۸۶۳۵۸
۱۱ نظر
۵۰۲۵
۱۱ نظر
۵۰۲۵
پ

بازی های فکری برای شب‌های زمستانی

اینجا ما یک فهرست جمع و جور از مهمترین و معروفترین بازی های فکری و چند نفره موجود در بازار را به همراه شرح مختصر هر کدامشان برایتان آماده کرده ایم که اغلب شان قیمت های ارزانی دارند. تازه گرانترین هایشان هم فعلا به صد هزار تومان نمی رسند.

بازی های فکری برای شب‌های زمستانی





همشهری جوان: اگر با این تعریف و تمجید از بازی های خلاقانه و فکورانه یا خاطره بازی ها از گذشته، برای انجامشان وسوسه شده اید اما نمی دانید که از کجا باید شروع کنید، نگران نباشید. اینجا ما یک فهرست جمع و جور از مهمترین و معروفترین بازی های فکری و چند نفره موجود در بازار را به همراه شرح مختصر هر کدامشان برایتان آماده کرده ایم که اغلب شان قیمت های ارزانی دارند. تازه گرانترین هایشان هم فعلا به صد هزار تومان نمی رسند و اگر دلتان رضا نمی دهد برای خودتان بخرید، می توانید به عنوان هدیه و کادوی تولد برای دوستانتان بگیرد. به نام آنها و به کام شما! بنشینید و حالش را ببرید.

اتللو (استراتژیک)

قیمت: 10 تا 20 هزار تومان (بسته به اندازه)

* تعداد بازیکن: دو نفر

این هم بازی ساده ای به نظر می رسد با حداقل قوانین که در عرض کمتر از 30 ثانیه می توانیدن آنها را یاد بگیرید. تعدادی مهره وجود دارد که هر طرفش یک رنگ است. فرض کنید یک طرفش سفید و طرف دیگر قرمز. هر بازیکن یک رنگ را انتخاب می کند و به نوبت هر کدام از بازیکنان یک مهره در صفحه قرار می دهد. هدف این است که فضای صفحه را با رنگ های خودتان اشغال کنید.برای این کار، لازم است طوری جای قرار دادن مهره ها را انتخاب کنید که بتوانید مهره های طرف مقابل را مابین دو مهره تان گیر بیندازید. در این صورت مهره های حریف را که بین دو مهره شما گیر افتاده اند (مهره های گیر افتاده می توانند یک، دو یا بیشتر باشند) پشت و رو می کنید تا رنگ خودتان به سمت بالا قرار بگیرد. به این ترتیب خانه ها مال شما می شود. در پایان رنگ غالب در صفحه برنده است. بازی به نظر ساده ای می رسد اما همچنان که گفته شد همه چیز به استراتژی شما در بازی برمی گردد؛ طوری که بتوانید در یک لحظه و با یک مهره، تعداد زیادی مهره های حریف را برگردانده و از آن خود کنید تا در نهایت هیچ اثری از رنگ او روی صفحه نباشد. توانایی شما در این بازی به مرور به دست خواهد آمد و به مرور کشف خواهید کرد که خانه های کنج ارزش بیشتری دارند!

پنتاگو (استراتژیک)

قیمت: 15 هزار تومان

* تعداد بازیکن: دو نفر

بازی های فکری برای شب‌های زمستانی

این بازی اختراع توماس فلدون سوئدی است و برای چندین سال متوالی برنده بهترین بازی سال شده است. با وجود شباهتش به اتللو، به مراتب از آن پیچیده تر است. به این دلیل که صفحه در این بازی به چهار قسمت تقسیم شده که هر صفحه مربع کوچک، می تواند به هر طرف (روی صفحه) بچرخد. هر بار که بازیکنی مهره اش را روی صفحه قرار داد باید بنا به استراتژی که در بازی دارد، یک بار یکی از این چهار مربع را بچرخاند. در نتیجه لازم است بازیکن احتمالا بیشتری را برای پیدا کردن جای دست مهره در نظر بگیرد چون حریف می تواند با یک بار چرخش غیرمنتظره یکی از مربع ها، تمام نقشه های شما را نقش بر آب کند. در نهایت اولین بازیکنی که توانست پنج مهره از مهره هایش را پشت سر هم ردیف کند برنده است.

آنتی ویروس (استراتژیک)

قیمت: ۳۳ هزار تومان

تا حدی شبیه اتللو است اما پیچیده تر. در صفحه تعدادی مهره های رنگی وجود دارد و هر بازیکن یکی از این رنگ ها را انتخاب می کند. هدف از بازی بیرون کردن مهره های قرمز یا همان ویروس کذاست از صفحه بازی. سختی ماجرا به این است که مهره ها به صورت دوتایی، چندتایی و در زوایای مختلف (مثل مهره های بازی ترانگام) به هم متصل است و ضمنا از روی صفحه برداشته نمی شوند. آنها فقط روی صفحه برسرانده می شوند. این ویژگی را کنار تنوع شکل مهر ها بگذارید تا متوجه شوید در این بازی، استراتژی شما با استراتژی دیگر بازیکنان ممکن است هر لحظه تغییر کند. به افرادی که اتللو و پنتاگو را ترکانده اند، این بازی توصیه می شود.

هایو (استراتژی محض)

قیمت: ۳۱ هزار تومان

* تعداد بازیکن: دو نفر

بازی های فکری برای شب‌های زمستانی

در این بازی که هشتمین بازی پرطرفدار بین بازی های استراتژیک است، خلاقیت وتمرکزتان را باید فعال کنید و به موقع و با استراتژی حرکت کنید. در این بازی هر بازیکن باید ۱۱ مهره اش را طوری وارد بازی کند که بتواند زنبور ملکه حریف را در محاصره خودش بگیرد و ضمنان نگذارد ملکه خودش در محاصره حریف باشد. البته بازیکن برای رسیدن به هدف مجبور نیست تمام مهره هایش را وارد بازی کند و می تواند بنا به استراتژی که دارد فقط چندتا از آنها را به کار گیرد اما بعد از وارد کردن آنها دیگر نمی تواند آن را از بازی خارج کند. هر بازیکن باید در چهار نوبت اول بازی، ملکه اش را وارد بازی کرده باشد و ضمنا مهره ها در زمان ورود نمی توانند در کنار مهره غیرهمرنگ یعنی مهره حریف قرار بگیرند اما به مرور و در طول بازی، زنبورها که هر کدام به شیوه ای خاص حرکت می کنند، می توانند خودشان را به میان مهره های حریف برسانند تا نگذارند زنبورهای حریف ملکه شان را دربر بگیرند.

تیزبین (تمرکزی سرعتی)

قیمت: ۱۰ هزار تومان

* تعداد بازیکن: بیندو تا هشت نفر

ساده ترین بازی روی کره زمین است و هر دور بازی اش احتمالا زیر دو دقیقه طول می کشد! اما بامزه است و هم در جمع های خانوادگی و هم رفاقتی می چسبد. این بازی ایرانی، شامل ۵۵ کارت و ۵ کارت راهنماست. روی هر کارت ۸ تصویر وجود دارد و بین هر دو کارت یک تصویر مشترک هست. در ابتدای بازی به هر بازیکن یک کارت داده می شود که آن را نمی بیند و باقی کارت ها به رو وسط قرار می گیرد. بازیکنان در یک لحظه کارت هاشان را می بینند و باید به سرعت شکل مشترک کارتشان را با کارت وسط پیدا کرده و نامش را بگویند و کارت وسط را بردارند. هر کسی که سریع تر این شباهت را پیدا کرد، باید سرعت عمل به خرج داده و قبل از اینکه دیگران دست به کار شوند، کارت را بردارد و حالا به سرعت و دوباره دو کارت جدید (آنکه از وسط برداشته با کارتی که از زیر کارت قبلی حالا رو آمده) را مقایسه و همان کار قبلی را بکند. در پایان کسی که سرعت عمل و دقت بیشتری دارد و تعداد کارت بیشتری برداشته برنده است. این بازی چند مدل است که به جای اشکال مختلف، حروف و حیوان و ... روی کارت ها نقش بسته اما از ما می شنوید همین اشکال قروقاطی را بخرید. مطمئن باشید طی دو دقیقه کلی هیجان تخلیه می کنید. این بازی ایرانی شبیه JUNGLE SPEED است که در آن افراد با مشاهده وجه اشتراک، به جای برداشتن کارت، باید یک میله چوبی را بردارند.

کوارتو (استراتژیک)

قیمت: ۴۱ هزار تومان

* تعداد بازیکن: ۲ تا چهار نفر

بازی های فکری برای شب‌های زمستانی

این هم بازی استراتژیک محسوب می شود و جان می دهد برای وقت هایی که بخواهید یکی را یکجا بنشانید. بازی شامل ۱۶ قطعه چوبی و یک صفحه چهار در چهار است که هر کدام از این قطعه ها با هم فرق می کنند. دراز یا کوتاه، توخالی یا توپر، مربع یا دایره و ... هر بازیکن باید سعی کند چهار قطعه که ویژگی مشترکی دارند را کنار هم قرار دهد. بازی وقتی جذاب می شودکه بدانید مهره ها را نمی توانید خودتان انتخاب کنید و حریفتان است که به شما مهره می دهد! می بینیدکه چندان بازی راحتی هم نیست و مجبورید فکرتان را به کار بیندازید و هم فکری به حال خودتان بکنید و هم استراتژی طرف مقابل را کشف کنید.

کلو یا سرنخ (معمایی)

قیمت: ۶۰۰۰ تومان

* تعداد بازیکن: دو تا ۴ نفر

در ایران به بازی سرنخ معروف بود/ هست و بازیکنان باید بفهمند که قاتل، قتلش را کی، کجا و با چه وسیله ای انجام داده است. کارت ها در سه دسته اشخاص، ابزار و مکان ها، دسته بندی شده اند و اول بازی یک کارت از هر دسته به طور مخفیانه کنار گذاشته می شود که در واقع همان اطلاعات مربوط به قتل است. باقی کارت ها تقسیم می شود و هر بازیکن با توجه به کارت هایی که در دست دارد باید تعدادی از گزینه های مخفی را از دایره احتمالات خارج کند. مثلا اگر بازیکنی چاقتو در دستش باشد، می فهمد که آلت قتل، چاقو نیست. در طول بازی بازیکنان می توانند سوال هایی از بازیکنان دیگر درباره کارت هایشان بکنند تا به مرور اطلاعاتشان را بیشتر و دامنه حدسیاتشان را دقیق تر کنند. بازیکنی که زودتر قاتل، وسیله قتل و محلش را مشخص کند، برنده است.

راز جنگل (معمایی)

قیمت: ۶۵۰۰ تومان

بازی های فکری برای شب‌های زمستانی

این از آن بازی های قدیمی ایرانی است که هنوز هم جذابیتش را حفظ کرده. در این بازی، ۱۳ درخت و ۱۳ پولک و ۱۳ کارت وجود دارد به علاوه شش مهره برای بازیکنان و دو تاس. هر کدام از کارت ها و پولک ها شکل یک گنجینه دارند (یعنی ۱۳ گنجینه در بازی هست) که باید پیدا شوند. پولک ها زیر درخت ها چسبانده می شوند. درخت ها بر زده شده و در جاهای مخصوص قرار می گیرند. بعد یک کارت (گنجینه) رو می شود و بازیکن ها با تاس انداختن باید خود را به درخت ها نزدیک کنند تا بتوانند زیر درخت (پولک ها) را ببینند و گنجینه مورد نظر را پیدا کنند.

ضمن بازی هر بازیکن باید حواسش به بازی نفرات دیگر باشد چون فرد ممکن است جای گنجینه را پیدا کرده و دارد خودش را به قلعه می رساند تا بتواند محل را اعلام کند. با پیدا شدن یک گنجینه، کارت دیگری رو می شود و دوباره بازیکنان به دنبال گنج جدید می گردند. کسی که زودتر بتواند سه گنج را پیدا کند، برنده است. البته بازی به این سادگی هم نیست و قواعد بیشتری دارد که بازی را هیجان انگیز می کند.

اسکاتلندیارد (معمایی)

قیمت: ۹۹۰۰۰ تومان

* تعداد بازیکن: سه تا شش نفر

برای این بازی باید دل و دماغ و حوصله یادگرفتن قوانین متعددش را داشته باشید. البته قوانینش چندان سخت و پیچیده نیست، تا حدی شبیه همان بازی مافیای خودمان است فقط این بار روی میز! به این شکل که یکی از بازیکن ها جنایتکار است و فراری و باقیه بازیکن ها در نقش کارآگاه باید سعی کنند این جنایتکار را ظرف ۲۴ ساعت (۲۴ مرحله) دستگیر کنند. هر کدام از بازیکن ها در یک گوشه شهر لندن (همان صفحه بازی) قرار می گیرند و در طول بازی در شهر حرکت می کنند تا محل جنایتکار را که مشخص نیست پیدا کنند.

جنایتکار در طول بازی فقط چند بار محلش را نشان می دهد و کارآگاه ها فقط می بینند که او از چه وسیله ای برای حرکت در شهر استفاده کرده. تاکسی، قایق، اتوبوس یا پای پیاده؟ با استفاده از همین اطلاعات محدود باید جای او را حدس بزنند و یکی شان خودش را به او برساند در غیر اینصورت برنده، جنایتکار یا همان آقای ایکس خواهد بود.

برج هیجان یا جنگا (تمرکزی و هیجانی)

قیمت: ۱۹۰۰۰ تومان

* تعداد بازیکن: هر چند نفر که دلمان خواست

بازی های فکری برای شب‌های زمستانی

بازی هیجان انگیزی است و به کمی مهارت دست و دقت نیاز دارد. شامل تعدادی آجر یا بلوک چوبی است که روی هم به صورت یک ستون قرار می گیرند. روی تمام این آجرها شماره هایی نوشته شده و هر بازیکن باید در هر بار نوبتش یکی از اینها را از جا خارج کند و در بالای برج قرار دهد؛ طوری که ساختمان برج نریزد. آجرها که به مرور از پایه برج برداشته می شود زیربنا را سست و نامتعادل می کند و این عدم تعادل به مرور بیشتر می شود.

برای اینکه چه کسی در هر نوبت چه آجری را بردارد می توانید در ابتدای بازی قاعده بگذارید و تاس بیندازید. اعدادی که در انداختن چهار تاس به دست می آیدرا طبق قانونی که خودتان گذاشته اید جمع، تفریق، ضرب یا تقسیم کنیدتا به یک عدد برسید. عددی که با هر بار تاس انداختن به آ« رسیدید شماره آجری را نشان می دهد که باید بردارید.

در روش ساده تر تاس انداخته نمی شود و هر کس به طور اختیاری از هر کجا که دلش خواست آجر بیرون می کشد. بازی راحتی که به مرور که تعداد آجرهای خالی شده پایین زیاد می شود و برج به لرزه درآید، هیجان می گیرد.

اگر تنها هم هستید باز می توانید بازی کنید

بازیکن خالی!

بعضی از بازی های تک نفره هم هستند که در اوقات تنهایی و بی حوصلگی می توانند حسابی مشغولتان کنند؛ طوری که نه تنها احساس بطالت نکنید که حسابی احساس کار جدی کردن و فعالیت ذهنی بهتان دست بدهد. در بین این بازی ها، این دوبازی ارزان و کار درست را تجربه کنید. مطمئن باشید ضرر نکرده اید. جز اینکه احتمال دارد بهشان معتاد شوید!

تانگرام

نوع بازی: خلاقیتی

تعداد بازیکنان: یک نفر

قیمت: از ۷ تا ۱۲ هزار تومان

گفته می شود این بازی را اولین بار یک چینی ساخت، آن هم نه به نیت ساخت بازی، بلکه به صورت اتفاقی و برای ترمیم یک گلدان. به اینصورت که این جناب، ۴۰۰ سال پیش گلدانی را سهوا انداخت وشکست. بعد در پی سر هم کردن دوباره گلدان و پیدا کردن جای درست تکه ها، این بازی را اختراع کرد. حالا تانگرام یک صفحه تکه تکه شده است که باید با قرار دادن این تکه ها در کنار هم اشکال مختلفی را در همان صفحه بسازید. ۶۰ الگو برای این بازی وجود داردکه در بعضی از بسته ها، شیوه قرار دادن تکه ها همراه با الگوها آمده است و اگر حال فکر کردن نداشته باشید یا به بن بست خوردید، می توانیدبه آنها نگاه کنید و تقلب بزنید اما در این صورت دیگر مزه بازی از دست رفته است و ذهن تان را دست نخورده و آکبند نگه داشته اید.

لومپوس

نوع بازی: خلاقیتی و تقویت تمرکز

تعداد بازیکنان: یک نفر

قیمت: ۶ هزار تومان

از آن بازی هاست که در نگاه اول خیلی ساده به نظر می رسد اما وقتی پایش نشستید، متوجه می شوید که مرد میدان عمل بودن با کنار گود نشستن و دستور لنگش کن دادن خیلی فرق می کند. این بازی یک صفحه مثلثی دارد و تعدادی مهره رنگی غیرهمرنگ و غیر هم شکل. هدف این است که با استفاده از تمام مهره ها تمام خانه های صفحه را پر کنید.

در شروع بازی، براساس الگوهایی که از آسان تا مشکل دسته بندی شده اند، تعدادی از مهره ها به عنوان پیش فرض روی صفحه قرار می گیرند وبازیکن باید باقی صفحه را با باقیمانده مهره ها پر کند. مهره ها به شکل های ال مانند، مربی، خطی و اشکال دیگر هستند و پیدا کردن جای درست آنها، آنچنان که به نظر می رسد کار راحتی نیست، به خصوص در مراحل پیشرفته تر که تعداد مهره های پیش فرض (همان الگوها) کمتر شده و به یکی دوتا می رسند. این بازی می تواند دقایق و حتی ساعت های متوالی شما را از دنیای اطراف بکند و در سکوت و خلوت روی خود متمرکز کند اما وقتی جای درست مهره ها پیدا شد، انگار که مغزتان مسئله خفن ریاضی حل کرده باشد احساس سرزندگی می کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • kasra

      eeeeeeeee , raze jangaaaaam , yadesh bekheeeeeeir , dorane koodakim in baziye royaee bood baramoon , hala az koja mishe tahiyeh kard ? gheymat dadin ama nagoftin az koja mishe kharid !!!

      پاسخ ها

      • محمد حسین

        منم داشتمش :)
        وقتی دیدمش خیلی خوشحال شدم
        یادمه کلاس پنجم بودم معلما به خاطر حقوقشون اعتصاب کرده بودن مدرسه تعطیل بود منم تازه اینو خریده بودم با کلی خوشحالی اومدم خونه با داداشم اینو بازی کردیم
        واقعا یادش بخیر روزای شیرین و لذت بخشی بود (ایکون گریه)

    • پریسا

      خب راس میگه کجا گیر میاد؟از چه جایی بخریم؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بيشترشو لوازم تحرير فروشي ها دارن

    • بدون نام

      غیبت
      مجانی!

    • mah

      دورنا رو يادتون رفت بگيد،بازي فكري نيست ولي خيلي خوبه،دسته جمعي ميچسبه daverna

    • بدون نام

      سلام
      من بازی راز جنگل و تانگرام وداشتم واقعا عالی هست
      حالا از کجا بخریم آدرس نداره لطف کنید آدرسم بفرستید

    • بدون نام

      تهرانپارس اسباب بازی فروشی فلکه دوم و سوم کلبه اسباب بازی 1و 2 راز جنگل را داره

    • آزاده

      اصفهان-شاهین شهر-خ فردوسی-بین8و9غربی-پاساژ پاسارگاد(رهبانی)-طبقه پایین-فروشگاه بازیهای فکری ملیکا-
      تلفن03125247917

    • Alireza

      من در مرودشت فارس هستم کجابرم رازجنگلرابخرم

      پاسخ ها

      • پژی

        بیست متری موسوی، مرکز فروش بازی های فکری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج