۸۶۲۸۹۷
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

حال‌ و‌ هوای اصولگرایان برای انتخابات ۹۸

اگرچه عقربه روزشمار انتخابات ۹۸ به حرکت درآمده، اما هنوز تحرک جدی در جریان‌های سیاسی برای مشخص شدن مکانیزم شرکت در انتخابات مجلس دیده نمی‌شود.

خبرآنلاین: تنور انتخابات ۹۸ هنوز گرم نشده و با وجودی که فقط ۹ ماه تا برگزاری انتخابات مجلس زمان باقی است، جریان‌های سیاسی تحرک مشهودی برای این رقابت مهم از خود نشان نمی‌دهند. اگرچه احزاب و گروه‌های سیاسی به عنوان متولیان اصلی ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی باید ایفاگر نقش جدی در افزایش مشارکت شهروندان داشته باشند، اما شواهد و قرائن حکایت از آن دارد که تقویم انتخابات برای جریان‌های سیاسی هنوز ورق نخورده است.

حال‌ و‌ هوای اصولگرایان برای انتخابات ۹۸

اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی زمان را برای ورود به عرصه فعالیت‌های انتخاباتی مناسب نمی‌دانند یا به تعبیر عباس عبدی این کم تحرکی ناشی از انفعال و به حاشیه رانده شدن احزاب است، در جای خود می‌توان درباره آن بحث کرد، اما با وجود همه کاستی‌ها در وجود احزاب موثر در کشور، همچنان چشم انتخابات ٩٨ به جریان‌های سیاسی است تا به عنوان بازیگردانان عرصه سیاست داخلی از ظرفیت خود برای پرشور کردن انتخابات ۹۸ بهره گیرند.

اما به واقع علت سکوت و کم تحرکی جریان‌های سیاسی چیست؟ عده‌ای بر این باورند که ورود زودهنگام به عرصه انتخابات، نمایندگان مجلس را از کار اصلی خود دور کرده و به طور کلی کشور را در وضعیتی نیمه تعطیل قرار می‌دهد این در حالی است که عده‌ای دیگر بر این نظرند، محدود کردن فعالیت‌های انتخاباتی به هفته‌های پایانی منتهی به انتخابات امکان انتخاب صحیح را مختل کرده و انتخاب‌ها را تحت تاثیر شعار‌ها و تبلیغات انتخاباتی بدون پشتوانه قرار می‌دهد.

موتلفه و لیست حزبی

با وجود نبود تحرک مشهود و فراگیر در فعالیت گروه‌های سیاسی، در برخی تشکل‌ها تحرکاتی هر چند محدود مشاهده می‌شود، در این میان می‌توان گفت "حزب موتلفه اسلامی" یک گام جلوتر از سایر گروه‌های اصولگرا فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده است. حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه با تایید این موضوع به خبرآنلاین گفت که بحث‌ها پیرامون تحلیل شرایط و نحوه ورود به انتخابات از سال گذشته آغاز شده و همچنان در حال انجام است.

او با بیان اینکه حزب موتلفه قرار است در انتخابات آینده لیست حزبی بدهد، تاکید کرد «البته هنوز ورودی به مصداق‌ها نداشته‌ایم و بحث‌ها حول محور کلیات درحال شکل گیری است».

مصطفی میرسلیم رئیس شورای مرکزی موتلفه نیز از فعال شدن دفاتر شهرستانی حزب موتلفه برای شناسایی افراد دارای شرایط سخن گفت.

گسترش ساختار جامعه روحانیت مبارز

البته "جامعه روحانیت مبارز" نیز دست روی دست نگذاشته و از سال گذشته گام‌های عملی برای به روزرسانی تشکیلات خود برداشت، به گفته مصطفی پورمحمدی دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز از سال گذشته اقداماتی را در جهت بازسازی اساسنامه و فعالیت جدید جامعه در دستور کار قرار داده است.

در واقع می‌توان تغییر نام "جامعه روحانیت مبارز تهران" به "جامعه روحانیت مبارز کشور" را مهم‌ترین اقدام در جهت گسترش ساختار این تشکل روحانی و بسط و توسعه میدان فعالیت‌های آن دانست به این معنا که فعالیت‌هایش سراسری خواهد بود و دیگر محدود به تهران نمی‌شود. جامعه روحانیت البته سلسله نشست‌های هم اندیشی را نیز با ۴۰ حزب اصولگرا برنامه ریزی و در حال اجرا دارد تا همراهی و هماهنگی بیشتری را با آن‌ها برای ورود موثر به انتخابات پیش رو فراهم آورد.

پایداری همچنان در مسیر تک‌روی

در این زمینه تشکل تک‌رو پایداری هم در جریان اصولگرایی هم تحرکات خود را هر چند در حد اظهارنظر‌های کلی درباره نحوه ورود به انتخابات مجلس یازدهم آغاز کرده است، محمد سلیمانی عضو شورای مرکزی جبهه پایداری در گفت وگویی از تلاش‌های این جبهه برای ارائه لیست مستقل در انتخابات تهران خبر داده است.

وی با نگاهی انتقادی نسبت به عملکرد جریان‌های فعال در جناح اصولگرا، نحوه ورود آن‌ها به انتخابات را غیر شفاف خواند و تاکید کرد «در تهران فعلا بنای ما بر لیست مستقل است، چون از سوی جریان‌های دیگر شرایط نامشخص است و روند شفافی نمی‌بینیم، اما سیاست‌هایمان درباره کلانشهر‌ها و شهرستان‌های دیگر را هم اعلام می‌کنیم».

ایثارگران و جمنا دنبال بازار گرمی برای شورای وحدت

همچنین جمعیت ایثاگران هم فعالیت‌هایی را در سطح کلی و بدون ورود به جزئیات برای انتخابات مجلس آغاز کرده است. جواد عامری دبیرکل جمعیت ایثارگران در مورد سازوکار انتخاباتی حزب متبوع خود گفته «در مورد اصل انتخابات قطعاً صحبت‌های کلی را انجام داده‌ایم، اما اینکه بخواهیم کمیته خاصی تشکیل دهیم و به صورت مستقیم وارد فعالیت‌های انتخاباتی بشویم هنوز وارد نشده ایم و این موضوع را کمی زود می‌دانیم. ما باید به سمت تدوین لیست واحد اصولگرایان حرکت کنیم. البته باید سازوکار‌ها ایجاد شود و شاخص‌هایی تعریف کنیم تا سهم خواهی پیش نیاید و بتوانیم بهترین افراد را انتخاب کنیم.»

همچنین مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت ایثاگران در توضیح استراتژی این جمعیت برای انتخابات آینده مجلس به خبرآنلاین، گفت: در این زمینه سه کار به صورت همزمان در حال انجام است که ارتباط با تشکل‌های کشوری و دفاتر استانی به عنوان نخستین گام در دستور کار قرار گرفته تا فهرستی از افراد توانمند که امکان پذیرفتن مسئولیت نمایندگی و در عین حال مقبولیت مردمی دارند تهیه شود.

جمعیت ایثارگران این روز‌ها همه قدرت چانه زنی خود را به کار گرفته تا شورای وحدت به ریاست حدادعادل محور فعالیت انتخاباتی اصولگرایان شود، موضوعی که پایداری‌ها آن را بر نتافتند و سنتی‌های جریان به طور مشخص جبهه پیروان خط امام و رهبری نیز موضوع حمایتی قاطعی نسبت به آن اتخاذ نمی‌کنند. البته ایثارگران در این مسیر تنها نیست و مجموعه جمنا گرچه خود را از تب و تاب نمی‌اندازد و با وجود آنکه همه سخن از پایان کارش می‌دهند، اما اعضای هیأت رئیسه اش زیر بار این واقعیت نمی‌روند، این روز‌ها با جمعیت ایثارگران همراهی می‌کند تا با کسب اکثریت کرسی‌ها در شورای وحدت همچنان نقش اصلی را ایفا کند.

تلاش جبهه پیروان خط امام و رهبری برای بازگشت به متن معادلات جریانی

جبهه پیروان خط امام و رهبری مثل قریب به اتفاق اصولگرایان بر موضوع ائتلاف حداکثری نیرو‌های این جریان تأکید می‌کند، اما هنوز موضع روشنی اتخاذ نکرده که آیا می‌خواهد خودش محور همگرایی باشد یا از میان جامعه روحانیت مبارز و شورای وحدت یکی را تقویت کند. محمدرضا باهنر رئیس این جبهه به تازگی اعلام کرد مشغول برگزاری جلسات گفتگوی ملی با برخی چهره‌های اصلاح طلب است، او با اعلام این موضوع، جای ویژه‌ای را در میان اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای برای خود باز کرده است.

با همه این تفاسیر، واقعیت آن است که فعالیت احزاب در کشور‌های پیشرفته تنها محدود به ماه‌ها و حتی سال پایانی منتهی به انتخابات نیست بلکه جریان‌های سیاسی در بازه زمانی بین دو انتخابات علاوه بر رصد بازی‌های سیاسی، تربیت سیاسی شهروندان را نیز در دستور کار دارند، موضوعی که جریان‌های سیاسی فعال در ایران از آن بی بهره اند به طوریکه شاهد فعالیت‌ها محدود به هفته‌های پایانی و یا در خوشبینانه‌ترین حالت در چند ماه منتهی به انتخابات هستیم که بعد از آن اقدامات تا انتخابات بعدی تعطیل و بی رمق می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بی نام

      عمرأ رأي بدیم
      مگه مغزخرخوردیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخ

      • بدون نام

        هرکس توی انتخابات شرکت کنه خابن به ملت مگه به آدم چند دفعه می تونه گول بخوره که بخواد به شماها رای بده جمع کنین بابا

    • همان

      مردمو بدبخت کردین
      باچه رویی می خاین کاندید بشین
      هرروزاجناس درحال افزایش

    • بدون نام

      خاک تو سرتون فقط,بفکر میز و قدرتن

    • بدون نام

      نگران نباش یه ترفندی درست میکنن تا مردم همیشه در صحنه انتخابات و پر شور و میلیونی کنن

    • بدون نام

      اینا مردم را با تهدید وادار به رای دادن میکنند. فقط زور

    • س

      ما ملت ایران با یک سنجید سردمان می شود با یک کشمش کرممان می سود الا مگی رای نمی دهیم اون وقت رای میدی هیچ تبلیغات هم می کنی نه تنها شما بلکه تمام ملت ایران فراموش کاریم

    • بدون نام

      هیچکس رای نمیده برین به همون افغانیا که نصف ایران گرفتن بودجه وکنابع شغلامون میدین بهشون خدا لعنت تون کنه افغانیابگین رای بده خاینین به وطن فقط احمدی نجات راه نجات ایران ازدست این گرگهاس

    • بدون نام

      اگه نضرات آزاده چراسانسورمیکنی ۵۰تاپیام دادم یکیش پخش نشد به ضررت تموم میشه این دوره کسی رای بده نیست دلخوش نباشید

    • قلی

      اینها هنوز سیر نشدن ...با با اشتهاتون. و ایول...

    • بدون نام

      بمیرم دیگه پای صندوق نمیرم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج