکست شدن کشاورزان امریکایی و افزایش نوسان در بازار امریکا، این کشور را مجبور به حل کردن مشکلات و بستن قرار داد با چین می کند.

برخی از مفسران می گویند احتمال این که چین کالاهای امریکایی را تحریم کند بسیار زیاد است، در این صورت ما باید هر چه زود تر اقدام به معامله با چین و حل مشکلات کنیم.

نشانه هایی نیز وجود دارد که بیان می کند ترامپ از همین الان مشتاق به برطرف کردن مشکلاتش با چین است به عنوان مثال تظاهرات کشاورزانی که با بالارفتن تعرفه های گمرکی دچار ورشکستگی شده اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج